Pandemia dela-eta, eskola-orduetan ahal den neurrian kanpora ateratzearen aldeko apustua egin dute ikastetxe batzuetan. Zaldibiako Lardizabal eskola hala ari da irailetik, Udalak herriko espazioak erabiltzeko aukera eman ziela baliatuz, eta herri inguruan egiteko ibilaldien bilduma ere osatu dute dagoeneko. Irakasleek formatzen segitzen dute eta Aire Zabaleko Ekintzen Batzordean hezkuntza komunitate osoak hartzen du parte. “Esperientzia ona eta intentsoa izaten ari da”, kontatu digu ikastetxeko zuzendariak.
Ahalik eta gehien kanpora ateratzeko urratsak ematen hasi ziren irailean Lardizabal herri eskolan: “Iritzi ezberdinak daude irakasle eta gurasoen artean, baina denok bat egiten dugu oinarrian: hezkuntzarik onena nahi dugu haurrentzat, eta argudiatuz gero, aurrera ateratzen dira halako egitasmoak. Azken finean, gurasoen kexa handiena da nola egon daitezkeen 200 ikasle ikastetxe barruan itxita, beste jarduera batzuetan elkartzeko muga handiak daudenean”, azaldu digu Eider Amundarain ikastetxeko zuzendariak.
Haur Hezkuntzako ikasleak aurreko ikasturteetan ere egunero irteten ziren eskola ondoko parke botanikora eta aurten Lehen Hezkuntzako taldeek aukera dute egunero Udalak utzitako herriko eremuren bat erabiltzeko, astero eremua txandakatuz (plaza, eskola ingurua, antzokia, kultur etxea…). Horri gehitu diote Lehen Hezkuntzan astero egun erdiko edo egun osoko irteera. “Ikasleak eskolan hasi aurretik herrian pasealdi bat egin genuen irakasle talde osoak, ingurua ezagutzeko. Hala ere hori bakarrik ez zen nahikoa, guraso eta udal ordezkariei galdetu genien ea herri inguruan egiteko txango proposamenik ba ote zuten, eta egun gutxira Zaldibia inguruetan egiteko hamahiru ibilaldi biltzen dituen dokumentua jaso genuen, bereziki Alaitz Sarasola gurasoak seme-alabek lagunduta osatua”, azaldu du Amundarainek. Dokumentu hori tutore guztiek dute inprimatuta eta plastifikatuta, eta bertan dituzte ibilaldi bakoitzaren mapa, iraupena, bidean aurkitu daitekeena (baserritarren datuak, bisita proposamenak…) eta abar. Irteera xumeagoak ere egiten dituzte, ikasleak non bizi diren ikustera joatea, esaterako. “Ilusioa egiten die ikasleei”.
Irteeretan adibidez matematikako material manipulatiboak eraman izan dituzte ikasleek, edo Ingeleseko irakaslearekin baldin badoaz ibilaldira, ingelesez aritzen dira denbora guztian
Irteerakoak ikasgelara, ikasgelakoa irteeretara
Zuzendariak nabarmendu du eskola kanpoan emateak ez duela esan nahi idazmahaia kanpora ateratzea, ikasgela barrukoa kanpoan errepikatzea, “eta konturatu gara sekulako azpiegitura ere ez dela behar, burua horretan jartzea baizik, beste era batera jardutea. Egin ahala goaz ikasten eta moldatzen. Irteeretan adibidez matematikako material manipulatiboak eraman izan dituzte ikasleek, edo Ingeleseko irakaslearekin baldin badoaz ibilaldira, ingelesez aritzen dira denbora guztian”. Ekogunekoekin ari dira irakasleak formatzen, kanpoan zein jarduera egin daitezkeen aztertu eta gogoetatzeko. Amundarainen hitzetan, inportantea da irteerak sistematizatzea eta ez izatea noizean behineko txango isolatuak, ikasleek barneratu dezaten ez dela jarduera bat ikasgelan egiten ari direnarekin zerikusirik ez duena; ikus dezatela “irteerakoa gelara eraman dezakegula eta gelakoa irteerara”.
Txikienen kasuan, parke botanikoan urmaela dagoela baliatuz Aranzadirekin harremanetan daude, putzua modu hezitzailean lantzeko. Eskoletako Urmaelen Sareko kide da Lardizabal eskola. Eguraldia kanpora ateratzeko oztopo izan ohi da maiz, baina aterpedun espazioak badituztela dio Amundarainek, eta irteteko eguraldi eguzkitsua ere ez dela behar. “Arropa iragazkaitzak lortzeko asmotan gabiltza orain”.
Gurasoak, parkea garbitzen eta egokitzen
Hezkuntza komunitate osoak duen inplikazioaren adierazle dira Lardizabalgo batzorde mistoak: irakasle, ikasle, guraso eta udal ordezkariek hartzen dute parte eta batzorde horietako bat da Kanpo-espazioaren eta aire zabaleko ekintzen batzordea. Batzorde horri esker, esaterako, ikasleentzako bilgune izango diren eserlekuak prestatzen ari dira parke botanikoan. Eta duela gutxi, parkearen eremu handi bat garbitu eta egokitu dute familiek, ikasleek erabili ahal izateko.
"Hezkuntza Sailak bere protokoloan idatzi zuen ‘aire zabaleko jarduerak lehenetsiko dira’. Primeran. Baina gero hori gauzatu ahal izateko zein baliabide jarri da? Batere ez!"
Kanpora ateratzeko oztopo administratiboak
“Hau herri txikia da, eta horrek erraztu egiten du Udalarekiko hartu-emana, baina borondatea eta horretarako jarrera behar da, eta hori badago”, dio zuzendariak. Ezin berdina esan Eusko Jaurlaritzak duen jarrerari buruz: “Hezkuntza Sailak bere protokoloan idatzi zuen ‘aire zabaleko jarduerak lehenetsiko dira’. Primeran. Baina gero hori gauzatu ahal izateko zein baliabide jarri da? Batere ez! Irteteko laguntza gehiago eman dezake administrazioak, formazioa denentzat eta baliabide pertsonal gehiago”. Izan ere, protokoloak erraztu ordez zaildu egiten du kanpora ateratzea: ikastetxe ugaritan kanpora ezin atera gelditu dira, ikasgelan hezitzaile bakarrarekin moldatzen den taldeari bi hezitzaile eskatzen baitzaizkio kanpora irten ahal izateko eta gurasoei ez die utzi administrazioak irteeretan laguntzaile izaten. Sarri malabareak egin behar dituztela aitortu digu Amundarainek, dena koordinatzeko, eta jolasgarairako adibidez, ikastetxe ingurua ere eskola-eremutzat hartu dute eta beraz ez dute hezitzaile gehigarririk behar ingurura ateratzeko.
Kanpo eta barru arteko oreka
Oso intentsua izaten ari dela kontatu du Eider Amundarainek, egunez egun doazela ikasten eta moldatzen, eta oso gustura ari direla. “COVID19rik gabe ere, etorkizunean egitasmo hauek jarraitzea nahiko genuke, gure hezkuntza proiektuan txertatu. Kanpo eta barru arteko oreka lortzea egokia litzateke, eta hori gauzatzeko baliabideak izatea”.
GAIARI LOTUTA:
Klaseak aire zabalean emateko aprobetxatuko bagenu egoera?
Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]
Hezkuntzaren Soziologian bada galdera klasiko bat: zertarako existitzen da hezkuntza sistema gizarte batean? Galderari emandako erantzunak ugariak dira, eta aldatuz doaz garaiaren arabera. Baina horien artean nabarmentzekoak ondoko hauek izan ohi dira: eskolak nagusiki... [+]
19 urte ditu Maddik, Matematika Gradua ikasten ari da Leioan, EHUko Zientzia eta Teknologia fakultatean, musika ikasketak eginak ditu, eta gazteagatik ere, bertsolari iaioa da. Eta bertsolari ona baino hobea izateko zumitzak ditu, bateko eta besteko plazetan ikusi dugunez... [+]
Egunik goibelenetan ere, Larraulgo (Gipuzkoa) eskolako ateak ireki orduko irauli egiten da aldartea. Haurreskolako haurrengandik gertu, metro eskasera dago liburutegi-txokoa. Ordenagailuaren parean topatu dugu neskato bat, entzungailuak jantzita, arkatzez idazten eta koadernoari... [+]
Bi ordu edo bi ordu eta erdiz haur eta gazte andana hartzen ditu jantokiaren tarteak eskoletan. Jateko, jolasteko eta elkarbizitzeko espazio horretan jantokiko arduradunak esku hartzeko dituen mugez, jarraitzen diren irizpideez, begiraleen rolaz eta duten formazioaz arituko... [+]
Azaroak 20an, Haurren Nazioarteko Eguna, ikastetxe sarreretan krespoi belzdun bandera palestinarra eta bi zapata pare jartzea proposatu du hezkuntza arloko ekimen herritarrak. Azaroaren 30etik urtarrilaren 31ra bitartean haur palestinarrentzako elkartasun mezuak jaso eta ondoren... [+]
“Te Siklârel Romanipen” ikasketa plana prestatu dute Ijito Herriaren historia eta kultura Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan txertatzeko. Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak sortu du proiektua, EHUrekin eta Amuge Euskadiko Emakume Ijitoen Elkartearekin... [+]
Bitartekaritzaren eta pertsonen arteko komunikazio zuzenaren bidez, izaera penaleko gatazka bati konponbidea aurkitzea da Justizia Errestauratiboaren helburua. NUPek eskainiko duen prestakuntza 100 ordukoa izango da eta ikasleei titulazioaren gastuen %90 ordainduko zaie.
Eskola publikoko eragile gehienen kontra EAEn onartu den Hezkuntza Lege berriak irakaskuntza kontzertatuaren doakotasuna bermatzea du helburu, beti ere botere publikoen finantzaketaren bidez, jakina. Espainiako Estatuan ere gobernukideek... [+]
Entitate sozial honen langileek Etxebizitza, Gazteria eta Migrazio Politiken batzordean agerraldia egin dute haien lana azaltzeko. Hizlariek etxebizitza duinak, bizileku zein lan baimena erraztea eta osasun mentaleko baliabide publiko gehiago eskatu dizkiote Foru Gobernuari... [+]
Doako unibertsitatea aldarrikatu eta EHUren erantzukizuna seinalatu dute 10.549 ikaslek, Unibertsitateko Indar Batasunak abiatutako sinadura bilketaren bidez.
Igeriketa, patinetean ibiltzea eta irakurtzea gustuko ditu Leire Manzanares Etxeberriak (Donostia, 2005). Garapenaren nahasmendua dauka eta Zereginak Ikasteko Gelan (ZIG) dago. Gurasoekin batera informazioa bilatzen aritu da ikasten jarraitzeko aukerak aztertzeko, baina oztopoz... [+]
Guraso elkartean mugikorren inguruan bigarren hezkuntzarako protokoloa lantzen dabiltzala eta, protokoloaz galdetu dit Bilboko guraso batek.
Jaurlaritzaren webgunean irakurri dudanez, EAEn, 2024ko urtarrilean ikastetxeetan mugikorren erregulazioaren inguruan adierazi zena... [+]
Biarnoko Lestelle-Betharramgo ikastetxe katolikoan ikasleek urtetan sufrituriko indarkeria fisikoa eta sexu-abusuak argitara eman ostean, biktimen eta Betharramgo kongregazioko ordezkarien lehen topaketa lotu dute, biktimei entzutea helburu. "Betharram ez da libratuko... [+]
Azken hamarkadotan euskalgintzan jardun izan dut, dela helduen euskalduntzean AEKn, dela hizkuntza-eskubideen defentsan Behatokian, dela euskararen normalizazioaren alde Euskalgintzaren Kontseiluan. Den-denetan egokitu zait euskalgintza edota herrigintza auzitan jartzen zutenen... [+]