Duela urte batzuk, Baginen liburua prestatzen ari nintzela, Gasteizko Teresa Furundarena ezagutu nuen, XVIII. mendeko emakume interesgarri bat. Ondorengo testu hau eskaini nion (Txalaparta, 2020):
"XVIII. mendeko arratsalde batean, 1756ko batean, zehazki, Gasteizko Kale Berrira joan izan bagina misteleria bat topatuko genukeen. Hau da, dendatxo bat, kale estu batean, mistelak saltzen zituena. Egun hartan, ohitura zenez, ezkaratzean emakume batzuk elkartu ziren. Teresa Furundarena, etxeko alaba eta dendaren arduraduna, Maria Ignacia Ortiz de Zarate, Antonio Landaloia arotzaren emaztea, Teresa Ariestaran, Severino Gomez tabako-zergen arduradunaren emaztea, eta Catalina Guilerna, Mateo Guillernaren bederatzi alabetan zaharrena. Beste emakume gazte batzuk ere baziren, baina lau emakumezko hauen izenak bakarrik ezagutzen ditugu. Kartetan zebiltzan. Ikasle batzuk ere gerturatu ziren mistela erostera eta emakumeokin hitz egitera. Hau guztia Madrilgo Artxibo Nazionalean dagoen dokumentu batean agertzen da, eta Paloma Manzanos Arenalen eskutik ezagutzen dugu.
Teresa Furundarena, Joseph Furundarena txokolategilearen alaba zen. Salmahaiaren atzean Gasteizko emakumeen bizitza ikusten zuen pasatzen. Hau zen, dudarik gabe, beraien txoko propioa, harremanak josten zituzten lekua. Maria Ignacia, aldameneko auzoa, maiz joaten zen Teresaren misteleriara, bere bularreko umearekin. Ume txikien zaintza nahiko aspergarria izaten da, behar izaten dugu konpainia pixka bat. Teresa Aiestaranek, berriz, alabak koskortuta zeuzkan; hala ere, arratsaldeko bostetan misteleriara hurbiltzen zen, penak partekatzea atsegin zuen eta; ez baitzeuden bakarrik.
Nahiz eta normalean pentsatzen dugun garai honetako emakumeak soilik garbitokietan eta iturri inguruetan elkartzen zirela, dokumentu honek gure begirada zabaltzen laguntzen digu, eta erakusten dizkigu emakume batzuk ezer berezirik egin gabe, aisialdi hutsean, kartetan, gizon gazteekin txantxetan… Badakigu aberatsen etxeetan emakume batzuek tertuliak prestatzen zituztela. Orain, konturatzen gara emakume langileek, tertulia informaletan, bizitza eta bizitzako kontuak, penak eta jolasak konpartitzen zituztela, Gasteizko Kale Berrian, ardo goxoa edaten zuten bitartean".
"Ez gara egon beti nekatuta, zainketa lanetan, lanean; guk ere izan ditugu gizarteratzeko momentuak, gure lagunekin, giro lasai eta alai batean partekatzeko uneak"
Gasteizko Kale Berrian utzi genituen, beraz, Teresa eta lagunak ardo goxoa edaten. Baina, dena ezin eta, bada argitaratu gabe geratu zen istoriotxoaren adar bitxirik ere, noski; zuekin konpartitu nahi nuke horietako bat orain. Kontua da, datu guztien arabera, ez zela bitxikeria emakumeak mistelaren inguruan aurkitzea, mistela eta, orokorrean ardo gozoak, emakumeei zegokien ardotzat hartzen zirelako. Gai honi lotuta, baditut datu xume batzuk. Adibidez, Xabier Muniberen Mozkor barregarria (1764) operan, bertso hauek adituko ditugu:
Ezta, ez, ere andrerik
edate eztudenik,
naiz nafar, naiz klaret
ta naiz Endaiakotik.
Hau da, ardo nafar gorria eta klaretea ondo ezagutzen ditugu… baina zein edari mota zen Hendaiako hura? Bada, seguru asko, zenbait itzultzailek interpretatu duenez, mistela, hain zuzen ere. Gehiago ere bai: Baginen liburuaren aurkezpenak egiten ari ginela, gasteiztar lagun batek Armentiako bere amonak mistela edaten zuela azaldu zidan, “andereñoaren whiskia” esaten omen zion.
Eta, orain, puntu honetara iritsi garela-eta, jakin-min handia daukat, eta mistela eta emakumeen edariari buruz gehiago jakin nahiko nuke, iruditzen zaidalako, ez bakarrik anekdota atsegin bat, baita emakumeak historiaren kontakizunean beste leku batean kokatzeko aukera polita ere. Hau da, ez gara egon beti nekatuta, zainketa lanetan, lanean; guk ere izan ditugu gizarteratzeko momentuak, gure lagunekin, giro lasai eta alai batean partekatzeko uneak.
Hori dela eta, zuen laguntza eskatu nahi nuke, gasteiztar izan ala ez. Euskal herrietako jendeok, ezagutzen al duzue istorioaren bat, zuen sendian, zuen herrian, lagun bati entzuna, besterik ez bada ere... emakumeak eta mistela (edo ardo gozoa orokorrean) lotzen dituena? Edo, bestela esanda, badakizue ezer emakumeen edari ohiturei buruz? Mila esker!!
Garbiñe Elizegi baztandarra erizaina da. Abenduan, Zeelanda Berrian egin duten Osasun Ekitaterako Erizaintza Indigenari buruzko Ikerketa izenburuko bilkuran hartu du parte. Bere tesia aurkeztu du: Euskal emakumeek eta genero ez-normatiboek Euskal Herrian osasungintzan... [+]
2017an Indonesiak eta Herbehereek akordio bat sinatu zuten, Europako herrialdeak hiru mendeko kolonialismoaren ondorioz lapurtutako ondarea itzul tzeko helburuarekin. Gusti Agung Wesaka Puja itzultze prozesuaren arduradun indonesiarraren hitzetan, akordio hori... [+]
Grezia, 1975. Herrialdeak urtea errepublika gisa hasi zuen, hiru aste lehenago, 1974ko abenduaren 8ko erreferendumean, herritarrek monarkiaren amaiera erabaki ondoren.
Hamarkada bat lehenago, 1964an, Pablo I.a erregea hil zenean, Konstantino semeak hartu zuen tronua, 23 urte... [+]
Arrazoi pedagogiko edo metodologikoengatik, historialariok joera dugu iraganeko aldi historikoak zatikatzeko eta epetan banatzeko. Badira den-denok ezagutzen ditugun aro tradizionalak (Historiaurrea, Antzinaroa, Erdia Aroa, Aro Modernoa eta Garaikidea); baina baita horien... [+]
Euskaltzale eta militante gasteiztarra abenduaren 30ean hil da. Gontzal Fontaneda Orille (1943-2024) 1960ko hamarkadan euskarak Gasteizen egin zuen bidearen lekuko eta bidelagun izan zen. 15 urterekin hasi zen euskara ikasten. Euskara ikasteko metodo bat asmatu zuen eta euskara... [+]
Elkarte memorialistek kritikatu egin dute Iruñeko Udalak Erorien Monumentua eraisteari uko egiteko hartutako erabakia. Memoria Demokratikoaren Legea “oker interpretatzea” egotzi diote Joseba Asiron alkateari, eta mobilizazio batera deitu dute urtarrilaren... [+]
Kopenhage, 1974ko abenduaren 18a. Eguerdiko hamabietan ferry bat iritsi zen portura eta bertatik 100 Santa Klaus inguruz osatutako taldea lehorreratu zen. Antzara erraldoi bat zeramaten haiekin. Asmoa “Troiako antzara” moduko bat egitea zen, eta, hirira iristean,... [+]
Tennessee (AEB), 1820. Nathan Green esklaboa jaio zen, Uncle Nearest edo Osaba Nearest ezizenez ezaguna. Ez dakigu zehazki zein egunetan jaio zen eta, oro har, hari buruzko oso datu gutxi dauzkagu 1863. urtea arte, orduan lortu baitzuen emantzipazioa. Dakiguna da 1850eko... [+]
Balio digu ilunabarrarekin azken erretratu hori ateratzeko. Edo istant batean ordaintzeko barrako zerbitzariari eskatu berri diogun marianitoa. Eta ze arraio, Levi’sak imitatu nahi dituzten praken atzealdeko poltsikoan ezin hobeto datoz. Horretarako ere balio du... [+]
Centre Tricontinental erakundeak kongoarren erresistentzia historikoa deskribatu du The Congolese Fight for Their Own Wealth (Kongoko herriak bere aberastasunaren alde borrokan dihardu) dosierrean (2024ko uztaila, 77. zk). Kolonialismo garaian, Belgikako Force Publique-k... [+]
"Pictura est laicorum literatura", utzi zuen Umberto Ecok idatzita, Il nome della rosa eleberrian. Irudien bidez mintzatzen da herria, hitzez baino maizago. Artearen funtzio narratiboa nabarmena da Erdi Aroko irudietan, egungo begiekin zail gerta daitekeen arren haiek... [+]