Ekialdeko iruditeriak

  • Berrogeialdiak berrogeialdia gainditu duen honetan, konfinamenduari lotutako emakumeen filmen zerrenda sortaldera begira jarri dugu. Akermanen erraiei Kawaseren barruek hartu diote lekua, Durasen literatura filmikoak jarraiki.


2020ko apirilaren 28an - 12:40
Naomi Kawaseren Tarachime.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Naomi Kawase (Nara, Japonia, 1969) zinegile eta artista japoniarrak fikzio eta dokumentalen artean aritzeaz gain, egunerokoa, saiakera, bideo-artea eta zinema-meditazioa ere jorratu ditu bere obra zabalean. Badute bere lanek identitatearen eta jatorrien bilaketa bat, zeinak bizitza intimoa lehen planora ekarrarazten dion. Argazkilaria formakuntzaz, kamerarekiko lotura estua nabari zaio filmetan.

Jaiotza, amatasuna eta zahartzearen inguruan mintzo da Kawase Tarachime (Japonia, 2006) lanean. Traumen eta maitasunaren artean, ama papera bete duen izeba zaharraren –berak amona deituko dio– intimotasunean sarrarazten gaitu, zimurren, azal-eroriaren eta jada desirarik sortzen ez duen gorputzaren mugak gaindituta. Kawasek bere sorkuntzaren galderak ditu, eta amonaren erantzunen eta biluzien artean bilatu beharko ditu. Minak gainditzeko modua izan daiteke, amonak onartzen baitu "ez zuela Naomi erditu, baina haur ekarri zuela". Eszenaratzea ez da beti erosoa, eta irudiek zuzenki interpelatzen dute zentzu komuna. Sostengu eta abandonuaren arteko dantza da, baita zuzendariaren prozesua ere, alaba izatetik ama izatera. Iraganean ulertu behar dira etorkizunean egitekoak.

Handik urte gutxira filmatutakoak dira In between days (Katalunia-Japonia, 2009) laneko eskutitzak. Isaki Lacuestarekin batera (Girona, 1975) burututako lana da, non bakoitzak besteari norberaren eguneroko eta inguruak bidaltzen dizkion, ikus-entzunezko gutunen bitartez. Guztira zazpi dira trukatutako laburrak, eta elkarri kontatutakoez haratago, eskutitzen artean igarotako denborak hartzen du garrantzia, hortik obraren izena (euskaraz Egunen artean). Tarte horietan irakurtzen da obra, baita zinegileen arteko elkar-ezagutzea ere. Lacuestaren irudiak lehenengoz hitz egin zuteneko biharamunean filmatutakoak dira, eta Kawaseren azkenek, euren arteko azken egonaldia kontatzen dute. Filmak normalean kanpoan eta ezezagunaren inguruan egitearen inguruko gogoeta gisa ere uler daitezke.

 

'Le navire night', Marguerite Durasen filma.

Handik 4.000 bat kilometrora jaio zen mende erdi lehenago Marguerite Duras (Saigon, 1914 - Paris, 1996). Nerabea zela itzuli zen Frantziara, bertakoa baitzen familia, eta zinegile eta idazle gisa izan zen ezaguna. Liburu eta zinema-gidoi ezagunak idatziak ditu –esaterako, Alain Resnaisen Hiroshima mon amour (Frantzia, 1959) filmekoa–, eta zineman dituen lanek agerikoa dute hori. Kontakizunaren eta irudien artean mugitzen da, bi ildo horiek bateratu, gurutzatu, nahiz bananduta.

Imajina eta hitzen arteko jolas horretan filmatu zuen, hain zuzen ere, Le navire night (Frantzia, 1979). Ahotsek gau paristarrean elkarri deitzen dioten pertsonaia anonimoen maitasun istorioa kontatzen dute, non telefono-linea ilegalak erabilita elkar ezagutu eta harremantzen diren. Tinder analogikoa litzateke. Irudiek jenderik gabeko kaleak erakusten dituzte batetik, eta etxe barruan dauden pertsonaia batzuk, bestetik. Jakin-minak gidatzen ditu bai errelatoa, baita etxekoen nondik norakoa ere, esanahi bateragarri askotarako bidea zabalik utziz. Filma egitearen prozesua eta eszenaratzea agerian dira, baina ikusleak soilik uler dezake zertarako.

Aurrekoaren norabidea hartuta, film ertaina du Durasek L'homme atlantique (Frantzia, 1981). Itsasotik gertu dagoen etxean sartuta, errodatzea biluztua da zuzendariaren ekintzetan. Gizonezko batek eraikineko gelak zeharkatzen ditu, aginduak jarraituta batzuetan, eta bere kabuz, besteetan. Filmaren hasieran Durasek dio: "Lasai, ahaztuko duzu kamera". Ez dakigu, ordea, bigarren pertsona hori gu garen edo aktorea den, off ahotsa filmaren barnera eta kanpora baitoa. Paisaian ageri den ausentzia da hitzen saminezko oroitzapena; eta filmaren inguruko gogoetek osatzen dute filma. Fikzioaren eta dokumentalaren arteko muga lausoa da, Durasen hitzetan "fenomeno fotografikoa baita bizitza".

Urrun egon daitezke elkarrengandik historian eta bizilekuetan bi artistak, baita hitzaren erabileran nahiz enkoadraketan. Kasu honetan, ordea, barneko espazioen baldintzak elkartu ditu, eta nago, ez dela elkarren artean aurki dezakegun antzekotasun bakarra. Ikuslearen testigantzaren bilaketa da, agian, elkar ditzakeen zubi hirukoitza. Hain zuzen ere, hainbat ozeano gaindi ditzakeen zubia.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinema
2024an Euskal Herrian estreinatutako 900 filmetatik bi baino ez dira euskaraz izan

Pantailak Euskarazek eta Hizkuntz Eskubideen Behatokiak aurkeztu dituzte datu "kezkagarriak". Euskaraz eskaini diren estreinaldi kopurua ez dela %1,6ra iritsi ondorioztatu dute. Erakunde publikoei eskatu diete "herritar guztien hizkuntza eskubideak" zinemetan ere... [+]


Animaziozko Film Onenaren Oscarra software librearekin sortutako ‘Straume’ pelikulak irabazi du

Gints Zilbalodis zuzendari letoniarraren Straume filmak irabazi du 2025eko Animaziozko Film Onenaren Oscar Saria. Pixar eta Dreamworks estudio handiei aurrea hartu dien filma 3D irudigintzarako software libreko Blender tresna erabiliz sortu dute.


Adimen artifizala zineman: legezkoa bai, baina bidezkoa?

Geroz eta ekoizpen gehiagok baliatzen dituzte teknologia berriak, izan plano orokor eta jendetsuak figurante bidez egitea aurrezteko, izan efektu bereziak are azkarrago egiteko. Azken urtean, dena den, Euskal Herriko zine-aretoak gehien bete dituztenetako bi pelikulek adimen... [+]


Punto de Vista: mundua pantailan ikusteko beste modu bat

Otsailaren 24tik eta martxoaren 1era bitartean, astebetez 60 lan proiektatuko dituzte Punto de Vista zinema dokumentalaren jaialdian. Hamar film luze eta zazpi labur lehiatuko dira Sail Ofizialean; tartean mundu mailako lau estreinaldi eta Maddi Barber eta Marina Lameiro... [+]


2025-02-19 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Arkitekto aktorea

Madrilen arkitektoentzako kongresu bat burutu berri da, arkitekto profesioaren krisiaz eztabaidatzeko. Arkitekto izateko modu tradizionala eta gaur egungoa desberdindu dute. Zertan den tradiziozkoa? Oscar bidean den The Brutalist filmean ageri den arkitekto epikoarena. Nor bere... [+]


2025-02-19 | Estitxu Eizagirre
Francisco Vaquero
“Euskal Herria makroproiektu berriztagarrien aurka borroka gehien egiten ari den lurraldea da”

Makroproiektu "berriztagarriek" sortzen dituzten ondorioak filmatu ditu Vidas irrenovables (Bizitza ez-berriztagarriak. Euskarazko eta frantsesezko azpitituluak prestatzen ari dira) dokumentalean Extremadurako (Cabeza del buey, Espainia, 1985) landagunean hazitako... [+]


Goya sariak eta esaten (ez) diren hainbat kontu

Euskal herritar ugari saritu ditu Espainiako zine akademiak pasa den asteburuan banatu diren Goya sarietan. Artikuluaren bigarren partean, zeresana eman duten hainbat kontu aletuko ditugu.


'Itoiz, udako sesioak' filma
“Itoizek eragindako emozioen bideari eutsi diogu, Juan Carlosek egin duen benetako prozesua jaso dugu”

Itoiz, udako sesioak filma estreinatu dute zinema aretoetan. Juan Carlos Perez taldekidearen hitz eta doinuak biltzen ditu Larraitz Zuazo, Zuri Goikoetxea eta Ainhoa Andrakaren filmak. Haiekin mintzatu gara Metropoli Foralean.

 


Nolakoa zatekeen sekula eraso gabeko Palestina?

Zeresana ematen ari da Rami Younis kazetari eta aktibista palestinarraren LYD animaziozko film-dokumentala. Fikziozkoa da, Israelek inoiz okupatu gabeko Lyd hirian kokatua, zeinean ez den sekula ere britainiarren koloniarik egon, eta juduak eta arabiarrak elkarrekin bizi diren;... [+]


2025-01-14 | Sustatu
“Dragoi Bola” maratoia, atalak Makusin ikusgai jarriko dituztela ospatzeko

"Dragoi Bola" maratoia egingo da EITBren Bilboko egoitzan datorren larunbatean urtarrilak 18; 16:00etatik 21:00etara. Motiboa da Dragoi Bola euskaraz bikoiztuaren atalak Makusi plataformara iritsiko direla, euskaraz eta doan, ostiralero atalen batzuk gehituz joango... [+]


2024-12-17 | ARGIA
Itsasertzaren kudeaketa Jaurlaritzaren esku geratuta, proiektuak “bizkortu ahal izango dira”

Eusko Jaurlaritzaren esku geratu dira beste bi eskumen: Itsasertzaren Antolaketa eta Kudeaketa, eta Zinematografia eta Ikus-entzunezko Jarduera. Astelehenean bildu da Transferentzien Batzorde Mistoa, Madrilen, eta han adostu dute bi eskumen horiek EAEra eskualdatzea.


Euskararen Egunean ‘Bizkarsoro’ filma “kontraprogramatzea” egotzi diote ETBri

ETB1ek Bizkarsoro filma estreinatu zuen Euskararen Egunean iluntzean. ETB2ri aldi berean gaztelaniazko azpidatziekin ematea proposatu bazioten ere, kate horretan Tasio eskaini zuten gaztelaniaz azkenean, eta horrek haserrea sortu du euskaldun askorengan sareetan.


2024-11-27 | Onintza Enbeita
Aran Calleja. Filmetako musika egilea
“Musikan, emakumeok lan handia egiten ari gara ikus gaitzaten”

Inguruan dituen emakume sortzaileek halakorik izateak harritu egiten du, baina berak urte askotan izan du iruzurtiaren sindromea. Irauteak erakutsi dio, ordea, gauza asko ondo ere egin dituela. 2021ean Espainiako Estatuko Goya saria irabazi zuen
Maite Arroitajauregirekin... [+]


Eguneraketa berriak daude