Bi estaturen zapalkuntza pairatzen duen, baina oraindik ere hizkuntza eta kultura berezkoak dituen herri baten biziraupenerako, funtsezkoa da hezkuntza-sistema propioa eraiki ahal izatea. Espainiako eta Frantziako oinarrizko legediek eta epaileek, erabat mugatzen dituzte Euskal Herrian hezkuntza alorrean ere har daitezkeen erabakiak. Hori dela-eta, fikzio hutsa litzateke Hezkuntza Lege baten bitartez hezkuntza eredu propio bat gara daitekeela pentsatzea. Baldintza hauetan, soilik EAE barnebiltzen duen lege batean “euskal hezkuntza sistemaz” jarduteak ez dio errealitateari erantzuten, batetik hezkuntza-sistemak Estatuenak direlako, eta bestetik, Nafarroa eta Iparraldea aipatu ere ez dituelako egiten.
Hezkuntza-sistema honek inondik ere ez die erantzuten herri gisa dauzkagun erronkei. “Euskal” eskolaren zeregin nagusietariko bat izan behar luke, batetik, kalitatezko hezkuntza garatzea eta, bestetik, euskara ikasketa-hizkuntza izatea. Honek ikasleen euskalduntzea ekarriko luke, eta hizkuntzaren aldetik, euskaldun aktiboak sortuko lituzke, bai euskal kulturaren aldetik, euskal curriculuma oinarri, euskal kulturaren ezagutza bermatuko lukeelako, eta baita hizkuntzaren arloan ere. Euskal eskolak, euskaraz diharduen hezkuntza nazionalaren ardatza behar luke, Euskal Herri osoa barne hartuko lukeen curriculum propioa oinarri izango lukeena. Alabaina, Hezkuntza-lege proiektu hau oso urrun dago Euskal Herriko hezkuntza-lege izatetik: aipatu ere ez dira egiten ez euskal curriculuma, ez Euskal Herria bera ere, esate baterako. EAEn ere, Espainiako marko curricularra inposatzen da, gero eta tarte gutxiago utzita ikasgaiak eta edukiak berton zehazteko.
Murgiltze eredua desagertu eta eredu hiru- edo lau-eleduna ezartzen da. Ikastetxeak euskararen arnasgune bihurtzeko helburua desagerrarazi dute Lege-aurreproiektu honetatik. ”Eleaniztasun” molde jakin bat da, eta ez euskara, “euskal hezkuntza-sistema” honen ardatz eta helburu. Hizkuntza-eredu hiru/laueleduna ezarri eta haren aldeko apustua egiten da (ikus IV. titulua). Euskalduntasunaren ordez, “eleaniztasun” eta “kulturartekotasun” eredu jakinak dira ardatz, proposatzen zaigun eskola-ereduan. Ondorioz, Euskararen ordezkapena eta akulturazioa azkartzea dakar lege-aurreproiektuak. Izan ere, egungo ereduen sistemarekin, eta D eredua oso nagusi izan arren (ahozko trebetasunak neurtu barik ere!) ikasleen erdiek ez dute euskarazko B2 maila gainditzen DBH bukaeran, gazteleraz hiztun osoak direlarik oso adin goiztiarretatik, hortaz, zertara dator gaztelera-ikastorduak gehitzea beharrezkoa ez bada? Ez dago hezkuntzan ingeniari izan beharrik, gaztelerazko eta (gutxienez) ingelesezko ikastorduak gehituz eta euskarazkoak murriztuz, ondorioak zein izango diren jakiteko.
Lanbide Heziketako ikasleen %75ek gazteleraz ikasten dute EAEn. Aurreko ikasturteetako euskalduntze-ahaleginak zaborretara jaurtiz eta lan-munduaren balizko euskalduntzea areago zailduz eta oztopatuz bidenabar. Lanbide Heziketarako Legeak, Lanbide Heziketan euskarazko eredua eta irakaskuntza sustatzeko ardura Hezkuntza Sailari esleitzen dio (ikus 27.2 atala), baina Hezkuntza Lege-proiektuak kanpoan utzi du Lanbide Heziketa. Beste gol bat hankapetik.
DBH amaitutakoan B2 maila lortu beharko omen da bi hizkuntza ofizialetan. Ikasleon irakasleak izango dira aztertzaileak: ez da egokia. Kanpoko ebaluatzaileen lana behar luke, ezinbesteko objektibotasunaren mesedetan. Bestalde, lege-proiektuak ez du esaten zer gertatuko litzatekeen B2 maila gainditu ezean… bitxia eta esanguratsua da. Gaztelerazko B2 maila bermatuta dago ikasle guztientzat, baita DBH bukatu aurretik ere, gizarte zeharo erdaldundu batean eta hedabide gazteleradunez inguraturik bizi garelarik. Gauzak horrela, gaztelerazko ikastorduak gehitzeak ez du inolako zentzurik, ez bada espainiar nagusikeriari men egitea. Besterik da euskarazko B2 maila lortzea. Urtetik urtera ikusten ari gara DBH bukatu duten ikasleen euskarazko maila behera doala, baina hala ere, lege-proiektu berriak euskarazko ikastorduen murrizketa dakar, ingelesez emango diren ikasgaien kalitatearen galera aipatzeke…
Hezkuntzako Lege-proiektu honek dakarrena ez da geldialdia, atzerapauso eta mehatxu larria baizik. Horretaz jabetzeko aski da testua arretaz irakurtzea, alderdi politikoen interpretazio bitxi eta interesatuak alde batera utzita, hori bai. Euskararen Herria maite dugunok, hobe genuke “akordio zabal” itxurako legezko eraso honi aurre egin, astirik galdu gabe.
Sinatzaileak: Dionisio Amundarain Saratsola, Karmelo Landa Mendibe, Joxe Manuel Odriozola Lizarribar, Patxi Salaberri Muñoa, Mª Jesus Iartza Martiarena, Andoni Sarriegi Eskisabel, Jon Aleman Astiz, Karlos Gorrindo Etxeandia eta JJ Agirre Martinez
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Ukrainako gudaren amaierak ondorio sakonak ekarriko ditu Europa osora. Europako elite ekonomikoek beren indar guztia jarri dute guda-zelaian eta galdu egin dute. Galtzaileek, elite globalistek, beren egitasmo kuttuna galduko dute, Europako Batasuna, eta Bruselatik europar... [+]
Azterketak amaitzearekin batera ohikoak bihurtu dira ikasleriaren artean, urteko garai honetan merkeak diren hegaldiak hartu eta adiskideekin bidaiatzea. Horrela egin dut neuk ere eta Londresera joateko aukera izan dut. Ildo beretik, bertan “euskaldun” pilarekin egin... [+]
Ez dakit nondik hasi, egia esan. Ordezkoa naizen heinean –irakaskuntzan ikasturte gutxi batzuk daramatzat lanean– eskola ugari ezagutu ditut Nafarroa, Bizkai eta Araban zehar. Lankide izan ditudan irakasleekin euskal eskolak dituen gabezien inguruan hitz egiten... [+]
Alberto Martinez Eusko Jaurlaritzako Osasun sailburuak argi dio: ez ditu mediku euskaldunak aurkitzen, eta euskarazko osasun arreta ezin da bermatu mediku egoiliar (formazioan dauden espezialista) gehienak kanpotarrak direlako. Mediku euskaldunak bilatzea perretxikotan joatea... [+]
“Gogo eta gorputzaren zilbor-hesteak: bi kate. Bi kate, biak ebaki beharrezkoak: bat gorputzaren bizitzeko, bestea gogoaren askatzeko”. Hala dio Mikel Laboaren kantak; hala izan da belaunaldiz belaunaldi, egun arte.
Gogoan dut nire gurasoak askotan joaten zirela... [+]
Otsailean bost urte bete dira Iruña-Veleiako epaiketatik, baina oraindik hainbat pasarte ezezagunak dira.
11 urteko gurutze-bidea. Arabako Foru Aldundiak (AFA) kereila jarri zuenetik epaiketa burutzera 11 urte luze pasa ziren. Luzatzen den justizia ez dela justizia, dio... [+]
MAITE: (biharko eguna antolatzen bere buruaren baitan) Jaiki, gosaldu, bazkaria prestatu, arropa garbitu, etxea garbitu, gizon hori jaiki, seme-alabak jaiki, hiru horien gosaria prestatu, haiek agurtu, erosketak egin, lanera joan, seme-alabak eskolatik jaso, merienda eman,... [+]
Matxismoa normalizatzen ari da, eskuin muturreko alderdien nahiz sare sozialetako pertsonaien eskutik, ideia matxistak zabaltzen eta egonkortzen ari baitira gizarte osoan. Egoera larria da, eta are larriagoa izan daiteke, ideia zein jarrera matxistei eta erreakzionarioei ateak... [+]
“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.
Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]
Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.
Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]
Sare Herritarrak antolatuta, pasa den urtarrilaren 11n Bilboko kaleak bete zituen manifestazio jendetsuaren ondoren, berriz sortu da eztabaida, euskal presoei salbuespen legeriarik aplikatzen ote zaion. Gure iritzia azaltzen saiatuko gara.
Espetxe politikan aldaketa nabarmena... [+]
Duela gutxi think tank izateko jaioa omen den Zedarriak bere 6. txostena aurkeztu zuen. Beren web orrialdean azaltzen dutenaren arabera, zedarriak ebidentea ez den bidea topatzeko erreferentziak dira. Hots, hiru probintzietako jendarteari bidea markatzeko ekimena. Agerraldi... [+]
Heldu zaigu EAEn 2025-26 ikasturterako ikastetxeetan matrikula egiteko garaia, eta etxe askotan etxeko txikienak urrats berria emango du hemendik gutxira, irailean, eskolaratzea, alegia. Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideok apustu sendoa egiten dugu eskola publikoaren... [+]
Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako Hezkuntza Lege berria onartu zenetik, aurrerantzean hezkuntza doakoa izango dela behin eta berriro entzuten/irakurtzen ari gara. Eragile desberdinei entzun diegu, baita Hezkuntza Sailari ere, eta hedabideei eskaintzen dizkiegun elkarrizketatan... [+]