Dolua egitea film baten bitartez

  • Asteburuan eman dute SSIFF markadun poltsadunek maratoirik bortitzena. Goizean goizetik ilunabarrera arte areto batetik bestera ikusi ditut batzuk jauzika, desinfektatu berri zuten besaulkia libratu bezain azkar okupatuz. Horrek nahasmen bat ekar lezake burura, zeinetan jada ez zaren gogoratzen zer ikustera etorri zaren. Astelehenerako, hala entzun ditut atzekoak elkarri galdezka: "Ez naiz gogoratzen ondo zein zen film honen argumentua", "zein sailetan dago?", eta "txiletarra dela uste dut...".

     


2020ko irailaren 21ean - 22:33
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Carolina Moscoso txiletarrarena da, hain zuzen ere, Horizontes Latinos sailean lehiatzen den Visión nocturna pieza. Eta pieza diot, zuzendariak kaleidoskopio gisa definitu baitu bere lana, argitara begiratuz forma ezberdin zatikatuak ikusten uzten duen gailuaren antzera. Ez da metafora hutsala, zuzendariak jasan zuen bortxaketaren inguruko filma egiten baitu, zaurien zatikatzearen bidez.

Filmak hiru argi erabiliko dituela argitzen du hasierako lerroetan: bata liluratzen duena, bestea hain iluna ezen ez duen ezer ikusten uzten, eta bestea ilunantzekoa. Argi hauen bitartez eraikiko du kontakizuna, pairatutako eraso sexuala pantailaratzeko dituen materialak horietan sailkatuta. Artxiboaren artean epaiketako paperak eta mediku-txostena daude, baina baita erritualak, lagunekiko harremana, fokak igerian eta lumatutako txoriak ere. Hauetako bakoitza era batean lotzen da Moscosoren bizipenekin, eta modu ezberdinetan egiten diote ekarpena egoera gainditzeari. Tonua ez da inoiz biktimizatua, baizik eta gertaerekin ahalduntzen saiatzekoa. Egilea kontziente da dolu beharraz, eta bide judiziala agortzen duenean hala esaten dio abokatuak: "Aurkitu beharko duzu gertakarik ixteko beste era bat". Horra erantzuna, sentsibilitate finez egindako film hau, negar eta barre egitera eramaten zaituena, eta lengoaia propioa topatu duena dolua egiteko. Orain arte ikusitakoen artean, dudarik gabe, gehien mugitu nauena.

Stephanie (Belgika) nazioarteko lehen titulua irabazi berri duen 11 urteko neskatoa da. Leonardo van Dijl zuzendariak eginiko lanak  bilatuko du neskatoaren munduak bere baitan dakarzkien presioak gorpuztea, ikusleak ere berdin senti dezan bilatzen duen heinean. Film laburrak neskatoaren txapelketa eta horren osteko arratsaldea erretratatzen ditu, entrenatzailearekiko duen harremana eta beste kirolariekiko konpetentzia.

Neskatoaren tentsioa plano itxien bitartez transmititua da, eta hitz oso gutxirekin eramana da istorioa. Stephaniek gezurra esaten du oinean duen lesioaz txapelketara joan ahal izateko, eta domina irabazten du. Entrenatzaileak ez daki zenbat gehiago eska diezaiokeen, eta medikuak erresonantzia eskatzen du. Bien bitartean, domina jasotzeko eta jendea ezagutzeko festan, bere zain daude. Bidea hasi besterik ez dela egin ohartuta, egoera gainezka egitera doala dirudi. Filmikoan eginiko lan ederra, laburra, eta gehiagorako gogoz uzten zaituena.

Zabaltegi-Tabakalera saileko A metamorfose dos pássaros filmak itxi du laugarren eguna. Catarina Vasconcelos portugaldarraren lehen luzemetraia da, zeinak amona zenaren haritik tiraka, familia oso baten istorioa kontatzen duen. Aitonak bolada luzeak itxasoan ematen zituen bitartean hezi zituen seme-alabak amonak, eta elkarren arteko gutun-trukaketak mantendu zuen haien desira eta elkarrekiko proiektua. Uretan eta lehorrean idatzitako eskutitzak erre egin zituen behin aitonak, eta hutsune horretatik abiatu zuen Vasconcelosek, ezagutu ez zuen istorioaren bila, film hau.

"Hitz egindako film" gisa definitu zuen aurkezpenean Victor Iriartek, eta badu horretatik lanak, hitzen gaindosia izatera ere heltzen baita. Filmikoan eginiko irudien gainean portugesezko off ahots etengabea aditzen da, tonu malenkoniatsuan hainbat oroitzapen errelatatzen dituena. Irudien eraikuntza oso ederra da, ederregia, hain ederra non bertatik kanpo sentitzen garen, kanporatuta. Esaten dena poetikoa da, hitz potoloen zalea, metaforaz betea. Bien elkarketak badu arrisku bat, eta da obra ukiezin bat sortzea. Ikuslegoa keinu baten zain dago, bihurrikeria baten beha, akats baten esperoan. Eror dadila. Baina ez da heltzen. Zuzendariarentzako dolu pertsonala izan daitekeenak ez du begira dagoenaren laguntzarik ekintzan, ez du bestea partaide egiterik lortzen. Begira dagoena, begira gelditzen da. Nago puntu bat haratago apustu egin behar dela begira dagoena bere tokitik mugitzeko, eta akaso zinemak lor lezakela horrela egilea gainditzen duen dolu bat, zeinetan norbera zera handiago baten baitako partaide eta pairatzaile den. Guri dagokigu potentzia hori posible egitea.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinemaldia 2020
Yulene Olaizola, zinemagilea
“Zinema ez da mezu zehatz edo tesiak lantzeko erreminta”

Esperientzia sentsorialtzat dauka zinema Yulene Olaizola zuzendari mexikarrak: espazio bat deskubritu eta hura arakatzera jotzen du eta gidoiaz haragoko edozein aldaketa jasotzeko zentzumenak adi izaten ditu. Aurtengo Zinemaldian aurkeztu zuen Selva trágica (Oihan... [+]


Euskaldunak indigenizatzen ditu Zinemaldiak?

Palmaresetik eta koronabirusaren albo-kalteetatik harago, iruditzen zait 2020ko honen ondoren momentua iritsi dela Donostiako festibalak nabarmentzen dituen euskarazko lanak kritikoki aztertzeko.


Film dirudun eta ederren erakusleihotik haratago

Zinemaldia igarota izaten da lehiatutako filmen sari-banaketa ekitaldia. Bertan, sail bakoitzari dagokion sariduna aukeratzeaz gain, Sail Ofizialari dagokion palmaresa ere osatzen da: aktorerik onena, gidoirik onena, filmik onena... Batzuetan zalantza sartzen zait ez ote... [+]


‘Dasatskisi’ film georgiarra garaile Zinemaldiaren sari-banaketa hotzenean

Dea Kulumbegashvili zuzendari georgiarraren Dasatskisi filma izan da Zinemaldiaren 68. edizioko irabazle nagusia, palmares ofizialeko lau sari eskuratuta. COVID-19ak erabat markatutako edizioa izan da aurtengoa eta Kursaal auditorioko galan ere nabaritu da hori larunbat gauean.


Pertsianak ixten euria ez dadin sartu

Aipatzen genuen asperdura iritsi edo ez, bazdaezpada ere neurriak hartzea onena: bukatu dadila borondatez, eta ez utzikeriaz. Haizeak eta euriak ere ez dute gehiegi lagundu, ia Kursaala bera hegan atera den egun zurrunbilotsu honetan. Agurtu beharko ditugu panel eta alfonbra... [+]


Osasuna burgesen asmakizuna da

Zinemaldia azken txanpan sartzeak ez gaitu oharkabean hartu. Berrikuntzak segituan dakar monotonia, eta filmen maratoia hasteak emozio gehiago zekarren amaitzeak baino. Azken saioetan txaloak ahulago sumatu ditut, motelagoak, euforia bukatuta; ez dakit ondo esku-ahurretako... [+]


Bata bestearen barruan sartzen diren filmak

Atzo aipatzen genuen Zinemaldiaren gaindosiak derrigorrez dakartzala berarekin zenbait sintoma. Haien artean, nagusiena, errealitatea fikzioarekin nahastearena, edo sinestesia bat non pantailaz kanpoko eta barruko mugak ezabatzen diren. Gaur, ordea, filmak berak izan... [+]


Sail Ofiziala | 7. eguna
“Gertakari desatsegin” bat eta Asiako bi pelikularekin, amaiera gertuago

Eugène Green zuzendariarekin gertatutakoak (maskara janzteari uko egiteagatik festibaletik kanporatu dute) eman du zeresana gaur Zinemaldian. Alor zinematografikoan, bi film asiarrek itxi dute lehiaketa ofiziala.


Sail Ofiziala | 6. eguna
Familia, a zer pelikula

Garai batean, ez hain aspaldi (pentsa, ni gogoratzen naiz eta ez naiz, ejem, hain zaharra) zinera joatea plan familiarra zen. Ongi pentsatzen baduzu, neguko asteburuetan guraso askoren nerbioak salbatzeko gauza hoberik ez da asmatu geroztik: txartelak eta krispetak erosi, ilaran... [+]


Bestelako Zinemaldia | 6. eguna
Gauza gordinak beharrezko dira batzuetan

Egunero bizpahiru aldiz zinemara joatea gauza ohikoa balitz bezala dabiltza batetik bestera poltsa beltz eta maskara zuridun uniformeak, pantaila barneko mundua ia kanpokoarekin bateratzeraino. Batek bere etxekideari telebista pizteko eskatzen dion bezala oihukatu dute, gaur... [+]


BESTELAKO ZINEMALDIA | 5. EGUNA
Ez dagoenaren irudia edo utzi txorakeriak alde batera

Zinemaldiak pasa bezainbeste falta dituen egun kopurura iristean, badago atzera zein aurrera begiratzerik. Esan daiteke jada "hori da gehien gustatu zaidana" edo "beste hura ikusteko gogoz nago". Areto bakoitzak zenbakitze sistema ezberdina izanik arrunta da... [+]


Sail Ofiziala | 5. eguna
Etxean bezala

Bosgarren eguna, Zinemaldiaren erdia pasa da dagoeneko. Akreditatuen espezieak puntu honetara iritsita garatua behar du festibaleko instalazioekin gertutasun-gradu bat, familiartasun-sentsazio bat, aretora etxeko zapatilekin eta albornozarekin joatea serioski pentsatzerainokoa... [+]


Sail Ofiziala | 4. eguna
Eguraldi lainotsua hiriburuan (eta zine industrian)

Ikusi duzue goitik dosi txikietan erortzen ari den likido hori? Ah, euria: kasik ahaztu nuen zer zen. Plater bereziki fuerterik gabeko Sail Ofizialeko astelehen honi primeran datozkio zarra-zarra hiriari ukitu gris metalizatua ematen dioten tanta horiek. Umeletan idatzitako... [+]


Bestelako Zinemaldia | 3. eguna
Etxe barneko trapuak

Larunbat osteko igandea eta eguzkia kanpoan. Zinema aretora sartzeko ez dator gaizki euria, baina ateratzean sorpresa ederra izan daiteke zeru urdina. Edo agian, ikusi dugun filmaren araberako eguraldia litzateke ideala, kontraste latza baita negarra eta eguzki-izpia. Egon da,... [+]


Sail Ofiziala | 3. eguna
Hemen inork ez dauka alkoholarekin problemarik

Koldo Izagirreren nobelari ereferentzia eginez, “Egarri egunak Zinemaldian” izenburua jarri genion 1977ko edizio gorriari buruz aste honetan publikatu dugun erreportajeari; igande honetan komentatu behar ditugun Sail Ofizialeko bi pelikulak ikusi ondoren, sentsazioa... [+]


Eguneraketa berriak daude