Deskonfinamendua kontzertu aretoetan: horrela ezin da

  • Hego Euskal Herriko zenbait sektore ekonomikotan argi izpiren bat ikusten hasi dela dirudi: geroz eta jarduera gehiago daude baimenduta kalean, pixkanaka hasi ahalko dira irekitzen martxoaren erdialdetik itxita egon diren tabernak eta dendak, baina distantziamendu soziala bermatzeko ezarri diren edukiera mugak eta bestelako neurriak ikusita, gauzak ez daude batere argi krisi honetatik oso kaltetuta atera daitekeen lokal mota batentzat: kontzertu aretoak.


2020ko maiatzaren 05ean - 06:57
Bolada batean ez dirudi honelako irudirik ikusiko dugunik. Espainiako Gobernuak kontzertu aretoei jarritako edukiera-mugek egoera larrian utzi dituzte mota honetako lokalak (argazkia: Eider Iturriaga).

“Itxita gaude eta pertsonal guztia aldi baterako enplegu-erregulazioko espedientean”, azaldu du Iruñeko Zentral aretoko Michel Labatek. “Erabateko ziurgabetasuna da une honetako egoera”, dio Donostiako Dabadaba aretoko Alex López Allendek. “Premisa da ahalik eta gehien eustea eta gastuen gurpiletik ahal den guztia izoztea. Honen irteera irudikatzen saiatzen ari gara, baina momentuz itsumustuan ari gara”, gaineratu du. Antzeko panorama Bilboko Kafe Antzokian ere: martxoak 20 ekitaldi galdu dituzte eta apirilean 26, “horrek gure etxearentzako, langileentzako, hornitzaileentzako, talde eta elkarteentzako zein bezeroentzako dakarren galerarekin”, esplikatu dutenez.

Kasurik onenean maiatzaren 25ean ireki ahal izango dira kontzertu-aretoak eta joan den asteartean Espainiako Gobernuak iragarritako lau faseko deskonfinamenduan zuzeneko emanaldientzat ezarri diren mugak kontuan izanda –lokal itxietan gehienez 50 lagun elkartu ahalko dira–, aretoen etorkizuna kolokan dago. Kafe Antzokiak hedabide honi garbi adierazi dio, tunelaren amaiera gertu ote dagoen galdetzean: “Iragarritako neurriekin gertuago egon daitekeena hondamendia da. Iragarri diren neurriek, ez dute gure lana bideragarri egiten duen kontesturik ezartzen”. Diru-galerak izango dituzte ezarritako edukiera-mugen erruz, eta ez bakarrik programazio kulturalean; baita hau bermatzeko ezinbestekoak diren ostalaritza-zerbitzuetan ere.

“Egiturari eusten dion hanka faltako litzaiguke”, azaldu du Dabadabako López Allendek. “Dabak dagoeneko egiten ditu 100 lagun baino gutxiagorentzat kontzertu asko, baita 50 lagunentzako ere. Eszena minoritarioagoen isla dira, genero arriskatuagoenak, oraindik ezezagunak diren talentu berriak... Kontzertu horiek denak defizitarioak dira beti, eta horiek egitea posible da aretoa topera betetzen duten kontzertuei esker”. Alegia: areto batek dauzkan gastuak berdinak dira eta ia ezin daiteke ezer aldatu, kontzertua 50 lagunentzat izan edo 300entzat. “Beraz, ez da bideragarria”.

Zentralek ere ez daki noiz eta nola ireki ahal izango duten Iruñeko Burguen plazako aretoa: “Ez gara hasiko poliziarena egiten. Honek erretzeko debekuarekin gertatzen dena ekartzen dit gogora: norbait barruan erretzen ikusten dute eta isuna niri sartzen didate”, azaldu du Labatek. “Eta orain jendea kutsatzearen erruduna ni izango naiz? Ez daukagu adorerik, ezta gogorik ere, horretan sartzeko”.

Iruñeko Zentral aretoa itxita dago martxoaren erdialdetik eta ez daukate argi berriz noiz ireki ahal izango duten kontzertuetarako (argazkia: wegow.com).

Normaltasun berriko isiltasuna

Egoera hori izanda, zaila da baldintzapenak betez kontzertuak antolatzea galera ekonomiko handiak izan gabe. Formula berriak probatzeaz hitz egin du Zentral aretoko Labatek, adibidez, saio bikoitzak egitea. Bere ustez, artistek mota horretako ahaleginak egingo lituzkete, izan ere, mundu guztia dago egoera larrian une honetan eta elkar laguntzeko joera sumatu du. “Baina ez daukagu horrelako zerbait egin ahal izateko markorik”.

“Eutsi ezina den egoera batean egokitzeari buruzko ariketak egitea zaila da. Lehenik, denontzako (areto, talde, bezeroentzako...) jasangarria den egoera bat egon beharko da, eta hortik abiatuta beharrezkoak diren neurriak hartuko dira”, esplikatu dute Kafe Antzokiko arduradunek ere.

Publiko murritzeko kontzertuetan balantze ekonomikoa orekatzeko sarreren prezioak igotzeko arriskurik bat ote dagoen galdetuta, aukera hori baztertu du López Allendek: “Hau ez da gure sektorearen krisia bakarrik, gizarte osoaren eros-ahalmena gutxituko da eta beraz, beste mota bateko soluzioak bilatu beharko ditugu”.

Hori bai, Kafe Antzokiak eta Zentralek bezala, Dabadabak ere konjeturatzat dauka une honetan egoera berrira moldatzeko aukerez jardutea. Informazioa ere falta zaie: tantaka eta hedabideon erretransmisioen bidez jasotzen ari dira euren lanerako ezinbestekoa izango den informazioa. Ez da modurik aproposena erabakiak hartzen hasteko.

Donostiako Dabadabako arduradunek azaldu dutenez, ikusle-kopurua mugatuta kontzertu areto baten eskema ekonomikoki hankamotz geratzen da, ez da bideragarria (argazkia: Donostitik).

Eszena lokala indartuko da?

Egoera den bezain gorria izanda, etorkizun hurbilean zerbait positiboa ikusi ote daitekeen ere galdetu diegu hiru areto hauetako ordezkariei. Adibidez, Espainiako Gobernuak ezarri dituen mugitzeko baldintzen eraginez –probintzia bihurtu da erreferentziazko unitatea– eszena lokala indartu ote daitekeen, atzerritik puska batean behintzat musikaririk ez dela etorriko kontuan izanda.

“Publikoak horrelako programazio baten aurrean nola erantzungo lukeen ikusteko jakin-mina daukat”, azaldu du López Allendek. “Normalean, gutxienez Donostialdean, bertako artistari kosta egiten zaio jendea tiratzea. Baina gustatuko litzaidake ikustea nola garatzen den eszena bat derrigorrez intimoagoa izango dena. Artista eta publikoaren artean konplizitateak sor daitezke, normalean gertatzeko zailak direnak”.

Baina probintzia muga bihurtze horrek handicap handiak ditu, baita bertako eszenari begira ere Kafe Antzokikoen ustez: “Saiatuta ere, ezinezkoa egiten zaigu egoera latz honi alderdi positiborik aurkitzea, eta ez gure arloan bakarrik. Taldeak eta ikus entzuleak libre mugi daitezkeen egoera batekin konparatuta, beste edozer galera tamalgarri bat da. Bestetik, gutarrak diren nafar, lapurtar eta zuberotarrak gerturatu ahalko dira?”.

Musika kutsakorra

“Asko aldatu behar dugu rockaren mundukook baldintza hauetan kontzertu bat segurua izan dadin”, gaineratu du Labatek. Bere esanetan, psikosi puntu bat daukagu denok barruan koronabirusaren hedapen azkarragatik eta, beraz, tentuz ibili behar da. “Hasten baldin bagara aretoetan jendea sartzen edozein modutan, irudi txarra eman dezakegu”. Horrek epe luzera begira beste zalantza bat ere jartzen du mahai gainean: kontzertuak estigmatizatuta geratuko dira kutsadura-foku potentzial gisa? Ezetz uste du Labatek: “Jendeak ez du metroa estigmatizatzen, bertan jende asko pilatzen den arren”, adierazi du. Baina, hori bai, “beldurraren bidez” sartu gaituztela etxean deitoratu du.

López Allendek zalantza dauka estigmatizazio posible horri buruz, “eta ez bakarrik musikarekin, baizik eta gertutasun handiagoa eskatzen duten beste edozein jarduerarekin. Ez dakit zer nolako beldurrak hartu ahal izan ditugun, eta denak izango dira ulergarriak”.

Baina Kafe Antzokitik esan diguten moduan, “musika, dantza, antzerkia, bertsolaritza... beti izan dira kutsakorrak pentsamendu librean, askatasun aireetan... Beste motako estigmak jendearen zentzu onak uxatuko ditu, darabilkigun gaitzarekin gertatuko den bezala”.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Musika
2024-12-20 | Xalba Ramirez
Xabier Badiolaren gitarra: zaharra zena, berri

Xabier Badiola
Xabier Badiola
Gaztelupeko Hotsak, 2023

-------------------------------------------------

Ea, ba. “Gaur egungo musika” musika deitzen zaio erritmo kutxa elektroniko bat duen edozeri, eta, klaro, horrela ezin da. Lerro hauetan saiatu izan gara... [+]


Existentzia mugimenduan jartzea

TU-K
Non: Ahotsenean (Plateruena, Durango)
Noiz: Abenduaren 8an

-----------------------------------------

Bufandak, aterkiak eta begi-zuloak ditu abenduaren 8ak Durangon. Azokaren azken egunari igande eguerdia eta negu giro sarkorra gehitu zaizkio eta erdi hutsik daude... [+]


Oasiaren ondorena

Nobedadea izan ohi da Durangoko Azokari lotzen zaion hitz entzunenetako bat. Nobedadea han, eta nobedadea hemen. Zenbaitetan, ordea, lehengokoari beste itxura ematea aski izaten da etiketa hori itsasteko. Talentu berriztagarriz birmasterizatutako CDek eta berrargitalpenek badute... [+]


2024-12-20
Benetako gozoki musikala

Pucciniren Il Trittico
Nork: Nafarroako Orkestra Sinfonikoak eta Bilboko Opera Abesbatzak.
Eszena zuzendaria: Paco Azorín.
Bakarlariak: C. Álvarez, A. Blancas, M. Berti, C. Isotton, K. Mattila, A. Ibarra, S. Esparza eta  I. Hotea.
Non: Bilboko Euskalduna... [+]


2024-12-20 | Iñigo Satrustegi
Nora egon gara begira

Anari + Belako
Noiz: abenduaren 5ean.
Non: Iruñeko Zentral aretoan.

-----------------------------------------------

Gogoan dut Erasmuseko lehenengo hilabetean ikusi nituela aurreneko aldiz Belakokoak zuzenean. Ez nintzen haiek ikustera joan, azkenean bertan behera... [+]


2024-12-15 | Iker Barandiaran
Atzera begiratu, hausnartu eta dantzatu… madarikatuak!

Nick Linbött
Nick Linbött
Kaset ekoizpenak, 2024

------------------------------------------------

Komiki jantzi vintage-arekin, rock-and-rollaren hastapenaren eta Gerra Hotzaren bizipenak bete-betean bizi izan zituzten belaunaldiko pertsonaia batzuen akorduan,... [+]


Kobane hiriaren aurkako erasoaldia hasi du Turkiak

Astelehenean Manbij hiria hartu du Turkiaren babesa duen SNA Siriako Armada Nazionalak. Kurduen iraultzaren erreferente nagusia da Kobane, bertan garaitu zuten Estatu Islamikoa taldea orain zortzi urte, Rojavako Iraultzari hasiera emanez.


2024-12-09 | Leire Ibar
Israelen aurkako protesta egin dute Euskadiko Orkestra Sinfonikoaren kontzertu batean Iruñean

Iruñeko Baluarten, ostegunean, Israelgo ereserki nazionalaren orkestrako bertsioaren egilearen pieza bat jotzear zirela aurretik zutik jarri eta aretoa utzi du publikoaren zati handi batek. Ereserki horrek “okupazio sionistari” gorazarre egiten diola kritikatu... [+]


Madame Birrots
“Emakumeok ez dugu izan beharrik super onak musika sortzeko"

Baztango Madame Birrots taldea emakumez osatuta dago. Landa eremutik eta ikuspegi feministatik mintzo dira.


2024-12-06 | Xalba Ramirez
No Nerbioi

Ciudad de Polvo
Sal del Coche
Humo Internacional, 2022

-----------------------------------------------

Tira, jada bukatu denez Gramsci zitatzeko moda, ekarri dezakegu lerro hauetara oportunismo akusaziorik gabe. Are gehiago Sal del Cochekoek ere hala ekartzen badute:... [+]


2024-11-29 | Irutxuloko Hitza
Donostiako musika teknikari ezagun bat salatu dute hainbat emakumek, sexu jazarpenagatik

Atzo hasi ziren zabaltzen Iñaki Castro musika teknikariaren kontrako salaketak '@denuncias_euskalherria' kontuan, eta dagoeneko dozenatik gora emakumeren testigantzak bildu dira.


Gabriel Fauré: Requiem bat baino askoz gehiago

Frantziako musikagileei buruz hitz egitean, Claude Debussy eta Ravel etortzen zaizkigu burura. Bada dibertitzen denik ere, bata edo bestea defendatuz garai guztietako musikagile frantziar onena bezala. Egia esan, bi jeinu absolutu dira, beren garaiko zirkunstantzien ondorio. Oso... [+]


Eguneraketa berriak daude