Seguruenik, Sisiforen mitoa ezagutuko duzue. Mendian gora behin eta berriz igotzen zuen gixajoak harri handi hori. Kontakizun hau giza existentziaren metafora paregabetzat hartu da askotan. Mitoek, errealitatearen gertakariei zentzua ematen saiatzeaz aparte, heroien abenturei esker portaera eredugarriak irakasten zituzten. “Egizu Heraklesek bezala, gizon! Izan ausarta eta boteretsua!”. Askotan ahazten da, berriz, zigortu handien istorioen bitartez, jokaera desegokiak ere adierazten zituztela, abisu moral oso eraginkor bilakatuz. “Ez egin hau, Prometeo, edo betiereko zigorra jasoko duzu!”. Mehatxu horiek barneko ahots bihurtzen ziren horrela, gizakiei nola jokatu, eta nola ez, gogoraraziz. Dakigunez, Kristautasunak etekin handia atera zion mekanismo errepresibo honi.
XXI. mendeko bizimodua aztertuko bagenu, berehala konturatuko ginateke pentsamendu mitikoaren alderdi moral hori ez dela batere desagertu. Aitzitik, esan genezake oso modu eraginkorrean eraldatu egin dela historian zehar. Mitologia gorpuzten duten arketipo asko erraz identifikatu ditzakegu gure egunerokotasunean, are gehiago muturretara jotzen duen eta gorrotoz elikatzen den gizarte manikeo honetan. Gure alde ala gure kontra. Ona ala txarra. Normala ala ez normala. Heroia ala traidorea. Matxiruloa ala feminazia.
Filosofiaren historian, etengabe saiatu gara gure gizartean dauden hari moral ikusezin horiek identifikatzen, eredu horiek kritikoki aztertzeko eta deseraikitzeko. Azaroaren 25ean, Emakumeenganako Indarkeriaren Aurkako Nazioarteko Egunean, aproposa iruditu zait beste mito bat mahaigaineratzea eta miatzea. Beharbada, protagonistak emakumeak izanda, ez zaizue hain ezaguna egingo, historia zeharkatzen duten beste injustizia epistemiko batzuekin gertatzen den bezala.
"Feminista bezala, Danaideekin enpatizatu nahi dut. Nolabait, emakume askoren bizitza eta neure burua ikusten dut islatuta mito honetan"
Danaideak Libiako Danao erregearen berrogeita hamar alabak ziren. Orakulu batek Danaori iradoki zion bere bikiaren kontra, Egipto, eta honen berrogeita hamar semeen kontra, Egiptidak, ez borrokatzeko. Aholkua aintzat hartuta, Greziako Argosera ihes egin zuen alabekin. Tamalez, Egiptidek Danaideak aurkitu zituzten eta, gatazka hau konpontzeko, lehengusinekin ezkontzea proposatu zioten osabari. Danaok baietz esan zien, baina ilobez fidatzen ez zenez, alabei ezkontza-gau berean senarrak hiltzeko agindu zien. Alaba guztiek bete egin zuten aitaren nahia, nagusiak izan ezik. Hipermnestrak, Linceo bere senarrarekin maitemindu zenez, gizona salbatu egin zuen. Hori dela eta, aitaren gaitzespena sufritu zuen, bere agindua ez obeditzeagatik. Halaber, Danaok bikotekide berriak topatu zizkien beste alaba guztiei. Zendu zirenean, Danaideek betiereko zigorra jaso zuten Hadesean, iraganean egindako krimenagatik: eztei-bainurako erabiltzen ziren ontziak urez beteko zituzten eternitate osoan, murko hauek zulatuta zeudela jakin gabe. Bete bezain pronto, hustu egingo ziren suilak, borobil existentzial zoro bati hastapen berri bat emanez.
Mito hau bereziki hunkigarria egiten zait, patriarkatuaren sinbolotzat hartu ahalko genukeelako. Nire inguruari erreparatzen badiot, kontakizun honetako arketipo ugariak eta gure artean oraindik dirauten jokaerak aise identifikatu ditzakegu: emakumeen nahiak kontuan hartu gabeko hitzartutako akordioak, egiturazko indarkeria, familia barneko bortizkeria, zapalkuntza, maitasun erromantikoaren idealizazioa, patriarkatuari ez obeditzearen (eta obeditzearen) ondorio latzak, mansplaining-a, emakumezkoen rol tradizionala eta pairamenaren laudorioa eta, beren ahotsaren ezabatzea, beren nahiak, desioak eta ideiak guztiz ikusezin bihurtuz.
Feminista bezala, Danaideekin enpatizatu nahi dut. Nolabait, emakume askoren bizitza eta neure burua ikusten dut islatuta mito honetan. Gizarte mailan heteropatriarkatuak ezartzen dituen jokamoldeak eta sinesmenak deseraikitzeko orduan, Danaideak bezala sentitzen naiz askotan. Eztabaidak, erakundeak, kanpainak, tailerrak, ikastaroak, hitzaldiak, liburuak, aldarrikapenak, aldizkariak, manifestaldiak, lege berriak, kontzentrazioak, hezkidetza proiektuak, kongresuak, pedagogia feministak egindako ekintzak… feminismoaren izenean, behin eta berriz ahalegintzen gara mundua hobetzeko “ontzi” hori betetzen eta, behin eta berriz ere, hustu egiten zaigu, emakume baten hilketa matxista baten berri ailegatzen zaigun bakoitzean, bortxaketa bat gertatzen den guztietan, LGTBIQ+ kolektiboaren aurkako eraso bat ikusten dugunean, nerabeen arteko harreman toxikoak ugariak direla atzematean, gizon batzuek, haien pribilegioak aipatzean, erakusten dituzten erresistentzia eta beldurrak sumatzean. Adibideen zerrendak infinitua dirudi eta etsipenaz betetzen gaitu askotan. Nola ez!
Mito hau ezagutu nuenetik, etengabe saiatu naiz Danaideen buruan sartzen. Zer pentsatuko ote lukete tina horiek betetzean? Nola sentituko lirateke askatasuna lortuz gero? Eta, inportanteena, zein irakaspen atera dezakegu mito honetatik? Nik argi daukat. “Ontzi” feministak betetzen jarraitu besterik ezin dugu egin eta, eginean, berdintasuna, errespetua eta justizia lortu ahal izateko bide bakarra bihurtzen dira. Rodin eskultoreak Danaide baten eskultura egin zuen. Emakumeak mespretxatzea leporatu zaion artista honek energiarik gabeko emakume triste, etsi eta isolatua aurkezten digu. Nik beste modu batean irudikatzen ditut Danaideak, kemenaz betetako emakumeen sarea osatuz, sekula amore eman gabe. Gaur eta beti, gogora dezagun ahizpatasuna iraultza feministaren oinarri ezin hobea dela. Hezitzaile bezala, tina feminista horiek betetzen jarraituko dut Danaideen omenez, Jule Goikoetxearen pentsamendu honi eutsiz: “Konfrontaziorik gabe, aldaketa ezinezkoa da”.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Aurreko egunetan Larraitz Ugarte abokatuak idatzitako La motosierra puede ser tentadora artikuluak zeresan handia eman du sektore zabal batean. Administrazio publikoaren barruan ohikoak diren egoera batzuk mahai gainean jartzen ditu, tartean efizientzia falta, ardura eta kontrol... [+]
Garrantzitsua al da hizkuntza bat zuzen erabiltzea? Zer puntutaraino da hain beharrezkoa gramatika menderatzea edo hiztegi zabal bat edukitzea? Betidanik entzun izan ohi dut hizkuntzaren garrantzia, baina pentsatzen jarri ostean, ondorio batera iritsi naiz. Pentsatzeak askotan... [+]
Aspaldian bisitatzen ez nuen eta hainbertze gustatzen zitzaidan leku batera joan nintzen aurrekoan. Bertan nengoela, gustura sentitu nintzen eta zera pentsatu nuen: hau da nire leku kuttuna. Kuttuna, kuttuna, kuttuna; hitza jira eta biraka etxerako bidean. Kuriositateak jota... [+]
Nerabeek eta gazteek, ibilbide akademikoan zehar, behin baino gehiagotan jasoko dute lagungarria izango zaien ikasketetarako edo-eta lanbiderako orientabidea. Gidaritza eskaini behar zaie, zalantzez beterik egon ohi baitira erabaki garrantzitsuak hartu behar dituzten bakoitzean,... [+]
Jada bizpahiru aste izango dira irakurri nuenetik, Maialen Akizuren zutabe batean. Aner Peritzek telebistan esandakoak zekartzan: “Bertsolaritza da gizon zis heteroekin ez harremantzera eraman nauena, bertsolaritza delako disidente egin nauena, eta, era berean,... [+]
Beldur hori bada. Badirudi Donald Trump etorri dela Washingtoneko bulego borobila luzerako okupatzera. Bigarren mandatua du, baina bere hurbileko aholkulariei, ez dela txantxetan ari berretsiz gainera, Konstituzioan zenbaki bakan batzuk aldatzeko bere xede zurruna aipatzen die,... [+]
Ansorena´tar Joseba Eneko.
Edonori orto zer den galdetuz gero, goizaldea erantzungo, D´Artagnanen mosketero laguna edo ipurtzuloa, agian. Baina orto- aurrizkiak zuzen adierazten du eta maiz erabiltzen dugu: ortodoxia, ortopedia, ortodontzia... Orduan (datorrena... [+]
“Erresilientzia poltsa”, “biziraupen eskuliburua”, “ebakuazio bizkar-zakua”: hara nolakoak entzun daitezkeen agintarien ahotan azken asteetan.
Iragan hilabeteko adierazpenen artean, Europako Batasunak herritarrei eskatu die... [+]
Ez da Aberri Eguna, Aberri Aukera da euskaldunok behar duguna. Urtean behin errepikatzen dira balizko alderdi zein talde abertzaleen deialdiak, data hauetan, Euskaldunon aberria Euskadi/Euskal Herria da aldarriaren inguruan. Egun bateko kontua izaten da, hala ere. Eta ez batera... [+]
Joan den astean topaketa polit bat izan dut, aspaldi ikusten ez nuen emakume talde batekin, eta egitearen inguruan aritu gara berbetan, teknologia eta sorkuntza espazioei lotuta.
Emakume hauetako nagusiena, jubilatzeko mugan dagoena, programatzailea da eta kodea programatzen... [+]
Hainbatetan esan izan didate arkitektoen lanaren gauzarik indartsuena dela ekoizten duguna betikotu egiten dela. Eraikinaren betikotasunak gizakiaren presentzia tenporala gainditzen duela eta geroko etorkizunean iraunkor egingo gaituela. Eta liburu batekin gertatzen ez den... [+]
Desengainu handia hartu dute euskal feminista askok jakin dutenean Chimamanda Ngozi Adichie idazleak haurdunaldia esternalizatu duela, alegia, surrogate batek ernaldu duela bere haurra, diru truke. Guztiok izan beharko genuke feminista saiakeraren egilea da Adichie, besteak... [+]
Gure hizkuntzaren aurkako beste eraso bat jasan behar izan dugu Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentuaren eskutik; PAI programan euskararen aurkako aldaketa bat egitera behartu gaituzte. Azken urteotan, legeak hala aginduta, D ereduko ikastetxe berriek PAI programa sartu... [+]
Hezkuntza publikoko irakasleok hamabost urtetan berriztu gabeko lan-hitzarmena eguneratzeko eta hobetzeko beharra eta eskubidea dugu. Horretarako, benetako negoziazio batean murgilduta egon beharko genuke, baina errealitatea negargarria da. Negoziazio batean, alde oro ados... [+]