Urriaren 9an hil da Bruno Latour, filosofo eta soziologoa: pentsamendu ekologikoa berritu du, ez-gizakiak berriro politikara ekartzearen alde eginez. Bruno Latour bihurria zen. Intelektual handi honek ez zeukan ezer pontifikatzailetik, ez gogorretik, beregan dena zen borondate ona, baizik, jakinmin irribarretsu eta probokatzaile batek inspiratua. Izaera horrek ez dio eragotzi garatzea pentsamendu bat jada ‘mainstream’ denetan nagusi bihurtu dena, nahiz eta oso eztabaidatua izan zen hura garatzen hasi zenean “Ez gara inoiz izan modernoak” [Nous n’avons jamais été modernes] liburuarekin 1991n.
1947an jaioa, Bruno Latour 2022ko urriaren 8tik 9rako gauean hil da. Borgoinako ardo-merkatari familia batean jaioa, filosofia ikasi zuen, teologiarekin ere interesatuz –katoliko jarraitu zuen beti– baina zientziaren soziologiarantz ere bideratu zen.
San Diegoko (Kalifornia, AEB) ikerketa-laborategi batean behatzaile gisa lan eginez, Steve Woolgarrekin batera frogatu zuen laborategiko praktikak berak direla objektu zientifikoak eraikitzen dituztenak, hau da, ez dela errealitatea bere burua agerian uzten duena: errealitatea ikertzaileen aukera eta metodoetatik jariatzen dela.
“Laboratorioko bizia: egitate zientifikoen eraikuntza” [Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts, 1979] liburuan adierazitako tesi honek plazaratu zuen konstruktibismoaren teoria. Teoria horren arabera, ez dago banaketa garbi bat zientzia gogorren eta zientzia bigunen artean, naturaren eta gizartearen artean, bi arlo horien arteko etengabeko elkarrekintza baizik. Ikuspegi honek bere adierazpen osoa erakutsiko zuen “Inoiz ez gara modernoak” [Nous n’avons jamais été modernes,1991] Bruno Latourren lehen obra handian: helduz modernitatearen kontzepzio klasikoari, zeinak baitio XVII. mendean mendebaldeko pentsamenduak batetik gizateria eta bestetik natura bereizi zituela, Latourrek ziurtatu digu diskurtso honek ez dituela bere objektuak azaltzen, ezagutza zientifikoa ezin delako inoiz izan independentea arlo sozialetik eta politikotik.
Ildo honek eraman zuen Latour birdefinitzera gaur egungo munduan politikak dauzkan desafioak. “Naturaren politika” [Politique de la nature] liburuan soziologoak dio Jainkoari esker natura hil egingo dela [“Dieu merci, la nature va mourir”], natura “gure etsai politiko bihurtu” dela, eta arrazionalaren eta irrazionalaren arteko bereizketa dela “politika paralizatzen duen droga”. Ondorioz, “izaki mutuen alfabetatze orokorrari ekin” beharra daukagula, “demokraziaren auzia ez-gizakiengana zabaltzea”.
Hain zuzen, natura/gizakia bitan banatzeari uko eginez –garai beretsuan Philippe Descolak antropologiaren bidez egin zuen moduan–, soziologoak gogorarazi du zientziak politikari uztarri paralizatzailea ezartzen diola: funtsean gizartetik desberdina den natura bat dagoela baieztatzean kontrajartzen baititu faktua eta balioa, zientzia eta ideologia, subjektua eta objektua ditu. Irrazionala izatea leporatzen zaio banaketa hauek arbuiatzen dituen edonori. Baina "Polizia epistemologiko" hori ez da gai aztertzeko gizarteari ate joka datozkion ez-gizakiei aurre egiteko, ez da gai moldatzeko gizakiek eta ez-gizakiek topo egiten duten egoerak, hala nola klima-aldaketa, transgenikoak edo landa eremura otsoa itzultzea.
Demokrazia ez-gizakiengana zabaltzea
Latourren aburuz, ekologiaren meritua da gai horiek agertoki publikoaren erdigunean jarri izana eta “ekologiaren berritasun politikoa” da "objektibotasun ororen krisi konstituzionala". Beraz, errepresentatibitate demokratikoaren logikak birdefinitu beharra dago, ez-gizakiei mintzarazteko bitartekoak aurkituz, zientziari betekizun berri bat aurkituz: ez pretenditu egia esatea, baizik eta itzultzea ez-gizaki mutu horien hizkuntza, tresnatzat erabiliz analisia eta esperimentazioa. Demokrazia gizakiak ez direnengana zabaldu behar baitugu, eta Konstituzio politiko berri bat ezarri.
Lan garrantzitsu horiekin eta Meategien Ikastetxean [Ecole des Mines] eta gero Zientzia Politikoen fakultatean [Sciences Po] irakasle egindakoarekin, Bruno Latour bihurtu zen intelektual aitzindaria, 2000ko hamarkadan kezka ekologikoen indar berria hitzez eta ideiaz hornitzea lortu zutenetako bat. Are gehiago, berotze globalaren gorakadak eraman zuen bere diseinua are gehiago zabaltzera. Jada gizakien bizia aztoratzen ari zirenak ez baitziren bakarrik zientziaren "objektuak", baizik eta Lurra bera ere bai. Latour eremu berri honekiko zaletu zen, James Lovelocken “Gaia” teorian oinarrituz; ideia honela laburbildu zuen Latourrek: "Lurra da multzo bat osatua elkarrekin garatu diren izaki bizidunez eta materiez, ezin dira elkarrengandik bereizita bizi eta gizakiak ezin die ihes egin”.
Latourrentzako, “gizakiaren ezagutzaren historian Lovelocken proposamen teorikoak badauka Galileorenak adinako garrantzia”. “Gaiaren aurrean” [Face à Gaïa] liburuan saiatu zen paradigma berri horren ondorio nagusiak definitzen: gaur bizi duguna ez da gainditu ahalko dugun krisi bat, munduaren egoera berri bat baizik: «Hau ez da ‘pasatuko’. Ohitu egin beharko dugu. Behin betikoa da».
“Non lurreratu” [Où atterrir 2017] obrarekin saiatu da oposizio politikoaren ardatzak birdefinitzen: banaketa ez dela gehiago eskuin/ezker, aurrerakoi/erreakzionario zatiketak, baizik eta ardatzak direla tokikoa/globala eta artifiziala/lurrekoa. Pentsamendu kitzikagarria da, baina, argi ikusi denean aberatsek nola ihes egin duten espazio komunetik, ez da gai izan erantzuteko horrek eragindako galderari: nola borrokatu aberatsek gizartearen mekanika osoa menderatzearen eragin pozoitsua. Jaka Horien [Gilets Jaunes] mugimendua analizatzerakoan ere, Latourren analisi bizigarria aurkitu da boterearen basakeriarentzako erantzunik gabe.
Alabaina, Bruno Latourrek jarraitzen du izaten bazter nahastaile miragarri bat, asko lagundu duena ekologisten galderei ematen maila handiagoa pentsamenduaren alorrean eta ikuspegi berriak. Pentsamendu indartsu eta indar-emailea. Faltan izango ditugu haren gizatasuna eta umorea.
Hervé Kempf (Amiens, Frantzia, 1957) kazetari eta idazlea da, aditu ezaguna ekologiazko aferetan. Reporterre aldizkari elektronikoko zuzendaria da. Hainbat libururen egilea, bere hiru azken obrak dira "XXI. mendeko ekologia" (L'Ecologie du XXI. siècle, 2020), "Leher dadila kapitalismoa: hura ala gu izango da hautua" (Que crève le capitalisme: Ce sera lui ou nous, 2020) eta "Nuklearra ez da ona klimarentzako" (Le nucléaire n'est pas bon pour le climat, 2022). Hona euskaratuta ekarri dugu Reporterren argitaratu duen "Bruno Latour, le chamboule-tout malicieux".
EH Bizirik sarea makroproiektuen aurkako plataformen elkargunea da eta martxoaren 22an manifestazio nazionala deitu du Gasteizen: "Lekuko borrokez gain, esparru zabalagoan lan egitea ezinbestekoa dela jakitun, manifestazio honek sare osoari eragiten dien puntuak izango ditu... [+]
Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.
Gobernuak aurkeztu... [+]
Legearen arabera, erabiltzen ez diren zabortegi guztiek itxita eta zigilatuta egon beharko lukete 2008tik. Ekologistak Martxan taldea Eusko Legebiltzarrean izan da legea bete dadila eskatzeko: azaroaren 12an Industria, Trantsizio Energetiko eta Jasangarritasunaren batzordean... [+]
Eragile ekologista ezagutzeko edo gai ekosozialetara hurbiltzeko interesa duen edonor gonbidatu dute aurkezpenetara. Aurkezpenak egiteaz gain, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzerturen bat ere eskainiko dute zita horietan. Albistearen amaieran egitaraua.
Ingurumena kaltetzen duten proiektuen aurrean laguntza tekniko, juridiko eta administratiboa eskaintzen du Sustrai Erakuntza fundazioak Nafarroan. Urteetako ibilbidea dute eta hamaika helegite eta informe osatu dituzte hainbat proiekturi aurka egiteko: AHT, harrobiak, zentral... [+]
Latinoamerikako hainbat herri-eragiletako hamabost bat kide izango dira Bizkaia Aretoan azaroaren 14an eta 15ean Latinoamerikako Multinazionalen Behatokia OMAL-ek antolatutako topaketetan. Ekintza guztiak trantsizio ekosozialarekin lotutako alderdi desberdinak lantzen dituzten... [+]
50 inguru herritarrek egun osoko jardunaldia egin dute azaroaren 9an Maeztun, EHn ekofeminismoak gorpuzten lelopean. Goizean Euskal Herriko ekofeminismoak nolakoak diren deskribatzeko hainbat dinamika egin dituzte. Elkarrekin bazkaldu eta kantatu dute eguerdian, eta arratsaldean... [+]
Hendaiako ikastetxean komun klasikoak kendu eta komun idorrak eraiki zituzten martxoan. Ikuspegi ekologikoari tiraka, egitasmo orokorrago baten barne dute aldaketa: hondarrak jangelako konpostari gehitu eta guzia baliatzen dute ikastetxean duten baratze pedagogikoan, Hendaiako... [+]
Urriak 29 goizean egin da Gasteizen, Arabako Mendiak Askeko ordezkari moduan identifikatu eta Mozal Legearen bidez jarri zioten isunari buruzko epaiketa. Lurraren defentsan ari diren kideak atarian batu dira elkartasuna adierazteko eta zera adierazi dute: "Nahikoa da esan... [+]
Asteartean EH sareko partaide batek Mozal Legearen bidez jasotako isun baten harira epaiketa izango du. Mendian, sarraskitu nahi dituzten mendi horietan ibiltzearren eta lurraldearen, lurraren, zaintzan eta defentsan aritzearren ertzaintzaren jazarpena jasan zuen. Beste behin... [+]
Iturrietako Mendietako lehen mendi martxa antolatzen ari zirela, 2021ean, kide bat identifikatu zuen ordezkari gisa ertzaintzak eta Mozal Legearen bidez isuna ezarri zion. "Muntai poliziala" salatu du Arabako Mendiak Askek eta zera aldarrikatu du: "Lurraren eta... [+]
Valle de Odieta etxalde erraldoiaren kontrako ekintza 2021ko martxoan egin zuen Greenpeacek, Nafarroan. Makroetxaldeak 79 txahal gaixotzea leporatzen die ekologistei, orain Greenpeaceren defentsak salaketa ezeztatzen duen albaitaritza-txostena aurkeztu du eta epaiketa atzeratu... [+]
Auzitegi Nazionalean aurkeztu du salaketa eta “proiektua berehala eten dezaten” galdegin du. Bi lege urratzen dituela ohartarazi du: Kostaldeko Legea eta Europako Legea, Red Natura 2000ri dagokiona. Auzitegi Nazionalak Gobernuko Trantsizio Ekologikorako eta Erronka... [+]