Bizitza ibilbide iraunkorrak eraiki


2020ko abuztuaren 17an - 11:43

Suertatu zaigun deseskalada aro berezi honetan, hamaika hausnarketa eta eztabaida entzuten ari gara egin beharreko urrats politikoen harira. Konfinamenduak ekarritako anabasa emozionalaz ere hitz egin da, itxialdi behartuan egon garen bitartean egunerokotasunaren frenesiak estaltzen dituen mamuen zein epaiketa pribatuen tupusteko agerraldiak gertatu direlako. Edozein kasutan, bada azpimarratu beharreko galdera bat, zeinaren atzean uste baino erronka gehiago ezkutatzen diren: “Eta orain, zer?”. Galdera horretan norabide eza antzematen da; finean, esan daiteke bizitza proiektu hauskorren eta bizitza estrategia ezaren adierazlea dela. Egia esan, bizitza estrategia baten gabezia eta bizitza proiektuen hauskortasuna ez dira gauza makalak.

Ondorengo lerroetan, bizitza espektatiben gaineko norabide ezaren ondorioak dimentsionatzen saiatuko naiz, esaldi ñimiño horren atzean datzan une historikoa zirriborratzeko asmoz. Hausnarketa horri heldu ahal izateko, lehenik eta behin, espektatiba biografikoez hitz egin behar dugu. Espektatiba biografikoak naturalizaturiko bizi ziklo estandarizatuen ondorio dira, eta gure eguneroko estrategia zein hautuek bizi ziklo horien ildoari jarraitzen diote. Are gehiago, norbanakook garai biologiko (edo adin) bakoitzari lotutako rol zein funtzio espezifikoak bete ohi ditugu, sozialki eraikia den bizi zikloaren narratibaren gainean. Subkontziente kolektibotik abiatuta, narratiba horrek gizartean dugun lekua definituko du hein handi batean. Hau da, berandu baino lehen ohartuko gara gure bizi ibilbidean bide orri hegemoniko horri jarraituko diogula ala, bestela, kontra egingo diogula: ikasketak-enplegua-bikotekidea-hipoteka-haurrak-jubilazioa-bilobak. Bizitza sostengatzeko estrategiak eta taktikak ezinbestean buruan dugun mapa kolektibo horren arabera eraikiko ditugu, fase bakoitzean haur-nerabe-gazte-heldu-zahar segmentuen rolak eta helburuak jarraituz. Esan bezala, bide orri horren arabera ezartzen ditugu sozialki gure bizi espektatibak, baita baliabide eta politika publikoak ere, eta orobat egonkortasun eta arrakasta edo porrot sentsazioak.

“Zer gertatuko da egonkorra izan den azken belaunaldi hori desagertzen denean? Zenbat kasutan sostengatu ahal izango ditugu halako bizi-eredu ezegonkorrak?”

Azken hamarkada honetan, ordea, etengabeko krisi bortitzak direla medio, bizitza ziklo horien faseak luzatu egin dira, faseen arteko hausturak eta intermitentziak areagotuz. Ikasketa garaiak luzatu egin dira denboran, eta atzeratu egin da gurasoen etxetik emantzipatzen direnen adina. Haurrak izateko adina ere urterik urte atzeratzen ari da, umeak eduki nahi dituztenen kasuan. 5,2 urteko aldea dago espero zen adin tartearen eta adin tarte errealaren artean, INE-k emandako datuetan. Enpleguari dagokionez, langabezia tasak eta kontratuen prekarizazioak gutxitu egin dituzte lan ibilbide bat eraikitzeko dauden aukerak, eta ohikoa bilakatu da enplegu eta lan esparru batetik bestera aritzea. Ezegonkortasun eta haustura horiek irrigarri bilakatu dute “bizitza osorako” estamentua: bizitza osorako enplegua, bizitza osorako etxebizitza/bizilekua, bizitza osorako bikotekidea, bizitza osorako lagun sareak… Zartadura horiek oso sakonak diren ezinegon existentzialak ernatu dituzte. “Ezer ez da finkoa, ezer ez da betiko” dugu mantra berria, eta horrek alerta egoera etengabean mantentzen gaitu ezinbestean, baita zaurgarritasun emozional sakon eta intimo batean ere. Esan bezala, ezinegon xelebre horrek dimentsio existentzial sakonak ditu. Nor naiz? Zeintzuk dira nire sareak? Bizitzako zein puntutan nago? Zer nahi dut? Zer bide jarraitu behar dut lortu nahi dudana erdiesteko? Eta orain, zer?

Belaunaldi batetik bestera gertatutako bizitza zikloen arteko haustura horrek bizitza zikloen itzulgarritasuna ekarri du, fase aldaketaren ideia bazterraraziz. Hamaika adibide ditugu gurean: 50 urteren bueltan langabezian geratu eta gurasoen etxera itzuli behar izan duten pertsonak; 30 urte beteta ere oraindik independizatu ezinik dabiltzanak; 35 urterekin guraso bakar izan nahi duten emakumeak, bizi duten ezegonkortasun ekonomikoa zein zaintzarako sare sendo baten gabeziaren ondorioz urrats hori eman ezinik daudenak. Askok, gainera, aurreko belaunaldien egonkortasunetik abiatuta eraiki ahal izan dituzte beren bizimodu ezegonkorrak: jatorrizko familiak eskainitako etxe bati esker independizatuz, aitona-amonen zaintza lanei esker haurrak heziz (bataz beste sei ordu eguneko), gurasoen diru-laguntzari esker hilabete amaierara helduz… Zer gertatuko da, ordea, egonkorra izan den azken belaunaldi hori desagertzen denean? Zenbat kasutan sostengatu ahal izango ditugu halako bizi-eredu prekario eta ezegonkorrak?

COVID-19aren ondorengo aroan, toki bat egin beharko diogu nolabait ezegonkortasun existentzial horri. Izan ere, bizitza eredu horien desestandarizazioa interesgarria izan daiteke bestelako alternatiba batzuk plazaratzeko garaian. Ezegonkortasun horrek badu, ordea, bere arriskua. Izan ere, zerbaitetan sinestetik eta identitate kolektibo bat izan beharretik hedatzen baitira kontserbadurismo irmoenak, gorrotoaren diskurtsoarekiko atxikimendu nabarmenenak. Hargatik, bizitza sostengatzeko egitura eta estrategia alternatibo iraunkorrak sortu nahi baditugu, ezinbestekoa da bizitzen ari garen hauskortasuna eta ezegonkortasuna politizatzea. Termino politiko eta ekonomikoez gaindi, behar-beharrezkoa da filosofikoki eta emozionalki porrotari, beldurrari, noraezari, bakardadeari, desilusioari eta antzeko sentipenei ere espazioa ematea. Krisi amaigabe hauetan eraitsi diren bizi espektatiba zein ibilbide indibidualak eta kolektiboak berreraikitzeari heldu behar diogu.

 

 

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Atzoko filosofoen oraina hausnartuz

Epistemologia, edo ezagutzaren teoria, filosofiaren arlo nagusietako bat da, eta historian zehar garrantzizko eztabaidak izan dira gure ezagutzaren mugen eta oinarrien inguruan. Honen baitan bi korriente indartsu topatzen dira, ezagutzara iristeko bide ezberdinak proposatzen... [+]


Erakundeen erantzukizuna haurrak babestean

Getxoko Epaitegiak Europa ikastetxeko 4 urteko haurren kasua artxibatu izanaren berri izan dugu aste honetan. Horrek zera galdetzera garamatza: instantzia judizialak,  polizialak… prest al daude haurren eskaerei erantzuteko? Benetan babesten al dira gure adingabeak... [+]


Harreman publiko-komunitario-kooperatiboak eraikitzeaz

Gure lurraldeetan eta bizitzetan sortzen diren behar, desio eta ekimenen inguruan gero eta gehiago entzuten dugu harreman eta proiektu publiko-komunitarioak landu beharraz, eta pozgarria da benetan, merkaturik gabeko gizarte antolaketarako ezinbesteko eredua baita. Baina... [+]


2025-02-12 | Edu Zelaieta Anta
Gainbabesaren desbabesa

Elkarrizketa berritu dugu fakultateko idazkaritzan, auskalogarrenez: urruti daude, euren matrikula egiteko, ikasleak bakarrik etortzen ziren garaiak. Aspaldixko aldatu zen joera, eta gurasoek –nabarmenago amek– gero eta paper aktiboagoa hartzen dute seme-alaben... [+]


2025-02-12 | Iñaki Barcena
Aroztegiaren silogismoa

Silogismo baten argumentuak hiru proposizio ditu, eta horietatik azkena nahitaez ondorioztatzen da beste bietatik. Logika deduktibo horrekin aztertu daiteke, nire aburuz, Nafarroan gertatzen ari den Aroztegiako gatazka sozioekologiko luze eta traumatikoa.

Tesia: Baztango... [+]


Despremu deprimituaren ondarea

Berriki landu ditut klasean Etxahun Barkoxeren kobla eder eta hunkigarriak. Gaizo gizona! “Edertasunez praube” sortu zelako hasi zitzaizkion etxeko nahigabeak, baina hamazazpi urtetan zen pulunpaka sartu zorigaitzaren itsasoan, maite zuen Marie Rospide doterik gabeko... [+]


2025-02-12 | Jesús Rodríguez
Etxegabetzeen aurrean, irabazteko antolatu

Azken egunak garrantzi handikoak izan dira Bartzelonan, etxebizitzaren aldeko mugimenduarentzat eta espekulatzaileen aurkako borrokarentzat. Urtarrilaren 28an, polizia-armada batek Raval auzoko Massana Zaharrari [zentro sozial okupatua] eraso egin zion goizaldean, aurrez abisatu... [+]


Teknologia
Bilakaera kontzientea

Zer jakin behar dut? Norekin erlazionatu behar dut? Non bizi behar dut? Ardura horiekin gabiltza gizakiok gure gizarteen baitan bizitza on baten ideia bizitzeko bidean. Ondo erantzuten ez badakigu, bazterretan geratuko garen beldurrez.

Joan den astean, kanpoan geratzearen... [+]


EITBko Euskara Batzordearen adierazpena

Idatzi honen bidez, EITBko Euskara Batzordeak eta azpian sinatzen duten EITBko organoek euren kezka eta gaitzespena agertu nahi dituzte azken hilabeteetan EITBko zuzendaritza-postuetarako abian ipini diren hautatze-prozesuak direla eta, gutxietsi egin baita euskararen... [+]


Kaldereroak: ‘blackface’ bat donostiar erara?

Ni ez dut nahi nire alaba ijitoz mozorrotzea kaldereroetan. Nik ez dut nahi nire alabaren eskolako haur ijitoak ijitoz mozorrotzea kaldereroetan. Ijito izatea ez delako mozorro bat. Ijito izatea ez delako urtean behin egiten den festa bat, arropa exotikoekin eta aurpegia ikatzez... [+]


2025-02-05 | Iñaki Murua
Bide luzea pauso ttikitan!

Bidea pausoka egiten da, eta hasiak egina dirudiela ikasi nuen aspaldi xamar. Baina jendeak esaldi hori edukiz betetzen ere ikasi nahi du. Bakarrik ezer gutxi lor genezake, hasi orduko etsi, akaso. Sekulako jendetza biltzeak ere antolaketa zaildu eta ikusi beharrekoa gandutu... [+]


Gutxiengoa

Ez zuen egoki jokatu, neurriak hartu behar ziren, bestela, ez dugu ikasten. Itxuraz, ez zen ohartzen egindakoaren inpaktuaz, normal jarraitzen zuen, batzuetan, ingurukoek baino itxura zoriontsuagoz. Gainera, altuegi hitz egiten du, hori ez zaio inori gustatzen. Darabiltzan... [+]


Ez ei dakite zergatik

Hezkuntza Sailak ez ei du ulertzen publikoko langileak zergatik joan garen grebara. LAB sindikatuari galdetzea dauka. Sindikatu horrek akordioa sinatu zuen sailarekin, 2023ko apirilean. Urte bi geroago grebara deitu dute haiek ere, aurrekoetan ez bezala, Hezkuntza Sailak... [+]


2025-02-05 | Tere Maldonado
Irakasle-klaustroak edo mundua nola hobetu

Erretiratu berri den lankide-ohi baten omenez, Historiako irakaslea. Bejondeizula!

Hezkuntza-legeek azpimarratzen dute zein garrantzitsua den ikasleengan pentsamendu kritikoa sustatzea. Baina irakasle-klaustroak, garai batean ideien eztabaidarako eta proposamenak... [+]


Eguneraketa berriak daude