Segregazioari aurre egiteko Jaurlaritzaren planak 20 urtean apenas murriztuko du puntu batean Ordiziako desoreka larria.
Ordiziako eskolen artean, jatorriaren baitako desoreka ehuneko 31,5 puntukoa da. 25,5 puntu hazi da azken zortzi ikasturteetan. Eskola bakoitzeko familien euskara ezagutzan ehuneko 48 puntuko desoreka dago. Behar sozialak dituzten ikasle eta familien banaketan, berriz, desoreka are handiagoa da.
Ordiziako eskolen artean eta herrian, jatorri, hizkuntzaren ezagutza eta egoera sozioekonomikoaren baitan dagoen desoreka larriak kezkaturik, etengabe jo dugu azken urteetan Jaurlaritzako Hezkuntza arduradunengana egoera bideratzeko neurriak eskatuz. Arartekoak ere atentzioa eman die behin baino gehiagotan.
Duela bederatzi hilabete, balizko Hezkuntza Legearen testuinguruan, gobernua lantzen ari zen neurriek gure herrian eta ikastetxeen arteko desorekan izan zezaketen eragina ezagutzea eskatu genion Hezkuntza Sailari. Matrikulazio eremuaren inguruko xehetasunak, Ordizian eta ikastetxe bakoitzean ezarriko zen zaurgarritasun-indizearen azalpena, eskola bakoitzean planifikatuko diren gela eta ikas-lerroak eta horrek guztiak desorekan izan zezakeen eragina ezagutu nahi genituen. Harrezkero, birritan eskatu diogu premiazko bilera. Hasieran, horren guztiaren inguruko informaziorik ez genuelako. Eta, ondoren, jasotako eta geure kabuz lortutako informazioak asko kezkatzen gintuelako. Oraindik ez dugu erantzunik jaso.
Otsailaren hasieran ezagutu genuen gure matrikulazio eremuko zaurgarritasun indizea. Ordiziako matrikulazio eremuko indizea %15,96 da eta indizearen pisu nagusia, normala den bezala Eskola Publikoaren gain erortzen da. Harrigarria izan arren, momentu horretan inork gutxik zekien ditxosozko indize hori nola kalkulatzen den, eta oraindik ere ez dira asko dakitenak; ez nola kalkulatzen den, ez zehazki nola aplikatuko den, ez erreserbatu beharreko ikasle zaurgarri eta ez-zaurgarrientzat gorde beharreko plazak nola ateratzen diren, eta, are gutxiago, indize horren aplikazioak nola eragingo duen.
Eskola Publikoko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %35ek soilik du euskalduna den guraso edo tutoreren bat
Duela bederatzi hilabete hezkuntza arduradunei eskatu arren, Arartekoak azaldu behar izan digu Hezkuntza Sailak nola aplikatuko duen indizea eta nola kalkulatuko diren ikasle zaurgarri eta ez- zaurgarrientzako gorde beharreko plazak. Indizea nola sortzen den jakitea, berriz, Coca-Colaren formula ezagutzea baino zailagoa dela dirudi.
Edozein kasutan, norbaitek azal dezake Ordiziak %18,5eko migrazio tasa izanik eta Haur Hezkuntza eta Lehen Hezkuntzako haurren familien %30,2k jatorria atzerrian izanik, Ordiziako zaurgarritasun indizea %15,96 izatea?
Azken bost urteotan herriko haurren euskara erabilerak 5 puntu egin du behera. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %59k du guraso edo tutore euskaldunen bat, herri osoko biztanleen euskara ezagutza maila baino ehuneko 2 puntu gutxiago. Eskola Publikoko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %35ek soilik du euskalduna den guraso edo tutoreren bat. Behar sozialak dituzten ikasle edo familia ia guztiak Eskola Publikoan daude.
Hori horrela bada, nolatan ezar dezake Hezkuntza Sailak Ordiziarako indize hori EAEko batez besteko zaurgarritasun indizea %15 izanda? Zer esan nahi du horrek, Ordiziako egoera EAEko batezbestekoaren antzekoa dela?
Edonola ere, zenbakiak alde batera utzi eta ikus dezagun indize horren aplikazioak izan dezakeen eragina desorekak bideratzerako orduan, horrek baitu benetako garrantzia.
Hezkuntza Sailak ezarri duenari jarraituz, ikastetxeen eta eremuko indizearen arteko diferentziak ezartzen du Haur Hezkuntzako 2. mailan ikasle zaurgarrientzat erreserbatu beharreko plaza kopurua. Ordizian kopuru hori sei plaza ingurukoa da. Ordiziako Ikastolak, ordea, azken ikasturteetan jada izan ditu jatorria atzerrian duten familietako sei ikasle inguru.
Hezkuntza Sailak desorekari aurre egiteko abian jarritako “tresna izarrak” Ordizian desoreka ez konpontzeaz gain, betikotu besterik ez du egiten
Beraz, Hezkuntza Sailak Ordiziarako ezarri duen indizeak ez luke inolako eraginik izango desoreka bideratzeko, edo, kasurik onenean, oso eragin txikia. Ikastetxearen eta matrikulazio eremuko indizearen arteko diferentzia %10 baino handiagoa bada, erreserbatu beharreko plazak gehienez %10era mugatuko direla dio Jaurlaritzak. Hori horrela bada, erreserbatu beharreko plazak, gehienez, bost izango lirateke. Atera kontuak!
Beraz, Hezkuntza Sailak desorekari aurre egiteko abian jarritako “tresna izarrak” Ordizian desoreka ez konpontzeaz gain, betikotu besterik ez du egiten. Zaurgarritasun indizearen aplikazioak, berez, ez du desoreka puntu bakar batean ere bideratuko, ez hiru, ez bost, ez hamar, ezta 20 urtean ere.
Hori guztia zaurgarritasun indizea soilik kontuan hartuta. Izan ere, Hezkuntza Sailak ikastetxe bakoitzeko ikas-postu eta ikas-lerroen planifikazioa eskariaren baitan antolatzeko hautua egin du, ikasturtea hasita matrikulatzen diren ikasleak egoki banatzeko aitzakiarekin, eta itunpeko ikastetxeen planifikazioa ofizioz aldatzeko aukera ireki. Horrek Ordiziako desoreka are gehiago okertu edo konponezin bihur dezake.
Hezkuntza Sailari behin eta berriro esan diogun moduan, baita plaza publikoan adierazi ere, Ordiziako desoreka bideratu ahal izateko: Jaurlaritzak planifikazioan eragin behar du; itunpeko ikas-postuak eta ikas-lerroak mugatu behar ditu; eta jatorriaren, hizkuntzaren eta egoera sozioekonomikoaren baitako ikasle zaurgarri eta ez-zaurgarriak modu orekatuan banatu behar ditu bi ikastetxeen artean.
Aurreko baldintzak beteta, zaurgarritasun indizea baliagarri gerta liteke ikasleen banaketa orekatua egiteko. Horretarako, ordea, indize horrek Ordizian Hezkuntza Sailak ezarri duenaren bikoitza baino handiagoa beharko luke: %38 ingurukoa, alegia.
Nola pentsatzen du Hezkuntza Sailak Ordiziako desoreka bideratzea? Nola jatorri ezberdinetako ikasleen inklusioa bultzatzea eskola eremuan eta herrian? Nola ikastetxe bakoitzeko eta herriko ikasleen euskara ezagutza eta erabilera indartzea? Nola egoera sozioekonomiko ezberdinetako ikasleen arteko harremana bultzatzea, elkar ezagutzea eta laguntzeko baldintzak sortzea?
Bildarratz jauna, ez dugu desorekara kondenatzerik onartuko. Ordizian, Eskola Publikoaren oraina eta etorkizuna daude jokoan, baita Ordiziako elkarbizitza, berdintasuna, justizia soziala, inklusioa eta euskalduntzea ere.
Ordiziako Eskola Publikoko Guraso Elkarteak
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Euskalgintzaren Kontseilua hizkuntza larrialdia bizi dugula ohartarazten ari da azken astetan. Urte dezente pasa dira euskararen biziberritze-prozesuaren egoera bidegurutzean, errotondan, inpasse egoeran eta antzeko hitzekin deskribatzen hasi zenetik, hizkuntza politikek... [+]
Azaroaren 25ean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Egunean, Steilas sindikatuko Idazkaritza Feministak kartel bat argitaratu du: Gure gorputza gudu zelai bat da du leloa, eta Hego Euskal Herriko ikastetxe guztiek jaso dute. Gatazka armatuetan emakumeek eta adingabeek... [+]
Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]
Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]
Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]
Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]
Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.
Gobernuak aurkeztu... [+]
Sobietar Batasuna desagertu zenetik errusofobia handituz joan da. NBEko Segurtasun Kontseiluaren 2002ko segurtasun kontzeptua oso argia da, eta planetaren segurtasun eta egonkortasunak AEBei erronka egiteko asmorik ez duen estatuen menpe egon behar dutela adierazten du. AEBei... [+]
Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.
Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Etxebizitzaren auzia aspalditik datorren egiturazko arazoa da. Giza eskubidea izan behar lukeena, gehienez ere eskubide subjektiboa baino ez da. Iruzurra dela diot instituzio eta alderdi politiko guztiek hitz politak esan arren, ez diotelako muinari heltzen. Egun, enpresa... [+]
Eskola publikoko eragile gehienen kontra EAEn onartu den Hezkuntza Lege berriak irakaskuntza kontzertatuaren doakotasuna bermatzea du helburu, beti ere botere publikoen finantzaketaren bidez, jakina. Espainiako Estatuan ere gobernukideek... [+]
Azaroaren 15ean Errenteria-Oreretan Euskal Herria Digitala osatzen dugun eragileek antolatutako hirugarren jardunaldiak egingo ditugu. Autodefentsa digital feminista lantzeko tailer bat eta digitalizazio demokratikoa oinarri izango duen hitzaldi bat izango dira... [+]