Bildarratz, desorekara kondenatuak?


2023ko martxoaren 09an - 15:04
Azken eguneraketa: 2023-03-15 15:52

Segregazioari aurre egiteko Jaurlaritzaren planak 20 urtean apenas murriztuko du puntu batean Ordiziako desoreka larria.

Ordiziako eskolen artean, jatorriaren baitako desoreka ehuneko 31,5 puntukoa da. 25,5 puntu hazi da azken zortzi ikasturteetan. Eskola bakoitzeko familien euskara ezagutzan ehuneko 48 puntuko desoreka dago. Behar sozialak dituzten ikasle eta familien banaketan, berriz, desoreka are handiagoa da.

Ordiziako eskolen artean eta herrian, jatorri, hizkuntzaren ezagutza eta egoera sozioekonomikoaren baitan dagoen desoreka larriak kezkaturik, etengabe jo dugu azken urteetan Jaurlaritzako Hezkuntza arduradunengana egoera bideratzeko neurriak eskatuz. Arartekoak ere atentzioa eman die behin baino gehiagotan.

Duela bederatzi hilabete, balizko Hezkuntza Legearen testuinguruan, gobernua lantzen ari zen neurriek gure herrian eta ikastetxeen arteko desorekan izan zezaketen eragina ezagutzea eskatu genion Hezkuntza Sailari. Matrikulazio eremuaren inguruko xehetasunak, Ordizian eta ikastetxe bakoitzean ezarriko zen zaurgarritasun-indizearen azalpena, eskola bakoitzean planifikatuko diren gela eta ikas-lerroak eta horrek guztiak desorekan izan zezakeen eragina ezagutu nahi genituen. Harrezkero, birritan eskatu diogu premiazko bilera. Hasieran, horren guztiaren inguruko informaziorik ez genuelako. Eta, ondoren, jasotako eta geure kabuz lortutako informazioak asko kezkatzen gintuelako. Oraindik ez dugu erantzunik jaso.

Otsailaren hasieran ezagutu genuen gure matrikulazio eremuko zaurgarritasun indizea. Ordiziako matrikulazio eremuko indizea %15,96 da eta indizearen pisu nagusia, normala den bezala Eskola Publikoaren gain erortzen da. Harrigarria izan arren, momentu horretan inork gutxik zekien ditxosozko indize hori nola kalkulatzen den, eta oraindik ere ez dira asko dakitenak; ez nola kalkulatzen den, ez zehazki nola aplikatuko den, ez erreserbatu beharreko ikasle zaurgarri eta ez-zaurgarrientzat gorde beharreko plazak nola ateratzen diren, eta, are gutxiago, indize horren aplikazioak nola eragingo duen.

Eskola Publikoko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %35ek soilik du euskalduna den guraso edo tutoreren bat

Duela bederatzi hilabete hezkuntza arduradunei eskatu arren, Arartekoak azaldu behar izan digu Hezkuntza Sailak nola aplikatuko duen indizea eta nola kalkulatuko diren ikasle zaurgarri eta ez- zaurgarrientzako gorde beharreko plazak. Indizea nola sortzen den jakitea, berriz, Coca-Colaren formula ezagutzea baino zailagoa dela dirudi.

Edozein kasutan, norbaitek azal dezake Ordiziak %18,5eko migrazio tasa izanik eta Haur Hezkuntza eta Lehen Hezkuntzako haurren familien %30,2k jatorria atzerrian izanik, Ordiziako zaurgarritasun indizea %15,96 izatea?

Azken bost urteotan herriko haurren euskara erabilerak 5 puntu egin du behera. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %59k du guraso edo tutore euskaldunen bat, herri osoko biztanleen euskara ezagutza maila baino ehuneko 2 puntu gutxiago. Eskola Publikoko Haur eta Lehen Hezkuntzako ikasleen %35ek soilik du euskalduna den guraso edo tutoreren bat. Behar sozialak dituzten ikasle edo familia ia guztiak Eskola Publikoan daude.

Hori horrela bada, nolatan ezar dezake Hezkuntza Sailak Ordiziarako indize hori EAEko batez besteko zaurgarritasun indizea %15 izanda? Zer esan nahi du horrek, Ordiziako egoera EAEko batezbestekoaren antzekoa dela?

Edonola ere, zenbakiak alde batera utzi eta ikus dezagun indize horren aplikazioak izan dezakeen eragina desorekak bideratzerako orduan, horrek baitu benetako garrantzia.

Hezkuntza Sailak ezarri duenari jarraituz, ikastetxeen eta eremuko indizearen arteko diferentziak ezartzen du Haur Hezkuntzako 2. mailan ikasle zaurgarrientzat erreserbatu beharreko plaza kopurua. Ordizian kopuru hori sei plaza ingurukoa da. Ordiziako Ikastolak, ordea, azken ikasturteetan jada izan ditu jatorria atzerrian duten familietako sei ikasle inguru.

Hezkuntza Sailak desorekari aurre egiteko abian jarritako “tresna izarrak” Ordizian desoreka ez konpontzeaz gain, betikotu besterik ez du egiten

Beraz, Hezkuntza Sailak Ordiziarako ezarri duen indizeak ez luke inolako eraginik izango desoreka bideratzeko, edo, kasurik onenean, oso eragin txikia. Ikastetxearen eta matrikulazio eremuko indizearen arteko diferentzia %10 baino handiagoa bada, erreserbatu beharreko plazak gehienez %10era mugatuko direla dio Jaurlaritzak. Hori horrela bada, erreserbatu beharreko plazak, gehienez, bost izango lirateke. Atera kontuak!

Beraz, Hezkuntza Sailak desorekari aurre egiteko abian jarritako “tresna izarrak” Ordizian desoreka ez konpontzeaz gain, betikotu besterik ez du egiten. Zaurgarritasun indizearen aplikazioak, berez, ez du desoreka puntu bakar batean ere bideratuko, ez hiru, ez bost, ez hamar, ezta 20 urtean ere.

Hori guztia zaurgarritasun indizea soilik kontuan hartuta. Izan ere, Hezkuntza Sailak ikastetxe bakoitzeko ikas-postu eta ikas-lerroen planifikazioa eskariaren baitan antolatzeko hautua egin du, ikasturtea hasita matrikulatzen diren ikasleak egoki banatzeko aitzakiarekin, eta itunpeko ikastetxeen planifikazioa ofizioz aldatzeko aukera ireki. Horrek Ordiziako desoreka are gehiago okertu edo konponezin bihur dezake.

Hezkuntza Sailari behin eta berriro esan diogun moduan, baita plaza publikoan adierazi ere, Ordiziako desoreka bideratu ahal izateko: Jaurlaritzak planifikazioan eragin behar du; itunpeko ikas-postuak eta ikas-lerroak mugatu behar ditu; eta jatorriaren, hizkuntzaren eta egoera sozioekonomikoaren baitako ikasle zaurgarri eta ez-zaurgarriak modu orekatuan banatu behar ditu bi ikastetxeen artean.

Aurreko baldintzak beteta, zaurgarritasun indizea baliagarri gerta liteke ikasleen banaketa orekatua egiteko. Horretarako, ordea, indize horrek Ordizian Hezkuntza Sailak ezarri duenaren bikoitza baino handiagoa beharko luke: %38 ingurukoa, alegia.

Nola pentsatzen du Hezkuntza Sailak Ordiziako desoreka bideratzea? Nola jatorri ezberdinetako ikasleen inklusioa bultzatzea eskola eremuan eta herrian? Nola ikastetxe bakoitzeko eta herriko ikasleen euskara ezagutza eta erabilera indartzea? Nola egoera sozioekonomiko ezberdinetako ikasleen arteko harremana bultzatzea, elkar ezagutzea eta laguntzeko baldintzak sortzea?

Bildarratz jauna, ez dugu desorekara kondenatzerik onartuko. Ordizian, Eskola Publikoaren oraina eta etorkizuna daude jokoan, baita Ordiziako elkarbizitza, berdintasuna, justizia soziala, inklusioa eta euskalduntzea ere.

Ordiziako Eskola Publikoko Guraso Elkarteak

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
Negoziazioa: negarrerako zioa

Hezkuntza publikoko irakasleok  hamabost urtetan berriztu gabeko lan-hitzarmena eguneratzeko eta hobetzeko beharra eta eskubidea dugu. Horretarako, benetako negoziazio batean murgilduta egon beharko genuke, baina errealitatea negargarria da. Negoziazio batean, alde oro ados... [+]


Mikel Oterori erantzuna

Badira bi aste beste behin makroproiektuei kaleetan oposizio argi bat erakutsi geniela. Milaka eta milaka pertsona atera ginen kalera dinamika suntsitzaile honek amaitu behar duela aldarrikatzera. Bada, dirudienez horrek ez du lurraren suntsiketaren aldeko politikarietan inolako... [+]


Gasteizen, eskaleak soberan daude

Duela aste batzuk, Diputazio kalean, Gasteizko erdigunean, bi gizonek etxerik gabeko pertsona bat bota zuten lo egiten zuen lokalaren kanpoaldeko eskailera-buru txikitik. Bota ez ezik, berehala metalezko baranda bat ere jarri zuten lonjaren aurrean. Lokala luzaroan hutsik egon... [+]


Euskara: makila guztien zahagia

Hizkuntzakeriatik edo glotofobiatik eta, zer esanik ez, euskararen aurkako gorrototik, askotan ikusi izan dugu gure euskara makila guztien zahagi bihurturik. Azkena, Anton Arriola Kutxabankeko presidentea ibili zaigu makilakari lanetan gure hizkuntzari astindu eta makilakada... [+]


Badago lotura Euskal Yaren eta AHTren artean Nafarroan

Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko... [+]


Apirilak 6, justizia euskararentzat

Ez atera zalapartarik, ez konfrontatu, ez biktimizatu... eta obeditu. Subjektu zapaldu gisa, kasu honetan euskaldun gisa, mintzo gara, zenbatetan entzun behar izan ditugu halakoak? Ironiaz, honelaxe esan zuen, duela bi urte, Euskaltzale Independentiston Topaketan, Amets... [+]


Borrokak balio du: Israel Premier Tech, ez aurten, ez inoiz

Aurten "Israel Premier Tech" txirrindularitza talde israeldarra ez da Lizarraldeko Miguel Indurain Sari Nagusia lasterketara etorriko. Berri ona da hori Palestinaren askapenaren alde gaudenontzat eta munstro sionistarekin harreman oro etetea nahi dugunontzat, izan... [+]


2025-03-27 | Kontxita Beitia
Atzo bezain ozen! NATO pikutara soldaduskarik ez

Intsumituek denbora luzez egindako borroka gogorra eta mingarria izan zen, baina irabazi zuten, eta garaipen hura behin betikoa izango zela uste genuen, atzera bueltarik gabea. Baina badirudi, politikari batzuen ahotik aterata, eskalada militaristari gorazarre egin eta berriz... [+]


2025-03-24 | Garazi Muguruza
Desioa

Punto Bobo liburuaren irakurketan murgilduta, Itxaso Martin Zapirain egilearen Eromena, Azpimemoria eta Isiltasunak Idazten ikerketa lanean sentitu nuen egiazkotasun eta maila etikoarekin egin dut berriz ere topo. Eta hortaz, hara bueltatu. “Oihu izateko jaio zen isiltasun... [+]


Nazio askapena; arrazakeriaren eta faxismoaren kontrako antidoto bakarra

Dirudienez, Euskal Herrian migrazioa arazo bilakatu da azken bi hamarkadetan. Atzerritarrez josi omen dira gure lurrak. Gure kultura arriskuan omen dago fenomeno “berri” horren ondorio. Lapurretak, bortxaketak, liskarrak… Bizikidetza arazo horiek guztiak... [+]


2025-03-24 | Emun kooperatiba
Gazteak eta euskara: oztopo errealak eta aukera berriak

Azken hamarkadetan euskararen biziberritzeak duen erronka handienetakoa, euskararen ezagutzaren unibertsalizazioarekin batera, erabilerarena da. Askotan, gazteen euskararen erabileran jarri ohi dugu fokua, baita euskararen erabilerak izan duen eta izan dezakeen bilakaeraren... [+]


2025-03-21 | Iñaki Lasa Nuin
Ezegonkortasuna eta desoreka

Goizean jaiki orduko hasten dira desegokitasunak. Beharbada lotarako erabili duzun lastaira ere ez zen egokiena. Baina, ezin ba idatzi desegoki sentiarazten nauten guztiez. Horregatik, udaberriko ekinozioa –egunaren eta gauaren arteko oreka– dela eta, oraindik ere,... [+]


Etxegabetzeetara ohitu zaitezke, baina egon, badaude

Ez da gauza berria politikari profesionalak gizarteko arazoak estaltzeko ahaleginetan ibiltzea. Azkenaldian Denis Itxaso -EAEko Etxebizitza sailburua- entzun dugu etxegabetzeei garrantzia kenduz eta aditzera emanez gurean bazterreko fenomenoa direla; eta Begoña Alfaro... [+]


2025-03-20 | Patxi Azparren
Europa eta Euskal Herriaren desmilitarizazioa

Antropozentrismoaren aldaera traketsena eurozentrismoa izan zen. Europako mendebaldea, geografikoki, Kontinente Euroasiarraren penintsula txiki bat besterik ez da, baina lau mende luzez gertaera demografiko, teknologiko eta ideologiko batzuk zirela medio, bazter horretako... [+]


2025-03-20 | Iñaki Inorrez
Euskaraldia ez! Euskal Oldarraldia bai!

Badakizuenok badakizue, beste gauza asko bezala, euskararen aldeko borrokan ere politikoek, eragile batzuek eta hedabideek beraien antzezlana saldu nahi digutela, benetakoa balitz bezala.

Lehen urtean pozik jaso nuen, "Euskaraldi" hau. Zer edo zer zen, ezer ez zegoela... [+]


Eguneraketa berriak daude