Porlanezko patio txikiegiak batetik, errepidez eta autoz jositako eskola-inguruak bestetik, Bilbon ikastetxe askok jasaten duen panorama salatu eta esku hartzeko eskatuz udalera jo du hiriko guraso elkarte andanak, indarrak batuta: “Gurasoak jo eta su ari gara eskoletan hobekuntzak lortzeko, baina burokratizazio prozesu ikaragarriarekin egiten dugu talka”.
28 ikastetxetako guraso elkarteek hartu dute parte ekimenean. Kontuan hartuta Haur eta Lehen Hezkuntzako 33 ikastetxe publiko daudela Bilbon, handia izan da parte-hartzea, eta elkarlanarekin pozik daudela adierazi du Olatz Eskirozek. Mujika eskolako guraso elkarteko kidea da bera, elkarrizketa egin diogu ARGIAn.
Zein da, orokorrean, eskoletako patioen eta eskola-inguruen panorama Bilbon?
Bilbo hiri zaharra da, biztanle kopuru erraldoia du eta urtez urte hazten ari da gainera. Horrek esan nahi du eskola askok urte mordoa dutela bizkarrean, eraikin zaharretan daudela eta eragina duela planteatzen dugun gaian: porlanezko eta metro koadro gutxiko patioak dituzte eskolek, hori da egoera orokorra. Haurrek behar duten aisialdirako, jolasteko eta heziketa fisikoa garatzeko metro nahikorik ez dago hainbat eta hainbat ikastetxetan. Gure eskolan adibidez, Mujika eskolan, ez dugu patiorik aire librean, patio txiki bat dago azken pisuan. Atxurin eta beste batzuetan, ez dute patio estalirik, euria egiten duen bakoitzean haurrek barruan egon behar dute, sekulako zarata mailarekin, estresagarria da. Eta zabalduta dagoen beste ezaugarri bat berdegune falta da, porlana da nagusi, oso modu klasikoan gainera.
Eskola-inguruei dagokionez, Bilbok auto dentsitate handia du, kotxe tona ikaragarria jasotzen du hiriak egunero, eta eskola asko errepidez inguratuta daude, erdigunean nahiz auzoetan, eta sarri eskola-inguruak kutsaduraz eta zarataz betetako eremuak dira. Beste hiri batzuetan neurriak hartzen ari dira autoei tokia murriztu eta oinezkoei emateko, batez ere eskola inguruetan, errepideko errei bat kenduta adibidez, hiri jasangarriagoak eta berdeagoak helburu. Hemen ez dira halako neurriak modu integralean hartu. Egia da Cervantes, Indautxu eta Kontxako ikastetxeek lortu dutela ingurua oinezkoentzako bihurtzea partzialki, urtetako aldarrikapenen ondorioz, baina ikastetxe bakoitza bere aldetik ari da borroka amaigabe batean murgilduta, ezetzak kudeatzen. Tiboli eskola adibide garbia da: inguruan espaloi oso estua dute eta eskolako irteera orduan familia guztiak pilatu egiten dira oso espazio txikian, egoera oso arriskutsuak ematen dira, eta urtetako borroken ondoren, oraindik ere ez dute lortu espaloia zabaldu eta horretarako errepideari errei bat kentzea. Atxurin, patio nagusiaren aurrean hiru errei eta tranbia jasan behar dituzte haurrek patioan dauden orduetan, horrek duen kutsadura eta zarata maila izugarriarekin.
Gure kezka nagusia da ikustea urteak joan urteak etorri ez dagoela lehentasunezko esku-hartzerik Bilboko eskola publikoetan, ez dago esku-hartze integral bat, Bilboko eskola publikoen hobekuntza eta eguneratze mailakatua lortzeko.
"Tiboli eskola inguruan espaloi oso estua dute, familia guztiak pilatu egiten dira oso espazio txikian, egoera oso arriskutsuak ematen dira, eta oraindik ere ez dute lortu errepideari errei bat kentzea"
Nolako lekuak nahi dituzue?
Gure haurren ongizatea eta garapen kognitibo eta emozionala garatuko dituzten lekuak nahi ditugu. Gaitasun sozialak, osasun fisiko eta mentala bermatuko dituen eskola nahi dugu gure hirian, eta horretarako, gure aldarrikapenei erreparatzea eta horren inguruko neurri zehatzak hartzea beharrezkoa da. Frogatuta dago kutsadurak, zaratak eta espazio faltak eragin negatibo zuzena duela haurren garapenean.
Bilboko Udalera joan zarete berriki, mozio bat besapean.
Eskaera ez da berria. Bilboko Udalari eskatu diogu egoeraren analisia egiteko eta horren araberako esku-hartze mailakatua burutzeko, lehentasunetatik hasita, egingarria delako, beste herri eta hiri ugaritan ikusi dugunez. Patioetan, aztertu ditzatela ratioak, erabilerak, berdeguneak, kalitatea, genero ikuspegia… Eskola-inguruetan, ikertu dezatela segurtasuna eta osasuna bermatzen al den, nolako trafikoa dugun eskola-inguru bakoitzean eta horrek zein eragin duen haurrengan… Bilboko Udalak esan beharko du lehentasuna non jartzen duen, ibilgailuetan ala eskola horren inguruan ibiltzen diren haurren garapenean.
Bilboko Udalak zer erantzun dizue eta zer espero duzue harengandik?
Udal gobernuak ez zuen aintzat hartu eskaera, guk eraman bezala. EAJ-PSOEk emendakina aurkeztu zioten gure mozioari eta horren araberako testu labur bat onartu zuten. Testuaren arabera, prest daude norabide horretan urratsak emateko. Egia da modu oso isolatuan egin egiten direla gauzak, baina egia da baita ere ezetzak uneoro jasotzen ditugula eta ez zaiola gaiari ikuspegi integralik ematen. Panorama da gurasoak ari garela eskoletan hobekuntzak lortzeko batzorde tekniko eta abarretan jo eta su, baina ez zaigula erantzun egokirik ematen, beste sail batzuetara bideratzen gaituztela, eta azken buruan burokratizazio prozesu ikaragarriarekin egiten dugula talka. Cervantes eta Indautxun 2019an hasi zuten prozesua eta oraindik bukatu gabe dago, Atxuriko eskolak ere 2019an ekin zion eskola-inguruan irtenbide bat aurkitzeko prozesuari eta oraindik ez du soluziorik. Tiboli, Uribarri, Mujika… Hainbat dira jarri daitezkeen adibideak.
Hezkuntza Sailetik esan digute badutela asmoa gaiari heltzeko eta inguruneei buruzko analisia eta esku-hartzea egiteko, baina nahiko eszeptiko gara integraltasunari dagokionez: beldur gara ez ote diren adabakiak izango, tokian tokiko esku-hartze zehatz eta isolatuetara ez ote diren mugatuko.
"Atxurin, patio nagusiaren aurrean hiru errei eta tranbia jasan behar dituzte haurrek patioan dauden orduetan, horrek duen kutsadura eta zarata maila izugarriarekin"
Nolako esku-hartzea egin beharko litzateke patioetan eta eskola-inguruetan?
Beste hiri handi batzuetan ikusten ari gara: autoentzako errepideetako erreiak desagerrarazi behar dira eta oinezkoei lekua eman, eskola eremuak blindatu behar dira eta haurrak izan behar dira lehentasun, horrek bermatuko du ingurune osasuntsuago batean egotea eskolak. Gasteizen dugu adibide hurbila: patio guztien metro koadroak neurtu zituzten, berdeguneak indartzeko eta beste. Udalak hartu beharko luke honen guztiaren lidergoa eta dinamizazioa.
Bestalde, baikorrak gara, Bilboko ikastetxe askok gaitasuna izan dugulako hainbat dinamika aurrera ateratzeko eta oztopo administratiboak gainditzeko. Bilbo hiria handia da, hainbat eta hainbat ikastetxe daude, eta elkarlanean dago indarra, bakoitzak berean dituen beharrak ikuspegi orokorrarekin uztartuta.
Erik Etxartek, Sophie Layusek eta Antton Etxeberrik osatutako lehendakaritzak ordezkatuko du Peio Jorajuria, 2019tik Seaskako lehendakari dena.
Scientia funts pribatuak Bilboko San Pedro Apostol eskola erosi, eta langileen eskubideak eta hezkuntzaren kalitatea hondatu dituela salatu dute. Bederatzi hilabete daramate langile batzuk soldatarik gabe, eta Eusko Jaurlaritzaren esku-hartze eza kritikatu dute.
Sortzen eta Ratioak Jaitsi 0-18 elkarteek Legegintzako Herri Ekimen bitartez egin dute eskakizuna eta alderdi guztiek agerraldia onartu dute. Europar Batasunak Foru Gobernuari ratioak murrizteko egindako gomendioan du oinarria nafar gurasoen aldarrikapenak.
Gabonen erroa kristaua dela jakinda ere, erreferentzia katolikorik ez duten kantuak abestea erabakia du (edo eztabaida horretan dihardu) gero eta ikastetxe gehiagok, eskolaren printzipioetako bat laikotasuna dela oinarri hartuta.
Bilboko ikastolako ikasle eta ikasle ohien talde batek zentroko irakasle baten partetik jasandako sexu abusuak zerrendatu ditu, eta komunikatu baten bidez salatu du ikastetxeak gizona babestu duela. Gertakariak azalera atera direnean ikastolak “beren burua zuritu besterik... [+]
Zerk motibatuta bultzatzen da bi ikastetxeren arteko fusioa? Nola uztartu norbere eskola-proiektua, eredua eta ibilbidea ondokoarekin? Zein da bidea bi eskoletako hezkuntza komunitateak ados jartzeko? Zein da Eusko Jaurlaritzaren rola?
Urretxindorra Ikastolako (Bilbo) eta Azkue Ikastolako (Lekeitio) bi irakasleren aurkako salaketak egin dituzte zenbait emakumek sare sozialen bidez. Horren aurrean, Urretxindorra ikastolako irakasleak astelehen honetatik aurrera klaserik ez ematea erabaki du Ikastolen Elkarteak... [+]
Arratsaldeko lehen orduetan, 14:30ak aldera, Nafarroako ikastetxe publikoetako 30en bat langile sartu dira Iruñeko Nafarroako Hezkuntza Departamentuaren egoitzan eta sarreran eserialdia egin dute. Lehen ekintza gisa planteatu dute eta, adierazi dutenez, honen bidez... [+]
II. kongresuan aurkeztu duen berritasun esanguratsuenetako bat da. Orain arte Bigarren Hezkuntzara zuen bideratua bere jardun politikoa eta hemendik aurrera unibertsitateetan eta Lanbide Heziketan ere arituko dira. Euskal Hezkuntza Sistema Publiko Komunitarioa aldarrikatu du... [+]
1994an EHUko Arte Ederretako ikasleek protestak abiatu zituzten. Bost irakasle euskaldun lortzeko hiru hilabeteko greba egin zuten, eta bitarte horretan Leioako fakultatea okupatu. Euskal jendartearen babes handia izan zuten, baina Poliziaren errepresioa ere jasan zuten; Bilboko... [+]
Andoaingo institutuan izan da Pape Niang, bere migrazio-esperientzia kontatzen. 16-18 urteko gazteek, aurrez Pape Niang, hasiera berri bat liburua irakurria zuten ikasleek, jakin-minez, gogoetez eta galderez bete dute aretoa. Bejondeiela, pertsona kritikoak heztea baita... [+]
Ongi ezagutzen ditu eskola partikularretara doazen ikasleak Aitziber Ibarbiak. 25 urte inguru daramatza matematika, fisika eta kimikako partikularrak ematen, batez ere Batxilerrekoei. Irakasle on eta txarrez, ikasgelan sortzen diren erritmo ezberdinez, azterketak zuzentzeko... [+]
Gogoratzen al duzue? Legebiltzarreko %90ak onartu zuen Hezkuntza Akordioa duela bi mende –barkatu, bi urte–. Ezkerraren biltzarkideen erreakzioa euforiaren eta neurriko gogobetetasunaren artean mugitu zen. Onarturiko dokumentuaren arabera, zentro pribatuek diru... [+]