Azken hamarkadotan euskalgintzan jardun izan dut, dela helduen euskalduntzean AEKn, dela hizkuntza-eskubideen defentsan Behatokian, dela euskararen normalizazioaren alde Euskalgintzaren Kontseiluan. Den-denetan egokitu zait euskalgintza edota herrigintza auzitan jartzen zutenen aldetik izugarriak entzun behar izatea: lehenean, akademia pribatua zela eta egun ez dela beharrezkoa hizkuntza-eskolak edota euskaltegi publikoak daudelako; bigarrenean elkarte “pribatu” batek ez duela zilegitasunik eskubideen diagnostikoa egiteko; hirugarrenean, administrazio publikoen ministerio paraleloa eraiki nahi zela... Halere, errealitateak beste zerbait zekarren, izan ere, hirurek jarraitzen dute euskararen normalizazio-prozesuan eragiten oso osasuntsu.
Duela urte bat, bizitzan beste norabide bat hartu eta ikastolen mugimenduan lanean hasi nintzen. Eta, hemen ere mamu hori egon badagoela azalean sentitu dut: ikastolek gaur egun ez dute funtziorik betetzen. Eta harritu ez ezik, kezkatu ere egiten nau horrek.
Aturritik Ebrora zabaltzen den gure herrian, edo behinik behin neronek herritzat hartzen dudan lur-eremuan, egun ez dugu herri mailako hezkuntza-sistemarik. Finean, bi estaturen mende gaude, eta horietako batean bi autonomia-erkidegotan banatutako herria da gurea. Horrek, nola ez, zaildu edota ezinezko egiten du hezkuntza-sistema nazionala ardaztea. Are gehiago, botere publikoetan unean uneko alderdien interesen araberako hezkuntza-politikak izaten direnean.
Egiari zor, ez dut inolako zalantzarik hezkuntza-sistema publikoetan ere urrats garrantzitsuak egin direla komunitateari esker, irakasle eta guraso konprometituei esker hain zuzen. Eta, bai, nik ez baitut inolako arazorik hor egindako lana azpimarratzeko, zoriontzeko modukoa da.
Eta horrekin batera, Euskal Herrian herrigintzaren tradiziotik sortutako eta Euskal Herrian ardaztutako hezkuntza-egitura nazionala ere badago: Euskal Herriko Ikastolak. Izan ere, Euskal Herrian jakin badakigu administrazioa iristen ez den hainbat eremutara herri-ekimena iritsi izan dela, eta horixe izan dela, eta badela, aurrera egiteko aukera bakarra. Euskal Herria ez da Madril, Kantabria edo Normandia. Estatua ukatua duen lurraldea gara eta horrek bereizgarri asko dakartza geurera. Ezin da euskal hezkuntza sistemaren inguruko hausnarketarik egin abiapuntu horretatik ez bada.
Egun dagoen hezkuntza-sare nazionala da ikastolena, Euskal Herria bere osotasunean egituratzen duen bakarra. Dena dela, hori horrela izateko ez da nahikoa Lapurdin, Nafarroa Garaian edo Zuberoan ikastolak egotea. Nazionala da zazpi herrialdeetan lan egiten duelako, eta Euskal Herria ardatz lan egiten duelako, bere ekarpena Euskal Herriari egiten diolako, euskalgintzako beste hainbat eragilek bezala (UEU, AEK, Topagunea, Kontseilua…). Eta, noski, horrek erantzukizunak eta betebeharrak dakarzkigu ikastoloi.
Egun dagoen hezkuntza-sare nazionala da ikastolena, Euskal Herria bere osotasunean egituratzen duen bakarra. Dena dela, hori horrela izateko ez da nahikoa Lapurdin, Nafarroa Garaian edo Zuberoan ikastolak egotea
Eta, gainera, herritarrenak gara ikastolak. Ikastolen titularrak herritarrak gara: familiak eta langileak. Seme-alabak ikastolan eskolaratzea edota ikastola batean lan egitea erabaki duten familia eta langile guztiak gara ikastola. Gainera, horrek gure autonomia bermatzen du, nolabaiteko burujabetza eskaintzen digu. Autonomia horri esker, hezkuntza-sare nazional izateak dakartzan erantzukizunei erantzuten diegu. Murgiltze-ereduaren aitzindariak izateaz gain, egun, maila nazionalean jarraitzen dugu lantzen ikasle euskaldun aktiboak nola lortu. Autonomia horri esker digitalki burujabeak izan nahi dugula erabaki dezakegu, eta erabaki dugu. Ezin ahaztu, ikastolon autonomiak ekarri dutela euskal curriculuma ardatz duen ikasmateriala sortzea. Are gehiago, sortzeaz gain Euskal Herriko edozein ikastetxeri eskaintzea erabaki dugu. Izan ere, gure bokazioa ez da guk sortutakoa geuretzat gordetzea, ekarpen gisa irudikatu izan dugu. Horrekin batera, geure buruaren jabe izateak herri honetarako ezinbestekoak diren proiektuak bultzatzeko aukera ematen digu. Izan kontsumo energetikoa helburu duen Goienerrekin kontratatzea, izan gure jangeletan Errigorako produktuak kontsumitzea… Zerrenda luzea osatu genezakeen.
Bestalde, Euskal Herri mailako sistema izateak izaera komunitarioa izatea eragin digu, bai elkartasunerako bide eman ere. Beka-sistema propioak ezartzeko determinazioa izan dugu eta horrela, daukanak ordaindutakoarekin guztiok baliatzeko bideak ezartzen ditugu. Elkartasun Kutxaren bidez, guztion baliabideekin, zailak diren lurraldeetan euskarazko eskaintza mantentzea lortzen dugu. Berriki suak erabat kiskali duen Donamartirin kokatua den Arberoako Ikastola ere elkartasun kolektiboaren bidez berreraikiko dugu. Eta, nola ez, ikastoletako kideok herrigintzako beste hainbat proiektu laguntzen jarraituko dugu, dela ekonomikoki, dela parte hartze zuzenaren bidez: Bizipoza, Errigora, Euskalgintzaren Kontseilua… Horrela ulertzen dugu ikastoletan elkartasuna: daukanak ez daukanarekin partekatzea eta herria geure ekarpenen bidez eraikitzea.
Eta arazorik ez dago ajeak ere baditugula aitortzeko. Badaukagu zer hobetu eta zer zuzendu. Ez gara inozoak, ez eta autonkonplazienteak ere. Udaberri honetan egin dugu geure Zazpigarren Batzarra, eta hobetzeko eremu asko identifikatu eta planifikatu ditugu; bai eta etorkizuneko Euskal Herria eraikitzeko lan-ildo berriak ere. Poltsikoak bete lan ditugu nahi dugun hori izatera iristeko.
Herri batek hezkuntza-sistema sendoa behar du, are gehiago, egoera gutxituan duen hizkuntza bat baldin badu, edota instituzionalki erabat zatituta baldin badago. Bere sorreratik ikastolen mugimenduak hori izan du helburu: muga guztiak gaindituz, Euskal Herriko hezkuntza sistema eraikitzea. Horixe egin dugu azken hamarkadotan eta konpromiso horrekin jarraituko dugu hurrengoetan ere Euskal Herriko Ikastolak osatzen dugun 114 ikastolok, gure hezkuntza-sistemak, oraindik, ikastolen beharra duelako.
Paul Bilbao Sarria, Gasteizko Armentia ikastolako zuzendaria
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Dakigunez, Hego Euskal Herriko Independentismo Instituzionalak ibilbide-orri jakin bati ekin dio. Espainiako Estatuarekin itun berri bat sinatzea. Bide horrek zenbait aldagai ala premisa nagusi erabiltzen ditu. Hala nola: PSOE ezkerreko alderdia da; Espainiako Estatua... [+]
Batzuetan, mehatxua behar izaten dugu arriskuan dagoenaren garrantziaz jabetzeko. Eta mehatxu horren tamainaren araberakoa izaten da balizko erasoari erantzuteko barruan sentitzen dugun indarra. Konturatu orduko, zeure burua ikusten duzu lanean, buru-belarri, galtzeko arriskuan... [+]
Agorrilaren 27an igorri nizuen gutunean, irailaren 10eko auzian euskaraz deklaratzeko asmoa nuela adierazi nizuen. Auzi honen hastapenean, epaile nagusiari euskaraz zekienez galdegin nion. Gutxiespenarekin ezetz erantzun zidan. Orduan, nere gutuna eskuratu zuenez frantsesez... [+]
Nekazari eta abeltzainentzat Energia Berriztagarrien Lurralde Plan Sektoriala (EEBB LPS) irakurtzea etsigarria izan bazen –eta izan zen–, ez pentsa askoz alaiagoa izan denik 2023ko uztailean horri jarritako 4.217 alegazio-egileri emandako erantzunen txostena... [+]
Wikipedia.org-en arabera, Gish gallop (Gish-en lauhazka) edo falazien metrailadorea "eztabaida teknika bat da, aurkariari ahalik eta argudio gehienekin eraso egiten diona, argumentu horien zehaztasuna edo sendotasuna kontuan hartu gabe", eta albo-ondorio gisa... [+]
Terminoaren jatorria XIX. mendearen hasieran kokatzen da. Garai hartan, liberal ingelesen asmo inperialistek errusiarrekin talka egin zuten, Errusia Asian zabaltzen ari baitzen eta Ingalaterraren kolonizazio nahiak oztopatzen. Beren interesak babesteko, Ingalaterrak errusiarren... [+]
Juanje Soria abokatua urriaren 26an hil da, Iruñean. Foro Sozial Iraunkorreko kide ohiek Soria oroitu dute gutun honetan.
Asteartean EH sareko partaide batek Mozal Legearen bidez jasotako isun baten harira epaiketa izango du. Mendian, sarraskitu nahi dituzten mendi horietan ibiltzearren eta lurraldearen, lurraren, zaintzan eta defentsan aritzearren ertzaintzaren jazarpena jasan zuen. Beste behin... [+]
Autoan noala hasi naiz artikulua zirriborratzen, mentalki. Ideiarik onenak autoan izan ohi ditut, bakarrik gidatzen ari naizela. Bilborantz noa, Arriaga antzokira. Artedrama konpainiak Miñan antzezlana taularatuko du gaur. Urriak 25 ditu, ostirala da.
Antzokiko atarira... [+]
Bizi garen gizartea erabat oinarrituta dago menpekotasunean. Mendeetan zehar gure bizitza horren arabera eratu da, eta poliki-poliki erabakitzeko eskumena, askatasuna eta burujabe izatea murriztuz joan dira. Batzuetan bortizki kendu dizkigute; besteetan, ordea, geuk eman ditugu... [+]
Biziki ernegatzen nauen kontua da nola mintzo ohi zaion sendagile zenbait pazienteari. Minaz mintzo zaizkigu umeak bagina bezala. Dagoneko giltzurrun bi transplante egin dizkidatenez gero, badakit zertaz ari naizen: besteak beste, tutu bat zakilaren barnean jarri didate bietan... [+]
Kanboko bi hautetsi nagusiak (auzapeza eta lehen axuanta) errabiatuak dira. Hiru herritarren kontra plainta ekarri dute, Marieneako pentzearen alde protestatzeagatik. Bigarren aldia da enetzat, goizeko 06:00etan, ohetik ateratzen gaituztela (bizilagunarekin), hamar bat... [+]
“Proposamen ausart, integral eta prestuen tenorea etorri zaigu (…) Euskal Herria munduko altxamenduen artean sar dadin berriro”, bota zuen Hartzea Lopez Arana adiskideak ARGIA aldizkarian 2018ko uztailean argitaratu zuen “Oldartze eraginkor baten... [+]
Gero eta akats ortografiko gehiago atzematen dugu sare sozialetako idazkietan, eta ez soilik gazteek egindakoak, baita komunikabideetakoak ere. Batzuk hain bihurtu dira ohiko, non gure begiei apenas ez dieten minik ematen.
Horrela, gaztelaniaz hauek bezalakoak barra-barra... [+]
Gaur egungo hiriek eraldaketa prozesu sakonak behar dituzte arlo guztietan. Gizarte eta hiriek dituzten erronkak itzelak dira eta horiei heltzeko ezinbestekoa da diagnosi eta planifikazio ariketa integralak egitea eta, ondoren, erabaki partekatuak... [+]