Bi autobide eta ubide bat ordaintzen ari da Nafarroa 2045 arte: 2.676 milioi euro

  • UPNren kudeaketaren arrastoak luzaroan nozituko dira Nafarroan alor ugaritan. Hiru azpiegitura handien ordainketa itzalpeko bidesariz egiten da eta kontu publikoak gogor zamatuko ditu urtero. Hiru obra hauek 976 milioi euroko kostua izan dute, baina Nafarroako Gobernuak 2.676 ordainduko ditu, kostua baino 1.700 milioi euro gehiago, ia hiru aldiz gehiago.


2020ko abenduaren 09an - 11:09
Nafarroako Ubidearen zati bat. (Arg.: La Voz de la Merindad)
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Bideko Autobidea (Iruñea-Logroño), Pirinioetako Autobidea eta Nafarroako Ubidea dira UPNk abiarazitako hiru azpiegiturak, eta aipatzen ari garen datuak Nafarroako Kontuen Ganberak iragan azaroaren 13an emandakoak dira, 2019ko Nafarroako Kontu Orokorrei dagozkionak. UPNk azpiegitura hauek itzalpeko bidesari bidez ordaintzea erabaki zuen, hau da, emakide jaso duten enpresek hasiera batean azpiegituraren kostu osoa berenganatzen dute eta Nafarroako Gobernuak urtero kopuru bat ordaintzen die ondoren, azpiegiturok erabiltzen diren arabera.

Bidesari horiek hipotekatuta daukate Foru Erkidegoa, gutxi gorabehera 1.865 milioi euroko ordainketa-konpromisoekin. Horrek esan nahi du Nafarroako Gobernuak urtero 100 bat milioi euro gastatzen dituela azpiegitura horiek ordaintzen, aurrekontuaren %2 gutxi gorabehera. Datuok Diario de Noticias-ek argitaratu ditu astelehen honetan. Hiru proiektu horiengatik 811,5 milioi euro ordaindu dira dagoeneko –falta dira orain egiten ari den ubidearen zabalkundearen 147 milio– eta 2.676 milioi euroko kostua izango dute guztira; horietatik 1.865 milioi euro dago ordaintzeke: 1095 milioi A-12 autobideagatik eta A-21 eta 770 kanalagatik.

Bideko Autobidea

Obrak 300 milioi euroko aurrekontua izan zuen, baina kostua 389 milioi euro ingurukoa izan zen, eta Nafarroako Gobernuak 20 milioi euro gehiago ordaindu zituen autobia martxan jartzeagatik –2006ko irailean– aurreikusitakoa baino sei hilabete lehenago. Enpresa esleipendunak irabaziak izan zituen hasiera-hasieratik. 2007-2013 aldian 45 milioi irabazi zituen, Kontuen Ganberaren txostenaren arabera. Negozioa hain izan da ona, jabetza lau aldiz aldatu dela eskuz. 2017ko ekainaren 30az geroztik, A-12 errepidearen ustiapena UBS azpiegitura-funtsaren jabetzakoa da.

Baina egiazko kostua Nafarroako Gobernuarentzat 1.019 milioi eurora iritsiko da, enpresa emakidadunak bere gain hartzen dituen mantentze gastuak barne. Oso negozio garestia diru-kutxa publikoarentzat: maileguaren formula klasikoarekin 700 milioi euro inguruko kostua izango zukeen.

2017rako –ustiapenaren lehen hamar urteetan– enpresa esleipendunak 427 milioi euro jaso zituen, autobidea martxan jartzearen kostua baino 38 gehiago. 2019an, 49,4 milioiko kanona kobratu zuen eta aurten gutxiago fakturatuko du, pandemiak trafikoa murriztu baitu.

Pirinioetako Autobidea

A-21 errepidea ez da hain errentagarria. Pirinioetako Autobidetik Nafarroatik igarotzen diren azken 15,8 kilometroak ere (45 dira guztira) itzalpeko bidesari bidez eginda daude. Bere kostua 271 milioikoa izan zen.

Ustiapenaren lehen bi urteetan, A-21 ez zen sustatzaileek espero zuten negozio handia izan, 600.000 euroko galerak aitortu baitzituzten. Ondorioz, 2013ko urrian Foru Gobernuari erreklamazio bat aurkeztu zioten oreka ekonomikoa berrezartzeko, Nafarroako mugatik aurrera autobia ez eraikitzeak trafikoan eragin negatiboa duela argudiatuz. Ez Nafarroako Gobernuak ez auzitegiek ez zuten aintzat hartu eskaera. Kexuez gain, enpresa kudeatzaileak diru asko irabaziko du negozioarekin 2045a arte: dagoeneko 127 milioi berreskuratu ditu inbertitutako 271 milioietatik, eta Kontuen Ganberak uste du beste 600 milioi euro jasoko dituela, 727ra iritsi arte.

Nafarroako Ubidea

Kanala oraindik obran dago eta bigarren zatia egiten ari dira. Kasu horretan, urteko kanona Foru Gobernua ( % 85) eta ureztatzaileen ( % 15) artean ordaintzen da. Aguacanal izan zen 2006an lehen fasea martxan jarri zuen enpresa, 169 milioiko inbertsioa egin ondoren. Akziodun nagusiak Acciona y Aguas de Barcelona (Agbar) ziren, kapitalaren % 35arekin. Negozioa agerikoa da eta joan den astean jakin zen Accionak atzerriko funts bati saldu ziola Aguacanalen zuen partaidetza. Bukatzear dagoen bigarren faseak 147 milioi euroko kostua izango du. Bi inbertsioak, beraz, 316 milioikoak dira.

Orain arte, lehen faseko kanonak eta handitzeak 159 milioi euroko kostua izan du gobernuarentzat. Kontuen Ganberaren arabera, beste 770 milioi euro ordaindu beharko dira (349 lehen faseagatik eta 421 luzapenagatik) 25 urte barru UPNk hartutako konpromisoak amaitu baino lehen.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Azpiegitura handiak
Loiuko aireportuan atxikitako gaztea deportatuko dute, Espainiako Auzitegi Nazionalaren aginduz

Ostiral arratsaldeko 15:00etan deportatuko dute Bilbotik Tangerrera doan hegaldi batean, EITBk informatu duenez. Espainiako Auzitegi Nazionalaren arabera, “gaur egun ez dago demandatzailearen bizitzarako edo osotasun fisikorako berehalako arrisku edo arrisku... [+]


Loiuko aireportuan ekintzaile saharar bat atxikita daukate duela 10 egunetik

Gizona Marokotik zetorren hegaldi batetik iritsi zen eta asiloa eskatu zuen, jazarritako ekintzaile politikoa zelako. Ukatu egin zioten eta gaur deportatu behar zuten, baina atzeratu egin dute. Abokatuek Auzitegi Nazionalaren aurrean aurkezturiko “erreguzko... [+]


Zubietako erraustegia kudeatzen duen enpresari zigorra jartzeko eskatu du Nafarroako Gobernuak

Artaxoako Ecofert enpresara baimendu gabeko hondakinak eramateagatik, Zubietako Ekondakin enpresari zigor-espedientea abian jartzeko eskatu dio Nafarroako Gobernuak Eusko Jaurlaritzako Ingurumen Sailari. Jose Maria Aierdi Nafarroako Ingurumen kontseilariak jakinarazi duenez,... [+]


Itsasadarraren azpiko tunelaren proiektua geldiarazteko manifestazioa egin dute Getxon

Zapatuan, ehunka herritarrek parte hartu zuten Bizkaiko Foru Aldundiak itsasadarraren azpian egin gura duen tunelaren proiektua geldiarazteko exijitzeko manifestazioan. Subflubiala Ez plataformako deitzaileek 500 parte-hartzaile inguru zenbatu zituzten Getxoko Itzubaltzeta/Romoko... [+]


Erraustegiak lehen pozoiak erakutsi baldin baditu... zer egin?

Gipuzkoako erraustegiaren emisioen bost urteko jarraipenaren emaitzak aurkeztu ditu ToxicoWatch fundazioak. Emaitza kezkagarriak, bizidunei eta zehazki gizakiei osasun kalte larriak eragin diezazkieketen kutsatzaileez ari garelako. Emaitza nabarmenak, erraustegi berria eta ustez... [+]


AHTren obrak eta Renfe: murrizketak eta buruhausteak Gipuzkoako tren zerbitzuan, zazpi urtez

2017an Gaintxurizketan tunela zulatzen hasi zirenetik etengabeak izan dira AHTko obrek Renferen tren zerbitzuan eragindako murrizketak eta kalteak. Orain, Espainiako Garraio Ministerioak iragarri du udaran hainbat astez etenda egongo dela zerbitzu hori Hernani eta Irun artean... [+]


2024-06-11 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Txina, Kirgizistan eta Uzbekistan lotuko dituen trenbide faraonikoa eraikitzen hasiko dira

CKU trenbide hori egitasmo mitikoa da, hitzaren adiera zuzenean: itxuraz, koherentea ez ezik desiragarria litzatekeena, baina ameskerien mundutik kanpo zertzeko aukerarik gabea, orain arte behintzat. Halakorik inoiz ez nuela ikusiko zinez sinesten nuen.


2024-05-24 | Estitxu Eizagirre
Hernani, Arano eta Elduain arteko mugetan bost haize errota jarri nahi dituen proiektuaren atzean Endesa dago

Enigma Green Power enpresak "Ikatz Gane" deitu dion proiektu eolikoa egiteko "aldez aurreko administrazio-baimena" eskatu du. Bost haize errota jarri nahi ditu. Enigma Green Powerren jabe bakarra Arena Green Power da, eta honen kargudunen artean da Endesa.


Zubietako erraustegia martxan jarri zenetik, toxikoak asko handitu dira inguruko herrietan

Bost urtez aritu da laginak hartzen Toxicowatch erakundea erraustegiaren inguruko oiloen arrautzetan, goroldioan, zuhaitzetan, sedimenduetan eta ama esnean, besteak beste. 2019tik dioxina maila asko handitu da, baita metal astunak, PFASak eta beste gai oso kutsagarri batzuk ere... [+]


2024-05-24 | Gedar
2.000 sinadura bildu dituzte Pasaian Escalerillaseko bizilagunentzat bizitoki-alternatiba baten alde

Pasaiako Portuak eta Euskal Trenbide Sareak etxetik bota nahi dituzte hamabi familia. Ekainaren 1ean Trintxerpen mobilizatzera deitu du Oarsoaldeko Etxebizitza Sindikatu Sozialistak.


Statkraften zentral eolikoaren proiektuari helegitea jarri diote Azpeitia, Zestoa eta Errezilgo udalek

Babesturiko natur eremuetan egoteagatik, ingurumenean izan dezakeen inpaktuagatik eta hiri planeamenduarekin bat ez egiteagatik jarri dute alegazioa hiru udalek, besteak beste. Multinazional norvegiarrak eraiki nahi duen zentral eolikoak bost haize-errota handi aurreikusten ditu... [+]


Amazonek Nafarroan “eskala handiko” bi zentral fotovoltaiko eraiki nahi dituela dio

Multinazionalak jakinarazi duenez 72 MWko potentzia izango luketen bi "eguzki parke" edo makro-zentral fotovoltaiko eraiki nahi ditu foru lurraldean, baina ez du kokapenaren berri eman. Industria teknologikoan gehien kutsatzen duen enpresetako bat da Jeff Bezos... [+]


Eguneraketa berriak daude