Legegintzako Herri Ekimenaren prozesu batean gaude, Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errenta bat sortzeko, eta askotan, proposamena komenigarria den ala ez eztabaidatzen ari gara. Ez hainbeste bideragarritasun ekonomiko frogatuagatik, baizik eta gai filosofikoagoengatik edo aldaketei aurre egiteko moduengatik.
Orain, emakumeengan izan ditzakeen ondorioengatik, zenbait feministek oinarrizko errentari jartzen dizkioten eragozpenak azpimarratu nahi ditut. Galdera hauek egin daitezke: ezin al da izan emakumeek, oinarrizko errenta dutenean, etxean geratzea erabakitzea? Emakumeek zaintza-lanak beren gain hartzeko duten joerarekin, errentak ez du hori gehiago sustatuko? Gaizki ordaindutako eta gaizki baloratutako zaintza-lanen prekaritatearekin, emakumeek ez al dute nahiago izango soldatapeko enplegua baztertzea edo uztea?
Ez gara 900 euro eskatzen ari, ez dugu diru kopuru bat eskatzen, ez dugu limosna bat eskatzen. Euroak bitarteko bat dira, ez helburu bat. Eskubide unibertsal bat aitortzea eskatzen ari gara: bizitza duina izateko eskubidea, pobreziaren atalasetik harago doan oinarrizko errenta batekin bizirauteko eskubidea.
"Baldintza Gabeko Oinarrizko Errenta defendatzea premia bat da, printzipio unibertsaletan oinarrituta dago, eta emakume feministek ezin dugu baztertu, emakumeengan izan ditzakeen ondorioetan oinarrituta"
Ba al dago eragozpenik emakumeek erabakitzeko autonomia handiagoa izateko, erabakitzen duguna erabakita ere? Ala ez al gaude prestatuta?
Orain ez bada, noiz?
Langabeziak %20ra, %30era edo %40ra arte igotzen jarraitzen duenean zer aurreikusten du robotizazioak?
Hamar urtean beteko da sufragio unibertsalaren mendeurrena Espainiako Estatuan. 1931ko urrian emakumeek botoa emateko eskubidea lortu genuen. Berrogei botoren aldearekin lortu zena. Emakumeen botoaren aurka agertu ziren emakumeak eta gizonak egon ziren, baina lortu genuen. Botoa emateko eskubidea, nahi genukeena bozkatzeko eskubidea, ez "ondo" bozkatzeko eskubidea, ez "ezkerrari" bozkatzeko eskubidea, bozkatzeko eskubide unibertsala soilik lortu genuen. Eta eztabaida handia izan zen, gaur egun bizitza duina izateko eskubidearekin edota Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errentarekin gertatzen den bezala.
Oposizioa ez zen ikasketarik gabeko batengandik edo emakume aktibistengandik etorri, Victoria Kentengandik (1898-1987) baizik, Alderdi Errepublikano erradikal-sozialistako Espainiako lehen emakume abokatua. Haren diskurtsoa emakumeek boto-eskubidea erabiltzeko prestakuntzarik ez izatean oinarritzen zen. Hobe zen atzeratzea, kleroaren eraginez eskuinari bozka ez ziezaioten. "Emakume espainiar guztiak langile soilak balira, emakume espainiarrek unibertsitate-aldi bat igaro balute eta beren kontzientzian aske baleude, gaur Ganbera osoaren aurrean altxatuko nintzateke emakumeen botoa eskatzeko. Baina ordu hauetan jaiki egiten naiz, justu, kontrakoa esateko eta nire espirituaren ausardia osoz esateko". Victoria Kenten hitzak dira, Margarita Nelken edo Hildegart Rodríguezek ere babestu zituztenak. Nelken izan zen emakumeen botoaren aurka agertu zena emakumeak “erantzukizun horretarako prestatu” behar zuela uste zuelako.
Izan zen gizon bat, Miguel de Unamuno, 1931ko urriaren 4an El Sol egunkarian argitaratutako artikulu batean salatu zuena: "klero erregularrak edo sekularrak emakume espainiarra konfesatokitik gobernatzen duela dioen kutsu historiko maskulino hori, Primo de Rivera diktadoreak egun batean aipatu zuen maskulinotasunaren desira histerikoa da ".
Orain, pertsona guztiek bizitza duina izateko eskubidea izateko eskaera aurkeztu da EAEko Legebiltzarrean, Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errentaren bitartez. Eta orain onartzea nahi dugu, ezin dugu itxaron. Ezin dugu beldurrik izan emakumeek "gaizki" erabakiko ote duten.
Zeren zain egon beharko genuke? Emakume guztiak prestatuak eta unibertsitarioak izan arte? Horrek maila guztietan ahalduntzea bermatuko liguke? Emantzipatuta egotea?
Nor gara gu emakumeak bizitza duin baterako eskubidea baliatzeko eta Baldintzarik Gabeko Oinarrizko Errenta jasotzeko noiz dauden prestatuta erabakitzeko? Noiz egongo dira denak prest LGOE bat "ondo" erabiltzeko, erantzukizunez erabiltzeko eta emantzipatzeko?
Amelia Valcárcelek RTVEren Mujeres en la historia. Clara Campoamor dokumentalean argudiatzen duen bezala: "Emakumeen botoaren defentsa printzipioetan oinarrituta zegoen eta ez ondorioetan", guk orain gauza bera esan dezakegu.
Baldintza Gabeko Oinarrizko Errenta defendatzea premia bat da, printzipio unibertsaletan oinarrituta dago, eta emakume feministek ezin dugu baztertu, emakumeengan izan ditzakeen ondorioetan oinarrituta.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Irakurlea dagoeneko jakitun dateke Euskal Herrian askatasunaren alde egon den eta dagoen gatazka politikoaren ondorioz urte luzetan kartzelan, erbestean edota deportazioan bizi behar izan duten euskaldunak, etxerako bidean, beren bizitza berregiten hasteko izaten dituzten... [+]
Epistemologia, edo ezagutzaren teoria, filosofiaren arlo nagusietako bat da, eta historian zehar garrantzizko eztabaidak izan dira gure ezagutzaren mugen eta oinarrien inguruan. Honen baitan bi korriente indartsu topatzen dira, ezagutzara iristeko bide ezberdinak proposatzen... [+]
Getxoko Epaitegiak Europa ikastetxeko 4 urteko haurren kasua artxibatu izanaren berri izan dugu aste honetan. Horrek zera galdetzera garamatza: instantzia judizialak, polizialak… prest al daude haurren eskaerei erantzuteko? Benetan babesten al dira gure adingabeak... [+]
Gure lurraldeetan eta bizitzetan sortzen diren behar, desio eta ekimenen inguruan gero eta gehiago entzuten dugu harreman eta proiektu publiko-komunitarioak landu beharraz, eta pozgarria da benetan, merkaturik gabeko gizarte antolaketarako ezinbesteko eredua baita. Baina... [+]
Elkarrizketa berritu dugu fakultateko idazkaritzan, auskalogarrenez: urruti daude, euren matrikula egiteko, ikasleak bakarrik etortzen ziren garaiak. Aspaldixko aldatu zen joera, eta gurasoek –nabarmenago amek– gero eta paper aktiboagoa hartzen dute seme-alaben... [+]
Silogismo baten argumentuak hiru proposizio ditu, eta horietatik azkena nahitaez ondorioztatzen da beste bietatik. Logika deduktibo horrekin aztertu daiteke, nire aburuz, Nafarroan gertatzen ari den Aroztegiako gatazka sozioekologiko luze eta traumatikoa.
Tesia: Baztango... [+]
Berriki landu ditut klasean Etxahun Barkoxeren kobla eder eta hunkigarriak. Gaizo gizona! “Edertasunez praube” sortu zelako hasi zitzaizkion etxeko nahigabeak, baina hamazazpi urtetan zen pulunpaka sartu zorigaitzaren itsasoan, maite zuen Marie Rospide doterik gabeko... [+]
Azken egunak garrantzi handikoak izan dira Bartzelonan, etxebizitzaren aldeko mugimenduarentzat eta espekulatzaileen aurkako borrokarentzat. Urtarrilaren 28an, polizia-armada batek Raval auzoko Massana Zaharrari [zentro sozial okupatua] eraso egin zion goizaldean, aurrez abisatu... [+]
Zer jakin behar dut? Norekin erlazionatu behar dut? Non bizi behar dut? Ardura horiekin gabiltza gizakiok gure gizarteen baitan bizitza on baten ideia bizitzeko bidean. Ondo erantzuten ez badakigu, bazterretan geratuko garen beldurrez.
Joan den astean, kanpoan geratzearen... [+]
Idatzi honen bidez, EITBko Euskara Batzordeak eta azpian sinatzen duten EITBko organoek euren kezka eta gaitzespena agertu nahi dituzte azken hilabeteetan EITBko zuzendaritza-postuetarako abian ipini diren hautatze-prozesuak direla eta, gutxietsi egin baita euskararen... [+]
Ni ez dut nahi nire alaba ijitoz mozorrotzea kaldereroetan. Nik ez dut nahi nire alabaren eskolako haur ijitoak ijitoz mozorrotzea kaldereroetan. Ijito izatea ez delako mozorro bat. Ijito izatea ez delako urtean behin egiten den festa bat, arropa exotikoekin eta aurpegia ikatzez... [+]
Bidea pausoka egiten da, eta hasiak egina dirudiela ikasi nuen aspaldi xamar. Baina jendeak esaldi hori edukiz betetzen ere ikasi nahi du. Bakarrik ezer gutxi lor genezake, hasi orduko etsi, akaso. Sekulako jendetza biltzeak ere antolaketa zaildu eta ikusi beharrekoa gandutu... [+]
Ez zuen egoki jokatu, neurriak hartu behar ziren, bestela, ez dugu ikasten. Itxuraz, ez zen ohartzen egindakoaren inpaktuaz, normal jarraitzen zuen, batzuetan, ingurukoek baino itxura zoriontsuagoz. Gainera, altuegi hitz egiten du, hori ez zaio inori gustatzen. Darabiltzan... [+]
Hezkuntza Sailak ez ei du ulertzen publikoko langileak zergatik joan garen grebara. LAB sindikatuari galdetzea dauka. Sindikatu horrek akordioa sinatu zuen sailarekin, 2023ko apirilean. Urte bi geroago grebara deitu dute haiek ere, aurrekoetan ez bezala, Hezkuntza Sailak... [+]