Urtarrilean ireki zuten Azpeitiko Zurbano-Basazabal jauregia zaharberrituta. Txukundu dute kanpo eta barru, eta erabilgarri jarri ere bai hainbeste urtez itxita egon ondoren. Turismo bulegoa bertan da, erabilera anitzeko hainbat gela martxa bizian hasita daude, eta beste zenbait ekimen ere (dela ezkontza, dela bestelako) hor egiten dira.
Jendearentzat ikusgarri jarri duten honetan, kontakizun bat egin beharra ere badakar etxe apaindu berriak. Eta hala, eraiki zen garaiko Azpeitiaren eta orduko zenbait herritarren berri eman nahi izan dute horma-irudi edo panel informatiboak jarrita.
Herri agintarien arduretako bat da kultura, ondarea eta historia zaintzea ez ezik, herritarrei horien berri zintzoa ematea, gezurrik gabe, engainu asmoak alboratuta. Zientzia historikoaren eta historialarien makulua bilatzen ere jakin behar izaten da horretarako, jendarte bateko muina eta ertzak, argiak eta itzalak zertan izan diren erakusten saiatu, gero bakoitzak bere ondorioak atera ahal izan ditzan.
Basazabaleko paneletako testuek, ordea, historia asko ezkutatzen dute hemengo eta hemengoen historiaz. Hainbat pertsonaia itzal handikoren soslaia lau-lau, inongo tolesik gabe ageri da bertan, dena ordeka eta zelai, euren ospearen eta aberastasunaren parte handi bat alderdi ilun sakonen aterpean eskuratu zutela estalita. Izan ere, hala eraiki dira hemen ere hamaika etxe, eliza eta palazio, besteri kendutakoarekin, alegia. Eta hori pentsatu egin daiteke, esan ere bai plaza egokian, baina ez du ondo ematen, nonbait, inon idatzita edozeinek ikusteko moduan gera dadin.
Gatazka eta kontraesanik gabeko jendarte bat erakutsi nahi dugu, antza. Hori, gainera, jakinik Basazabalen sartuko den herriko eta kanpoko ehunka eta milaka bisitarik horma horiek kontatzen dutena jan eta irentsiko dutela, gure historiaren hainbat atalen bertsio ofiziala eta, horrenbestez bertsio bakarra, panel horietan idatzita dagoena izango dela beraientzat.
Besteak beste, «abenturazale» eta «humanista» gisa erakutsi nahi diren gure handi horiek, XV-XVI. gizaldietako Gaztelaren eta Espainiaren inperio-ametsen abaroan eta testuinguruan handitu eta gizendu dira erabat: Zurbano, Saenz Elola, Antxieta, Enparan, Loiolatarrak... Beti izan da horrelatsu: jende xehea eta kultura larri edo apalagoak mendean hartuz aberasten dira inperioak eta haientzat ari direnak. Eta gurean, apezpiku jazarleak dira, konkistadoreak, gorteko musikariak, merkatariak, santuak.
Zurbano, Martin Azpeitia, inkisidore eta apezpiku izan zen Errege-Erregina katolikoen garaian, Nafarroaren konkistaren aldian, eta haien estatu politikaren kolaboratzaile leial. Saenz Elola, Nicolas Azpeitia, berriz, Pizarroren ondoan zen Carlos I.aren inperioaren zerbitzura Cajamarcako sarraskian (kroniken arabera, 4.000 eta 5.000 lagun artean hil zituzten espainolek arratsalde bakar batean; hauek, aldiz, biktima bakarra izan omen zuten, «esklabo beltz bat»). Orduan atxilotu eta hil zuten Atahualpa Inka. Haren altxorren partizioan ageri da gure «abenturazale humanista», hala dago eraikia bere buruari eginarazi zion kapera ederra herriko elizan. Etxera etorrita, bere emaztea jotzeagatik auzipetua izan zen. Zenbat horrelako.
Ezin bihur gaitezke garai bateko jauntxo eta handikien defendatzaile eta nahigabeko publizista, herriaren eta herrien mendeetako borrokak ahaztuta. Akritizismoa klasista da, eta hori ez onartzeak estaltzen ditugun desmasien konplize egiten gaitu. Gure historiaren berrikuste kritikoa egiteko aukera ezin da joaten utzi eta ezikusia egin salagarri zaizkigun alderdiei, turismoaren edo bestelako komenentzia lausoen pean.
Herri ireki eta aurrerakoia da Azpeitia egun, herritarren lanak eta borrokek ekarri dute dagoen tokiraino. Herriaren lorpen direnak ezin dira handikien eta jauntxoen begiz azaldu, herriak bere egin dituen espazioak eta historia ezin dira jauntxoen eta handikien gotorleku bilakatu. Horrek belaunaldi osoen ahaleginak eta borrokak harrika botatzeko prest gaudela esan nahi luke hein handi batean.
Galdera asko sortzen zaizkigu eta ez da erraza, baina gure ardura ere bada erantzunak bilatzen saiatzea. Historia nola irakurri behar da? Haiek eta gu bezalako kontzeptuekin zer ulertu behar da gaur? Zein da historiaren eta memoriaren egitekoa gaurko jendartean? Eta atzokoaren memoria? Eta biharkoa? Herriari, herritarrei nola aurkeztu behar zaio historia? Nola eta zertarako erabili jendaurreko espazioetan?
Ezin dira tratatu herritarrak turistak balira bezala, ezin dira tratatu turistak merkantzia balira bezala. Jendea, honen ondarea eta memoria, begirunez hartua izan dadin egin behar dute lan agintariek.
Basazabaleko jauregi eder hori jendearen gozagarri dago orain, baina barruko hormetan kontatzen den historia herriaren kontra, herriari bizkar emandako historia da. Aukera eder bat dago gertatzen diren gauzak beste modu batez esaten hasteko.
Donostiako Udalak Mikel Zabalza Garateren (1952-1985) omenezko plaka bat jarriko du larunbat honetan (hilak 30), Guardia Zibilaren Intxaurrondoko kuartelaren aurrean (Baratzategi kalea, 35). Guardia Zibilak gaurko egunez atxilotu zuen Zabalza, 1985ean, Altzako bere etxean... [+]
Londres, 1928. Victoria and Albert Museum-era koadro berezi bat iritsi zen dohaintzan: margolanean gizon beltz bat ageri da, ileordea eta lebita jantzita, liburuz eta tresna zientifikoz inguratua. Museoan horrela katalogatu zuten: “Erretratu satiriko bitxia, beltzen... [+]
Azaroaren 4an itzuli die Frantziak benindarrei Katakle errege-aulkia, duela 132 urteko triskantzan frantses kolonoek lapurtu zietena. Memoriaren, aitortzaren eta ondare kulturalaren izenean, Europan zehar dituzten lapurtutako 500.000 objektuak berreskuratu nahi dituzte Afrikako... [+]
Literaturako klasikoei buruz pentsatzeak ezinbestean gaur egundik pentsatzea esan nahi du. Hain justu, klasiko izendapenak horixe du baldintza: gaurdaino iritsi diren obrak dira eta, beraz, haiei buruz pentsatzea obra horiek guganaino nola eta zergatik iritsi diren pentsatzea... [+]
Esaten da Simone de Beauvoir-ek idatzi zuela zapaltzailea ez litzatekeela hain indartsua izango zapalduaren lerroetan konplizerik ez balu. Niri oso normala iruditzen zait... zer nahi duzue, ba? Zapalduta zaudenean, ulergarria ere bada zure kondizio hori hobetu nahi izatea, eta... [+]
Duela 40 urte sortu zen Geronimo Uztariz Institutua, Nafarroako Historia beste era batera ikertzeko eta zabaltzeko helburuarekin. Jende anitza bildu du lau hamarkada hauetan, eta gai ugari ikertu ditu denbora horretan. Historialari gazteak ere batu zaizkie. Zahar eta berriaren... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Nafarroako Fusilatuen Senitartekoen Elkarteak gogor kritikatu du Iruñeko Erorien Monumentuaren inguruan EH Bilduk, Geroa Baik eta PSNek egindako akordioa. "Pedagogia" egiteko toki hobeagoak daudela dio eta interpretazio zentroari Maravillas Lamberto izena... [+]
Iruñeko Erorien monumentua faxismoaren salaketarako eta memoria demokratikorako Maravillas Lamberto interpretazio zentroa bilakatzea adostu dute EH Bildu, PSN eta Geroa Baik. Eraikinaren parte bat eraitsiko dute, eta adiera frankistako elementuak kendu edo estaliko... [+]
Ancient Earth mapa birtualak gure herrialdea, eskualdea, hiria... duela milioika urte non zegoen ikusteko aukera ematen du Dinosaurpictures.org/ancient-earth helbidean.
Toponimoa idatzi eta 750 milioi urte atzera egiten duen kronologian garai bat aukeratuta, emaitza puntu... [+]
Etiopia, 1974ko azaroaren 24a. Lucy-ren hezurdura aurkitu zuten Hadarren, giza arbasoen arrasto zaharrenetakoa. Australopithecus afarensis espezieko hominidoak 3,2 eta 3,5 milioi urteren artean ditu.
Homo espezieen arbasotzat jo zuten orduan, gu guztion amatzat. Mende erdi... [+]