Gaur, apirilak 8, lau urte beteko dira euskal gizarte zibilak bakea eraikitzeko prozesuan hartu duen ekimenik garrantzitsuena burutu zuenetik: ETAren armagabetze zibila erraztea. Hamabi hilabete geroago Kanboko nazioarteko konferentzian ETAren desegitea egiaztatu ahal izateko urrats erabakigarria izan zen.
Ekimen arriskutsua, ezbairik gabe. Ipar Euskal Herritik Bake Artisauak eta Bake Bideak (Foro Sozialeko partaidea) elkarteek erraztatzaile lanak egin zituzten eta nazioarteko komunitatearen eta, bereziki, Nazioarteko Egiaztapen Batzordearen (CIV) babesa izan zuten.
2021ean 10 urte beteko dira Aieteko Nazioarteko Konferentziatik, Lokarrik antolatu zuena eta urte batzuk lehenagotik aktore asko egiten ari ziren lan diskretua azaleratu zuena. Une egokia da, beraz, gizarte zibilak prozesu honi egiten dion ekarpenean arreta jartzeko. Izan ere, gizarte zibilaren inplikazio-maila horren ondorioz, prozesu hau oso berezitzat hartzen da gatazken konponbidean aritzen diren nazioarteko eragileen ikuspegitik.
“Bakea eraikitzeko prozesuaz” ari gara —Paul Ríosek sortu zuen termino hori—, “bake prozesu” termino klasikoak ez baitu beharrezko adostasunik sortzen. Hain zuzen ere, ohiko bake prozesu gehienetan —negoziazio-mahaia, nazioarteko bermatzaileak eta akordio solemneak—, ondorengo balantzeetan behin eta berriz agertzen den alderdi negatiboetako bat gizarteari utzitako ikusle izaera da. Hala, prozesu horiek zailtasunak dituztenean, zuzeneko ondorioa da eragile sozialek jarrera pasiboa hartzen dutela.
"Gizarte zibilaren inplikazio-maila horren ondorioz, prozesu hau oso berezitzat hartzen da gatazken konponbidean aritzen diren nazioarteko eragileen ikuspegitik"
Honekin lotuta, hiru ikaskuntza nabarmendu nahi ditugu gaur:
Gizarte zibilaren eginkizuna
Euskal kasuan, Aiete-Oslo prozesuak huts egin ondoren, gizarte zibilak erabakitzen du ikusle izatetik aktore izatera pasatzea. Lokarrik eta Bake Bideak antolatutako 2013ko Foro Sozialak utzitako gomendioen inguruan lehen akordio politiko eta sozial zabala lortu zen. Ipar Euskal Herrian, 2014. urtean, Baionako Akordioak ibilbide-orri propioa adostu zuen.
Gizarte zibila Aiete-Osloko prozesura iritsi ahal izateko baldintzak —objektiboak eta subjektiboak— sortzen lagundu zuen eragile aktiboa izan bazen, 2013az geroztik indarkeria zikloaren ondorioak konpontzen lagundu duen eragile bihurtu da.
Egin diren bost Foro Sozialen gomendioei esker prozesuaren motorrak martxan jarraitu ahal izan du, gripatuta geratzen zen une guztietan olioztatzen lagunduz. Laburbilduz: III. Foro Sozialak (2016) gizarte zibilaren eskutik etorriko zen armagabetze baten bidez blokeoa gainditzea proposatu zuen; Berghof Foundation-ek Gernikan aurkeztu zuen proposamen berritzaile honek, aurkezpen diskretuak egiten genituenean, zur eta lur uzten zituen nazioarteko aktoreak eta bertako eragile instituzional, politiko eta sindikalak. Beste aldetik, II. (2014) eta IV. (2017-2018) Foro Sozialetan ekarpena presoen, iheslarien eta deportatuen birgizarteratze prozesuari lotuta egon zen —gaur egun lehen emaitzak ikusten hasi gara—, eta bizikidetza demokratikoaren eraikuntzari buruzkoa izan zen V. Foro Sozialak (2018) egin zuen ekarpena.
Aldebikotasunetik aldeaniztasunera, aldebakartasunetik pasatuz
Ohiko bake akordioak nazioarteko bermatzaileen partaidetzarekin egindako aldebiko akordio batetik abiatzen dira, baina hemen gure prozesua hiru faseetatik igaro da eta zerra hortzen forma hartu du.
Aiete-Oslo prozesua aldebikotasunaren ondorioa izan zen, baina ondoren sortu zen blokeoak alde bati bultzatu zion aldebakarreko urratsak ematera, ondoren beste urrats batzuk egin ahal izateko baldintzak sortzeko helburuarekin.
Eta dinamika horrek gaur egungo paradigmaraino ekarri gaitu, askatzeko geratzen diren hiru korapilotan: biktima guztien eskubideak; presoak, iheslariak eta deportatuak; eta memoria kritiko inklusiboa. Gaur egun, prozesu aldeaniztun batean gaude, zeinean eragile instituzional, politiko, sozial eta sindikalak ekarpen ugari egiten ari diren. Horren adibide dira aipatutako lehen bi korapiloei dagokienez instituzioetan eta adierazpen publikoen bidez egindako hainbat eta hainbat akordio.
2017az geroztik, ordura arte kanpoan geratzen ziren beste sektore politiko eta sindikal batzuk sartu dira akordio horietan. Horren adibide dira “Konpromiso Soziala” parte hartze prozesuan jasotzen ari garen ekarpenak.
Triangulaziotik mikro-akordioetara
Herri konplexu batean bizi gara, bakoitzak eraman behar duen motxilak pisu handia du, mesfidantzak gurutzatzen dira, eta horrek guztiak asko zailtzen du akordio sendoak lortzea.
Hala ere, armagabetze zibilarekin eta, neurri txikiagoan, desegitearekin, erakundeen, gizarte zibilaren eta nazioarteko komunitatearen arteko akordioen triangulazioaren bidez lortu zen arrakastaren bermea izatea. Lan honetan hiru aktore horiek, une batez mesfidantzak alde batera utzita, elkarrekin gauza handiak lor ditzaketela frogatu zuten.
Eta egoera horretan, 2018az geroztik, aurrera egiteko metodo positiboa da mikro-akordioen bidea. Duela lau urte, inork imajinatu al zezakeen alderdi guztiek egia, justizia eta erreparaziorako eskubideak aitortzea biktima guztiei? Edo preso dauden pertsonei buruz dagoeneko finkatuta dauden akordioak? Edo Mikel Zabalzaren kasuari buruz orain egin diren akordioak?
"Asko aurreratu da. Eta garrantzitsuagoa dena, konponbide-metodo bat tresna egoki gisa finkatu da: eragile instituzional, politiko, sindikal eta sozialen arteko adostasunak"
Jakin badakigu aktore batzuek baikorregiak izateagatik kritikatzen gaituztela, baina objektiboak izanik, asko aurreratu da. Eta garrantzitsuagoa dena, konponbide-metodo bat tresna egoki gisa finkatu da: eragile instituzional, politiko, sindikal eta sozialen arteko adostasunak.
Adostasun horiek eraikitzea hari fin, zuhur eta diskretuz egindako ehungintza lan baten emaitza izan da, fokuetatik urrun, bai erakundeen barruan bai kanpoan, eta topagune eta elkarrizketa gune publiko eta pribatuak sortu ditu.
Elkargune horiek, zailtasunak zailtasun, konfiantza esparruak sortu dituzte, eta eragileek bereizten dituenaren aurrean batzen dituenari balioa ematen jakin dute. Adostasun horiek testuinguru egokian hainbat modutan eszenaratzeko baldintza objektiboak sortu dituzten espazioak izan dira.
Foro Sozial Iraunkorrak uste osoa du ezen, “sukaldaritzako” lan zuhur eta errazte luze hori gabe, zailagoa izango zela aipatutako puntuetan gaur egun dauden adostasunetara iristea.
Ez gara inozoak. Badakigu kontakizunaren batailak prozesua baldintzatzen jarraitzen duela, eta hirugarren korapiloan aurrerapenak egitea eragozten dituela, memoria kritiko inklusiboan, alegia. Esperientziaz dakigu desadostasunek oihartzun mediatiko handiagoa dutela akordioek baino.
Baina honaino iritsi gara, hain zuzen ere, gizarte gisa izan dugun pertseberantziagatik. Etsipena alde batera uzteagatik. 2021ean lanean jarraitzen dugu bakea eraikitzeko prozesuak urrats gehiago eman ditzan. Gizarte-kohesioak exijitzen digu.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Otsailean bost urte bete dira Iruña-Veleiako epaiketatik, baina oraindik hainbat pasarte ezezagunak dira.
11 urteko gurutze-bidea. Arabako Foru Aldundiak (AFA) kereila jarri zuenetik epaiketa burutzera 11 urte luze pasa ziren. Luzatzen den justizia ez dela justizia, dio... [+]
MAITE: (biharko eguna antolatzen bere buruaren baitan) Jaiki, gosaldu, bazkaria prestatu, arropa garbitu, etxea garbitu, gizon hori jaiki, seme-alabak jaiki, hiru horien gosaria prestatu, haiek agurtu, erosketak egin, lanera joan, seme-alabak eskolatik jaso, merienda eman,... [+]
Matxismoa normalizatzen ari da, eskuin muturreko alderdien nahiz sare sozialetako pertsonaien eskutik, ideia matxistak zabaltzen eta egonkortzen ari baitira gizarte osoan. Egoera larria da, eta are larriagoa izan daiteke, ideia zein jarrera matxistei eta erreakzionarioei ateak... [+]
“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.
Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]
Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.
Aurrekoan, ustezko ezkertiar bati entzun nion esaten Euskal Herrian dagoeneko populazioaren %20 atzerritarra zela. Eta horrek euskal nortasuna, hizkuntza eta kultura arriskuan jartzen zituela. Azpimarratzen zuen migrazio masifikatua zela arazoa, masifikazioak zailtzen baitu... [+]
Ez dut beti ulertzen nola aritzen ahal diren lur planeta honetako zati okitu, zuri, gizakoi eta kapitalistako aho zabal mediatikoak, beraiena, hots, gurea, zibilizazioa dela espantuka. Berriak irakurtzen baldin baditugu, alta, aise ohartuko gara, jendetasuna baino, barbaria dela... [+]
Administrazioko hainbat gai, LGTBI+ kolektiboko kideen beharrizanak, segurtasun subjektiboa, klima aldaketa, gentrifikazioa, ikus-entzunezkoak erabiltzeko modu berriak, audientzia-datuak jasotzeko moduak, dislexia, ikuspegi pedagogiko aktibo eta irisgarriak, literatur... [+]
Auzitan jar ez daitekeen baieztapen orokor eta eztabaidaezinaren gisan saldu digute hizkuntzak jakitea printzipioz ona dela, baina baditu bere "ñabardurak", edo esanahi ezkutuagokoak. Hemengo ustezko elebitasun kontzeptuaren azpian dagoen baina kamuflatzen den... [+]
Otzandu egin gara, katalanak eta euskaldunok, ekaitzaren ondoren. Saiatu ginen, bai; sendo ekin genion, eta gogor kolpatu gaituzte; ezin izan genien gure helburu zuzen, ezinbesteko, sakratuei eutsi. Eta porrotaren mingostasuna dastatu dugu, eta bigundu egin gara irabazleen... [+]
Iragana ulertzen saiatzen eta etorkizuna bideratzen, oraina joaten zaigu zenbaiti. Nire proiektuetako bat (hasi baina landu ez dudana oraindik) dudan zuhaitz genealogikoa egitea da. Horretan lagunduko didan liburutxo bat ere erosi nuen. Baina, hain da handia lana, liburutxoa... [+]
Desgaitasun fisikoa duen arkitekto baten alabaren etxea bisitatu ondoren idazten dut honako hau.
Desgaitasun fisikoa duten pertsonen taldeek ez dute arkitektoa maite, beraien bizitza zailtzen duen gaizkile bat kontsideratzen baitute. Gorrotoa ulerkorra da: arkitektoaren lanak... [+]
Ortutik itzuli berritan erabaki nuen Twitterretik alde egitea, oraindik Twitter zenean. Auzolan batera joan nintzen, brokoliak eta azaloreak landatzera, eta mindfulness efektua zapuztu zidan algoritmoak, idazle feminista transgorrotatzaile baten txioak jaurtitzearekin... [+]
Martxoaren 8a hurbiltzen ari zaigu, eta urtero bezala, instituzioek haien diskurtsoak berdintasun politika eta feminismoz josten dituzte, eta enpresek borroka egun hau “emazteen egunera” murrizten dute, emakumeei bideratutako merkatu estereotipatu oso bati bidea... [+]