Axolarazi beharreko gorputzak

  • Performatibitate-teoriaren helburua zen gorputz batzuk aiseago bizitzea, hain zuzen, genero-arau dikotomikoa betetzen ez zutenak.


2015eko abenduaren 22an - 08:19
Judith Butler filosofoa Bartzelonako Centre de Cultura Contemporànian emandako hitzaldian. Argazkia: CCCB.

90eko hamarkadaren hasieran argitaratu zituen Judith Butlerrek genero-performatibitateari buruzko bere lan sonatuenak, eta hastapenetako ekarpen horietaz jardun zuen, besteak beste, pasa den azaroaren 5ean, Bartzelonako CCCB zentroan, +HUMANS erakusketaren kari. Horrez gain, azken 25 urteotan kezkagai izandakoak ere izan zituen hizpide: teoriaren garrantzia, praktika politikorako oinarri gisa; gorputz prekarioak; gorputzen interdependentzia eta zaurgarritasuna; gorputzek kaleak hartzearen ondorioak...

Teoria, zertarako?

Gaur egungo gizarte-antolamendu eta eredu ekonomikoak dakartzan erronka globalen aurrean, presaka jarduten da sarri, eta bigarren mailakotzat jo ohi da teoria-lana, hartu beharreko erabakien eta ezarri beharreko politiken martxa moteltzen duelakoan. Ezin dira, ordea, biak kontrajarri, ekintza politiko ororen oinarrian marko teoriko jakin bat baitago. Alegia, emakumeei buruzko legeak onartzen dira, edo etorkinei buruzkoak, eta kontzeptu horiek modu jakin batean ulertzen dira, marko teoriko eta ideologiko jakin baten arabera, sarritan ikusezina den arren.

Teoriaren helburua, egitekoa eta abantaila izan daiteke, orduan, oinarri ikusezin horiek zalantzan jartzeko aukera ematen digula, emantzat jotzen ditugun kategoriak, hala nola gorputza, emakumea, transexuala, etorkina; bizitzeko bestelako moduak irudikatze aldera; nahiz eta jakin badakigun pentsamendua, huts-hutsean, ez dela nahikoa bestelako bizimoduak eraikitzeko. Teoria kontsumo-balore bat bezala elkartrukatzen den garaiotan (zer zara, foucaltiarra ala lacaniarra?), politika egiteko, eragiteko eta erresistentzia jorratzeko balio duen filosofia baten alde agertu zen Butler.

Generoa prekarietatearen erdigunean

Sarritan galdetu izan diote filosofoari ea prekarietateaz pentsatzen hasi orduko ahaztu egin ote dituen bere hasierako lanetan generoaz aipatutakoak. Filosofoaren arabera, bi ildoen artean ez da kontraesanik. Hasteko eta behin, prekarietatea erlazioan da beti, guztiok gara potentzialki prekarioak, eta prekarioa izateak, aldi berean, ez gaitu sekula osoki definituko, pertsona gisa. Prekariotasuna da "politikoki eraikitako egoera hori zeinean jende-mota jakin batzuk aiseago pairatzen baitituzte babes-sare ekonomiko eta sozial eskasen ondorioak, eta, diferentziaren bidez, zaurgarriagoak bihurtzen baitira, aiseago biolentatzeko edo akabatzeko modukoak". Sexuak, jatorriak eta klaseak eragina dute prekariotasunaren banaketa desorekatuan.

Genero-teoriak ondu zituenean hitz hori bera ez aipatzeagatik, antzeko ideien bueltan zebilen. Azken batean, genero-performatibitatearen nozioak bazuen asmo politiko argi bat, hain zuzen, genero-arau bitar nagusietatik urruntzen ziren jendeen bizitzak arnasgarriago egitea. Genero-performatibitatearen helburua zen aniztasun bat islatzea, ezen ez, inondik ere, esatea zer praktika zeuden ondo eta zer praktika gaizki. Arauaren zurruntasuna laxotzea zen asmoetako bat, hala araua betetzen ez zutenen onerako nola araua zorrotzegi betetzen zutenen mesedetan, horiek ere prezio garestia ordaintzen baitute araua gorpuzteko ahaleginean.

Bestalde, genero-arauak hertsiki lotuta daude prekariotasunarekin, genero-ulergaitzat jotzen diren pertsonek arrisku handiagoa baitute indarkeria, patologizazioa eta jazarpena jasateko (pertsona transexualen aurkako indarkeria-kasuen kopurua adibide). Publikoki nola eta nor agertzearen muin-muinean daude genero-arauak, nola dauden beste hainbat aferaren erdigunean: zer alde dagoen espazio publiko eta pribatuaren artean, noren osasun-eskubideak aitortzen dituen zuzenbideak, zer ahaidetasun-harreman jotzen diren legezkotzat...

Gorputzak, beti erlazioan

Generoa eraikia delako ideia Butlerri zor diogula-eta, pentsalariari sarritan leporatu izan diote gorputzaren materialtasuna aintzat ez hartzea, alegia, kontuan ez hartzea izan badirela, fisikoki, gorputzak. Salaketari aurre egin zion berak: gorputz sexuatua ezinbestean dago zamatuta bere une historiko eta sozialeko esanahiekin, testuinguruan eta erlazioan baino ezin daiteke ulertu. Adibide baterako, mende luzez, emakumeak ez ziren kategoria bereizitzat hartzen, aitzitik, gizon elbarriak baino ez ziren. Butlerrek gorputzaren materialtasuna aintzat hartzen ez duela baino, zehatzago litzateke esatea uko egiten diola gorputz sexuatua soilik erreprodukzio-gaitasunen arabera ulertzen eta bereizten duen marko teoriko hegemonikoari. Izugarri mugatua baita hori: zenbait gorputz ez dira erreproduzitzeko gai gazteegi edo zaharregi direnean, batzuk ez dira sekula erreproduzitzeko gai, eta beste hainbatek bizialdi osoa egiten dute erreproduzitu gabe, gai izanda ere.

Gorputza ulertzen eta pentsatzen jarraitzeko bestelako gako interesgarriak plazaratu zituen Butlerrek. Heltzen zaion ikuspuntutik heltzen zaiola, ipintzen dizkiogun izenak ipinita ere, ez dugu sekula lortzen gorputza osorik harrapatzea. Hahor zergatik den gure umiltasun kontzeptualaren erakusgarri. Butlerren iritziz, filosofiak ez du asmatu bizi den gorputz bat pentsatzen, gauza konkretu gisa irudikatu izan du beti, indibiduala, autonomoa; positiboki pentsatu du, ahaztuz gorputz batek bizirik jarraitzea ez dagoela soilik gorputz horren esku, beste gorputz batzuekiko erlazioan dagoela etengabe, ezinbestean, eta, era berean, hamaika baldintza materialen beharra duela irauteko. Adibidez, gorputz bat ez da biziko berotasun eta janari nahikorik lortzen ez badu, sekulako bizi-grina izanik ere.

Noski, kontua ez da pendulua beste muturreraino eramanda gorputzak masa sozial homogeneo gisa irudikatzea. Eta gorputzen, pertsonen bestelako beharrak ere hartu behar dira aintzat, behar materialez gain, hor daude behar afektiboak. Gorputza ulertuz gero beste gorputzekiko interdependentzian, gorputz hauxe ezin da existitu, inolaz ere, beste gorputzen faltan. Errotik aldatzen dira gauzak: "ni"-ak derrigor behar du "zu"-a edo "gu"-a bizitzeko, eta horrek batu egiten gaitu, sozialki, hainbat lotura azpimarragarriren bidez. Pertsona bakar bati eragiten dioten gatazkak gizarte-gatazka bilakatzen dira.

Hausnarketa horien argitan, akaso, hobeto egin diezaiekegu aurre Butlerrek berak aipatutako erronka eta erantzukizun globalei, gero eta jende gehiagoren bizitza-baldintzen okerragotzeari, gero eta jende gehiagoren prekarizazioari, oinarrizko eskubide politikoak gauzatu bitartean zuzenean edo zeharka Mediterraneoan, Ankaran edo Gazan hiltzen dituztenen errealitateari.

 

 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Generoa
2024-09-12 | ARGIA
Emakume bat hil dute labankadaz Bilbon, eta bikotekidea atxilotu dute

Osteguneko lehen minutuetan jazo dira gertaerak Mina del Morro inguruan, Santutxu auzoan, 00:20 orduak aldera, eta ustez, 34 urteko gizon batek 31 urteko bikotekidea hil du.


Zerbait mugitzen hasi da Hondarribian

Hondarribiko jai egun handian, Alarde tradizionalak eta Jaizkibel konpainia parekideak bat egin behar zuten lehen aldiz abiapuntuan, baina argazki hori saihesteko, tradizionaleko konpainia guztiak berandu joan dira hasiera puntura. Plantoak planto, ordea, lehen aldi ugari bizi... [+]


2024-09-06 | ARGIA
84 urteko gizon bat atxilotu du Ertzaintzak Gasteizen, bere emaztea hiltzen saiatzeagatik

76 urteko emazteak zauri larriak ditu. Eusko Jaurlaritzako Segurtasun Sailak adierazi duenez, ostiral goizaldean egin dio eraso eta Ertzaintzak senarra atxilotu du emaztea hiltzen saiatzeagatik.


“Orain arte alarde baztertzaileak okupatuak zituen espazioak partekatzen hasi beharko dira”

Hondarribiko Alarde tradizionala eta Jaizkibel konpainia desfilatzen aterako dira, urtero bezala, irailaren 8an. Baina orain arte EAJk gobernaturiko udala Abotsanitzek eskuratu du eta egin dituen aldaketek hautsak harrotu dituzte Alarde tradizionalean. “Konpainia guztiak... [+]


Bilboko genero-indarkeriagatiko epaiketetan kolore bereizgarriak jartzeko neurria ezabatzea erabaki du EAEko Auzitegi Nagusiak

Emakumeen Aurkako Indarkeriaren Bilboko bi Epaitegiek neurri hori onartu dute. Bilboko epaile dekano Aner Uriartek neurria emakumeak babesteko eta ez birbiktimizatzeko helburuarekin hartu dela esan du, baina Bilboko Abokatuen Elkargoak salatu du kolokan jartzen dituela ikertuen... [+]


Menditik hirira: zer ezkutatzen digu Pirinioetako sendabelar saltzaileen lanak?

XIX. eta XX. mendeetan ohikoa zen hiri nagusietako kaleetan ikustea janzkera tradizional ikusgarria zuten emakume batzuk, sendabelarrak saltzen. Ansotarrak ziren, Aragoiko Ansó ibarrekoak. Erakusketa batek haien historia kontatu digu, eta bide batez azalerazi du atzean... [+]


Eskoletan eduki sexualeko irudi faltsuak zabaltzen ari direla salatu dute Hego Koreako feministek

Neska gazteak agertzen dira irudietan eta Telegram bidez zabaltzen dituzte. Irailaren 1ean kanpaina bat abiatuko dute sare sozialen bidez, gobernuak neurriak hartu ditzan.


2024-08-28 | Onintza Enbeita
Olatz Mercader, Patxi Ezkiagaren sexu abusuen biktima
“Euskal kulturaren mundua erabat isilik gelditu da”

Hil arte bizirik sentitzearen beharraz ari da Olatz Mercader. Gaixorik egon izan delako bere bertsio gutxitua hurbilegi ikusi duenak badaki zein garrantzitsuak diren konpromisoa, grina eta desioa.


Donostiako azken eraso matxistak salatu dituzte

Ertzaintzak 27 urteko gizon bat atxilotu du Donostian, abuztuaren 18ko goizaldean, Aste Nagusiko azken gauean, Parte Zaharrean emakume bati sexu erasoa egitea egotzita. Eraso matxista horrez gain, beste batzuk ere publiko egin dira hirian azken asteotan, eta horiek guztiak... [+]


Bilboko Emakumeen aurkako Indarkeriaren Epaitegiek onartu dute ikertuei eta euren abokatuei kolore-bereizgarriak jartzea

Bilboko epaile dekano Aner Uriarteren arabera neurria “nor den nor” identifikatzeko eta emakumeak babesteko eta ez birbiktimizatzeko da. Bizkaiko Abokatuen Elkargoak salatu du ez direla errespetatzen errugabetasun printzipioa eta “duintasuna”.


27 urteko gizon bat atxilotu dute Donostian, emakume bati sexu-erasoa egitea leporatuta

Gertaera abuztuaren 18ko goizaldean izan zen Donostiako Alde Zaharreko kalezulo batean, Ertzaintzak adierazi duenez. Egun horretan emakume batek beste sexu-eraso bat salatu zuen Donostian, gizon batek “diskoteka baten inguruan ukituak egin zizkiola” esanez.


2024-08-23 | ARGIA
Burlatako sexu erasoa dela eta 18 urteko gazte bat atxilotu dute

Joan den astean izan ziren Burlatako jaiak eta aste honetan jakin da adingabeko neska gazte batek izandako sexu erasoa. Espainiako Poliziak, halaber, jakinarazi du erasoarekin lotutako 18 urteko gazte bat atxilotu zuela joan den igandean.


Emazteari eraso egin zion ertzaina kargutik kendu dute

Bingen Zupiria Eusko Jaurlaritzako Segurtasun sailburuak adierazi du: “Ertzaintzako barne arautegiak hutsegite larritzat eta botatzeko arrazoi posibletzat ditu horrelakoak”. Gainera, Gipuzkoako Fiskaltzak eskatu dio instrukzioko epaitegiari auzia genero indarkeria... [+]


Emazteari eraso zion ertzainak tratu txarrak ea lehenagotik ematen zizkion ikertzen ari da Fiskaltza

Ertzaina emakume bezala erregistratu zen Trans Legearen bitartez, baina inori ez zion aldaketaren berri eman. Fiskaltzak uste du indarkeria matxista leporatzetik libratzeko asmoarekin aldatu zuela sexuz.


Eguneraketa berriak daude