Armiarmek ez dute EU 2015 gogoko

  • “Armiarmak lehoi bat hiltzeko gai izaten dira beren sareak batzen dituztenean”, dio esaera etiopiar batek. Batasunak indarra omen dakar.


2015eko otsailaren 27an - 09:40
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Teoria oso argi dago: bloke bakarraren existentziak liskarrak saihesten ditu. Logika horri jarraiki, beraz, mundua bloke bakarrean balego, historian zehar eman diren Mundu Gudak istorio lirateke, oraindik bizi gabeko pasarte.

Baina teoria ez da praktika; bi kontzeptu ezberdin dira. Teoriak ez du zertan praktikarekin bat etorri. Ezinezkoa da bloke barneko kide guztien erabateko alienazioa, bakoitzak bere berezitasunak baititu. Batasun totala ez da erreala. Hala ba, mundua bloke bakarrean sinplifika daitekeela sinestea huts larria litzateke, nolabaiteko utopia. Toki guztietan daude “ardi beltzak”, bloketik at sentitzen diren indibiduoak. Hori ez dugu sekula ahantzi behar. Honakoa gertatzen da, esaterako, Europar Batasunean. Bertan ardi zuriak daude, eta beltzak; zakurrak ere espektakuluaren parte dira tarteka.

Erabaki ugari hartu izan dira Europar Batasunean. Partaide guztiek bete behar izan dituzten hitzarmen anitz ezagutu izan ditugu. Europar Batasuneko itunen zakuan dago EU 2015 hezkuntza erreforma. Merkataritzaren Nazioarteko Erakundeak itunduriko erabaki baten baitan kokatzen da honakoa; eta Zerbitzuen Merkataritzarako Akordio Orokorra deiturikoa du oinarri. Aipaturiko hitzarmenak gizarte zerbitzuen liberalizazioa ekarriko luke. Estatuak eskaintzen dituen zerbitzuak liberalizatuko lirateke.

Asmo horrekin, eta hezkuntza arloari men eginez, Europar Batasuneko hainbat herrialdeetako ordezkariek Bolonia ikasketa programaren aldeko akordioa sinatu zuten 1999an. Hezkuntza, pribatizaziorantz daraman bideko lehen harria jartzea lortu zuten. EU 2015 da plangintzaren hurrengo fasea; hezkuntza pribatua lortzera bidean zeharkatu beharreko hurrengo zubia. Baina, zein aldaketa ekarriko lituzke neurri berriak?

Hauetan nagusiena, eta ikasleen artean kezka gehien eragiten duena, “3+2” delakoaren aplikazioa litzateke. Hots, graduak  3 urtetara –egun, 4 urte irauten dute– murriztuko lirateke eta, ostera, ikasketak 2 urteko masterraz osatzeko aukera eskainiko litzateke. Hala, graduak balioa galduko luke eta, ondorioz, ikasketen prezioek gora egiteaz haratago, merkatuak hezkuntzaren gainean duen kontrola areagotuko litzateke; izan ere, ikasleen gainean izugarrizko presioa legoke masterra egiteko.

Bide horretan, merkatuaren beharrizanak asetzera bideraturiko edukiak gailenduko lirateke unibertsitateetan. Merkatuaren interesaren aurka doan oro –“errentagarria” ez dena– ezabatzeko arriskua izugarria litzateke. Eduki kritikoak, hizkuntza ez globalizatuak –euskara multzo honetan kokatzen da…– kinka larrian egongo lirateke, esaterako. Neurri batean, unibertsitateak enpresa bilakatzeko arriskua legoke.

Bestetik, unibertsitateen arteko lehiak gora egingo luke. Kanpo ebaluazioan oinarrituriko irakaskuntza zentroen rankinga osatuko litzateke. Honek, gainera, eragina izango luke unibertsitate bakoitzak jasoko lukeen baliabide –ekonomiko eta materialak– kopurua erabakitzerako orduan. Betiko jokoan eroriko ginateke. Baliabide ugari dituenak gehiago izango lituzke; eta gutxi dituena, berriz, ezerezean geldituko litzateke. Lehiakortasun honek, neurri batean, Espainiar Estatuko unibertsitate guztiak bultzatuko lituzke EU 2015aren konplize izatera.

Testuinguru horretan, oraingoz, EAEko Gobernuak ez du hezkuntza programa berriaren aplikazioa aurreikusten. Baina ez du guztiz baztertu. Denborak esango du. Bitartean, erreformaren aurkako aldarri eta ekimenek ez dute etenik izan Hego Euskal Herrian. Hezkuntza arloko aktore nagusien –ikasle eta irakasleak– sektore zabal bat plangintza berri honen aurka azaldu da. Beharbada, zerbitzuen liberalizazio prozesua etetea lortuko da, 1968ko maiatzean frantziar ikasleriak herrialdeko hezkuntza –eta gizartea– eraldatzea lortu zuen gisara. Ikusteke dago hezkuntza pribatizazioaren auzia nola amaituko den; baina armiarmek ez dute EU 2015 gogoko.

Iker Oñate Aiastui kazetaria da.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Umandi izena eta izana

Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]


Memoriadun euskara

Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]


Etorkizuneko apustua

Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.

Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]


2024-11-20 | LAB sindikatua
Garraiolariok ere komunera joan beharra dugu

Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.

Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]


Teknologia
Gizakion sorkuntza agortzen?

Adimen artifiziala gizakion eremu asko ordezkatzen ari dela badakigu: erosotasuna, abiadura, efizientzia... Mundu kapitalista honen abiadura beharretan, gizakion ahalegina oztopo dela sinetsarazi digute. Gure, klase xumeen, egiteko eta sortzeko aukerak murrizteko erasoak leku... [+]


2024-11-20 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Datuak lurraldera

Azken asteotan, arkitekturan dihardugunontzat ez da posible izan Valentziako klima gertaera gure lan hizketaldira ez ekartzea. Uraren ibilbidea eraikinen estalkietan, estolderietan, plazetan eta parkeetan pentsatu eta diseinatu behar ditugulako. Ongi dakigu giza eskalako ur... [+]


Materialismo histerikoa
Bizitzeko

Autoestimuak batzuetan gauza intimoa dirudi. Baina autoestimuak zerikusia baldin badu norberak bere buruaz duen irudiarekin, norbere buruari ematen zaion balioarekin, zerikusia izango dute hartu ditzakeen erabakiek ere. Zer balio du erabakirik hartu ezin duen norbaitek? Eta... [+]


2024-11-20 | Gorka Menendez
Euskal baserria, esplotazio sistema?

Sanmartinak gure baserrietan oso ezagunak dira, txerria hiltzeko garaia baita. Jende askok, ordea, ez du jakingo antzina San Martin egunak nekazaritza urtearen amaiera ezartzen zuela. Eta hori ez zen ahuntzaren gauerdiko eztula. Izan ere, urte amaierarekin etxeko ugazabari... [+]


2024-11-20 | Edu Zelaieta Anta
Bi begien artean

Aste oso batez aritu gara Collodiren Pinotxoren abenturak liburuaren inguruan, unibertsitateko ikasgelan, Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako irakaslegaiekin. Gure erreferentzia nagusia Galtzagorrik 2011n argitara emandako edizio ederra izan da –hitzaurrea barne, 171... [+]


Tresnak eta formakuntza

“Ibiliz ikasten da ibiltzen, eta kantuan kantatzen”. Horixe izan da aste honetako ikasgaietako bat C2ko taldeetan. Helburua ez zen abesten edo oinez ikastea, gerundioa behar bezala erabiltzea baizik. Zer pentsatua eman dit jarduerak, eta irakasten nola ikasten dugun... [+]


Euskalgintza apolitikoari deia

Euskararen biziraupena ez da euskaldunok politikaren partidan jokatzen dugun arazo bakarra, baina bai, euskalduntasunaren elementu bereizgarriena den neurrian, gure egoera gehien islatzen duena. Beste esparru batzuetan hainbeste ageri ez dena oso ongi erakusten du. Hasteko,... [+]


Injustizia epistemikoa eskoletan?

Hezkuntzaren Soziologian bada galdera klasiko bat: zertarako existitzen da hezkuntza sistema gizarte batean? Galderari emandako erantzunak ugariak dira, eta aldatuz doaz garaiaren arabera. Baina horien artean nabarmentzekoak ondoko hauek izan ohi dira: eskolak nagusiki... [+]


2024-11-19 | Pau Lluc i Pérez
Hainbaten artean, bat

Vicent Andrés Estellés poetaren hitzak harturik, bat naiz hainbat eta hainbat kasuren artean, eta ez kasu bakan, arraro edo ezohiko bat. Zoritxarrez, ez. Hainbaten artean, bat. Zehazki, Europako Kontseiluaren arabera, eta ibilbide handiko beste erakunde batzuen... [+]


Etxebizitzaren iruzurra

Etxebizitzaren auzia aspalditik datorren egiturazko arazoa da. Giza eskubidea izan behar lukeena, gehienez ere eskubide subjektiboa baino ez da. Iruzurra dela diot instituzio eta alderdi politiko guztiek hitz politak esan arren, ez diotelako muinari heltzen. Egun, enpresa... [+]


Eguneraketa berriak daude