Nafarroako Gobernuak Abiadura Handiko Trena (AHT) eraikitzeko 60 milioi euro aurreratu dizkio jada Espainiako Estatuari, baina Madrilek ez dio oraindik dirurik itzuli, obra publikoetako zuzendari Ignacio Nagorek onartu duenez.
AHTren eraikuntza Estatuaren eskumena bada ere, Nafarroari azpiegitura eraikitzen hastea ahalbidetzeko akordioa sinatu zuten 2009an administrazio biek.
Adostutakoaren arabera, Nafarroako Gobernuak obretan gastatutako dirua bi urtetan itzuli behar zion Espainiako Gobernuak: 2013an 10 milioi euro eta aurten 25,6 milioi euro gutxienez, baita 2011n eta 2012an inbertitutakoaren zati proportzionala ere.
Inbertsio horiei aurre egiteko Nafarroako Gobernuak maileguak eskatu ditu, eta dagozkion konpentsazioak eskuratu ahala mailegua itzultzen joatea da asmoa. Bien bitartean, ordea, interesek eragindako kostuak ordaintzen ari dira nafarrak.
2014rako aurreikusitako AHTren eraikuntzei aurre egiteko 102 milioi euroko beste kreditu bat eskatuko du Nafarroak. Jada inbertitu dituzten 60 milioi euroen ordainketara bideratuko da diru horren zati bat.
Bost urtez handitzen ari den zama
2009an Miguel Sanz orduko Nafarroako presidenteak eta José Blanco Espainiako Gobernuko ordezkariak (PSOE) sinatutu zuten AHTren eraikuntza aurreratzeko akordioa. Orduan “akordio arrakastatsutzat” jo bazuten ere, Nafarroako Gobernuarentzat aurre egin ezinezko zama bilakatzen ari da.
Hitzarmena sinatu zutenetik bost urte pasa direnean Nafarroako Gobernuak onartu du kaltegarria izaten ari dela, eta EAEk trenaren eraikuntzan Estatuarekin duen akordio bera izatea eskatu du: “Madrilgo Gobernuari egiten zaion hiruhileko ekarpenetik deskontatu nahi dugu guk ere AHTren gastua. Honela ez genituzke interesak nafarren artean ordaindu beharko”, adierazi du Yolanda Barcina Nafarroako Gobernuko presidenteak.
Bilduk azalpenak eskatu dizkio Barcinari: “AHTren obretan izugarrizko irregulartasunak ikusten eta egiaztatzen ari gara. Eta horri Nafarroan trenbidearen aparteko zati zentzugabe baten eraikuntza gehitu behar zaio”, adierazi du Maiorga Ramirezek.
Ez dezazuela lotura hau Ezkiotik bilatu, ez eta Altsasutik ere, are gutxiago Ebro ibaia Castejonetik zeharkatuz. Euskal Yaren eta Nafarroako AHTaren arteko lotura, edo hobeto esanda, loturak, dagoeneko errealitate bat dira. Pluralean dauden lotura horiexek dira kezkatu beharko... [+]
EAE, Akitania Berria eta Nafarroak osatutako euroeskualdearen batzarra egin dute Iruñean martxoaren 25ean. AHT izan dute topaketaren ondoko agerraldiko aipagai nagusien artean eta Akitania Berriko ardatza Hego Euskal Herriko trenbidearekin lotzeko konpromiso politikoa... [+]
Datorren udaberrian, Stop AHT Zundaketak ekimenak bi urte beteko ditu. 2023ko maiatzean, ADIFek Itza, Sakana eta Goierriko udalei jakinarazi zien zundaketa geoteknikoak eta beste jarduketa batzuk egingo zituela AHTaren Nafarroako korridorea Euskal Y-arekin lotzeko alternatibak... [+]
Josu Estarrona EH Bilduko Arabako senatariak egindako galderari erantzun dio Espainiako Sustapen Ministerioak, eta hor berretsi du Ezkioko aukera zailtasunez beteta dagoela.
"Gasteiztik egin ezean, ez da egingo", adierazi du PSNren bozeramaile Ramón Alzorrizek. Kontra azaldu dira Geroa Bai, UPN eta PP.
2.000 milioi euroko kostua izango dute AHT Madrilekin eta AVE trenarekin lotzeko aurreneko lanek. Asteburuan egin dute manifestazio bat Iruñean, AHTa eraikitzeko obretako esklabotza-baldintzak salatzeko.
Abiadura handiko trenaren aurkako manifestazioa egingo dute Iruñean larunbat honetan AHT Gelditu plataformak deituta, 12:00etan Diputaziotik abiatuta. Castejon eta Iruñea arteko trenbidearen eraikuntza lanek aurrera jarraitzen dute eta Espainiako Garraio... [+]
AHT Geldituk Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren obretan lan esklabotza egoerak daudela salatzen duen lekukotza eskandalagarria jaso ondoren, obra horiek sustatzen dituen Adif sozietateak publikoki erantzun behar izan du: "Gezurra dira".
Nafarroan eraikitzen ari den tren lasterraren langileak esklabotza egoeran ari direla salatu du AHT Gelditu elkarteak Iruñean emandako prentsaurrekoan.
Añana eta Trebiñuko kuadrilletako ordezkariek eta Arabako nekazari eta abeltzainek salatu dute "mespretxu instituzional izugarria" jasaten dutela AHTren lanak direla-eta. Denera bi miloi metro koadrotik gora "lur emankor" desjabetuko dituzte... [+]
Azken asteotan Castejón-Soria trenbidea berreskuratzeko eta Tuterako tren-geltokia gaur egun dagoen tokian mantentzeko edo, Nafarroako Erriberako hiriburuan Abiadura Handiko Trenaren ustezko geralekuak aitzakiatzat hartuta, hirigunetik kanpo beste bat egiteko... [+]
Frantziako Gobernuak Espainiakoari baieztatu dionez, Abiadura Handiko Trena ez da Hego Euskal Herrira iritsiko (Irungo loturara) gutxienez 2042 urtera arte. Ez dago Parisen lehentasunen artean.
Espainiako Garraio Jasangarrirako estatu idazkari José Antonio Santanok adierazi du Eusko Jaurlaritzaren helegite bat onartu dutela Ezkio-Itsasoko konexioari buruz, Aralarri "hainbeste" kalte egingo ez liokeena.
2024ko otsailean Astigarraga-Hernani tartea amaitu zutenean Abiadura Handiko Trena 2027an prest egongo zela aurreikusten zuen Eusko Jaurlaritzak. Orain Arkautiko lotunearen obren lizitazioari ekin dio Jaurlaritzak; Euskal Trenbide Sarea enpresaren esku utzi du, eta 2027an hasiko... [+]