Orain dela urte batzuk, haizearen hiritik nenbilela, atentzioa eman zidan horma bateko grabatu batek. Non eta Chikagoko Pritzker Parkean, nork eta Martin Heideggerrek, pentsatzeko gonbita egin zidan. «Language is the flower of the mouth» ziostan pentsalariak zementutik, zuhaitzen hostoek eginiko soinuarekin batera. «Hizkuntza ahoaren lorea da». Handik urrundu ahala, irribarretsu bezain pentsakor, esaldiaren oihartzunak lagundu ninduen tarte luze batean. Askotariko kolore, usain eta formakoak, zaindu beharreko izaki gogor eta delikatuak dira loreak, sailkaezinak zail edo erraz kategorietan, hizkuntzak bezala.
Azken egunotan, hedabideek zabaldutako albiste batek lorearen metafora gogorarazi dit. Euskarari buruz adierazi duenarekin hautsak harrotu ditu Gasteizko epaile batek. Filosofiaren barnean XX. mende hasieran gertutako iraultza txiki bat azaldu nahi nieke epaile horren iritzi berekoak direnei. Bira linguistikoa izena jarri zion Richard Rortyk korronte horri, arazo filosofikoen jatorria ez ezik, haien konponbidea ere hizkuntzan zegoela argudiatu zelako lehen aldiz. Bizitzaren zentzua, ongia/gaizkia dikotomia, edota justiziaren kontzeptua bera, besteak beste, hizkuntzak sortutako korapiloak zirela uste zen, baita hizkuntzaren bitartez konpondu beharrekoak zirela ere. Logikoki, diatriba filosofiko askoren oholtza bilakatu zen hizkuntza, eta gainean zeuden bertsolarien artean, Ludwig Wittgenstein izan zen txapelduna.
Euskararen ustezko zailtasunari dagokionez, zer erantzungo lioke Vienako pentsalariak epaileari? Wittgenstein, hasieran hizkuntza logiko-zientifikoa lehenetsi nahi izan bazuen ere, berehala konturatu zen hiztunen benetako portaerak beste hurbilketa bat eskatzen zuela. Hori dela kausa, Ikerketa Filosofikoak liburuan, Sprachspiel kontzeptu ebakiezina garatu zuen. Bere ustez, hizkuntzak Sprachspiel-en multzoak dira, hau da, hiztun-elkarte batek sortutako berezko hizkuntza-jokoak. Homonimiak, antanaklasiak, polisemiak, aforismoak, atsotitzak, zentzu bikoitzak, euskalkiak, hitanoa, erromintxela... Hizkuntza-joko bakoitzak, loreek bezala, berezko ezaugarriak dauzka.
Nik, pertsonalki, oso gustuko dut Wittgensteinek hizkuntzari emandako ukitu ludiko hori, eta Xabier Amurizaren bertsoa dakarkit gogora: «Euskal Herrian euskaraz, nahi dugu bizi eta jolas». Hizkuntza-jokotzat hartuta, jendartea, sormena, bizipoza, algara eta elkarrekintza azpimarratzen ditu Wittgensteinek; eta ez, ostera, zailtasuna, hiztunen kopurua edo ofizialtasuna. Are gehiago, adierazle horiek beste eremu batekoak direla esango luke. Beste “joko” bateko kontuak, alegia. Beharbada, erabilgarriak izan litezke estatistikak egiteko, baina sekula ez hizkuntzen zerizana edo garrantzia ulertzeko.
Hizkuntzak dinamikoak eta erlatiboak diren heinean, arau eta esanahien erabilera propioak dituzte testuinguru bakoitzean, eta horrek berezi, preziatu, apart, paregabe eta errepikaezin bilakatzen ditu hizkuntzak, ez konplexu. Ez al da zoragarria ikuspegi hau? Horren ondorioz suertatu dira hizkuntza-mirari txikiak, hala nola det, dot, dut, duk, dun, eta abar. Beste adibide bat ematearren, euskaraz ez dugu febrero esaten, otsaila baizik, hau da, otsoen hila... and I think it’s beautiful!
Nire iritziz, oso larria da justiziaren izenean entzun ditugunen tamainako disparateak pairatu behar izatea XXI. mendean. Ulergarria da oso sortu duten polemika. “Ezin denaz hitz egin, hobe da isiltzea”, gogorarazten digu Wittgensteinek. Gogora dezagun hizkuntza bakoitza, izan paradisuan erabilitakoa zelako, izan bostehun hiztun dauzkalako, ontzi bat dela. Barruan, gizatalde bakoitzak bere lore sinboliko guztiak bildu ditu ximenki: pentsaerak, sentitzeko erak, ohiturak, folklorea, identitateak, iruditeriak, oroitzapen kolektiboak. Ez dezagun baliogabetu inongo hizkuntzarik konplexutasunaren izenean. Azken finean, Ludwigek zioenez, “hizkuntza bat irudikatzea bizimodu bat imajinatzea da”. Hizkuntzak hiztun-talde baten sormen-jarduera libreak direnez gero, argi dago elkarren artean neurgaitzak direna, izan direna eta izango direna. Laburbilduz, ez da existitzen hizkuntza pribilegiaturik edo nagusirik, guztiak direlako baliotsuak bere baitan. Zaindu dezagun, beraz, euskararen lorea.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Nekazari eta abeltzainentzat Energia Berriztagarrien Lurralde Plan Sektoriala (EEBB LPS) irakurtzea etsigarria izan bazen –eta izan zen–, ez pentsa askoz alaiagoa izan denik 2023ko uztailean horri jarritako 4.217 alegazio-egileri emandako erantzunen txostena... [+]
Wikipedia.org-en arabera, Gish gallop (Gish-en lauhazka) edo falazien metrailadorea "eztabaida teknika bat da, aurkariari ahalik eta argudio gehienekin eraso egiten diona, argumentu horien zehaztasuna edo sendotasuna kontuan hartu gabe", eta albo-ondorio gisa... [+]
Terminoaren jatorria XIX. mendearen hasieran kokatzen da. Garai hartan, liberal ingelesen asmo inperialistek errusiarrekin talka egin zuten, Errusia Asian zabaltzen ari baitzen eta Ingalaterraren kolonizazio nahiak oztopatzen. Beren interesak babesteko, Ingalaterrak errusiarren... [+]
Juanje Soria abokatua urriaren 26an hil da, Iruñean. Foro Sozial Iraunkorreko kide ohiek Soria oroitu dute gutun honetan.
Asteartean EH sareko partaide batek Mozal Legearen bidez jasotako isun baten harira epaiketa izango du. Mendian, sarraskitu nahi dituzten mendi horietan ibiltzearren eta lurraldearen, lurraren, zaintzan eta defentsan aritzearren ertzaintzaren jazarpena jasan zuen. Beste behin... [+]
Autoan noala hasi naiz artikulua zirriborratzen, mentalki. Ideiarik onenak autoan izan ohi ditut, bakarrik gidatzen ari naizela. Bilborantz noa, Arriaga antzokira. Artedrama konpainiak Miñan antzezlana taularatuko du gaur. Urriak 25 ditu, ostirala da.
Antzokiko atarira... [+]
Bizi garen gizartea erabat oinarrituta dago menpekotasunean. Mendeetan zehar gure bizitza horren arabera eratu da, eta poliki-poliki erabakitzeko eskumena, askatasuna eta burujabe izatea murriztuz joan dira. Batzuetan bortizki kendu dizkigute; besteetan, ordea, geuk eman ditugu... [+]
Biziki ernegatzen nauen kontua da nola mintzo ohi zaion sendagile zenbait pazienteari. Minaz mintzo zaizkigu umeak bagina bezala. Dagoneko giltzurrun bi transplante egin dizkidatenez gero, badakit zertaz ari naizen: besteak beste, tutu bat zakilaren barnean jarri didate bietan... [+]
Kanboko bi hautetsi nagusiak (auzapeza eta lehen axuanta) errabiatuak dira. Hiru herritarren kontra plainta ekarri dute, Marieneako pentzearen alde protestatzeagatik. Bigarren aldia da enetzat, goizeko 06:00etan, ohetik ateratzen gaituztela (bizilagunarekin), hamar bat... [+]
“Proposamen ausart, integral eta prestuen tenorea etorri zaigu (…) Euskal Herria munduko altxamenduen artean sar dadin berriro”, bota zuen Hartzea Lopez Arana adiskideak ARGIA aldizkarian 2018ko uztailean argitaratu zuen “Oldartze eraginkor baten... [+]
Gero eta akats ortografiko gehiago atzematen dugu sare sozialetako idazkietan, eta ez soilik gazteek egindakoak, baita komunikabideetakoak ere. Batzuk hain bihurtu dira ohiko, non gure begiei apenas ez dieten minik ematen.
Horrela, gaztelaniaz hauek bezalakoak barra-barra... [+]
Gaur egungo hiriek eraldaketa prozesu sakonak behar dituzte arlo guztietan. Gizarte eta hiriek dituzten erronkak itzelak dira eta horiei heltzeko ezinbestekoa da diagnosi eta planifikazio ariketa integralak egitea eta, ondoren, erabaki partekatuak... [+]
Urriaren 21erako, mobilizazioak deitu zituen Gernika Palestina izena hartu duen sareak. Palestinak pairatzen duen genozidioa salatu, eta bakearen alde egiteko ekimena omen da, eta nekez jar gaitezke bi kausa horien kontra. Elkartasunak palestinarren alde lerratzera garamatza,... [+]
Euskal Herria Bizirik-ek, heldu den urriaren 26an, Gasteizen, Arabako herri plataformek eta nekazarien sindikatuek trantsizio energetikoaren aitzakian korporazio handiek inposatu nahi dituzten megaproiektuen aurka antolatutako manifestazioan parte hartzera animatu nahi du.