Ahots anitzeko mahai-ingurua eskaini zuten Berriozarren (Nafarroa) goizean boteretzeaz, eta arratsaldeko tailerretan jarri zuten botere hori praktikan. "Indar bat" direla aldarrikatu zuten ondorengo manifestazio eta ekitaldi jendetsuetan.
15 urteetako jardunaren errepasoa eginez ekin dio Miren Aranguren bilgunekideak topaketako mahai inguruari: feminismoa gorakadan dago orain, giro hori ez zegoen lehen, bere arabera. Boteretzeari dagokionean, boterea non nahi dagoen elementua dela azaldu du Arangurenek, harreman guztietan; “eta behar dugu elkarrekin aritzeko eta euskal herriaren burujabetza prozesuan indar kolektiboa eraikitzeko”.
Boteretze feministaren ezaugarriei heldu die Marta Luxanek: “Boteretze kolektiboa ez da norbanakoen boteretze gehiketaz hitz egitea, beste gauza bat da: desberdintasunak desberdinkeria ez bilakatzea da helburua, eta pribilegioei buruz hitz egin beharko dugu, eta batzuei uko egin”. Hain zuzen, Amaia Zufiak indargune bezala ulertzen du mugimendu feministan subjektu eraldatzaileok elkarren beharra dugula ulertu izana. Kritika ere egin dio: “Indarra bai, baina gihar gutxi ikusten dut mugimendu feministan”. Haren ustez, “sakrifizioaren paradigmara hedonismoaren paradigmara pasa gara; eta horrek epe luzerako konpromisoak asko zailtzen ditu”. Jendarte gero eta indibidualizatuagoan bizi garela ikusita, elementu negatibo moduan ikusi ordez, baldintza horiek nola probestu ikusi behar dela iritzi dio Sandra Barrenetxeak: “Indibidualizazioarekin apurtzen dira kategoria homogeneoak. Identitateen aniztasuna integratzen edo artikulatzen ikasten dugu; proiektu politikoa modu globalagoan definitzeko aukera ematen digu; eremu pertsonalak beste protagonismo bat hartzen du; erdigunean kokatzen dira bazterrean egon diren hainbat eztabaida”.
Egungo eredu politiko eta sozioekonomikoaren zilegitasunaren krisiaren aurrean, alternatibak feminista izan beharko du benetako alternatiba izateko, Izaskun Gartzia Bordagaraien arabera: “Ezker independentismoari begira, oinarrian feminismoa izan behar du, alternatiba diseinatzean. Emakumeentzako proposamen politiko konkretuak garatu beharko ditu”. Borroka armatuaren konponbidean ere jarri du arreta: “Errelatoaren eraikuntzan, balio bat eman behar zaio [feminismoari]. Gatazka honetan emakumeek pairatu ditugun biolentzia anitzak aitortu behar dira”.
Hark hitza hartu arte, topaketan aipatu gabeko kontzeptuari erreparatu dio Graça Samok: antikolonialismoa. Aniztasunean pentsatzean, ikusten ez dugun hortan ere pentsatu behar dela nabarmendu du: “Nola eraiki dezakegu prozesu bat, gure begirada, gure entzuteko gaitasuna, sentitzekoa, deskolonizatuko duena? Nortzu geratu dira hemendik kanpo?” azaldu du. Mundua transnazionala dela ikasi behar dugu, haren esanetan; eta sortu behar ditugu espazioak, ulertuz, asko kanpoan geratzen direla: “Behar bada, euren bizitza aldatuko duen mugimendu baten behar handiena dutenak”. Ildo horretatik, Ainhoa Narbaizak gure arteko harremanez hitz egiteko espazioak bideratu behar direla azpimarratu du; herri mugimenduetan ere, “botere harremanak errazago identifikatzen baititugu taldearen kanpoan, barruan baino”. Mabel Cañadak kritikatu du, kolektibo feministetatik presioa eragin nahi denean, bazterkeriaren bitartez egiten dela: “Eraiki dezagun botere bat ‘zerbaiten alde’; ez, ‘zerbaiten aurka’ aldarrikatu du”.
Euskal feminismoaren iruditegiari buruz aritu da Arantza Santesteban. Problematikoa da bei iruditegia ehuntzea, ‘gutasun’ bat definitu behar delako: “Nor gara gu? Euskaradunak bakarrik? Militante aktiboak bakarrik? Euskalduntasun jakin batean hezi garenak? Hemengoak? Nor gara gu, eta nortzu ez gara?” Etengabe aldatuko den, baina erro sendoa duen iruditegi bat aldarrikatu du: “Eta iruditegia ez dadila soilik errepresentazioarena izan, baizik eta presentzia. Dikotomiak, kolonialismoak gaindituz. Euskalduntasuna gure burua modu askatzailean pentsatzeko modua izan daiteke”.
Gorputza, pertsonen bizi prozesuak, kontutan hartuko duen militantzia eredua aldarrikatu du Edur Epeldek. Haren hitzetan, “zauri eta orban asko utzi dizkigute, urteetan, zapalkuntza guzti hauek. Arreta jarri eta erritmo propioen arabera, sendatzen hasteko garaia da”. Iratxe Retolazak, berriz, ezagutzaren erritmoei erreparatu die: ‘kultura adituaren ohiturak’ mugimendu feministan hartu duen indarra gaitzetsi du, adituarekiko sortzen diren miresmen harremanak ere badirelako botere harremanak, azaldu duenez: “Mugimendu feministan, funtsezkoa zaigu bestelako zirkuitoak eraiki eta ikusgarri egitea, pertsonak baino gehiago. Izen abizenen kultura sustatu da eta zaildu egin die mugimendu feministei ahotsa hartzea. Asko produzitzea ere sistema honen funtsezko logika da, baina ezagutzak, kolektiboek, beste erritmo bat behar dute”.
Riosby Fernándezek eta Silvia Rugamasek balioan jarri nahi izan dute emakume migratzaile izatea bera: “Betirako krisiaren alabak gara. Migratzeko erabakia indarrez eta ausardiaz vetea dago; emigratzea bera, feminista da”. Eta agenda feministan emakume migratuek burutzen dituzten zaintza lanek espazioa edukitzea aldarrikatu dute: “Etxeko langileak garen emakume migratuak gara garapen industrialaren giltzarria. Egungo legea sexista eta arrazista da, eta neoesklabutza egoerak ahalbidetzen ditu. Feminismoak bazterkeria ikusten jakin behar du”.
Azkenik, Saioa Iraola bilgunekideak egindako bidea aitortu, eskertu eta berretsi du. Bi erronka nagusi aipatu ditu: “Euskal Herriko burujabetza feminista zer den definitzeko elkarrizketa soziala bultzatzen jarraitu behar dugu. Feminismoak eragiteko gaitasuna lortu behar du, inzidentzia politikoa lortu behar du.” Herritar guztientzako bizitza duinak definitzea ere balioan jarri du: “Zer den zaintza, familia, elkarbizitza, elikadura osasuntsua, ongi bizitzea”, eta arreta jarri du gatazka armatuaren konponbidean: “Bakearen eraikuntza kolektiboan urrats garrantzitsuak emateko unean gaude, Euskal Herriko testuinguru politiko eta sozialarengatik. Bakearen inguruko eraikuntza, elkarrekin eraiki beharreko prozesua da. Gizarte zibilaren osaketa kolektiboki birdefinitu behar da. Preso, iheslari eta deportatuak itzultzea oinarrizkoa da”. Autodefentsa feministaren aldarria eginez, Euskal Herriaren burujabetza feministak erakundetze prozesu bat ere eskatzen duela azaldu du: “Aztertu behar da zer erakundetze prozesu dauden, ze proposamen defendatuko dugun. Erabakitzeko eskubidearen, bakegintzaren eta estatugintzaren arloan eragin behar dugu”.
Albistea hau Topatu.eus-ek argitaratu du eta ARGIAra ekarri dugu CC by-sa lizentzia baliatuta
Sistema kolonial kapitalista heteropatriarkala auzitan jartzen eta borrokatzen denean, gupidarik gabe erasotzen du bueltan. Eskura dituen tresna guztiak erabiliz, instituzioak, medioak, justizia, hizkuntza, kultura, indarkeria... boterea berrindartzeko, sendotzeko eta... [+]
Askotariko edoskitze ereduak ikusarazten ditu Todas las lactancias (Txalaparta) liburuak. Erakundeek bularra ematea gomendatzen dute, baina ez dituzte nahikoa baliabide eskaintzen eskubide hori bermatzeko. Ondorioz, edoskitzea nahi dutenek zein biberoia ematea erabakitzen... [+]
Fernanda Callejasek, Tatiana Romerok, Leo Bueriberik eta Vanessa Uyiguosak parte hartu dute Pikara Magazinek antolatutako "Emakume migratuen lana eta egoera ekonomikoa" eztabaida-mahaian.
Hiru hilabetez iraun du Mazango auziak, Gisèle Pelicotek irekitakoa, zeineten ikertu duten urte luzez senarrak somniferoz drogatu eta berak zein beste dozenaka gizonek 200 bat aldiz bortxatu izana. 51 gizon epaitu dituzte, eta senar ohi Dominique Pelicotentzat 20 urteko... [+]
“Ikertzaileen esperientziak komunikabideekin eta sare sozialekin duten harremanean” izeneko txostena argitaratu du FECYTeko Science Media Centre Españak (SMC), EHUko Gureiker ikerketa-taldearekin lankidetzan egindako inkesta batean oinarrituta. Emaitzen... [+]
Erasoen aurrean “kikilduko ez direla” eta "nazkaturik" daudela adierazi dute Lezo eta Errenteriako feministek eta autodefentsa feminista eta ekintza zuzena aldarrikatu dituzte.
Baztango Madame Birrots taldea emakumez osatuta dago. Landa eremutik eta ikuspegi feministatik mintzo dira.
Tabernan zaude, barran, eskatu nahian. Mostradorean beste pertsona batzuk ere berdin. Laster izango da zure txanda, baina zuri tokatu arren, zerbitzariak ez dizu galdetu ea zer nahi duzun, salto egin dizu eta zure atzean etorri den gizona atenditu du. Ergel aurpegia geratu... [+]
Bilbon bazterkeria arriskuan dauden kolektiboekin lanean aritu nintzen bost urtez, arrakala digitalaren inguruan, batez ere emakumeekin. Bidean, bortizkeria matxistekin eta beste arazo askorekin aurkitu nintzen. Oso modu organikoan, indarkeria matxista pairatzen zuten... [+]
Bukatu da (bukatzen ari da) tomatearen sasoia eta unea aprobetxatu nahi nuke uda honetan izandako kezka eta amorruak orriotara ekartzeko.
"Oñatiarra da, karisma handia du, baita babes soziala ere", seinalatu dute idatzi batean, sare sozialetako kontu berri baten bidez hedatu dena. Leku ugaritako neska gazteak elkartu dira salaketa egiteko. EITBk bertan behera utzi du, kautelaz, pertsona hori ageri... [+]
Atzo hasi ziren zabaltzen Iñaki Castro musika teknikariaren kontrako salaketak '@denuncias_euskalherria' kontuan, eta dagoeneko dozenatik gora emakumeren testigantzak bildu dira.
Gutxi ateratzen naiz azken urteetan. Askotan esan dut, badakit, baina badaezpada ere. Bertso saio batera joan naiz gaur. “Bejondeizula”. Bai, horregatik abisatu dut gutxi ateratzen naizela, pentsatzen dut zuek kultur ekitaldi askotara joaten zaretela, eta... [+]