Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Automobil industriaren eta aseguru-etxeen iruzurra

  • “Automobil industriaren, aseguru-etxeen eta Gobernu funtzionarioen helburua da hiri barnean bizikletan dabiltzanek kaskoa derrigor janztea eta zirkulazio arauak zorroztea”, dio Eben Weiss blogari estatubatuarrak. “Ziklistek jasan ditzaketen balizko kalteen erantzukizuna saihestu nahi dute, baita azpiegiturak egokitu behar ez izatea ere”.

Bizikletaren erabilera sustatu eta txirrindularien segurtasuna bermatu aldera, askok uste du azpiegiturak hobetu eta auto gidariak kontzientziatu beharko liratekeela, arauak zorroztu beharrean. Irudian, eredu bilakatu den Kopenhage.
Bizikletaren erabilera sustatu eta txirrindularien segurtasuna bermatu aldera, askok uste du azpiegiturak hobetu eta auto gidariak kontzientziatu beharko liratekeela, arauak zorroztu beharrean. Irudian, eredu bilakatu den Kopenhage.Wikipedia

“Ahulenak kriminalizatzea besterik ez dute nahi, oinezko eta txirrindularientzako azpiegitura hobeak eraiki behar ez izatea, guztiontzako eskubide eta betebehar berdinak tranparen argudioarekin”, salatu du Weissek, Washington Post egunkariko Bike Snob New York blogean. AEBetako legedia du jo-puntuan, baina testuan esandakoek berdin balio dute beste errealitate batzuk azaltzeko. Dioenez, txirrindulariei kaskoa, arropa islatzailea eta dir-dir egiten duten orotariko tramankuluak eramatera derrigortzea, autoen hegemoniari eusteko distrazio hutsa da. “Ez itzazue ziklistak ikusgarriago egin, autoek harrapa ez ditzatela lor ezazue”, eskatu die agintariei.

Apurka-apurka gauzak aldatzen ari direla onartu arren, oraindik biktima seinalatzen dela dio blogariak, izan oinezkoa zein txirrindularia. “Autoak hirien jabe egin zirenean zirkulazio arau zorrotzagoak eskatu zituzten batzuek. Automobil industriak propaganda-gerra abiatu zuen, segurtasun kanpainaren mozorroarekin. Arrakasta handienetakoa zuhurtziarik gabeko oinezko eta ziklistaren figurak lortu du, zeinak zirkulazio eskubidea lapurtu zigun”:

Mugikortasun auzietan ere, berdintasunaren ideia amerikarra nagusitu dela irakurri dugu: “Errealitatean, desberdintasunak justifikatzen dituen kontzeptu maltzurra da, boteretsuak eta ahulenak maila berean jartzen dituelako”. Dioenez, ez da gauza bera 800 kiloko autoan bidaiatzea edo, zure 80 kiloekin, etengabe azeleratzen ari diren autoen artean bizikletaz ibiltzea. “Ez naiz ari esaten ez litzakeela kotxerik egon behar, nik badut bat”, argitu du Weissek. “Kontua da autoak Wall Streeteko jende zuria bezalakoak direla, ez dute behar inork babes are handiagoa eskaintzea”.

Kaskoa janztera behartzeak ziklistak uxatzen ditu

Blogariaren hitzetan, herritarrek eguneroko bizitzan (lanera joateko, erosketak egiteko...) bizikletarik ez erabiltzea lortzen dute kaskoaren inguruko araudiek, deserosoa gerta daitekeelako batetik, eta hura ez janztea dirudiena baino arriskutsuagoa dela sinetsarazten digutelako bestetik.

Ziklista profesionalen lasterketak espainiar telebistaz jarraitu ohi ditugunok, maiz entzun dizkiogu gisa horretako adierazpenak Pedro Delgado txirrindulari ohiari. Bere ustez, norberak erabaki beharko luke hirietan kaskoa jantzi ala ez, kontuan hartuta “auto batek harrapatuz gero ezer gutxirako balio duela”. DGT trafiko zuzendaritzaren datuetan oinarrituta Sevillako Unibertsitateko SIBUS agentziaren arabera, buruko lesio larria jasan duen ziklista kopuruari dagokionez –gero eta gutxiago dira, hiriak seguruagoak direlako–, apenas dagoen alderik kaskoa daramaten eta ez daramatenen artean. Hura jantzi behar izateak bizikletaz egiten diren joan-etorriak murrizten dituela dio Delgadok, Australia eta Zeelanda Berriko datuek erakusten duten moduan: kaskoaren erabilera arautzen duen legea indarrean jarri zenetik, bizikletaz dabilen herritar kopurua %20-40 artean murriztu da.

Zentzu horretan, bizikletaren aldeko ConBici koordinakundeak ohartarazi duenez, helduek kaskoa jantzi behar izatea Europako herrialde bakar batean ere ez da derrigorrezkoa. Danimarkan eta Herbereetan, bi herrialde aipatzearren, jende piloak erabiltzen du bizikleta, araudiak haiek babesteaz gain, auto gidariak kontzienteago direlako.

Delgadoren hitzetan, hiri barnean kaskoaren erabilera derrigortzeak erakusten du aseguru-etxeen joko-arauen menpe gaudela: “Autoak harrapatutako kaskodun ziklista batek prezio bat du, eta kaskorik ez daramanak beste bat. Bigarren kasuan, autoaren segurua kalte-ordaina ematetik salbu gera daiteke; tamalgarria da”.

Hego Euskal Herrian, 16 urtetik azpikoentzat derrigorrezkoa

Hego Euskal Herriaren kasuan bi multzo bereizi behar dira: 16 urtez azpikoak eta hortik gorakoak. Hiri barneko zirkulazioaz ari gara betiere; herriz kanpoko errepide guztietan da premiazkoa kaskoa eramatea.

Espainiako Estatuko Zirkulazio Legeak 16 urtez azpikoek kaskoa derrigorrez jantzi behar dutela arautu zuen iazko martxoan. PPk herri barruko joan-etorrietan ere kaskoa erabiltzera derrigortu nahi zituen pertsona guztiak, adina dena delakoa izanda ere, baina oposizioko taldeek neurria arbuiatu eta popularrek atzera egitea erabaki zuten azkenean. Araua bete ezean, 200 euroko isunari aurre egin beharko diote gazteek”. Iparraldean, aitzitik, inon ere ez da behartzen kaskoa janztera.

Ez da zalantzarik auziaz hausnartu eta luze  eztabaidatu beharko litzatekeela, hirigintza politika eraginkorra sustatu nahi badugu bederen.

Nork subentzionatzen ditu hirigintza arduradunak?

Galdera hori luzatu dio hainbat eragileri Fredrik Gertten suediarrak, Bikes vs cars (Bizikletak vs autoak) dokumental estreinatu berrian. Brasilgo ekintzaileek  boteprontoan erantzun dute: petrolio konpainiek eta automobil industriak. Eta Europan ere, antzera. Esaterako, Alemanian, Angela Merkel kantzilerrak autoen emisioen aurkako legeak gogortzeari betoa jarri zion unean, BMW konpainiak CDU alderdiaren kanpaina 690.000 eurorekin lagundu zuela jakinarazi zuten hedabideek.

Gaur egungo egoera zertan den azaltze aldera, denboran atzera egin du dokumentalak, hiri batzuen transformazioa nabarmentzekoa baita oso. Los Angeles (AEB) dugu erakusgarri. XX. mendean munduko garraio publiko sare onenetakoa zuen; gaur egun, ordea, bere lurzoruaren %75 errepideek hartzen dute. Zergatik gertatu da hori? General Motors konpainiak kontrolatzen duen enpresa batek hiri-autobusa erosi zuen, eta zerbitzua murriztu egin du apurka-apurka, errepide gero eta gehiago eraikitzen zuen bitartean. Halaber, tranbia zerbitzua ere desmantelatu dute. Azken urteotan Los Angeleseko biztanle kopurua %20 hazi da, eta autoena %230. Toronton (Kanada), automobil industriak hauspoturik, alkateak murriztu egin ditu kotxeentzako matrikulazio zergak... baita bidegorri kopurua ere. Ondorioa: autoen eta bizikleten arteko istripuek gora egin dute.


Interésache pola canle: Garraioa
2025-01-08 | Julene Flamarique
O transporte público gratuíto para menores de 12 anos chega á CAPV: Álava comeza o martes e Bizkaia e Gipuzkoa en febreiro
Para evitar aglomeracións, Euskotren estableceu medidas extraordinarias na tramitación do cartón personalizado Bat para evitar aglomeracións. Durante o primeiro mes da medida, será suficiente a presentación do DNI ou libro de familia para acceder ao transporte gratuíto.

2025-01-07 | Jon Torner Zabala
Inaugurado o servizo de autobuses en Ipar Euskal Herria co obxectivo de mellorar a mobilidade
Desde o 6 de xaneiro puxéronse en marcha novas liñas de autobús en Zuberoa, Baixa Navarra e Lapurdi. Así mesmo, mellorouse a frecuencia dos servizos grazas á colaboración entre o Sindicato de Mobilidade da Mancomunidade de Iparralde e a compañía RATP. Doutra banda, os... [+]

2024-12-26 | Leire Ibar
Navarra manterá até xuño os descontos do 50% no transporte público
O Goberno de Navarra prorrogará os descontos do 50% no transporte público durante seis meses, até o 30 de xuño de 2025. O Goberno central asumirá o 30% do custo do cartón de transporte, mentres que o Goberno de Navarra asumirá o 20%. Respecto ao ano anterior,

O transporte público será gratuíto para menores de 12 anos, aínda que hai dous anos non era viable
O transporte público continuará a metade de prezo o ano que vén, despois de que o Goberno español haxa anunciado que manterá o parte das súas bonificacións.

2024-12-19 | Leire Ibar
Mobilizan en Bilbao contra o encarecemento do transporte público
Decenas de persoas convocadas polo Salto Ecosocial e a Carta de Dereitos Sociais de Euskal Herria criticaron que o aumento do prezo do transporte público e a eliminación dos descontos é "inaceptable". Ademais, destacaron que se trataría dunha " carga adicional" para a clase... [+]

2024-12-10 | Jon Torner Zabala
Os alcaldes do Alto Deba piden á empresa de autobuses Avanza que non se prorrogue o contrato
A piques de finalizar o contrato da Deputación Foral de Gipuzkoa coa empresa Avanza, os alcaldes do Alto Deba piden que non se prorrogue e que se aprobe un novo contrato que recolla "melloras no servizo".

2024-11-20 | LAB sindikatua
Os transportistas tamén temos que ir ao servizo

O 19 de novembro é o día mundial do baño. Aínda hoxe, no século XXI, moitos traballadores e traballadoras, aquí, no País Vasco, non teñen dereito a usar o baño nas súas xornadas laborais. Exemplo diso son moitos os traballadores do transporte.

Os aseos son a clave da... [+]


2024-10-31 | ARGIA
O transporte público para menores de 12 anos será gratuíto na CAV
Os nenos e nenas da CAV menores de 12 anos poderán utilizar o transporte público de forma gratuíta. A medida, apoiada pola maioría das administracións, entrará en vigor a partir de xaneiro do próximo ano.

2024-10-23 | Ula Iruretagoiena
Territorio e arquitectura
Aparcadoiros

Para ter un coche (privado) en Xapón é obrigatorio dispor dun aparcadoiro (privado). A medida parécenos polémica, xa que a normativa (os sistemas de valores aquí) permite a ocupación de espazos onde o depósito do coche é público. É dicir, o problema concíbese como... [+]


Por que os trens de Renfe están pintados con máis grafitis que nunca?
Dentro do declive do servizo de transporte público, aínda que se trata dun aspecto puramente estético, converteuse en habitual ver os trens pintados e, aínda que sexa por unha vez, non é por motivos económicos, segundo explicaron os traballadores.

2024-10-09 | Leire Ibar
Convocan paros no sector do transporte para adiantar a idade de xubilación
Os sindicatos CCOO e UXT fixeron un chamamento para denunciar a "precaria situación" dos condutores do sector e subliñar a necesidade de mellorar as condicións laborais. O sindicato HIRU criticou que as peticións realizadas polo tres sindicatos quedáronse "moi curtas". En... [+]

2024-09-18 | ARGIA
Acampada para esixir a paralización do macroproyecto que une Getxo e Sestao baixo as augas
A Deputación Foral de Bizkaia pretende construír un túnel que permita conectar augas abaixo as dúas marxes da ría de Bilbao, pero a plataforma Subflubiala Ez critica os danos do macroproyecto e a cantidade que se vai a gastar. Convocaron unha acampada para este fin de... [+]

Eguneraketa berriak daude