Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

"Donostiak ez daki zein diren bere problemak"

  • Parisen bizi da Koldo Izagirre, Marrutxipi izeneko auzoan. Eta Parisetik –alegia, Donostiatik– Berlinerainoko –alegia, beste Donostiarainoko– poema bilduma argitaratu du: Parisen bizi naiz (Susa). Hiriaren mugatik idatzi duen liburuaz hizketan hasi gara eta bidean atera dira auzi politikoak, urbanistikoak eta pertsonalak.

Beste proiektu batetik sortu da Parisen bizi naiz. izagirrek bilduta zeuzkan ohar batzuk hirigintzak gure bizimoduan daukan eraginari buruz jardungo zuen saiakera baterako:
Beste proiektu batetik sortu da Parisen bizi naiz. izagirrek bilduta zeuzkan ohar batzuk hirigintzak gure bizimoduan daukan eraginari buruz jardungo zuen saiakera baterako: "Eta ustekabean apunte haiek poema forma hartzen hasi ziren". (Arg: Dani Blanco)

Parisen bizi naiz du izena liburuak, baina izen bereko poeman Donostiari buruz ari zara. Bellepoquekeriari kritika?

Belle Epoqueak gauza distiratsuak, interesgarriak eta dekadenteak ekarri zituen, baina Donostia ez da libratu horretatik. Erabat monarkikoa da bere estiloan, bere festetan eta bere beldurretan ere: gazteei eta auzoei dien izu horretan, adibidez. Ez du preseski esan nahi espainola eta Juan Carlos I erregearen zalea denik, estilo monarkikoa hedatua dagoela baizik, ez bakarrik urbanismoan, baita egiten dituen ekitaldi askotan ere.

Jon Sarasuak, bere azken liburuan, galde egiten du zer galduko lukeen Donostiak Zinemaldia kenduko balitzaio. Bere ustean, ez asko: sektore batzuek bai, baina hiriak hiri bezala ez. Alabaina, Juan Karlos Izagirrek azken Musika Hamabostaldia aurkeztu zuenean, zera esan zuen: “Zinemaldia, Jazzaldia eta Musika Hamabostaldia dira Donostiako kulturaren oinarriak”. Beraz, [barre egin du] monarkikoa izaten jarraitzen du Donostiak, Bildurekin ere.

Estimatzen dut Juan Karlos Izagirre, baina ezin dute. Zer edo zer daukate, ezin etena. Beren historiaren irakurketa kritiko bat, Donostiaren historia soziala, oraindik egiteko eta asumitzeko dago. Eta hori egiten ez den bitartean ez du nortasunik edukiko, beti izango da monarkikoa.

Historia kritiko horretatik etor liteke beraz Donostia poeman aipatzen duzun nortasun adostua?

Gatazka behintzat bai. Benetako gatazka. Donostiak ez daki edo ez du jakin nahi zein diren bere problemak. Berrehun urte dira erre zutela, ahalegin batzuk egin dira historiografia berri bat muntatzeko… Langile eta popular arrastoa zeukan guztia suntsitu du bere udalerri osoan. Begiak ezin du memoria errekuperatu.

Bilbori eskainitako poeman apur bat barkaberago ez al zara izan?

Bai, seguru. Badago kopla gogor xamarren bat oraingo Bilbori buruzkoa, dena den. Ni familia langilekoa naiz eta langile munduan bizi izan naiz. Miresten dut jende hori, badaukat ikuspegi idealizatu bat, dudarik gabe. Bilbok hori bazeukan, Donostiak ez dauka, ez dauka ezer, jada ez dauka arrantzalerik ere ia.

Gainera, Jose Antonio Agirrek esan zuen bezala, “Bilbao no se rinde”. Erresistitu egin zuen hiria izan zen eta mitifikatuta daukat. Gustatu edo ez gustatu orain egin dutena, badakit nora noan Bilbora noanean; ez nau dezepzionatzen. Donostiak bai.

“Ez ulertuarena egiten didate euskaraz ariko banintz bezala”. Euskaldunen hiriburu izatetik urrun samar dago Gipuzkoako hiriburua.

Bai. Miresten ditut katalanak Bartzelona daukatelako. Han bizi ez diren idazle katalanek gorroto dute, esaten dute publikatu ahal izateko hara joan behar duzula. Baina ondo dago horrelako zentro bat edukitzea, bere ongaitz guztiekin.

Donostiarekin gertatzen da, askotan zer edo zer espero duzula eta ez dizula ematen. Oso erraz eskaintzen du bere burua edozertarako hiriburu eta gero ez da iristen, ez du jariatzen. Eta azpian badago gazteria inbolukratu handi bat, baina zerbait dago, kristalezko sabai bat, gorago pasatzen uzten ez duena.

1970eko hamarkadako gazte belaunaldiak lortu ez zuen eraldaketa sozialaren nostalgia sumatzen da poema batzuetan. Orduan irabazi ez zena galtzen ari al gara orain?

Esperantza handia zegoen 70eko hamarraldian. Galdera unibertsalak planteatzen genizkion gure buruari eta erantzun unibertsalak ematen saiatu ginen. Horregatik zegoen marxismoa hain eztabaidatua. Zatiketa politikoak ere horregatik izan ziren ezkerrean, gauza fundamentalengatik. Dena eman zuen belaunaldi horrek: kartzela, heriotza, borroka armatua, zikintzea... Baina hauteskundeak etorri ziren eta orduan iraultzailea politikari bihurtu zen, hor etorri zen galera. Akomodazioa, politikeria... Nahiz eta HB kanpoan geratu eta oso interesgarria izan borroka estraparlamentario bat nola eraman litekeen ikasteko, bere erratu guztiekin ere.

Gero kontsumismoa, nik eta nire koadrilak Marcuseren liburuetan ikasi genuen hura, benetan etorri da eta telebistak piztuta daude Herriko Tabernetan. Orain beste kontu bat dator [barrez] eta espaloitik ibili beharko dugu.

Barne errimak poeten sindikatuanen hitz egiten duzu horretaz, ezta?

Bai, anekdota batetik sortu nuen. Anekdota testuala izan zena espazial bihurtu nuen. Errenterian manifestazio batean batek “in-de-pen-dentzi-a!” egin zuen oihu. Korrika etorri zitzaion arduradunetako bat esanez hori ez zela leloa, ez zela gaia.

Zein zen ba manifestazioaren aldarrikapena?

Nazionala zen, ez zen udal mailakoa. Oso adierazgarria da: legea kritikatzetik eta estraparlamentarioki jardutetik ilegalizazioaren beldur izatera pasa gara. Ulertzekoa da? Bai. Politikoki eraginkorra da? Eztabaidatzekoa da.

Arteetan ere belaunaldi horren apustua gaur nagusi denaren oso bestelakoa izan zen.

Gauza bera gertatu da, atzera egin da. Guk abangoardian nahi genuen egon, gazte guztiek dauzkaten kezkak genituen eta gurea arte ofizialistarekin apurtzea zen; barandiarankeriak eta gauza etnoak... Horiek denak berriz itzuli dira. Arte autonomiko ofizial bat dago, bide-talo guztietan ikusten dena; taberna guztietan etnoa nagusitu da, dantzan, pinturan; antzerkian komedia erraza...

Lehenago argitaratutako artikulu batzuk berreskuratu dituzu liburu honetarako. Zergatik?

Hasieran saiakera labur batzuk egiteko asmoa neukan, baina ez zitzaizkidan gustatu, artikulu mailatik ez ziren pasatzen. Abandonatu egin nuen asmo hura, baina apunteak bilduta neuzkan, aspaldi samarretik jakin-mina neukalako hirigintzak zer eragin daukan gure bizimoduan, gure hizkuntzan... Eta ustekabean apunte haiek poema forma hartzen hasi ziren, eroso samar sentitzen hasi nintzen eta horrelaxe mantendu nituen artikuluak, harira zetozelakoan.

Jose Manuel Enea poeman etxe baten zaharberritzeaz idatzi duzu eta nola obra horretan zenbakiak hitza ordezkatzen duen. Eraikuntzetatik hasten al da hiria deshumanizatzen?

Azken finean hitzaren beldurra ere badago. Hitza ikustea, soberan dagoen zerbait bezala. Gogoratzen naiz orain dela hamar bat urte egon zela proposamen bat Pasaian kale izenak aldatzeko. Atzera bota zen, baina inkesta bat egin zuten aldizkari batean, Brankan, eta inkestatuetako batek, uste dut irakaslea zela, esan zuen eztabaidak saihesteko hoberena Ameriketan bezala kaleei numeroak jartzea zela. Horretan gaude: alde batetik pozgarria da, hitzak badu molestatzen duen zerbait... Egia izango ahal da!

Lagun batzuk ere agertzen dira Parisen bizi naizen: Ibon Sarasola, Ramon Saizarbitoria...

Beno, Ramon bat ageri da Kursaal zubian... Keinu bat Apollinaireren Le pont Mirabeauri. Idazle bati buruz da, zubian barrena doa, beste zubi batzuk buruan dituela eta jendearekin topo egiten du, sudurra uretan, burua beste zer edo zertan. Omenaldia da gure lanbideari, idazleari. Eta idazle horrek Ramon du izena [barrez].

Aldiz Ibon Sarasolari “errua” bota diozu.

Omenaldi txikia da hori ere. Poeman aipatzen den irudi hori buruan geratu zitzaidan, “Gazte naiz: / iretargia harrika hautsi dut”. 16 urte nituen eta irudi potentea iruditu zitzaidan. Ahaztutako liburua da Sarasolaren Poemagintza, oso liburu ederra; merezi luke berrargitalpena sarreratxo batekin.

RH: umorez idatzi duzu “erre hatxe ezkorra”-ri buruz. Kontra egitea odolean daramagu?

Ni erre hatxe positiboa naiz [barrez]. Egia esan, jenialitate hutsa iruditu zitzaidan Xaka Kortaxarena'tar Txominen liburu batetik dator: traperia batean ikusi nuen, Euskaldunon RH ezezkorra. Euskal jatorriko biologo eta medikuen artikulu bilduma da, berak itzulia, latin erroko termino zientifiko bat bera gabe, dena euskal erroko hitzekin emana, sekulako meritua. Titulua jeniala iruditu zitzaidan eta poema bat probokatu zidan.

Txikiak gara, gutxi gara, gauden bezala gaude, sekulako porrot pila hartu dugu, baina hor gaude. Ezkortasun militante bat positiboa da beti. Baikortasunak erosotasunera eramaten gaitu. Poema ganberroa da, baina aldi berean sinetsi egiten dut gure nortasunaren zati interesgarri bat behintzat hori dela, “azen ontzeko, beste izurrite bat!”. Etorkizun liluragarri bat saltzen diguten guztiei adarra jotzeko da.

Azkeneko poeman Paris Berlin bihurtzen da.

Paris-Berlin ardatz ezinezkoa da eta iruditzen zitzaidan interesgarria zela talka hori era sinbolikoan agertzea. Eta agian, nahi nuen garbi gera zedila ez naizela Parisen bizi, Berlinen ere bizi naizela. Hiri ideala zein izango zen? Bien sinbiosia: Parisen dekadentzia eta elegantzia klasikoa eta Berlinen indar berritzaile, libre eta arrazionalagoa. Arrazionala onerako, kasu horretan. Berreraikitzen jakin izan duen hiria da, Donostia ez bezala.
 


Últimas
2025-01-14 | Leire Ibar
O movemento feminista de Gernika apoia á denunciante no primeiro día do xuízo contra Mario López
O ex adestrador do equipo de baloncesto de Gernika comezou este martes o xuízo na Audiencia Provincial de Bizkaia. A Fiscalía solicitou 14 anos de cárcere para o acusado e a acusación particular, de 18 anos de cárcere por abusos sexuais. A defensa de López afirma que o... [+]

Fúnebre
Falece 'Xalbador II' de Mixel Aire Etxebar
Faleceu aos 81 anos de idade no Hospital de Basurto. Mixel Aire foi bertsolari e pastor do mesmo xeito que o seu pai Fernando Aire 'Xalbador'.

2025-01-14 | ARGIA
Ikamak convoca o 20 de marzo unha folga para "completar unha onda que pelexe ao fascismo"
Para a educación que necesitamos, independencia! A lema da folga é Ikama, que convocou unha xornada de folga nas universidades, Educación Secundaria Obrigatoria e Formación Profesional. Nas próximas semanas daranse a coñecer as mobilizacións que están vinculadas á... [+]

2025-01-14 | Leire Ibar
Poderase dicir libremente que as mulleres de Instagram e Facebook son “obxectos”, as persoas LGTBIQ son “enfermos mentais” e migrantes “malfeitores”
O líder de Meta, Mark Zuckerberg, decidiu retirar a censura contra temas como a inmigración, o xénero e a orientación sexual en nome da liberdade de expresión e a volta ás raíces. O mandatario asegurou que traballará en conxunto con Trump e que será "unha oportunidade... [+]

Informe de Oxfam
O 1% máis rico do mundo supera no dez primeiros días do ano a cota anual de emisións de carbono
Case a metade da poboación mundial contamina máis do dobre que o 1% que máis riqueza acumula. Un cidadán de menos da metade da escala mundial de riqueza tardaría case tres anos en chegar á cantidade que os máis ricos do mundo verteron en dez días.

2025-01-14 | Euskal Irratiak
Urteko lehen maskarada eskaini dute Altzai-Lakarriko gazteek

Basabürüako ibar eskuineko gazteek lehen maskarada arrakastatsua eman dute igandean, Lakarrin.


2025-01-14 | Xuban Zubiria
Grupo de música Odolaren Mintzoa
O saúdo chega, a voz seguirá
A traxectoria musical de 17 anos será clausurada no concerto que ofrecerá Odolaren Mintzoa o próximo día 25 en Usurbil. En torno ao concerto de clausura organizouse un programa de todo o día. Os grupos locais cos que traballaron no proxecto tomarán o escenario: Poderanse... [+]

2025-01-14 | Mikel Aramendi
ANÁLISE
Groenlandia: o imperialismo colonialista de sempre volve chamarnos a porta
En agosto de 2019, Donald Trump, o presidente dos Estados Unidos, explicou a súa intención de comprar Groenlandia.

Os pensionistas reclamarán no Parlamento vasco que os seus ingresos mínimos sexan equivalentes aos do SMI
O Movemento de Pensionistas de Euskal Herria presentará a iniciativa lexislativa popular na Cámara de Vitoria-Gasteiz. Dáse un prazo até o 24 de abril para recoller máis firmas e convócase a todas as persoas maiores de 18 anos empadroadas no tres territorios: Araba,... [+]

2025-01-14 | Leire Ibar
Israel estima en 64.260 as mortes directas en Gaza nunha investigación en The Lancet
Un estudo publicado na revista The Lancet sinala que entre outubro de 2023 e xuño de 2024 en Gaza houbo un 40% máis de mortes que as confirmadas polo Ministerio de Sanidade palestino. No estudo contabilizáronse unicamente as mortes en vivo, é dicir, as mortes por bomba ou... [+]

Varios profesores crearon un grupo que ten como obxectivo frear derívaa "" das políticas educativas: "A burocracia é insosteible"
Un grupo de profesores da CAV creou o Punto de Encontro do Profesorado de Educación Artística. Queren denunciar derívaa "" das políticas educativas, argumentando que estas baséanse en novas metodoloxías continuas, nunha "tremenda burocracia" e no "uso absurdo" do TIC. ARGIA... [+]

2025-01-14 | Sustatu
Maratón "Dragoi Bóla" para celebrar a exposición dos episodios en Makusin
A sede de EITB en Bilbao acollerá o vindeiro sábado, 18 de xaneiro, o maratón "dragoi Bóla", de 16:00 a 21:00 horas. O motivo é que as seccións da Dragoi Bóla dobrada en eúscaro chegarán á plataforma Makusi, en eúscaro e de forma gratuíta, xa que todos os venres iranse... [+]

Asier Cabodevilla (AZ Ekimena)
“Auzoa indartzen segitzeko proiektua da Jantoki Herrikoia”

Iaz jarri zuten martxan lehenengoz Alde Zaharrean Jantoki Herrikoia. Auzokoak elkartu eta mahaiaren bueltan konpainian bazkaltzea da gakoetako bat. "Auzotarrak elkarren artean ezagutu eta komunitatea sortzea da gure nahia", azaldu du AZ Ekimeneko kide Asier... [+]


2025-01-14 | UEU
Naiara Martin Gomez
"O adulto debe dar un paso atrás para recoñecer que os nenos son parte da comunidade"
Naiara Martín Gómez (Elgoibar, 1982) impartirá en febreiro en Pamplona o curso "Como promover a participación infantil a través de accións comunitarias". É graduado en Pedagoxía e responsable do Departamento de Educación Infantil de Atxutxiamaika. A inscrición está... [+]

A conta de Instagram 'Denuncias Euskal Herria' recolle case 500 testemuños de agresións sexuais desde novembro
En novembro de 2024 un grupo de mulleres anónimas puxo en marcha a conta de Instagram para recoller testemuños sobre a violencia machista. No Estado español baseáronse no proxecto #Cuentalo que puxo en marcha a xornalista Cristina Fallarás. As mulleres, a través de... [+]

Eguneraketa berriak daude