Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Islama eta feminismoa

Mundu zabaleko erlijio garrantzitsuenek –kristautasuna, judaismoa, islama edo hinduismoa; ezagunenak izateagatik garrantzitsuenak agian– oso gaizki tratatu dituzte emakumeak. Era batera edo bestera fede mota desberdin horiek emazteen rola mugiezinezko egituratzat hartu ondoren, gizonaren menpe egotera behartu dituzte.

Sinesmen horien aburuz andrearen eginkizunik eta helbururik nagusiena ama izatea da, gizarte patriarkalen arauen arabera heziko dituen haurrengan oinarri harturik, familia patriarkalak betiko iraun dezan gero. Katolizismoaren ustez gainera, birjina izanik ama izatea lortzen bazenuen hobe. Ama Birjina da eliz horren emakumerik goraipatuena.

Hori guztia ikusirik, XX. mendeko 60-70eko hamarkadetan berpiztutako feministak –eliza, meskita edota sinagogak alde batera utzirik– ordura arte zeharkatzeke zeuden bide berriak jorratzera abiatu ziren, andreen nortasun berriak asmatuz, eraikiz eta sortuz. Dena den, XXI. mendeko lehenengo hamarkadan islamdar feminismoa izenarekin ezagutzen den talde zabal bat agertu da. Ohiko feministek erantzun desberdinak eman dituzte talde horren aurrean, batzuk eskandalizatu egin dira, beste askok mugimendu mota hori ukatuz erantzun dute.

Ikasle ginelarik, Espainiako historia ikasi genuenoi, musulmanak erasotzaile bezala harturik, zortzirehun urteko birkonkistaren gerla guztiak ikasarazi zizkiguten, azpiko arrazoien berri eman gabe. 

Azken urte hauetan komunikabideei esker zera erakutsarazi nahi digute: islama erlijio gaizkilea dela denontzat, emakumeentzat batez ere, beste guztiak askatzaileak izan balira bezala. Egun kontrajarriak ikusten ditugu islama eta emakumea. 

Musulman herriak anitzak dira, oso egoera eta prozesu ezberdinetan daude, informazio gutxi daukagu haietaz, baina horiek ez dira herri bakar batean bizi, ez dute berdin pentsatzen.

Mendebaldeko nazioak sortutako islam-fobia susmagarritik urrundu nahirik begirune handiz hurbildu natzaio mugimendu feminista horri. Nor gara gu emazte horiek bizi nahi duten fedea ukatzeko?

Talde feminista horrek 2005. urtean egin zuen lehenengo bilera Bartzelonan. Ez dute Korana dagoen lez onartzen, beraiek diotenez, orain indarrean dagoen interpretazioa gizonek bakarrik egindakoa da. Koranaren hermeneutika berri bat egiten dihardute. Erabat gaitzesten dute fundamentalismo erlijioso oro. Bakoitzaren fedea eta sinesmenak ez direla nahitaez alde batera utzi behar diote, emakumeen askatasuna islamaren barruan ere defendatu daitekeela uste dute.

Mugimendu horrek musulman guztien berdintasuna aldarrikatzen du, genero bereizketarik ez du onartzen, bizitza pribatuan zein publikoan justizia sozialaren alde jokatzen du. Asko dira mugimendu hori osatzen duten emakumeak. 2008. urtean Islamdar feminismoa liburua argitaratu zuen, bertan ikus dezakegu gehiengoak ikasketadun emakumeak direla, hainbat unibertsitatetan irakasle bezala lanean dihardutelarik.

Amina Wadud aipatu dezakegu, besteak beste. Amerikako Estatu Batuetan jaiotako afroamerikar hau Virginia Commonwealth unibertsitateko irakasle laguntzailea da, ikasketa filosofikoaren eta erlijiosoaren ikuspegi guztiz irekia du. Bere ikerketa lan asko islamaz eta generoaz dira. Homosexualen arteko ezkontzen alde agertu eta beste jarrera aurrerazale ugariren alde dagoelako Ulema eta Iman ofizial askoren gaitzespena bereganatu du.

Feminismoa mugimendu askatzaile, ireki, zabal eta anitza izateko jaio zen. Ez gara nor inor ezesteko.


Interésache pola canle: Feminismoa
Uma Ulacia
"A vixilancia ten que ter unha connotación negativa e xerar un conflito político"
“Heterosexualidad é o colaboracionismo coa clase antagónica, é dicir, coa clase dos homes”. Uma Ulacia, folga feminista de Euskal Herria, acaba de publicar a análise do discurso desde o feminismo materialista (Lisipe, 2024). Analizou en profundidade as dúas folgas... [+]

A conta de Instagram 'Denuncias Euskal Herria' recolle case 500 testemuños de agresións sexuais desde novembro
En novembro de 2024 un grupo de mulleres anónimas puxo en marcha a conta de Instagram para recoller testemuños sobre a violencia machista. No Estado español baseáronse no proxecto #Cuentalo que puxo en marcha a xornalista Cristina Fallarás. As mulleres, a través de... [+]

2025-01-13 | ARGIA
O xuízo contra o ex adestrador de Gernika comeza este martes
A Fiscalía pide catorce anos de cárcere para o exentrenador de baloncesto Mario López, acusado dun delito de homicidio. A acusación particular, pola súa banda, reclama unha pena de dezaoito anos de cárcere. A Rede Feminista de Gernika-Lumo convocou unha concentración de... [+]

Kultur transmisioa feminismotik zikloa izanen dute asteburuan Beran

Goldatz talde feministak antolatua, ortziralean, urtarrilaren 3an, Jantzari dokumentala proiektatuko dute Beralandetan (17:30ean) eta biharamunean, urtarrilaren 4an, Berako bestetako tradizioak aztergai izanen dituzte Maggie Bullen antropologoarekin leku berean (10:30).


Eraikiz kolektiboa: “Gizonok matxismoaren aurrean ardurak hartzeko unea iritsi da”

Ander Magallon, Mikel Irure eta Xabier Jauregi Metropoli Forala saioan egon dira maskulinitate berrien inguruan mintzatzen.

 


"Os traballos de vixilancia non son unha actividade concreta, prodúcense por relacións de produción patriarcais"
Unha vez terminada a tese, Lore Lujanbio está contenta. Entre outras cousas, ten máis tempo para a militancia. Interrogado sobre os retos do movemento transfeminista, identifica: abordar a apropiación que o neoliberalismo fixo do movemento, facer fronte ao auxe do fascismo e... [+]

2024-12-20 | Nekane Txapartegi
Asteriscos *, perigosos para o patriarcado

Cando o sistema colonial capitalista heteropatriarcal cuéstionase e loita, ataca sen piedade. Utilizando todas as ferramentas ao seu alcance para fortalecer, fortalecer e consolidar o poder institucional, os medios, a xustiza, a lingua, a cultura, a violencia...

En Suíza,... [+]


2024-12-20 | June Fernández
Saioa Baleztena e Nel Santacruz
"O discurso que subliña os beneficios da lactación pode xerar frustración"
O libro Todas as lactacións (Txalaparta) mostra unha ampla variedade de modelos de lactación. As institucións recomendan lactación materna, pero non ofrecen os medios necesarios para garantir este dereito. Por tanto, tanto as persoas que queren lactación como as que deciden... [+]

Reforma da Lei de Estranxeiría, solución falsa que abandona a loita do Grupo Xa
Fernanda Callejas, Tatiana Romeu, Leo Bueriberi e Vanessa Uyiguosa participaron no debate "O traballo das mulleres migradas e a situación económica", organizado por Pikara Magazine.

O caso de Mazan convértese nunha praza para xulgar a cultura da violación
O caso de Mazan, aberto por Gisèle Pelicot, durou tres meses, e nel investigouse durante anos que o seu marido fora drogado de somnífero e que el e decenas doutros lle violaron unhas 200 veces. Foron xulgados 51 homes e o procurador preguntou 20 anos de cárcere para o seu ex... [+]

As mulleres científicas teñen peor experiencia en medios de comunicación e redes sociais
O Science Media Centre España (SMC) da FECYT publicou as informe “Experiencias dos investigadores na súa relación cos medios de comunicación e as redes sociais”, baseado nunha enquisa realizada en colaboración co grupo de investigación Gureiker da UPV/EHU. Segundo os... [+]

2024-12-11 | Julene Flamarique
O movemento feminista denuncia a agresión machista de Lezo e reivindica a acción directa
As feministas de Lezo e Errenteria afirmaron que non se "amedrentarán" e están "fartas" das agresións e reivindicaron a autodefensa feminista e a acción directa das mulleres.

Eguneraketa berriak daude