Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

“Parmako kartusia”, nobela masoniko handia

  • Fabricek, Parmako kartusiako protagonistak, Farnesiori gomendatzen dionean preso dagoen dorretik jaisteko, akazia baten gainean erortzen da. Zergatik aukeratzen du Stendhalek arbola hori? Idazlearen ikerlari frantses bakar batek ere ez zion bere buruari galdera hori egin –eta literatura unibertsalean aztertuenetarikoa da–, erantzunak begi-bistakoa dirudien arren. Alemaniar batek galdera egin duen arte.
Akazia jakintza masonikoaren sinboloa da –“azter nazazue; akazia ezaguna zait”, deklamatzen du maisuak logian– eta erabiltzen da, modu zuhurrean, iniziatuek eta oso adituek bakarrik ulertzeko moduan, anaia masoi kondizioa erakusteko; egiaren eta zorionaren bilaketa eta tolerantzia bultzatzen dituen elkarteko kide izaera. Eta Stendhal bazen.

Cannes-eko Urrezko Palma –adibide bat jartzearren– akazia adarra da. Festibala 1939an abiatu zuen Jean Zay masoiak, Fronte Popularreko ministroa, Veneziako festibalari aurre egiteko –geroz eta faxistagoa eta nazien aldekoagoa–, nahiz eta lehen edizioa, irailerako aurreikusia, bertan behera geratu gerra lehertu zelako.

Akaziaren gainean erori zen alemaniarra Dieter Diefenbach da. 1991. urtean zabaldu zuen masoi-aztarnen lehen ikerketa (Stendhal und die Freimaurerei) eta ikerketa horrek bide eman dio bigarren bati, sakonagoa, gaiari buruzko lehenengo testu frantsesa bihurtu dena, Les mystères de La Chartreuse de Parme, Pierre Alain Bergherrek egina eta Gallimard argitaletxe prestigiotsuak publikatua, Philippe Sollersek zuzentzen duen L’Infini bilduman.

Akazia ez da nobelako aztarna masoniko bakarra. Farnesioren dorrea bera sinbolismo masonikoarekin bat eginez asmatua da. Pentagono forma du, eta izar forman jarritako bost angeluk –bost punta– osatzen dute masoien izar ezagunena, elkarte sekretuko kideek bultzatutako bandera independentistetan azaltzen dena, Latinoamerikakoetatik estelada katalanera. Atea harrigarri baxua eta estua da hain eraikin inportantearentzat, masoien tenpluko atea bezala, profanoa uzkurtuta sar dadin, mundu profanotik iniziatuenera pasatzeko dagoen zailtasuna ulertze aldera. Kaperatako bat marmol beltzekoa da eta marmol zuriko hildakoen buruekin dago dekoratua, maisuaren logian bezala. Gainera, dorrea eraiki bitartean, printzearen aginduz, parte hartu zuten guztiek isilik aritu behar izan zuten, detaile itxuraz absurdu eta alferrikakoa kontakizunean, non eta ez dugun pentsatzen masoiei inposatzen zaien isiltasun legean.

Barrualdeak masoien tenpluaren ezaugarriak ekartzen ditu gogora: ganbera ugari, zabalik batzuk, sekretuak besteak, maisuaren ganbera bezala, profanoarentzat debekatua baitago. Ganberatako batean etxola absurdu bat jartzen du, non eta ez dugun pentsatzen logia hasieran egurrezko etxola bat zela, Fabricek bederatzi hilabete pasako dituen espazio iniziatikoa.

Dorrean preso, Frabricek masoienaren antzeko erritual iniziatikoa jasaten du. Berak ere esaten digu, zuhurtziaz: “Zeremonia bati jarraitzen ari nintzaiola iruditzen zitzaidan (...) nire lagunen aurrean”, eta lagunen aurreko zeremonia da logian egiten dena.

Diefenbach eta Bergherrentzat, Parmako kartusiako protagonistak framazoien antzeko iniziazio errituala jarraitzen du. Ihesaren kapituluak pentsarazten du maisuen mailara igo dela. IX. kapitulua –Blanes apaizak Frabrice hartzen du Griantako elizako kanpandorrean– ikastunarena da. Eta Fabrice kidea XII. kapituluan azaltzen da, Bolonian. Fabricek San Petronioren elizan, Bolonian, “bertikalki jarritako burdinazko triangelua” aurkitzen du, “izkinak tente eta arantza askorekin, kandela txikiei eusteko”. Delta Argitsuari egindako erreferentzia da, elkarte sekretuaren sinbolo nagusietako bat. Zazpi kandela baino ez zeuden piztuta. Zazpi zenbakia –Bartzelonako Zazpi Ateak, Askatasunaren Estatua koroatzen duten zazpi puntak– masoien zifra garrantzitsuena da. Fabricek buruan oharra hartu zuen “aurrerago, lasaitasun handiagoz pentsatzeko asmoarekin”.

Idazlearen biografia masonikora daramaten lorratzak ere badira. Fabrice abuztuaren 3an sartzen da dorrean, 23 urterekin, eta adin horrekin iniziatu zen Stendhal Parisko Sainte-Carolineko logian, 1806ko abuztuaren 3an. 23 urte ditu Gorria eta beltzako Julien Sorel hiltzen deneko adina. Bere lagun frantziarrak dioskunez, Diefenbachek deskubritu ditu konbinazio numeriko ugari, Stendhali aukera ematen diotenak erdi ezkutuan bere iniziazio-data sartzeko, abuztuaren 3a.

Bergherrek detektatzen du Stendhalek egituratzen dituela bere kapituluetako batzuk, Mark Twain framazoiak Huckelberry Finn-en abenturak liburuan bezala, taroteko arkano nagusien 22 figura sinbolikoei segika. Stendhalen garaiko masoneria frantsesak astrologia ikasten zuen eta Stendhalek astrologo egiten du Fabricen aita espirituala, Blanes apaiza.

Idazlearen izen artistikoa ere klabe masonikoan pentsatua dago, Diefenbachek dioenez. Egileak aukeratu zuen Stendhal hiri alemaniarraren jatorria Steindal delako eta “stein” hitza –harria– sinbologia masonikokoa da. Idazleak hatxe letra gehitu zuen bere balio numerikoagatik.

Stendhalek nobela eskaintzen dio “to the happy few”, Gorria eta beltzaren lehen bolumenarekin egin zuen bezala, baita Italiako pinturaren historiarekin ere. Erudituak mugatu dira esatera “happy few” esapidea –zoriontsu diren apurrak– Shakespearek ere erabili zuela (Henry V.a), baita Oliver Goldsmithek ere –beste masoi bat, dena esateko– (Wakefieldgo bikarioa). Orain, Bergherrek eta Diefenbachek gogorarazten digute horrela esaten diotela beren buruari masoi ingelesek. Modu horretara identifikatzen ditu masoien anaitasun-ereserki batek, Ye Happy Few izenekoa, hain zuzen.

Oso logikoa da Stendhal masoi ingelesekin harremanetan egon izana bere Londresko egonaldietan. Gutxienez, izan behar zuen haien ezaguera sakona. Ingalaterran kolaboratzen duen aldizkariak, London Magazine-ek, adibidez, masoneriari eta arrosa-gurutzei buruzko artikuluak biltzen ditu.

Bergherrek eta Diefenbachek uste dute Stendhalek nobela anaia masoiei eskaini ziela. Hori bai, Stendhalek har zezakeen espresioa hitz egiteko arima sentikorrei buruz orokorrean, lagun bati gutunez behin esan zion moduan, jakinda, noski, arima sentikor horien artean daudela, lehenbizi, bera bezalako masoiak.

Ikusitako horrengatik guztiagatik, Bergherrek –Diefenbachen iniziazioaren ondoren– zera ondorioztatzen du: Mozartek Flauta magikoa masoi-opera handia egin bazuen, zergatik ez zuen haren miresle handi izandako Stendhalek pentsatuko masoi-nobela handia egitea?

Últimas
O pavillón da Pequena Velocidade que foi campo de concentración en 1936 manterase en Irun
Na estación de tren de Irun, o pavillón da Pequena Velocidade, situado na parte traseira do edificio da Aduana, seguirá en pé como testemuña do temible sistema de reclusión da posguerra de 1936, debido á borrroka dos grupos memorialistas. O pavillón foi utilizado polos... [+]

Acoso e tocamentos dun profesor
A UPV/EHU confirma que recibiu varias denuncias formais e que activou o protocolo contra a violencia de xénero
O Equipo Reitoral da UPV/EHU indicou nunha nota remitida a ARGIA que "o procedemento que marca o protocolo iniciouse desde que tivo coñecemento das denuncias" do profesor de Filoloxía Hispánica. Denuncias Na conta de Euskal Herria Instagram publicáronse cinco denuncias... [+]

Os nenos que tragan fume de tabaco teñen no ADN restos similares aos fumadores activos
O Instituto de Saúde Global de Barcelona investigou os problemas de saúde que poden derivar da inxesta continuada de fume de tabaco que non é fumador e demostrou que deixa secuelas perigosas no ADN infantil.

Netanyahu ameaza coa guerra se non se realiza o troco de presos o sábado
"Se HAMAS non devolve aos nosos reféns antes do mediodía do sábado, o cesamento do fogo cesará e o Exército loitará ata que derrotemos a HAMAS", declarou o primeiro ministro israelí, Benjamín Netanyahu, tras a decisión do grupo palestino de aprazar provisionalmente o... [+]

2025-02-12 | Euskal Irratiak
Marieniako lurren aldeko militanteen epaiketa, irailaren 9ra gibelatua

Irailaren 9ra gibelatu dute Kanboko kontseiluan gertatu kalapiten harira, hiru auzipetuen epaiketa. 2024eko apirilean Kanboko kontseilu denboran Marienia ez hunki kolektiboko kideek burutu zuten ekintzan, Christian Devèze auzapeza erori zen bultzada batean. Hautetsien... [+]


Europa comprométese a investir 200.000 millóns de euros en intelixencia artificial
Os días 10 e 11 de febreiro reuníronse en París un centenar de xefes de Estado xunto a representantes do sector da Intelixencia Artificial, con motivo do cuarto cume sobre a IA. Aínda que se escoitaron as inquietudes e preguntas sobre esta tecnoloxía que se está... [+]

Yamili Chan Dzul.Emakume, indíxena, precarizado
“A morte das mulleres forma parte dunha estratexia para debilitar os nosos movementos”
Membro da organización Ou Yich Lu’um [O froito da terra], pertencente á comunidade maia básica, e de Yúnyum, que ten como obxectivo a revitalización lingüística. Doutra banda, é antropóloga, facilitadora de procesos educativos, activista e militante polos dereitos da... [+]

2025-02-12 | Iñaki Barcena
Silogismo de carpintaría

O argumento dun silogismo contén tres proposicións, das cales a última se infere necesariamente das outras dúas. Con esta lóxica deductivo pódese analizar, ao meu xuízo, o longo e traumático conflito socio-ecolóxico de Aroztegia que se está producindo en... [+]


Guía de aves antigas

Un grupo de investigadores polacos analizou a Casa dos Paxaros do xacemento sevillano de Itálica e o mosaico do solo do edificio concluíu que é a colección de aves máis pequena da época romana.

Na casa dos paxaros hai 33 aves representadas con gran detalle nos mosaicos... [+]


Despremu deprimituaren ondarea

Berriki landu ditut klasean Etxahun Barkoxeren kobla eder eta hunkigarriak. Gaizo gizona! “Edertasunez praube” sortu zelako hasi zitzaizkion etxeko nahigabeak, baina hamazazpi urtetan zen pulunpaka sartu zorigaitzaren itsasoan, maite zuen Marie Rospide doterik gabeko... [+]


2025-02-12 | Edu Zelaieta Anta
Gainbabesaren desbabesa

Elkarrizketa berritu dugu fakultateko idazkaritzan, auskalogarrenez: urruti daude, euren matrikula egiteko, ikasleak bakarrik etortzen ziren garaiak. Aspaldixko aldatu zen joera, eta gurasoek –nabarmenago amek– gero eta paper aktiboagoa hartzen dute seme-alaben... [+]


Da construción de relacións público-cooperativas

Cada vez escoitamos máis sobre as necesidades, desexos e iniciativas que xorden nos nosos territorios e nas nosas vidas, sobre a necesidade de traballar as relacións e proxectos público-comunitarios, e é un auténtico motivo de satisfacción, xa que se trata dun modelo... [+]


Eguneraketa berriak daude