Automatically translated from Basque, translation may contain errors. More information here. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

"Sail Ofizialean euskarazko bi film urtero, zergatik ez?"

  • Amama filmaren aurkezpen lanak eginda, antzezlan berria prestatzen ari dela hartu gaitu Ander Lipusek Kultur Leioan, Artedrama plataformaren egoitzan. Xabierren papera egin du Asier Altunaren filmean eta, aitortu digunez, zineman lan egitea arrotza ez bazaio ere, berarentzat gauza berria izan da.


08 October 2015
Etxekoak du izena Huts Teatroaren antzezlan berriak. Historia pertsonala itxuraz, gure gizarteaz asko dioena ordea.
Etxekoak du izena Huts Teatroaren antzezlan berriak. Historia pertsonala itxuraz, gure gizarteaz asko dioena ordea.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Oholtza gaineko lanagatik baita ezagunagoa Lipus. Berak zuzentzen duen Huts Teatro taldearen Etxekoak lan berriaren entseguetan buru-belarri sartuta dabil orain. Datorren azaroaren 1ean Luhusoko (Lapurdi) Harri Xuri aretoan estreinatuko da.

Nola agertu zen Asier Altunarekin Amama filmean lan egiteko aukera?

Garrantzi handia ematen diet pertsonei, nork eskatzen didan lan egiteko. Asier Altunarekin lan egin nuen lehenago lagin batean, Bertsolari dokumentalean, eta bere lan egiteko modua ezagutzen nuen; aurretiaz bazegoen halako feeling bat. Uste dut berak deitu zidala nire antzerkia maite zuelako, antzerkian lan egiten ikusi ninduelako eta gustuko zuelako. Ez nintzen inolako kastinetara joan. Xabi pertsonaia baserri giroko familia baten seme nagusia da, baserria utzi eta herrira joan dena, eta familia barruan alfer fama duena. Asierrek bilatzen zuen zama emozional eta sinbolikoari kontrapisua egiten dion pertsonaia da.

Baduzu antzekotasunik Xabirekin, zure pertsonaiarekin?

Bai, badut. Ni ere baserri giroan hazia naiz, belarra moztu beharra edota gurdia erabiltzea zer den badakit… Txikitako oroitzapenak dira. Xabi bezala, ni ere hiritartu naiz. Hala ere, egungo baserriko lana ez da lehengoa. Egun inor ez da bizi baserritik, ez Euskal Herrian eta ez munduan, esango nuke. Baserria galtzen ari den gauza da. Horregatik da esanguratsua filma.

Hitz gutxiko pelikula izanda, dramatizazio lanean antzerkiaren lengoaia baliatu duzu?

Nik faltan sumatu dut testu gehiago, baina ulertu dut Asierrek nahi zuena ere. Bere imaginarioan duen mundua kontatu nahi izan du, eta ezaugarrietako bat da oso bisuala den zerbait egitea. Zuzentzeko moduan ikusi da hori. Maisua da horretan, filma ikustean nabari da irudiak duen indarra.

Irudiaren barruan, nola ez, aktore lana sartzen da, baina zinearen eta antzerkiaren hizkuntzek ez dute zerikusirik, nahiz eta biak antzezpena izan. Zinea neurritsuagoa da. Grazia egiten zidan zinean zurrumurrutan hitz egiten dela; aldiz antzerkian –are gehiago nire antzerkian– oso ozen. Zinean txikia dena, antzerkian handi egin behar duzu. Txikitasun horretan lan egiteko beharrezko izan dut Asierren lana. Eta ez berea bakarrik, zuzendaritzan laguntzaile izan duen Telmo Esnalek ere badu bere ardura, bikote berezia osatzen dute.

Euskal zinea agerikoagoa al da horrelako filmei esker?

Berri pozgarriak dira Zinemaldian aurkeztu izana eta izan duen oihartzuna, baina nik uste ez dela nahikoa, euskarazko film gehiago egin beharko liratekeela. Badira hainbat profesional horretarako prestatuta. Hau zerbaiten hazia izatea nahi nuke. Zergatik ez urtero Sail Ofizialean euskarazko bi film?

Hala ere, mundu hau apur bat berria egiten zait. Gu teatroan publiko berria egiten ari gara, zuzenekoa da… Teatroa ezin da deskargatu [barre egin du]. Gurea ikustera etorri beharra dago antzokira, ez dago besterik. Oso gauza desberdina zinearekin alderatuz gero: zu zeu izan zaitezke egin duzun lanaren ikusle, sentsazio bitxia da. Eta ez dira bakarrik egiteko manerak, antzerkiaren eta zinearen publikoak eta merkatuak desberdinak dira.

Antzerkiari dagokionez, ez zara geldirik geratzen diren horietakoa. Etxekoak antzezlanaren azken entseguetan ari zarete Huts Teatrokoak.

Bizipen pertsonal batetik abiatu dut antzezlana. Kubatar batekin maitemindu nintzen eta berarekin ezkondu behar izan nuen hona etorri ahal izan zedin. Izugarrizko papeleoa egin behar izan nuen, diru asko gastatu, kontsulatura joan, elkarrizketak egin… Antzezlana nik bizi izandakoari buruzko gogoeta da. Jon Gerediagari eskatu nion zerbait idazteko istorio hau abiapuntu hartuta. Hiru urteko sormen prozesua izan da eta orain azken txanpan gaude.

Istorioak kontatzen du nola Maggi Mamadurekin maitemintzen den, afrikarra eta beltza bera; eta Maggik etxean kontatzen du Mamadurekin ezkondu behar duela hura ekarrarazteko. Familiak hori nola hartzen duen eta hortik aurrera egin beharreko lan guztiak azaltzen ditu. Maika Etxekoparrek jokatzen du Maggiren pertsonaia, haren amamarena Kristiane Etxaluzek; eta bi osaba ere badaude, bata tontoa, Goio (Jabi Barandiaran) eta bestea neurotikoa, Imanol (ni).

Familia berezi horri esker hainbat gauzaz hitz egin nahi dut: identitatea, immigrazioa, zer den kanpokoa, zer etxekoa… Bizi izan nituen zenbait gauza daude islatuta, gustuko dut-eta lan egitea niri benetan gertatutako gauzekin.

Ez da Jon Gerediagarekin lan egiten duzun lehen aldia, Mina Espazioaren eta Antzerkiola Imaginarioaren sortzaileetako bat izan zen zurekin batera. Orduan berak idazten zituen antzezlan gehienak.

Bere idazkera asko gustatzen zait eta maite dut nola harrapatu duen nik bizi izandako esperientzia. Denon artean kontatzen dugu istorioa eta oso gaurkoa da, zoritxarrez. Gogorra da nola jarri ditugun muga horiek… Zer da bertokoa, zer da etxekoa, zer gara gu, zer egiten dugu euskaldun bezala… Barne konfliktoak agerian geratzen dira. Bada ere sinbologia bat, bai nire antzerkian, bai Jonen testuetan, bai Asier Ituartek egindako musikan. Zerbait intimoa kontatu nahi dugu baina politikoa ere badena. Niretzat, nire obrak beti dira politikoak.

Luhusoko Harri Xuri aretoan izango da estreinaldia, Artedraman ohikoa duzuenez.

Murgilduta gauden sorkuntza prozesu honetan Euskal Herriko herri ugaritan egin ditugu egoitza artistikoak eta hori pozgarria da. Leioan, Luhuson, Itsasun, Zumaian eta Maulen egin ditugu entseguak eta horrek ematen dio izaera berezia. Euskal komunitatea osatzen duten herri askotan egon gara sortzen eta horrek euskal antzerkiari beste zentzu bat ematen diola uste dut. Sare hori bultzatzeak asko motibatzen nau une honetan. Horrela euskal teatroaren imaginario hori egiten ari naizela iruditzen zait.


You are interested in the channel: Zinema
2024-10-23 | Julene Flamarique
Zinebi will show 132 films from 44 countries in Bilbao for a week
The San Sebastian film festival will be held from 8 to 15 November. You will also be able to watch Basque films such as Tasio, a restored version of the film and Mikel's Death, 40 years after the premiere of the film.

2024-10-21 | Zuzeu
47. Basque Centre for Basque Studies celebrates International Basque Film Day
Jone Arriola’s film “Everything Is Invented” has been the winner of the Golden Goose at the awards ceremony held this Saturday. The Gazette of the Basque Cinema has honoured the trajectory of actress Itziar Ituño.

2024-10-18 | Urumeako Kronika
The festival 'Hariak', witness the stories of resistance, from 7 to 17 November in Hernani
This year’s edition will be the third, and the topic of memory will be the axis, the Feminist Intercultural Plaza.

2024-10-14 | Leire Ibar
Euskal Zine bilera de Lekeitio this week reaches its 47th edition
The festival is 47 years old, and between 16 and 21 October, through lectures and workshops, different areas of Basque cinematography will be worked. Under the motto “The Always New Film”, the festival aims to make a wink to the young people who want to tell the new... [+]

2024-10-11 | Uriola.eus
The International Festival of Invisible Film “Social Film” in Bilbao will bring to the screens what is hidden
From 10 to 17 October, ZINEMA Ikusezinak will show in Bilbao 81 films that encourage reflection and critical awareness on important and topical social issues. Organized by the Non-Governmental Development Organization “KDC” (Culture, Communication and Development).

2024-10-11 | Sustatu
More than nostalgia: When Son Goku started in Basque
Last week was 35 years of the first time Son Goku spoke in Basque. On 4 October 1989, the Dragon Ball was released in ETB1 (which started in Japan in 1984) and a commemorative event will be held in San Sebastian on 20 October, Sunday, with the issuance of that first episode and... [+]

2024-10-09 | Ula Iruretagoiena
Territory and architecture
Basque Country

Edurne Azkarate said from the micro stage that the Basque film has little Basque in the celebration of the San Sebastian Film Festival. The phrase echoes for its truthfulness. In the architecture scene you can repeat the same motto and I am sure that in so many other cultural... [+]


The film 'Irati' comes to the EiTB Primeran platform
The film Irati has the largest number of spectators a film in Basque has ever had in the cinema: 160,000 people.

Eight feature films, among the visionaries at the San Sebastian Festival

Bound in Heaven

Address: Xin Huo

Country: China

Duration: 109 minutes

Premiere: Not implemented

Run away from death, forward. The man who suffers a terminal illness will do so, along with his lover, friend and travel partner. A hard but positive film, with good image... [+]


Official Section. Closing film
And it came on a rainy, romantic, weeping Sunday.

And that was Saturday and not Sunday. It was hard for him to clear up the day, because there were far fewer people on the street and there was no hurry. Some soon approached Kursaal and Victoria Eugenia Theatre, where they projected the closing movie of the night, We Live in... [+]


2024-09-29 | Eneko Atxa Landa
San Sebastian Festival. Last day.
Silences that count little

The ninth and final day, at a special festival that will remember me with great affection. Leaving two films risky for the last day, I'm writing this first chronicle with the music of a bar, because I didn't like the movie I saw before.

I've seen Ulysses in the program of the... [+]


Best Actress Award for Patricia López Arnaiz

The Gasteiztarra Patricia López de Arnaiz has been made with the Goya the best lead actor at the 72 San Sebastian Festival. In the Zinemaldia, for his work in the film 'The Flashes', directed by Pilar Palomero.

The film is based on the first narrative of Eider Rodríguez's book... [+]


The documentary defending the torture of the bull wins the Golden Shell of Zinemaldia
Loneliness tardes gives several brushes from the day-to-day of the bullfighter Andrés Roca Rey, among others, interviews at the hotel and on the way from the hotel to the bullring or moments of clothing, and shows how he suffers and kills the bull in the plaza. The documentary,... [+]

Eguneraketa berriak daude