Automatically translated from Basque, translation may contain errors. More information here. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Zestoako Osinbeltz berreskuratzeko artea

  • Zestoako Osinbeltz harrobia berreskuratzeko proiektuaren diseinatzailea da Peter Fink (Londres, 1948). Paisaiaren arkitektoa eta ingurumen diseinatzailea da, eta antzeko lanetan aritua bezain aditua.

Mota askotako parkeak eta plazak egindakoa da Peter Fink diseinatzaile ingelesa. Bere proiektuei tankera hartzeko www.studiofink.eu webgunea bisitatu dezakezu.
Mota askotako parkeak eta plazak egindakoa da Peter Fink diseinatzaile ingelesa. Bere proiektuei tankera hartzeko www.studiofink.eu webgunea bisitatu dezakezu.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Gipuzkoako hondakinak tratatzeko Zubietan eraiki asmo den TMB plantatik ateratako materia inertizatua biltzeko gordetegiaren proiektua Zestoako Osinbeltz harrobian egiteko aukera dago. Horrela aurkeztu zuten Gipuzkoako Hondakinen Kontsortzioak eta Gipuzkoako Foru Aldundiak 2014ko azaroan. Proiektua Zestoan egiteko erabakia herritarren esku utzi dute eta galdeketa egingo da, baina bitarte horretan parte-hartze prozesu bat jarri dute martxan, zestoarren esku ahalik eta informazio gehien jartzeko ahaleginetan. Fase honetarako gonbidatu dute Peter Fink. Hamar bat egun pasa ditu Urola Kostan Osinbeltz koloreztatuko duen diseinatzaileak, eta tarte txiki bat hartu du ikusi eta aditu duenaz hausnarketa gurekin partekatzeko.

Zer ikusi diozu Osinbeltzi, proiektua onartzeko?

Jendea zalantzati dago, eta gustatzen zaizkit horrelako egoerak. Proiektu hau ez da soilik ingurumena berreskuratzea, herritarren identitatea eta espiritua indartzea ere bada. Jendarteari egoera sozioekonomiko zaila bizitzea tokatzen ari zaio, eta mesfidantza dakar horrek. Askotan ez da jakiten nondik askatuko den korapiloa, baina horrelako proiektuek lagundu dezakete pauso horietan. Nik artea galerietako lau paretetatik at ulertzen dut, jendeari eskaintzeko, emateko, laguntzeko zerbait bezala; eta horixe da Osinbeltzeko proiektua.

Hainbat bilera egin dituzu zestoarrekin herrian izan zaren bitartean.

Ikasteko ireki egin behar da. Proiektu bakoitza mundu bat da, mundu horretan jendea bizi da, eta mundu horrek funtzionatzea nahi baduzu herritarren hitza kontuan hartu behar duzu. Nik herriko ekosistemaz ezer ere jakin gabe proiektu chic bat ekarriko banu, chic izango litzateke bai, baina ez luke balioko. Pixkanakako ibilbidea da. Herritarrei entzun egin behar zaie, leku horrekin duten harremana ulertu, sentipenak azaleratzen lagundu. Eta hortik abiatuta osatuko dugu guztion artean egitasmoa. Hori izan da aurreneko bisitaren helburua: lehen harremana.

Eta zer da lehen harremanean jaso duzuna?

Asko gustatu zait euskaldunek “gure” kontzeptua erabiltzeko duzuen joera. Jendartearen izaera erakusten du. Bilera hauetan oso jarrera desberdinetako herritarrak ezagutzeko aukera izan dut, eta nire eginkizuna da horietako bakoitzari Osinbeltzen bere tokitxoa ematea. Bilera batean tokatu zitzaidan hasieran kontrako jarrera adierazten zuen lagun batekin hitz egitea. Meategiak interesatzen zitzaizkion berari, eta ez zuen horrentzat lekurik ikusten. Interpretazio zentro baten adibidea eman nionean piztu zitzaion argia, eta hortik aurrerako eztabaida askoz ere errazagoa izan zen. Bere sentitu zuen proiektua. Esan bezala, hau prozesu bat da eta bakoitzak bere denbora behar du.

Turismoari bakarrik begiratu gabe, herritarrentzako gune bezala ikusten dute askok, irekia, naturarekin harremanetan jarriko dituena, edo inguruko mendi, meategi ala kobazuloekin lotu ahal izango dena. Elementu bakoitza koadro osoa pintatzeko kolore bat da, eta beharrezko pintzelada guztiak eman nahi dizkiot.

Zestoakoa bezalako proiekturen batean lan egin duzu inoiz?

Londresen egin genuen Northala Fields parkearekin badu berdintasunik Osinbeltzek. Hura obra-hondakinekin eta materia inertizatuarekin berreskuratu zen, Zestoan Zubietako TMB plantatik ateratako materiarekin egin nahi denaren antzera.

Kareharrizkoa da harrobia. Horrekin arazorik?

Ez dut uste. Zubietako plantatik materia behar bezala tratatuta badator ez da arazorik egongo. Harrobia iragazgaitzeko sistema oso bat prestatuko dute, Bad Kissingengo (Alemania) kareharrizko harrobi batean erabilitako bera. Zestoakotik bezala, Alemaniako harrobi honetatik gertu ibaia pasatzen da, eta ingurumena errespetatzen duen eredua da.

Harrobia hamabost urteren bueltan betetzeko asmoa dago.

Epe nahiko laburrean zestoarrek berreskuratuta ikusi ahal izango dute Osinbeltz. Eta abantaila nagusietako bat da Udalak berak ez duela inbertsio ekonomiko txikienik ere egin beharko, kanpoko kapitala bideratuko baita horretarako. Ez hori bakarrik: harrobia betetzeko beharko diren urte horietan guztietan diru-sari zuzena izango du herriak, eta ondoren ere zeharkako sari ekonomikoa indartuko da (dela turismoa, dela ikerketa…).

Dagoeneko izango duzu proiekturen bat buruan, ala?

Estrategikoki leku aproposa da Zestoa, mendia eta kosta baitauzka elkarren ondoan. Lehendik ere ezaguna da kulturarekin, ingurumen edertasunarekin edo historiarekin duen loturagatik; eta Osinbeltzen berreskurapena indargune bat gehiago izan liteke ikuspegi horretatik.

Azken irudia nolakoa izango den zehaztu gabe ere, prozesuaren lehen fase honetan imajinatu ahal izan dut ze esentzia har dezakeen euskal identitatea, kultura eta baloreak oso presente dauden gune honek. Herritarrek eta bisitariek XXI. mendean euskal ohiturekin harremana mantentzeko txoko bat eduki ahal izango dute; ingurumena kontuan hartuta beren herrialde berdea mantendu beharreko lekua dela ikasi edo baloratzeko leku bat izan daiteke; eta euskaldunek horren barruan daukazuen “etxea”-ren kontzeptua kanpotik datorrenari transmititzeko aukera ere izan daiteke, “munduak darraien bitartean etxea zutik mantentzea”.


You are interested in the channel: Artea
Difficult exercise to return the 500,000 works of art stolen in Africa by European settlers
On 4 November, France returned the real seat Katakle, which was stolen by the French settlers in the 132-year disaster. In the name of memory, recognition and cultural heritage, African countries want to recover the 500,000 stolen objects they have across Europe. They do so... [+]

The Best Pictures of Wikipedia in 2023: Spectacular Images of Nature
Wikimedia Commons collects the free license files used in Wikipedia: images, photos, audios, videos… Right now they form a gigantic collection of 110 million files. In 2006, they started to pick the best pictures of the year. Those of 2023 have been elected by popular vote.

Yun ping. Go home each time
"Nobody's a single thing, not a very closed thing."
Throughout the summer you can see photos of Yun Ping in the Cibrian gallery of Donostia-San Sebastián. Identity processes work at the crossroads of gender and racialization. On September 12, as the opening and closing of the exhibition, Yun Ping performed a public performance... [+]

Why are Renfe trains painted with more graffiti than ever before?
Within the decline of the public transport service, although this is a purely aesthetic aspect, it has become usual to see the trains painted and, even if it is for once, it is not for economic reasons, as the workers have explained.

Montse Borda. The painting craftsman in the cave
"I'm in the factory for 25 years every weekend, but that allows me to be in the workshop on working days."
Every time I walk through the Arrosadia district of Pamplona I get my head in the workshop of Santa Marta Street. Usually, Montse inserts the brush into the tarrito, removes almost all the paint from a rag and spreads the brush onto the canvas, into the loop. Today I entered... [+]

The final touch of a work of art

This text comes two years later, but the calamities of drunks are like this. A surprising surprise happened in San Fermín Txikito: I met Maite Ciganda Azcarate, an art restorer and friend of a friend. That night he told me that he had been arranging two figures that could be... [+]


2024-09-24 | Eneko Atxa Landa
4th Day San Sebastian Film Festival
The close is always moving

On Monday afternoon, I had already planned two documentaries carried out in the Basque Country. I am not particularly fond of documentaries, but Zinemaldia is often a good opportunity to set aside habits and traditions. I decided on the Pello Gutierrez Peñalba Replica a week... [+]


2024-09-23 | Estitxu Eizagirre
Presentation of the agenda "The Moon and the Plants" 2025
Talk about plants and animals, illustrations and bertsos in Tolosa on September 26
Jakoba Errekondo will explain how to organize the lunar garden and answer the questions of live viewers. To do so, Antton Olariaga will show the illustrations of twelve animals he has made for the publication, as well as the most provocative explanations. Unai Agirre, for his... [+]

Artist Juan Luis Goenaga dies at the age of 74
Born in San Sebastian, he lived for several years in Alkiza, a farmhouse. The nature around him fascinated him. He's mainly known as a painter.

Arantxa Orbegozo Txitxi
“The most beautiful trips for me are those that go slowly”
Arantxa Orbegozo Txitxi (Tolosa, 1962) is a carrier of emotion and passion. He takes life in his hands and offers it to anyone who turns it on. He's been an athlete, a cyclist, and he's been involved in other disciplines that he's proposed to himself. However, what has really moved... [+]

“Political intentionality gives meaning to the collectivization of knowledge”
The Ekida Socialist Art Initiative has organised an art school in Donostia-San Sebastián, which will be held between Wednesday and Saturday. In parallel, for four days, two training sessions will be held: one on muralism and visual arts and another on theatre and performing... [+]

Chronic: Day 'Brave Books'
Silent, mute, white... and brave
On 23 February we went to Zaragoza (Aragon) a friend and I. She's a teacher of Early Childhood Education and I'm a literary energizer. Album! The course organized by the association (structure that brings together independent editorials that publish children's and youth literature)... [+]

2024-06-21 | Sustatu
Trap in a AA image contest with real photo
In an Internet-based photography competition, in 1839 Color Photography Awards, a trap is produced. They created a special category for the 2024 edition, in which they presented images of Artificial Intelligence, and the winner cheated, a prize that he won by presenting the real... [+]

Eguneraketa berriak daude