Traduït automàticament del basc, la traducció pot contenir errors. Més informació. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Nola bermatu eleaniztasuna euskara kaltetu gabe

  • Euskararen jakintzak gora egin bitartean, behera egin du erabilerak. Aldi berean, mundu globalizatuan, geroz eta garrantzitsuagoa da hizkuntzak jakitea. Zer egin daiteke, orduan, eskoletan gazte eleanitzak sortzeko, baina euskararen osasuna ez okertzeko? Ikasle Euskaldun Eleanitzak programa dute abian Dimako eta Donostiako ikastetxe publiko banatan.

Bost urtez luzatuko den proiektua da Ikasle Euskaldun Eleanitzak eta bigarren urtea da aurtengoa. Argazkian Dimako Ugarana Herri Eskolako tailer bat ageri da. Dima Udalerri Euskaldunen Mankomunitatean dago, 1.400 inguru dimoztarretatik gehienak euskalduna
Sortzen
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

“Lehenik eta behin, euskararen erabilera sustatu behar dugu. Hori bermatuta, gainontzeko hizkuntzen inguruan hausnartuko dugu”. Donostiako Aitor Ikastolako zuzendari Julen Etxeberriarena da gogoeta. Bertan eta Bizkaiko Dimako Ugarana Herri Eskolan ari dira Ikasle Euskaldun Eleanitzak proiektua garatzen. Helburua: euskara zaintzea, indartzea eta erabilera hauspotzea; oinarri hori sendotuta, ingelesa eta gaztelania menperatzeko teknikak garatuko dituzte.

Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseiluak orain sei bat urte izandako kezkaren karietara sortu zen asmoa. Haien iritziz, egungo hizkuntza ereduek ez dute ziurtatzen euskalduntzea, halaber beste hizkuntza batzuk txertatzen dituzte curriculumean proiektu integralik eduki gabe. Ez dute uste formulak euskalduntzearen mesedetan lan egiten duenik, ezta eleaniztasunaren onerako denik ere. Horrela jaio zen Ikasle Euskaldun Eleanitzak programa. Lantaldea egin zuten egitasmoari forma emateko, eta ondoren euskal ikastetxe publikoetan aritzen den Sortzen elkartea arduratu zen abstraktuan pentsatutakoa errealitatera ekartzen. Eleaniztasun esperientzia berria probatuko zuten bi ikastetxe pilotu aukeratu zituzten.

Horrela heldu zen dinamika Dimara eta Donostiako Egia auzora. Izan ere, errealitate soziolinguistiko, urbanistiko eta demografiko ezberdineko bi leku nahi zituzten, ideia berbera garatu eta sor zitezkeen aldaerak ikusi eta aurrerantzean kontuan izateko. Eskolek baiezkoa eman zuten eta orain dela bi ikasturte hasi ziren egunerokotasunean aplikatzen.

Eleanitzak bai, baina nola?

Nola egiten da, baina, horrelako aldaketa txertatzeko? Euskara erabili eta gainontzeko hizkuntzak ongi ikasteko? “Urratsez urrats”, ziurtatu du Etxeberriak. Prozesu mantsoa da eta denbora eskatzen du. Dimako Herri Eskolako ikasketa buru Zefe Ziarrustak harilkatu du azalpena. Haren irudiko, lehen pausoa euskararekiko “lotura afektiboak eta bizipenak” ugaritzea da.
Diman era sinplean eman zioten hasiera programari: lehenik eta behin, euskararen egoeraren inguruko diagnostikoa egin zuten, eskolan eta herrian. Orain, herriko eragileekin biltzen ari dira, denen artean euskarari lotutako espazio eta aukera berriak lortzeko ikastetxe eremutik kanpo. Donostian ere bide bera jarraitu dute, aurrena ingurua aztertu eta ondoren, herri eragileekin hitz egin dute garatu beharreko hizkuntz programa elkarrekin sortzeko.

Hala, bi ildo nagusiren bueltan hezurmamitzen da lana. Batetik, eskolan bertan jarduten dute buru-belarri euskararen garrantziaz jabetzeko, eta bestetik, herrian. Horretarako, elkarlana “oso garrantzitsua” dela nabarmendu du Ziarrustak. Eta zergatik galdetuta argi dauka: “Hezkuntzan denok garelako eragile”. Etxeberria ere ideia berari tiraka hasi da: “Euskararen erabilera zabaldu nahi dugu, gizarte osoan. Denok gara aktore, eta denok dugu eginbeharra, gurasoek, gizarte taldeek, udalek...”.

Orain, hizkuntza plana egituratzeko txostena sortu dute, eleaniztasuna lantzeko gida moduko bat. Hala, hor jaso dute zeintzuk diren herrietako norbanako eta taldeek bermatu beharreko gutxieneko baldintzak. Hala nola, irakasleak hizkuntzak irakasteko metodologiaz arduratzea eta erabilerarako jarrera aktiboa sustatzea. Plazaratutako dokumentua Euskal Herri osoko gainontzeko eskolek erabili ahalko duten “bideorria” izango da, sortzaileen aburuz. Dena den, jakitun dira tokian tokiko egoerek asko baldintzatzen dutela lana. Kaleratutako aholku sorta norberak inguruari erreparatuz osatu beharko du, Ziarrustaren hitzetan.

Ekimen zehatzak martxan

Euskara indartzeko ekimen zehatzak oraindik forma hartzen ari dira, bost urteko plana baita hau, eta bigarrena baino ez da aurtengoa. Aitzitik, nabarmendu dute zenbait dinamika zehatz egituratuta daudela jada. Adibidez, Dimako eskolan umeen aisialdian euskararen presentzia handitu dute; besteak beste, eskolaz kanpoko orduetan, hala nola, musikan eta kiroletan. Bestalde, Herri Eskolako atsedenaldietan jolasak antolatu dituzte, euskaraz dinamizatuta.

Irakasleei dagokienez, bi ikastetxeetan ari dira metodologia eta didaktika teknikak hobetzen. Etxeberriak dio Aitor Ikastolan, hizkuntzei dagokionez, irakaspen teknikak “ekonomizatzen” ari direla, eta adibide baten bitartez eman dio forma esandakoari: “Euskaraz adjektiboak lantzen ari bazara, ez duzu zertan eman adjektiboaren edukia gainontzeko hizkuntzetan, jada jakintzat ematen da”.

Eta gainontzeko hizkuntzekin zer?

Euskararen zimenduak egonkortu nahi dituzten arren, gaztelaniaz eta ingelesez trebatutako ikasleak nahi dituzte. Orain arte “gaizki” egin da hizkuntzen trataera eskolan, Ziarrustaren aburuz. Ironiaz azaldu du: “Pentsa, gure garaian, ingelesa eta frantsesa ikasi ditugu, baina ba al gara komunikatzeko gai?”. Ezezko borobilaz erantzun dio bere buruari botatako galderari. Horregatik, orain, batez ere umeen komunikazio gaitasunean paratuko du arreta ikastetxeak. Alegia, garrantzitsuena haurrak hizkuntzak ulertu eta hitz egiteko gai izatea da.
Horretarako, Diman, eskolak haurrei proiektuak ingelesez edo gaztelaniaz garatzeko erremintak eskainiko dizkie. Egia auzoan ahalik eta era “praktiko eta dinamikoenean” hurbilduko diete hizkuntza.

Euskara egoera “kaskarrean” dagoela diote biek, eta horregatik hartu dute egitasmoaren oinarritzat. Dena den, gainontzeko hizkuntzen lanketan sakontzeak duen garrantziaz jabetuta daude. Esaldi baten bidez laburbildu du Etxeberriak: “Euskararen egoera diglosikoari buelta eman behar diogu. Hortik abiatuta, geroz eta hizkuntza gehiago jakin, hobe”.

 

Sortzen Jaia 2014

Maiatzaren 18an egingo da euskal eskola publiko berriaren aldeko jaia, Uharten.

Sortzen: Euskal Eskola Berriaren alde, baina publikotasunetik

Sare publikoko ikastetxeetan Euskal Eskola Publiko Berriaren alde lanean diharduen elkartea da Sortzen. 1991n sortu zen eta geroztik EAEko eta Nafarroako 75 ikastetxe batzen ditu. Horiek guztiak ideia nagusi baten bueltan: indarrean dagoen eskola ereduari buelta ematea eta balore jakin batzuen baitan egituratuko den euskal hezkuntza eraikitzea. Orain, Ikasle Euskaldun Eleanitzak proiektuaren garapenerako ari da ekinean, baina programa hori baino gehiago da elkartea.

Sortzeneko kide Begoña Bitorikak azaldu du eskola “berria” nahi dutela, eta abstraktuan ulertzeko zaila den adjektiboaren mamia azaldu du: “Horrekin orain dagoena ez dugula nahi esaten dugu”. Sei puntu nagusiren bitartez irudika daiteke Sortzenek proposatutako eskola.

1. Euskalduna eta eleanitza izatea.

2. Autonomoa pedagogian eta kudeaketan.

3. Langileen baldintzak defendatuko dituena.

4. Demokratikoa. Ikastetxeko partaide guztiak –ikasleak, irakasleak eta gurasoak– kontuan izango dituena.

5. Kalitatezkoa. Horren baitan hainbat balore defendatzen dituzte: laikoa, hezkidetzan oinarritua, integratzailea eta diskriminaziorik gabekoa.

6. Doakoa benetan eta pedagogia berritzailean ariko dena.

Gaur egun lau ekimenetan ari da lanean: orriotan jorratu dugun Ikasle Euskaldun Eleanitzak, Udaleku Irekiak, Euskaraz mintza eta Aixe Aisialdia. Azken biotan ondokoa lantzen dute.

Euskaraz mintza: Euskal jolasak lantzen dituzte, ikasleak euskaraz jostatzeko. Sortzeneko kide diren eskolei jarraibideak ematen dizkiete, nork bere ikastetxean gara dezan.

Aixe Aisialdia: Eskolaz kanpoko ekintzak euskaraz egiteko begiraleak bilatu eta eskolekin harremanetan jartzen dituzte.

Historikoki Nafarroan txertatze handia izan du Sortzenek, baina “ahulago” egon da EAEn. Bitorikak testuinguruari atxiki dio: “Nafarroan, beti ikusi da aldatzeko beharra eskoletan arazoak daudelako, eskolari egurra ematen diotelako. EAEn, ordea, jendeak ez du ikusten gabezia, baina D ereduak ez du euskalduntzen”.

Ikastetxe gehiagotara zabaltzen ahalegintzen ari da orain elkartea. Haatik, egunerokotasunak borroka fronteak irekitzen dizkie etengabe: “LOMCEren kontrako plataforman gabiltza; zonalde ‘ez-euskaldunetan’ D ereduko eskolak aldarrikatzen; Guardia Zibilak Nafarroako D ereduko irakasleei buruz egindako txostenarena gertatu da...”.


T'interessa pel canal: Euskal eskola publikoa
El Govern Basc blinda el servei d'empreses de servei d'àpats en menjadors escolars
El Parlament Basc va aprovar en 2019 un nou model per a les escoles que volen actuar sense empreses de servei d'àpats. En el seu lloc, el Govern Basc ha publicat recentment una ordre que obliga els centres a prestar un servei a través d'empreses de servei d'àpats. Mentrestant,... [+]

El Govern Basc amplia les ajudes a les famílies per a la compra de material escolar al segon cicle de l'ESO
El Govern Basc subvencionarà per primera vegada els materials didàctics que necessitin els alumnes de 3r i 4t d'ESO per al pròxim curs, responent a la reivindicació històrica d'EHIGE, l'Associació de Pares i Mares d'Alumnes d'Euskal Herria. Per tant, les famílies amb fills a... [+]

Tecnologia
El públic ja està!

A les escoles públiques basques, el professorat exerceix un paper fonamental en la gestió de la diversitat. Han hagut de reinventar la seva manera de fer el seu treball en els últims anys. Les escoles públiques em semblen laboratoris per a explorar el que és ser una persona... [+]


L'escola de Ziga que dona vida al poble haurà de tancar per falta de nens
L'escola de Ziga (Navarra) només compta amb sis alumnes de diferents edats de primària. Aprofiten l'ocasió per a treballar la convivència, fomentar el currículum local, aprofitar pedagògicament el medi rural i mantenir viu i dinàmic el propi poble. Això sí, més nens i... [+]

Nerea Zubia Blazquez
"És fàcil dir que cal superar la competència entre centres, però en la realitat no és tan simple"
La descentralització de les competències educatives i la major presa de decisions per part dels agents locals, que porten a la pràctica una reivindicació ancestral en molts pobles i en la qual Elhuyar assessora. Nerea Zubia, responsable de Participació i Transformació... [+]

La Llei d'Educació arriba a la recta final afeblida
El termini per a presentar esmenes al projecte de Llei d'Educació de la CAB que volen aprovar aquesta mateixa legislatura ha finalitzat aquest dimarts. Un dels partits que van signar l'acord de llei ja ha caigut, hi ha discrepàncies importants entre els quals segueixen en el seu... [+]

BeAtarrak: un model que pretén revolucionar la innovació a les escoles públiques té un inici caòtic
El Govern ha reduït els Berritzegunes que prestaven servei d'innovació i assessorament als centres públics de la CAB i ha creat un nou lloc a les escoles: BeAtarra. Almenys un per centre, responsable de la innovació. Parlem amb un BeAtar d'estrenes confuses i de llums i ombres... [+]

2023-07-05 | Tere Maldonado
Fingir

Sense ambients, em ficaré de ple en l'assumpte: els partidaris de l'escola pública estem sent molt agradables en debatre algunes coses. De debò, el que està passant amb els centres concertats és inacceptable. Estem tractant d'argumentar amb rigor i honestedat, com si... [+]


Harro organitza manifestacions contra l'Avantprojecte de Llei d'Educació de la CAB sobre l'Escola Pública Basca
Com ja s'ha denunciat a principis de curs, Harro Topagunea ha assenyalat que l'Avantprojecte de Llei d'Educació no enforteix l'escola pública basca, sinó que l'afebleix. Consideren que perpetua el sistema dual públic-privat, no prioritza l'escola pública, fica els centres en la... [+]

Llevar alumnes al públic, donar al concertat i no afectar el desequilibri

Encara que la decisió a penes afectarà el desequilibri entre els centres escolars, amb l'excusa de fer front a la segregació, el Govern ha retirat a l'Escola Pública d'Ordizia tres alumnes per a destinar-los a la ikastola.

Hem tingut coneixement de la publicació de les... [+]


Els casos d'assetjament escolar augmenten en la CAPV, la majoria en Secundària
En el dia contra l'assetjament escolar, el Govern Basc ha presentat les dades del curs passat: 157 casos de bullying han estat identificats en els centres educatius de la CAPV, 28 més que el curs anterior. La majoria dels casos s'han donat en Secundària, amb predomini dels atacs... [+]

Menjadors escolars que volen treballar sense servei d'àpats, quatre anys esperant al Govern
Nombroses associacions de pares i mares han criticat la qualitat de l'alimentació en els menjadors escolars i EH Bildu ha preguntat al conseller d'Educació del Govern Basc, Jokin Bildarratz. El Departament d'Educació respon que quan s'han traslladat incidències d'empreses de... [+]

Després de la polèmica del procés de matriculació, la Llei Basca d'Educació torna a la seva meta
El parlamentari d'IU, Iñigo Martínez Zaton, ha criticat el decret de planificació i l'ordre d'aprovació del Govern Basc, ha denunciat que hi ha famílies que volen matricular-se en el col·legi públic i que han destinat al concertat, i ha afegit que les declaracions de la... [+]

El Govern de Navarra es nega a implantar el model D de Lerín, encara que el nombre de sol·licituds sigui legalment suficient
Diversos pares de Lerín van sol·licitar l'any passat l'obertura de la línia D a l'escola pública de la localitat, però malgrat superar el nombre mínim de sol·licituds marcat per la llei, els pares no tindran aquesta possibilitat, segons el Govern de Navarra, “perquè... [+]

Quin pes té la xarxa pública i que concertada en l'oferta educativa per a nens de dos anys en la CAPV?
STEILAS analitza l'oferta educativa planificada pel Govern Basc per a nens de dos anys. Destaca la major oferta concertada en “municipis en competència”, especialment en municipis de més de 10.000 habitants.

Eguneraketa berriak daude