Traduït automàticament del basc, la traducció pot contenir errors. Més informació. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Bixente Ameztoyren azalak

Lagun bat liburu-joslea zuela esan zidan behin aitak, eta etxean barreiaturik zebiltzan Argiak josi eta azaleztatzeko emango zizkion. 18 edo 19 urte izango nituen eta artikuluak idazten nituen lantzean behin Zeruko Argian. Argia lurrekoa zen jadanik, Zeruko hura izenburuan eta Mikel Atxagaren prologoa babesgarriak ziren arren. Gordelekua ere kaputxinoena zen: Elixabete, Pilar eta Lurdesen bulegora inguratzen ginen noizean behin euskal herrietako punta guztietatik Joxemari, Ermiñe, Mikel, Felix, Txema, Koldo, Balere eta beste asko.

Bixentek ARGIArako portadak egiten zituen. Portadak gustatzen zitzaizkidan. Irudi enkantatuak ziren, xamurrak, umorezkoak. Koadro bakoitzak bazuen zerbait ustegabekoa. Susmatzen zen pintura bakoitzeko naturaltasuna eta aldi berean, lan lasai eta zaindua. Hitzik gabe, imajina poetiko ikusgarria izaten zen koadrokoa, non atseginaren zentzua errealitatearen zentzuaren gainean lebitatzen ikusten baitzen.

Magritte Donostian, eta Villabonan. Paisaian eta jendearen artean. Ikusten zen Bixente hiriko kaleetatik ibiltzen zela gau zatiak biltzen. Baserrien arteko bideetatik egurasten zela, tresna desagertuak biltzen zituela soro eta troken ertzean. Ematen zuen kostaldeko bidetik autoan joan eta ostadarrari begira geratzen diren horietakoa zela, ostadarra alboan edo atzean agerturik ere autoa martxan begira geratzen direnetakoa.

Ez dut data zehatzik gogoan eta, gainera, data zehatzekin markatzeko modukoa den ere ez dakit, apur bat itxuragabekoa ere bazelako denbora hura. 1975-1980 aldia zaila izan zen jendearentzat eta paisaiarentzat ere. Takateko asko ematen zizkiguten orduan. Bazirudien dena ari zela laster aldatzen eta bazirudien gau harrizko luzea astiro eta gutxi argituko zela. Egunak luzeak zirela ematen zuen eta aldrebesak, eta gauak are arraroagoak. Dena harea ari zela egiten, Bernardok idatzi zuen bezala, Etiopian. Ziurtasun gutxi eta ilusio asko, eta ziurtasun gutxi.

Barrikadak ere izaten ziren kaleetan trabes. Politika nahinora heltzen zen, literaturara, musikara eta pinturara. Bixenterenak ez ziren azalak ere oroitzen ditut, errealitate gupidagabeak pintatutakoak, Amparoren biluztasun ubelduarena, esate baterako. Ikurriña debekaturik zegoen, artean, hagatik ziren hainbeste erabiltzen kolore berde, gorria eta zuria disimuluan bezala. Buzo urdinarekin sartzen ziren langileak fabrikara oraindik, XIX. mendean bezala. Eta mundu guztiak nahi zuen zerbait egin Lemoizko zentral nuklearraren aurka, listua bota behintzat. Gazte gehienak, gero sekula atera ezin izateko moduan hanka sartzeko prest geunden, edozertan, maiteminean, politikan edo beste edozein adikziotan. Edozer gauza zen anti-erlijiosoa, anti-kapitalista, anti-patriotikoa, eta iraultzailea. Interesgarriak ziren gauza gehienak arriskutsuak ziren, zeren Guardia Zibilaren kuartelean amai zitezkeen.

Eta horrela, astebete pasatu eta denboraren laburpen lez heltzen zen Bixenteren azala. Asterik aste, ustekabekoa, harrigarria, ederra izaten zen Bixenteren portada. Eszena lasaiak, lasaitasun horretan zerbait gertatzear zegoelako airearekin. Esplikazio errazetatik, museoetatik bezala, zeharo apartatzen ziren koadroak. Ikonografia susmagarria, errealitatearekiko mesfidantza eragiten zuelako.

Behin, pertsonalki ezagutu nuen, aldizkariaren gordeleku kaputxinoan. Ez zen handinahia. Apala, berba egin baino gehiago entzuten zuen. Bai pinturan eta bai besteetan ere bila ari zela ikusten zen. Umorea ere bazuen, umiltasunez egiten zuen barre, lehenengo bere buruaz egin behar balu bezala aske eta adiskidetasunez egiteko. Harekin egon eta, umiltasun harekin, inpresioa ematen zuen halako koadro haietako batetik irtendako pertsonaia zela. Figura bat, lekuz kanpo, askatasunaren bila, izateko derrigorren kontra, izateko aukeren bila.

Aitak, lagun liburu-joslea zuela eta, etxean barreiaturik zebiltzan ARGIAk josiko zituela esan zidan, nire artikuluak gordetzeko. Nire artikuluak ez zitzaizkidan ardura, baina baietz esan nion, ARGIA haietan sasoiaren azalpen moduko zerbait egon zitekeela pentsatuz. Egun batzuetan heldu ziren aldizkariak bi edo hiru liburu jositan. Baina ARGIA horien azalak falta ziren. Jostunak, kolorez eta paper distiraz azalak desberdinak irudituko zitzaizkion, eta zuri beltzeko orriak baizik ez zituen josi. Gogoratzen dut aita, nire protesta aguantatzen, koloretako azalak non zeuden, azalak ezinbestekoak zirela, portadak zirela inportanteena, liburu-joste tailerrean edo zabortegiren batean galduko zirenak. Aita lagunaren etxera joan zen biharamunean eta pozik ekarri zituen azal guztiak solte eskuan.

Inportantea zen azal haiek errekuperatzea. Zeren portadetako une soseguan denbora –denbora pasatua, denbora presentea eta denbora futurua– laburbiltzen zen, esandakoarekin eta isildutakoarekin, gertatutakoarekin eta gertatu ez zenarekin. Eta hara hemen berriro portadak, denbora zeharkatuz heldu direla, zabal daitezkeen ateak balira bezala. Imajina poetiko ikusgarriak, irudi bihurturiko benetako gauzak eta egiazko bilakatzeko gogoarekin dirauten fantasiak. Liburua ondo josita, jostunak testuak ahaztu dituela oraingoan, ea ikusten eta sentitzen den denbora –orainaren iragana, iraganaren oraina eta iraganaren etorkizuna— Bixenteren azaletan.
 


T'interessa pel canal: Artea
Exercici difícil de retornar les 500.000 obres d'art robades a Àfrica per colons europeus
França ha retornat el 4 de novembre l'escó real Katakle, que va ser robat pels colons francesos en el desastre de fa 132 anys. En nom de la memòria, el reconeixement i el patrimoni cultural, els països africans volen recuperar els 500.000 objectes robats que tenen en tota... [+]

Les millors fotos de Wikipedia en 2023: imatges espectaculars de la naturalesa
Wikimedia Commons recopila els arxius de llicència lliure que s'utilitzen en Wikipedia: imatges, fotos, àudios, vídeos… En aquest moment formen una col·lecció gegantesca de 110 milions d'arxius. En 2006 van començar a triar les millors fotos de l'any. Els de 2023 han estat... [+]

Yun ping. Tornar a casa cada vegada
"Ningú és una sola cosa, ni una cosa molt tancada"
Durant tot l'estiu s'han pogut veure fotos de Yun Ping en la galeria Cibrian de Donostia-Sant Sebastià. Treballen els processos identitaris en la cruïlla de gènere i racialización. El 12 de setembre, com a inauguració i tancament de l'exposició, Yun Ping va realitzar una... [+]

Per què els trens de Renfe estan pintats amb més grafitis que mai?
Dins del declivi del servei de transport públic, encara que es tracta d'un aspecte purament estètic, s'ha convertit en habitual veure els trens pintats i, encara que sigui per una vegada, no és per motius econòmics, segons han explicat els treballadors.

Montse Borda. L'artesà de la pintura en la cova
"Soc a la fàbrica durant 25 anys tots els caps de setmana, però això em permet estar en el taller els dies laborables"
Cada vegada que pas pel barri d'Arrosadia de Pamplona em fico el cap en el taller del carrer Sant Marta. En general, Montse fica el pinzell en el potet, es lleva gairebé tota la pintura d'un drap i s'unta el pinzell en el llenç, en el llaç. Avui vaig entrar en el seu espaitemps... [+]

El toc final d'una obra d'art

Aquest text arriba dos anys tard, però les calamitats de borratxos són així. Una sorpresa sorprenent va succeir en Sant Fermín Txikito: Vaig conèixer a Maite Ciganda Azcarate, restauradora d'art i amiga d'un amic. Aquella nit em va contar que havia estat arreglant dues... [+]


2024-09-24 | Eneko Atxa Landa
4t dia Festival de Cinema de Sant Sebastià
El pròxim sempre és commovedor

El dilluns a la tarda ja tenia planificats dos documentals realitzats a Euskal Herria. No soc especialment aficionat als documentals, però el Zinemaldia sol ser una bona oportunitat per a deixar de costat els hàbits i les tradicions. Em vaig decidir per la Rèplica de Pello... [+]


2024-09-23 | Estitxu Eizagirre
Presentació de l'agenda "La Lluna i les Plantes" 2025
Xerrada sobre plantes i animals, il·lustracions i bertsos a Tolosa el 26 de setembre
Jakoba Errekondo ens explicarà com organitzar l'hort lunar i respondrà a les preguntes dels teleespectadors en directe. Per a això, Antton Olariaga mostrarà les il·lustracions de dotze animals que ha realitzat per a la publicació, així com les explicacions més... [+]

Mor l'artista Juan Luis Goenaga als 74 anys
Nascut a Sant Sebastià, va viure diversos anys en Alkiza, un caseriu. La naturalesa que ho envoltava li fascinava. És conegut principalment com a pintor.

Arantxa Orbegozo Txitxi
“Els viatges més bonics per a mi són els que van a poc a poc”
Arantxa Orbegozo Txitxi (Tolosa, 1962) és portadora de l'emoció i la passió. Porta la vida a les seves mans i l'ofereix a qualsevol que la hi dirigeixi. Ha estat atleta, ciclista, i ha participat en altres disciplines que s'ha proposat a si mateix. No obstant això, el que... [+]

“La intencionalitat política dona sentit a la col·lectivització del coneixement”
La Iniciativa Socialista d'Art Ekida ha organitzat una escola d'art en Donostia-Sant Sebastià, que es desenvoluparà entre el dimecres i el dissabte. Paral·lelament, durant quatre dies, es realitzaran dues sessions formatives: una sobre muralisme i arts visuals i una altra sobre... [+]

Crònica: Jornada 'Llibres valents'
Silenciosos, muts, blancs... i valents
El 23 de febrer sortim a Saragossa (Aragó) un amic i jo. Ella mestra d'Educació Infantil i jo dinamitzadora literària. Album! El curs organitzat per l'associació (estructura que reuneix editorials independents que publiquen literatura infantil i juvenil) ens va cridar... [+]

2024-06-21 | Sustatu
Parany en un concurs d'imatges AA amb foto real
En un concurs de fotografia basat en Internet, en 1839 Color Photography Awards, es produeix un parany. Van crear una categoria especial per a l'edició de 2024, en la qual presentaven imatges d'Intel·ligència Artificial, i el guanyador va fer un parany, un premi que va guanyar... [+]

Eguneraketa berriak daude