argia.eus
INPRIMATU
EUSKAL HEZIKETAZ ELKARRIZKETAN
2007ko otsailaren 21
Euskal Herriko bi irakasleei elkarrizketa

EUSKAL HEZIKETAZ ELKARRIZKETAN
Orain zenbait egun ikastolako irakasle bikote interesgarri batekin luze samar iharduteko aukera izan nuen. Ezkon bikotea, eta irakasle bikotea. Biak ikastola berean irakasle.
Neure ingurumatik urrun samar -urruntasunik baldin bada Euskal Herrian (geografiaz diot)- izan arren, kezka eta arazo berdintsuak ikusi nituen gure elkarrizketan
Halere, puntu bat bai; eta aski nabarmena, bikote horren eta neure ingurumari honen artean. Gure honetan orain zenbait urte, Ikastola mugimendua hasi berri haretan alegia, bizi izan genuen arazoa (egun ere, gure artean bertan, zenbaiten artean bizirik dagoen arren) bizi-bizirik dagoela somatu dut bikote honen inguruan: askorentzat, "arazo guztia -esaten zidan emazteak- euskara da". Esaldiari halako espresioa ematen zion! Esan nahiez, zentzu hertsian, murriztuan, rnaterialean harturiko euskara dela arazoa jende askorentzat.
Hona bada. Elkarrizketa aurrera zoala, Z.A.ko zenbait irakurlerentzat gauza interesgarriak ateratzen ari zirela konturatu nintzen, eta hala egin nizkien zenbait galdera.
-Nola dakusazue gure Euskal Herrian ematen den Hezketa?
-Arrisku handi bat nabari diogu gure herriari, eta da: badirudila, hezketa lan guztia ikastola mailara zuzentzen eta mugatzen ari garela. Orain zenbait urte Alfabetakuntza taldeak bere ekintzabidea propioa zeraman; badirudi, erabat, edo gehienhat, itzali egin dela mugimendu hori; zuen artean zertan da? Baziren beste mugimendu batzu ere: eskola sozialak e.a.
-Zer esan nahi duzue: heldu edo jende larriagoren hezketari ekin behar zaiola?
-Ba, bai. Hezketa ez da hamalau urte arte egiten dena. Hori haurraren hezketa litzateke. Baina gizonaren bizitza luze eta aldakorragoa da. Ta prolema handienak ikastola utziz gero sortzen dira.
Ikastolan "erakuspen" asko hartzen du; behar bada, kasu askotan, hain interesgarria ez dena, eta beste eskolatan ere, alde aldera, ematen dena.
Horrez gero, esanen genuke, ikastolan erabiltzen dugun diruari, soil soilik euskara irakasteko izan behar balu, efikazia aldetik harturik, protxu gehiago aterako geniokeela 14 urtetik gorakei aplikaturik.
-Ez dakit, baina itxura hau hartzen diot zuen diozuenari. Hlich-en bidetik joaz, eskola barruko hezketa hankaz gora botatzea litzakeela zuen helburua. Zer diozue zuzen7
-Egun, hezketa mailan esperientzia asko ari da egiten bazterretan, mundu guzian. Ez dugu uste, haatik, kanpoko esperientziaren bat bere haretan guregana daitekeenik. Eta, orain arte, berrikuntza mailan, ikastola bertan ere, exer gutxi egin dugula aitortu behar. Egin izan den guztia, edo ia dena, Kataluinan egin denari eta Freinet-ek dioenari begira egotea izan da. Kreaziolanik ordea, ezer gutxi.
Gainera, esan beharra dago, diru gutxi dugula hezketarako. Eta halere, egundako ikastolak (etxeak) egin nahi ditugu, eta guztia, egunean sei ordu hutseko lanerako. Uste dugu, ez dugula eskubiderik horrelako gastutarako.
Ez dugu uste Ikastola lurrera beta daitekeenik, hortik aurrera zenbait nahastaile esaten ari den bezala. Askoz gutxiago ere. Bakar-bakarrik, ez gaitezkeela muga ikastolara, eta ez ditzakegula gure ikastolak (gelak) sei orduko enplegura muga. Ikastola berritu behar dela diogu.
-Zein berrikuntza proposatzen duzue?
-Orain arte, gurasoek egin eta moldatu dute Ikastola, eta, hein batetan, irakasleek. Haurrek ez dute ia parterik hartu. Ikastola ez da bereizten, horretan, beste eskoletatik. Haurrak materia prima besterik ez dira izan, eta ez dira; euskaldun jator egiteko materia prima; baina euskal jatortasun hori helduen buruan dagoen gauza da, abstraktoki hartuz; jatortasun hori hartzean ez da kontuan hartzen haurra, haur bizia, egongea, biharkoa.
Gure ustetan, eskolak komunikabide behar du izan: bataren eta bestearen esperientzien komunikabide. Haurrek nork bere esperientzia elkarri agertzeko aukera behar dute izan eskolan. Hezketaren muina horretan datza: haurren komunikabide izatean.
Gainera, ikastola ez daiteke muga sei ordu hutseko lanera; zerbait gehiagorako hartu behar da hainhat kostaturiko ikasgela. Bestela, usurero handien eskuetan eroriko gara.
-Zein aplikazio gehingo emanen zeniokete ikastola-etxean?
-Gau eskola larriagoentzat: eskulana, euskara, elektrizitatea, ingelesa... mila gauza. Kultura zentroa behar luke izan.
Beste aplikazio bat: liburutegia sortu herrian. Jendeak ez du dirurik liburuak erosteko; eta, batez ere, ez du kriteriorik liburu eta aldizkariak hautatzeko.
Beste aplikazio bat: deporte edo kirol zentroa.
Lan hori guztia, denbora berean, diru irabazpide izaten ahal litzake, ikastolaren gastuak, hein batetan, berdintzeko.
Bazuen nere bikoteak beste zer esanik, baina utzi beharrean gertatu nintzen. Eginbeharrak. Eskabide bat egin diet: zirikatzaileren beharrean egon gabe, ea noiz hasten zareten zeuron kabuz hitzegiten eta idazten. ZIENTZIA! JALGI HADI PLAZARA!
Agian, ordea, zenbait irakaslerentzat, ideiak botatzen hastea arriskuz beteriko gauza litzateke. Nork daki zenbait girotan zein izen ezartzen ahal lioketen?
DIONISIO AMUNDARAIN
Badirudi hezketa lan guztia ikastola mailara zuzentzen ari garela
8

Gaiez\Gizartea\Irakaskuntz\Besteak
Egileez\ARANBERRI1\Gizartea