Arrazismoa, matxismoa, klasismoa, eta beste hamaika ismo-rekin batera koka genezake edadismoa ere, adinkeria, alegia. Adinaren arabera jasan daitekeen bazterketa guztiok paira bagenezake ere, bestelako diskriminazio motekin gurutzatzen denean, errealitatea gogortu egin daiteke. Simone de Beauvoir-ek, adibidez, intersekzionalitate hitza erabili ez bazuen ere, bere lanean garbi islatu zuen zahartzaroan pertsona batek sozialki eta kulturalki pairatzen duen zigorra desberdina dela emakumea bada. Zer esanik ez, horri arraza kontua txertatzen badiogu!
Adinkeria, hala ere, bizitzako etapa desberdinetan gertatzen den fenomenoa da. Biologikoki adin zehatz bat badugu ere, jendartean dauden ohitura eta pentsaerek sailkapen sozial moduko bat egiten dute. Horrela, gazteegiak edo zaharregiak izango gara jarduera jakin batzuetarako. Inork uste badu epaiketa horretatik salbu dagoela, inguruan gertatzen denari erreparatzea besterik ez du: gazteenei lan-jardueretarako, aldarrikapen politikoetarako edota sexualitaterako heldutasun falta egozten zaie, infantilizatu egiten dira hainbatetan; nagusiak, ordea, pasata daude, zaharregiak dira.
Osasunaren Mundu Erakundeak 2021ean adinkeriaren inguruan argitaratutako txostenaren arabera, diskriminazio mota hori jasaten duen gehiengoa adin nagusikoa da, hainbatetan zaintza beharrean dagoena; eta gazteenen artean, sufritzeko aukera gehiago dute emakumeek. Txosten horretan, jazarpena egiten duten lagunen profilari erreparatzea zinez interesgarria iruditu zait: gehienetan pertsona gazteak izan ohi dira, gizonezkoak nagusiki, hezkuntza eskasa jaso izan dute hainbatetan, eta kurioski, heriotzarekiko antsietatea dutenak izan ohi dira.
Guztiok aldaketa fisikoa izango dugu, zaintza beharko dugu, eta heriotza ere etorriko zaigu. Prozesu hori onartzea ez da lan makala, eta erresistentziak egon, badaude
Hari-mutur ugari azaleratzen dituen gaia da, zalantzarik gabe. Urteen poderioz, guztiok aldaketa fisikoa izango dugu, zaurgarritasun momentuak biziko ditugu, zaintza beharko dugu, eta heriotza ere etorriko zaigu, lehenago edo beranduago. Prozesu hori onartzea ez da lan makala, eta erresistentziak egon, badaude. Erresistentzia horien seinale da gaztetasuna mantentzeko zerbitzu eta produktuen katalogo amaiezina. Bada modu aktiboan (batzuetan hiperaktiboan) bizitzeko bultzatzen gaituen uste bat ere. Ase beharreko beharrizanak sortzen dizkigute, behin eta berriz; hainbatetan antsietate ikaragarriak sortuta.
Horretaz gain, iruditzen zait adinaren arabera gizartean egindako sailkapenek adin-talde horien arteko lehia ere eragiten dutela. Pentsiodunak, adibidez, pentsioen gehiegizko zenbatekoagatik seinalatu ohi dira sektore batzuetatik. Gazteenetatik etor daitezkeen mugimendu berritzaileak, berriz, alboratu edo irrigarri uzten dira hainbatetan. Helduetara mugatutako mundua balitz bezala. Adin taldeen zatiketa horien atzean, noski, seguru-etxeen interesak, erretiroa hartzeko adinaren luzapena eskatzen dutenen nahiak, edota gaztetasunari lotutako kanona mantentzea nahi duten lobbyak ditugu. Eta azken horiek adinkeriaren inguruan har ditzaketen diskurtsoak kezkagarriak dira.
Egiatan, adinkeriaren problematikaren kontzientzia geroz eta zabalagoa da, eta mundu mailako zein tokiko ekimenak geroz eta ugariagoak dira. Belaunaldien arteko topaketek amankomunean ditugun hamaika gai jorratzeko balioko dute, hartu-eman sanoak eraikitzeko, nozituko ditugun aldaketei aurre egiteko, eta lankidetza sustatzeko. Baina horretarako geure burua zintzotasunez onartu, ezagutu eta ulertu beharko dugu lehendabizi; ezinbestekoa baita hurkoa onartu, ezagutu eta ulertzeko.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Hezkuntzaren Soziologian bada galdera klasiko bat: zertarako existitzen da hezkuntza sistema gizarte batean? Galderari emandako erantzunak ugariak dira, eta aldatuz doaz garaiaren arabera. Baina horien artean nabarmentzekoak ondoko hauek izan ohi dira: eskolak nagusiki... [+]
Adimen artifiziala gizakion eremu asko ordezkatzen ari dela badakigu: erosotasuna, abiadura, efizientzia... Mundu kapitalista honen abiadura beharretan, gizakion ahalegina oztopo dela sinetsarazi digute. Gure, klase xumeen, egiteko eta sortzeko aukerak murrizteko erasoak leku... [+]
Azken asteotan, arkitekturan dihardugunontzat ez da posible izan Valentziako klima gertaera gure lan hizketaldira ez ekartzea. Uraren ibilbidea eraikinen estalkietan, estolderietan, plazetan eta parkeetan pentsatu eta diseinatu behar ditugulako. Ongi dakigu giza eskalako ur... [+]
Autoestimuak batzuetan gauza intimoa dirudi. Baina autoestimuak zerikusia baldin badu norberak bere buruaz duen irudiarekin, norbere buruari ematen zaion balioarekin, zerikusia izango dute hartu ditzakeen erabakiek ere. Zer balio du erabakirik hartu ezin duen norbaitek? Eta... [+]
Sanmartinak gure baserrietan oso ezagunak dira, txerria hiltzeko garaia baita. Jende askok, ordea, ez du jakingo antzina San Martin egunak nekazaritza urtearen amaiera ezartzen zuela. Eta hori ez zen ahuntzaren gauerdiko eztula. Izan ere, urte amaierarekin etxeko ugazabari... [+]
Aste oso batez aritu gara Collodiren Pinotxoren abenturak liburuaren inguruan, unibertsitateko ikasgelan, Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako irakaslegaiekin. Gure erreferentzia nagusia Galtzagorrik 2011n argitara emandako edizio ederra izan da –hitzaurrea barne, 171... [+]
“Ibiliz ikasten da ibiltzen, eta kantuan kantatzen”. Horixe izan da aste honetako ikasgaietako bat C2ko taldeetan. Helburua ez zen abesten edo oinez ikastea, gerundioa behar bezala erabiltzea baizik. Zer pentsatua eman dit jarduerak, eta irakasten nola ikasten dugun... [+]
Euskararen biziraupena ez da euskaldunok politikaren partidan jokatzen dugun arazo bakarra, baina bai, euskalduntasunaren elementu bereizgarriena den neurrian, gure egoera gehien islatzen duena. Beste esparru batzuetan hainbeste ageri ez dena oso ongi erakusten du. Hasteko,... [+]
Vicent Andrés Estellés poetaren hitzak harturik, bat naiz hainbat eta hainbat kasuren artean, eta ez kasu bakan, arraro edo ezohiko bat. Zoritxarrez, ez. Hainbaten artean, bat. Zehazki, Europako Kontseiluaren arabera, eta ibilbide handiko beste erakunde batzuen... [+]
Etxebizitzaren auzia aspalditik datorren egiturazko arazoa da. Giza eskubidea izan behar lukeena, gehienez ere eskubide subjektiboa baino ez da. Iruzurra dela diot instituzio eta alderdi politiko guztiek hitz politak esan arren, ez diotelako muinari heltzen. Egun, enpresa... [+]
Eskola publikoko eragile gehienen kontra EAEn onartu den Hezkuntza Lege berriak irakaskuntza kontzertatuaren doakotasuna bermatzea du helburu, beti ere botere publikoen finantzaketaren bidez, jakina. Espainiako Estatuan ere gobernukideek... [+]
Azaroaren 15ean Errenteria-Oreretan Euskal Herria Digitala osatzen dugun eragileek antolatutako hirugarren jardunaldiak egingo ditugu. Autodefentsa digital feminista lantzeko tailer bat eta digitalizazio demokratikoa oinarri izango duen hitzaldi bat izango dira... [+]
Aste batzuk daramatzagu hedabide eta sare sozial guztietan Iñigo Errejoni indarkeria matxista batzuengatik egindako akusazioei buruzko iritziak entzuten. Horrekin batera, eztabaida asko sortzen ari dira: nola salatu behar dugun emakumeok, nolakoak izan behar duten gure... [+]