Askok bezala, gerrak jo zuen Miangolarra Gorostiza familia. Deserrian, litografia enpresa sortu zuten, eta dirutu ziren. Euskal Herrira itzulirik, baitezpadakoa gertatu zen haien dirua Federiko Krutwigek Vasconia idatz zezan, edo Ez Dok Amairuko kantariek diskoak graba zitzaten. Eta, hala ere, eta beti, isilean haien izena: Miangolarra. Gaitz erdi, haien eginak argira ekarri ditu Patxi Zubizarreta idazleak.
Hedabideetan nahizu-nahizu dabil Patxi Zubizarreta Dorronsororen (Ordizia, 1964) izena. Ez alferretan, irabazi berriak ditu –iazko Lizardi saria jasotako Zerria idazlanarekin–,Espainiako Haur eta Gazte Literatura Saria, eta, modalitate berean, Euskadi Literatura Saria. Merezimenduok irabazirik ere, ordea, han eta hemen dabilkigu bestelako lan bat, argitaratu berria, aurkezten: Sakonean, itsasoa ikusten da. Miangolarratarren uberan (Txalaparta, 2023). Miangolarra Gorostiza familiaren historiatik tira eginez, gure idazleak Euskal Herriaren historiaren zati gorde ezkutua ekarri digu argira.
Erbesteak markatutako familia baten historia da miangolarratarrena. Joserra Senperena musikariak halaxe utzi du labur idatzirik Zubizarretaren liburuaren kontrazalean: “Bidegabekeria handia iruditzen zitzaidan 1940ko hamarkadan erbestera joandako [Miangolarra Gorostiza] familia haren berririk ez izatea, batez ere beren negozioen ondasunak herri baten kultura sustatzeko erabili eta gero. Patxi Zubizarretaren liburua gure historiaren zati txiki bezain gogoangarri bat ezagutzeko aukera izan daiteke eta, bide batez, munduan zehar bizi izandako familia baten abenturak gozatzeko ere bai”. Hortxe, beraz, familiaren ibiliaren gakoak, eta liburuarenak: erbestea, ondasunen erabilera, geure historia, abenturak… Eta osagaiok bildu, eta ondu du lana idazleak, orain baino lehen bi narraziootan egin zuen bezala: Julien Vinsonen hegaldia (Elkar, 2019), eta Hiru gutun Iruñetik (Pamiela, 2012). Biotan egindako bideak lagundu dioke oraingo honetan.
Erbestealdia
Miangolarratarrak, finean, Frantzisko Miangolarra eta Maria Asuntzion Gorostiaga senar-emazteak, eta bost seme-alabak dira: Luz, Laura, Mari Fe –hamar urteko zela gaixorik hila–, Augusto eta Frantzisko Pako. Hala ere, liburua irakurrieran jabetuko garenez, senideetan gazteenak, erran delako Pakok, bereganatuko du protagonismo kasik osoa.
Gernikan jaio ziren bost haurrak, Arratzuan jaioa zuten aita; Ibarrangelukoa, berriz, ama. Haatik, ez zuten denboraldirik egin jaioterrian, Frantzisko Miangolarra –itsas-kapitaina, lanbidez– Pasaiako portura destinatu baitzuten. Eta, Zubizarretak adierazi digunez, “aitaren atzetik, Donostiara etorri zen familia osoa. 1936ko gerra lehertu zenean, berriz, erbesteko bidea hartu zuen familiak, askok bezala, eta Gernika eta Baiona ibili zituzten babesleku”. Eta, dakigunez, 1939an, artean Espainian gerran zirela, Baionan ziren miangolarratarrak.
Zerutik jakina da Bidasoaz bestaldeak iheslariz gainezka egin zuela. “Sosegatu ezinarekin batera, izua zen nagusi”, idatzi du Zubizarretak, erbestealdi urrutikoa iragarriz: Amerika. Lehenengo, Parisera egin zuen familiak, pasaporte-bisatuak inguratu nahirik. Hurrena, asilo eskubidea eskatu zuten AEBetan, Mexikon, Argentinan eta Venezuelan. Inondik ere, azken herrialde horrek baizik ez zuen ontzat hartu miangolarratarren eskaera, eta halaxe heldu zen familia Caracasera.
Bi senidek, Luzek eta Augustok, Los Caobos ikastetxea sortu zuten Caracasen. Hori baino handiagoa egin zuten etxeko bi gazteek, Augustok eta Pakok. Litografia bat abiarazi zuten, eta lan franko, eta ona, egin: 1949an, esaterako, Venezuelako mapak egiteari lotu zitzaizkion Kartografia Nazionalaren eskariz. Ondoko urtean, Venezuelako mapa osatu zuten. Hurrengoan, geologia mapak egiten hasi ziren Meategi eta Hidrokarburo ministerioarentzat. Eta segi: “Sustapen ministerioaren babesean, esne ontziak aztertzeari eta garatzeari ekin zioten eta Envases Internacional S. A. sortu zuten”, AEBetatik inportatzen zituzten ontzien kalitate bereko produktua, eta %10 edo 20 merkeagoa. “Horren ondotik, Augusto eta Paco anaiek Rotograbado Comercial firma ere sortu, eta zigarro, aluminiozko eta freskagarrietarako ontziekin jarraitu zuten”, irakurri dugu Zubizarretaren liburuan… Hitz batean, miangolarratarrak dirutu egin ziren Venezuelan.
Abertzaleak
Euskal komunitate indartsua zen garai hartan Caracasen, hango herrialdeak hartu zituen iheslari gehien, eta 1942an bertan, eratua zuten Eusko Etxea. Eta, handietan handi, Jose Antonio Agirre lehendakaria ere bertan izan zuten 1959ko Aberri Egunez. Haatik, Jaurlaritzak ordu arte egindakoa baino gehiago nahi zuten Venezuelako euskaldun askok, eta, 1960an, Karakas’ko Agiria argitaratu zuten zenbait abertzalek. Sinadurarik ez, nahiz Jose Estornes Lasa eta Augusto eta Pako Miangolarra ez ziren, nonbait, aparte ibili. Delako agiriak “Aberri, Euskara ta Azkatasuna” zuen goiburu, eta Zubizarretak idatzi duenez: “Euzko Aberri Jaurlaritza berri baten aldeko aldarria zen, Espainiako balizko Errepublikatik aparte, Vaticanoak erakutsitako jokamolde zapaltzailetik urrun, eta Euskal Herri osoaren aldekoa: ‘Ikusirik Españak euskotarroi ekarri eta geure gaztedi ederrena ondatu zigun gudu gogorraren ondoren ogei ta iru urte igaro diran-arren ezertarako ere ez dirala izan euskotarron alegin eta ekiñaldi guztiak…’”. Borrokarako deia zen, gehiago nahi zuten batzuek. Espainiarekin zeharo hautsi, adibidez.
Venezuelako erbestetik Donostiara itzulirik, Pako Miangolarrak lagun egin zuen Krutwig Biarritzen, eta lagun, era berean, Marc Legasse. 1960ko hamarkadaren hasiera orduko, sortua zen KLM (Krutwig, Legasse, Miangolarra) hirukoa, diktaduraren kontra eta Euskal Herriaren alde zerbait baino gehiago egin nahirik.
Miangolarraren eta Legasseren adiskidetasunaren –eta heterodoxiaren– lekuko, Legasseren honako poema aldatu du Patxi Zubizarretak Sakonean, itsasoa ikusten da. Miangolarratarren uberan liburura:
Gure aiten hizkuntza
gogoetan zarena
garbi ezazu gure herria
ager bedi zure indarra
nausi bedi euskara
etxean bezala enparantzan ere.
Emaiguzu gure buruan
askatasunaren ogia
ez gaitzazu utz erortzen
erdararen tentaldian.
Baiña erdalkeriaren gaitzetik
aska gaitzazu.
Halabiz.
Abertzale gogorrak ziren erbestean.
Behin, miangolarratarrek ikurrina paratu zuten beren litografian.
Beste behin, 1962an, Euskal Herrira itzultzeko erabakia harturik ordurako, eta Espainiaren enbaxadan bisatua eskaturik, akusazio gorriak egin zituen enbaxadoreak, Espainiako Estatura sartzen galarazteko asmoz: separatista amorratuak omen Miangolarra anaia biak, Caracaseko Eusko Etxeko ekitaldi guztietan parte hartzen omen zuten, hiriburuan Espainiako banderak erretzea antolatu omen zuten, eta etengabe jarduten omen zuten Espainiaren izen ona belzten...
Itzulera
Itzuli ziren, hala ere. Miangolarra anaia biak Donostian ziren 1960ko hamarkadaren hasieran. Anaietan gazteena, Pako, Donostian bezainbeste zen Bidasoaz bestaldeko herrietan, eta, esaterako, Biarritzen ezagutu zuen Federiko Krutwig, hau Belgikako erbestetik itzulia. Eta diktadurari eta errepresioari behar bezala aurre egin nahirik, Paco Miangolarrak Federiko Krutwigengan ikusi zuen bidea seinalatuko zuen intelektuala. Horrelaxe sortu zen Vasconia obra. Zubizarretak idatzia da: “Krutwigek hamaika lan linguistiko, literario eta politiko idatzi zituen, baina guztien artean agian Vasconia izeneko saiakera kontraesankor bezain konprometitua nabarmendu daiteke, eta eginkizun hartan Paco gertatu zen bultzatzaile nagusia (…) ezinbesteko borrokaren alderdi programatiko eta ideologikoa Vasconia. Estudio dialéctico de una nacionalidad obran gauzatu zen”, 1963an Parisen argitaratua, Fernando Sarrailh de Ihartza seudonimoarekin.
Eta, gisa berean, Herri Gogoa diskoetxe klandestinoa sortu zuen Pako Miangolarrak, Iñaki Beobide lagun zuela, eta “Lourdes Iriondo, Xabier Lete, Mikel Laboa, Antton Valverde, Xalbador… igaro ziren handik, baina Donostian inor gutxik du Herri Gogoa diskoetxearen eta Pako Miangolarraren lanaren berri”, Zubizarretaren arabera betiere.
Eta, hain zuzen, ezezagutza horixe edukiz betetzera dator Sakonean, itsasoa ikusten da. Miangolarratarren uberan liburua, ez dakienak jakin dezan…
Narratzaile fina da Patxi Zubizarreta. Bide handia egina du literaturan, haur eta gazte istorioak idazten, helduentzako literatura, itzulpenak egiten… Oraingo liburu honetan ere, eta miangolarratarrak helburu zituela, ezin literaturaren bidetik aparte ibili.
Zazpi kapitulu ditu zure lan honek, eta, atal bakoitzaren hasieran, itsasontziren bati loturiko istorioa irakurriko du irakurleak. Batean, Goizeko izarra; bestean, Cuba. Noiz Winnipeg, noiz Francoren Azor...
Itsasontzien simila erabili dut, bai: Miangolarratarrak Goizeko izarra ontzian itsasoratu ziren, Île de France-n Ravel pianista, Winnipeg kargaontzi xaharrean ehunka errefuxiatu bildu zituen Pablo Nerudak, “poema eder baten antzera…”. Elkarrizketek erakutsi didate iragana ez dela monolitikoa, gertakari beraren oroitzapenak askotarikoak eta kontraesankorrak direla, eta Echenozek, Barnesek, Buñuelek, Kallifatidesek lagundu didate historia hobeto kokatzen eta sinesgarriago egiten. Izenburua, adibidez, Vicente Huidobroren hilobiko hitzetatik dator…
Miangolarratarren historia bistaratu ahal izateko, elkarrizketak egitera jo behar izan duzu, ezinbestean.
Bestelako iturri askorik ez baitago. Bai, elkarrizketa izan dut baliabide nagusi, eta Miangolarra familiako senideekin batera, Eneko Irigarai eta Iñaki Larramendi elkarrizketatu ditut. ETAren sorreran parte hartu zuten biek, eta biek ezagutu zuten [Pako] Miangolarra. Horiekin batera, hainbat pertsonak eman didate lekukotasuna: Jose Angel Irigaray, Benito Lertxundi, Iñaki Anasagasti, Eugenio Ibarzabal… Benetako plazera izan da, eta ikasgai ederra.
Miangolarratarren lan hau egin beharra zegoen…
Bai, bada! Garai hura bizi izan zuten militanteen artean-eta, ez dago Krutwigen Vasconia irakurri ez zuenik. Baina inork ez daki Pako Miangolarrak finantzatu zuela: filantropoa izan! Edo Herri Gogoa diskoetxea ere, Pakok abiarazi zuen –bere etxebizitzaren gaineko bizitzan, Donostiako Gros auzoan–, Iñaki Beobidek lagunduta, eta behar ziren gailuak erosita. Eta Jon Miranderen poemak ere, Pako Miangolarrari esker heldu zaizkigu. Historia harrigarria da Miangolarra Gorostiza familiarena, oro har, eta Pakorena [Miangolarra], bereziki.
Master Amaierako lan sendoa aurkeztu berri du Peio Berterretxek. Urte luzetan antzerkian ikasia eta aritua, plaza antzerkien jatorriaz eta gaur egun dituzten funtzioez aritu gara harekin, Lekorneko Kabalkadan oinarrituta egin duen ikerketaren aitzakian.
PLEIBAK
Miren Amuriza Plaza
Susa, 2024
--------------------------------------------------
Miren Amurizaren bigarren eleberria argitaratu du Susak Durangoko azokaren atarian: Pleibak. Aurretik egindako grabazio baten gainean kantatzen ari zarelako antzerkia egitea da... [+]
Ztandap
Nork: Mirari Martiarenak eta Idoia Torrealdaik.
Noiz: abenduaren 6an.
Non: Durangoko San Agustin kultur gunean.
------------------------------------------------------
Laugarren pareta hautsi eta zuzenean, zutik eta beldurrik gabe interpelatzen du publikoa stand... [+]
Xabier Badiola
Xabier Badiola
Gaztelupeko Hotsak, 2023
-------------------------------------------------
Ea, ba. “Gaur egungo musika” musika deitzen zaio erritmo kutxa elektroniko bat duen edozeri, eta, klaro, horrela ezin da. Lerro hauetan saiatu izan gara... [+]
Lanartea elkarteak Euskal Artisten Lan eta Bizi Baldintzen I. Inkesta argitaratu berri du. Inkesta bete dutenen %40k du jarduera artistikoa lanbide. Batez beste, hilean, 1.027,5 euro irabazi zituzten 2023an. Inkestatuen %33,8k erantzun du azken urtebetean jarduera uztea pentsatu... [+]
Ztandap
Nork: Mirari Martiarenak eta Idoia Torrealdaik.
Noiz: abenduaren 6an.
Non: Durangoko San Agustin kultur gunean.
-------------------------------------------------
Laugarren pareta hautsi eta zuzenean, zutik eta beldurrik gabe interpelatzen du publikoa stand... [+]
TU-K
Non: Ahotsenean (Plateruena, Durango)
Noiz: Abenduaren 8an
-----------------------------------------
Bufandak, aterkiak eta begi-zuloak ditu abenduaren 8ak Durangon. Azokaren azken egunari igande eguerdia eta negu giro sarkorra gehitu zaizkio eta erdi hutsik daude... [+]
Nobedadea izan ohi da Durangoko Azokari lotzen zaion hitz entzunenetako bat. Nobedadea han, eta nobedadea hemen. Zenbaitetan, ordea, lehengokoari beste itxura ematea aski izaten da etiketa hori itsasteko. Talentu berriztagarriz birmasterizatutako CDek eta berrargitalpenek badute... [+]
Pucciniren Il Trittico
Nork: Nafarroako Orkestra Sinfonikoak eta Bilboko Opera Abesbatzak.
Eszena zuzendaria: Paco Azorín.
Bakarlariak: C. Álvarez, A. Blancas, M. Berti, C. Isotton, K. Mattila, A. Ibarra, S. Esparza eta I. Hotea.
Non: Bilboko Euskalduna... [+]
Non sense liburua
Edward Lear
Itzultzailea: Juan Kruz Igerabide
Denonartean, 2024
----------------------------------------------
Edward Lear idazle eta ilustratzaileak 1846an argitaratu zuen esku artean dugun obra hau. Igerabidek liburuaren hitzaurrean dioen bezala,... [+]
Anari + Belako
Noiz: abenduaren 5ean.
Non: Iruñeko Zentral aretoan.
-----------------------------------------------
Gogoan dut Erasmuseko lehenengo hilabetean ikusi nituela aurreneko aldiz Belakokoak zuzenean. Ez nintzen haiek ikustera joan, azkenean bertan behera... [+]
2025eko martxoaren 10etik 30era Loraldia Festibalaren 11. edizioa ospatuko du Loraldiak, Trikua esnatu da lemapean. Programazio artistikoak proposamen anitzak eskainiko ditu Bilbon, diziplina ezberdinak uztartuko dira eta 100 sortzailetik gora bilduko ditu. Loraldiak jada... [+]
Bazen behin kulturaren gordailu bilakatu zen herria. Denboraren poderioz, munduko agintariek kultura adierazpide ororen aurka hartutako neurri murriztaileen erruz, herrien garra, sormena eta irudimena amatatuz joan ziren, emeki-emeki kandela bat bailitzan. Hala ere, herrialde... [+]