argia.eus
INPRIMATU
Handikiro irekiera
Montserrat Auzmendi del Solar 2023ko urriaren 20a
Argazkia: Baluarte
Argazkia: Baluarte

Euskadiko Orkestra Sinfonikoa
Zuzendaria: Robert Treviño.
Bilboko koral elkartea
Zuzendaria: Enrique Azurza.
Bakarlaria: Justina Gringyté (Mezzoa).
Egitaraua: Mahlerren 3. Sinfonia.
Noiz: Irailaren 30ean.
Non: Bilboko Euskalduna Jauregian.

---------------------------------------------------

Euskadiko Orkestraren abonu-denboraldi berriari ekiteko, lan kolosal bat aukeratu da: Mahlerren hirugarren sinfonia, bere lanetan luzeena (ordubete eta 40 minutu), orkestrazio kolosala lagun (lau flauta, denak pikolo bidez bikoiztuta, lau oboe, korno ingelesak, hiru klarinete ingeles, klarinete baxua, hiru fagot, kontrafagot bat, zortzi tronpa, lau tronpeta, lau tronboi, tuba, platertxoak, bi glockenspiel, pandereta, tam-tam, triangelua, zinbaloak, danborra, bonboa, latigoa, bi harpa eta soka, ehiza-tronpa bat eta eszenatik kanpoko danborrak, kanpai joko batez gain). Eta kontralto bakarlari batek, emakumezko koru batek eta haur koru batek ere parte hartzen dute. Konpletoa!

Laburbilduz, obra erraldoia da, non egileak bere filosofia eta estetika pertsonala isurtzen dituen. Obra konplexua ere bada. Mahlerrek zazpi urte eman zituen osatzen, hainbat aldaerarekin, Euskadiko Orkestrak eskaini zigun bertsiora iritsi arte.

Sinfoniak zazpi mugimendu ditu, eta horietako bakoitzak askotariko giroak islatzen ditu. Mahlerrek izenburu bat eman zion bakoitzari, baina azkenean ezabatu egin zituen. Adibidez, lehen mugimendua Kräftig. Entschieden (“Indartsua. Ausarta”), Udaren etorrera edo Pan-en esnatzea zuen azpititulutzat. Geroago Harriek kontatzen didatena izenburua jarri zion, eta gogora ekartzen ditu Mahlerrek haurtzaroan entzuten zituen martxa militarrak, hainbeste txunditzen zutenak.
Lana garatu egiten da eta Langsam, Ruhevoll, Empfunden (“Geldoa, lasaia, sentimenduz betea”), Maitasunak esaten didana izeneko seigarren mugimenduarekin amaitzen da. Hasteko, gai mistiko bat sartzen da soketan, bukaera argitsu batera eramango gaituena.

Robert Treviñok Mahler-ez duen ikuspegia oso egokia da. Beste sinfoniekin  (Bosgarrena edo Bigarrena) erakutsi duen bezala, bere bertsioak solidoak eta bizkorrak dira aldi berean; handitasuna lortzen du anpuluan erori gabe.
Oso inpresio ona eman zuen Justina Gringyté Lituaniako mezzosopranoak. Ahots zabal eta irmoa du, erregistro guztietan.
Bilboko Koral Elkarteak ere jardun ona izan zuen, zalantzarik gabe, une oro. Beraz, Mahler handiaren lan handiaren bertsio bikainaz gozatu ahal izan genuen. Zorionak.