Adikorra eta adeitsua izatearen garrantziaz hausnartzen zuen artikulu batekin egin nuen topo uda honetan. Atsegina eta, zenbaitentzat, xaloa izan litekeen izenburupean, politikaz aritzen zen Santiago Alba Rico, eguneroko keinu txikien politikaz. Azalpen fin eta landuaren ostean, gaur egun ingurukoekin adeitsua izatea ia iraultzailea dela ondorioztatu zuen.
Hau irakurtzen ari zaren horrek ondo dakizu aferaz. Zenbat bider ez al zaizu gertatu hitz edo erantzun edo keinu txarren bat hainbat egunetan gora eta behera eta bueltaka marmarrez ibili duzula? Seguru ondo baino hobeto gogoratzen duzula, atzo bertan izan balitz bezala, ezezagun edo ezagun hark utzi zizun gorpuzkera txarra, duela urteak izan bazen ere. Eta inoiz jende aurrean lan egin baduzu, askoz hobeto dakizu zertaz ari naizen.
Pentsa egizu momentu batez zenbat jenderekin daukagun egunez egun harremana, lagun eta senideez gain: erosketak egiten ditugunean, lanean gaudela, harreman telefoniko eta birtualen bitartez, leihatiletan, garraio publikoan, zebrabideak pasatzen ditugunean, tabernetan gabiltzala.
"Sumintzen naute iraultzaile mozorroaz, gogortasuna erakusteko aitzakiapean, ezezagunak desatsegin tratatzen dituzten horiek"
Gure bizitza harreman handietan eusten da, baina bizitza hori harreman txikien sarean doa ehuntzen. Keinu txiki horiek ez dute mundua aldaraziko, baina mundua jasateko balio digute. Are gehiago, keinu txiki horiexek izaten dira maiz gizatasunean berriro sinestea posible egiten dutenak.
Hala ere, gero eta bortitzagoa den mundu eta jendarte honetan, gizatasunez biluzten gaituen kapitalismo basati honetan, gu geu kontsumo objektu bihurtu garen honetan, gero eta gehiagotan bihurtzen ditugu pertsonak inoren frustrazioen askapenerako objektu. Sare sozialetatik edo gure kaleetatik bueltatxo bat eman eta trolifikatutako jendartea topatzen dugu.
Adikortasuna. Aditu (latinezko audire-tik): entzun, kasu egin (adi!), ulertu. Modan dagoen “entzumen aktibo” delakoa gure aditz zaharrak adierazten du aspalditik. Baina gu, zenbat eta konektatuago, orduan eta gorrago. Ez dugu ulertzen, ulertu nahi ez dugulako. Bestea ulertzeak, benetan aditzeak, elkarrizketara eroaten gaituelako, eta gu ondo eroso gaude gure bakarrizketan, aurrekoaren gainean zelan nagusitu helburu bakartzat.
Adeitasuna eta adikortasuna ahulezi zantzu moduan ulertzen dira, gainera. Baina gogortasuna ez da neurtzen besteak tratatzen ditugun moduaz, besteen tratua kudeatzen dugun eraz baino. Eta ez txarto ulertu, ez naiz ari beste masaila eskaintzeko amarruaz.
Asko gara mundu hau aldatu nahi genukeenak. Geure buruari galdetu beharko genioke, berba potolo eta anpulosoetatik jaisten garenean, zer geratzen ote den. Sumintzen naute iraultzaile mozorroaz, gogortasuna erakusteko aitzakiapean, ezezagunak desatsegin tratatzen dituzten horiek. Harritzen nau zelan zenbaitek gaizkitzen dituzten balizko lagunak ezkutuko tiraniaz. Sama egingo nuke euretako batzuk kapazak direla zaintza eta zaintza sareen inguruan teorizatzeko, hankak norbaiten lepo gainean deskantsatzen dituzten bitartean.
Mozorro horretan biltzen dira, goxo eta epel, askoren begietara zilegitasuna ematen diela jakitun. Ze kaltegarria den edozer zilegi dutela uste dutenen zinismoa, ze mingarria aurpegi bikoitzen hipokresia. Zure aurrean hirugarren bat larrutzen badute ez izan zalantzarik: larrututako hurrengoa zeu izango zara.
Ingurukoekin adeikorra izatea ia iraultzailea da, baina, jendartea irauli nahi omen duten inguruko batzuek jendarte hori jende barik ulertzen dute, antza.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Badira, garun distiratsua izanik, "zehaztasun gutxiko" definizioekin, gauza bera, beste era batera esanda, aldatzen eta itxuraldatzen adituak direnak. Berea zen, eta hainbat hamarkadatan errepikatu den proiektu in eternum bat izan da. Hasiera batean hori zen hegemoniko... [+]
Abenduaren 26an, aireko eraso batean, Israelgo armadak bost kazetari palestinar hil zituen. Haiekin 130 kazetari palestinar hil zituzten. Albiste horrek gauza pare bat gogorarazi dizkit, lehenengoa, benetako kazetariek jasaten duten jazarpena munduko edozein lekutan, adibidez,... [+]
Azken hilabete hauetan hainbat institututan lan egitea egokitu zait eta, uneren batean edo bestean, ikasleekin lan merkatuak eskaintzen dituen aukerez hitz egin behar izan dut. Ikasleen tipologia askotarikoa da eta hiri berean asko aldatzen da auzo batetik aldamenekora,... [+]
Historikotzat nekez har daitekeen argazkiaren erdian agertzen den neskatoa idazten ari da, zer eta izenorde zerrenda bat: ni, zu, hura, gu, zuek, haiek. Beherantz begira egonik, neskatoaren begirada nolakoa den antzeman ezinik gelditu naiz ni.
Argazkilariaren lanari soraio,... [+]
Pertsona nagusiekin edo aniztasun fisiko eta neuronalak dituzten pertsonekin lanean zaudenean, dugun gizartean gaitasunaren ideiak espezie bezala asko mugatzen gaituela ohartzen zara. Hau da, dugun sistemak gauzak modu espezifiko batean egiteagatik jartzen zaitu balioan, eta... [+]
Idatzi nahi nuen gabonetako argien alde, eta urteroko ohitura bilakatu aldarrikatzea, kaleak argitzen dituzten aro honetan, espazio publiko apain, alai eta gozagarri bat, klase ikuspegitik. Baina, noski, espazio publiko epelak ere bai, zenbait gazte liburutegietan liburuak... [+]
Barkatu hariztiak, artadiak, zumardiak, lertxundiak, lizardiak, haltzadiak, gaztainadiak, urkidiak, gorostidiak, sagastiak, pinudiak eta zuhaitzen elkarte guztiak, baina, gaur, pagadiak du hitzordua negu-mugako ospakizunak direla eta.
Errazagoa egiten zait negu-mugako... [+]
Badator Euskaraldia, berriz ere. Urte berriko udaberrian izango da oraingoan, antza. Dagoeneko aurkeztu dute eta, egia esanda, harritu egin nau; ez Euskaraldiak berak, ezpada beraren leloak: Elkar mugituz egingo dugu.
Irakurri edo entzun dudan lehenengoan, burura etorri zait... [+]
Ildo beretik dator Eusko Jaurlaritza berriaren politika. Hitzak bai, baina ekintzak ez dira argi ikusten Pradalesen gobernuak aurkeztutako aurrekontuan.
Sistema kolonial kapitalista heteropatriarkala auzitan jartzen eta borrokatzen denean, gupidarik gabe erasotzen du bueltan. Eskura dituen tresna guztiak erabiliz, instituzioak, medioak, justizia, hizkuntza, kultura, indarkeria... boterea berrindartzeko, sendotzeko eta... [+]
Ez dakit zuek ere pertzepzio bera ote duzuen –aitor dut: modu azientifikoan hasi naiz idazten hemen–. Pereza hitzaren hedatze naturalaz ari naiz. Gero eta gehiago aditzen baitut Hego Euskal Herriko bazterretan: euskaraz, espainolez eta, jakina, euskañolez... [+]
Askok, Gabonetan, ilusioa baino alferkeria handiagoa sentitzen dugu familia-otordu eta -topaketetan pentsatzean. Baina aurreratzen dizuegu ez dela otordua bera kolektiboki deseroso sentiarazten gaituena, familia tradizionala definitzen duen normatibitatea baizik. Are gehiago,... [+]
Betidanik begitandu zait esanguratsuagoa han-hemenka topa daitezkeen guruztokiei gazteleraz esaten zaien modua: humilladero. Ez al da guruztoki edo santutxo izen nahiko light, zuri edo haragoko konnotaziorik gabekoa? Azken batez, bertatik pasatzen zen oro umiliatu behar zen... [+]
Siriako Arabiar Errepublikaren amaierak harridura handia sortu du, gertatu den moduagatik: azkar eta ia erresistentziarik gabe. Halere, ez da hain arraroa herrialdea suntsituta, pobretuta eta zatitua zegoela kontutan hartzen badugu. Aspalditik siriar gehienen ardura ez zen nor... [+]