Tanger, interferentziarik ezaren santutegia

  • 1950eko eta 1960ko hamarkadetan sortzaile andana finkatu zen Tangerren, zineak eta literaturak hiriaren inguruan eratutako irudi mitifikatua tarteko. Hiriko kaleetako giro aske eta iluna gozoki erakargarri bilakatu zen haien herrialdeetako giro puritanotik ihes egin nahi zuten artistentzat, besteak beste, Beat Generation bazterreko literatur mugimenduko AEBetako idazleentzat eta geroago, Ekialdera begiratzen zuten hippyentzat. William Burroughs beat idazlearen hitzetan, “Tanger munduan geratzen den leku bakanetako bat da, non nahi duzuna egin dezakezun, lapurretarik egiten ez duzun eta indarkeria erabiltzen ez duzun neurrian eta jarrera antisoziala argi eta garbi onartzen ez duzun heinean. Interferentziarik ezaren santutegia da”.

Ezkerretik eskubira: Gregory Corso, Paul Bowles eta William Burroughs, Tangerren, 1961ean.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Tangerrek idazle eta intelektualengan eragindako xarma lizuna ulertzeko ezinbestekoa da hiriaren aurrekari historikoei erreparatzea. Nabarmentzekoa da kokapen geografikoa, leku estrategikoan baitago, Gibraltarko itsasartearen aurrean. Hori dela eta, mendeetan atzerriko hainbat herriren jazarpena eta itzala jaso ditu.

Marokoren modernizazioa, bestalde, Muhammad III.aren  (1757-1790) eskutik etorri zen. Sultanak hamaika erreforma abiatu zituen, baina gerra ere piztu zuen Espainiarekin 1774an, Carlos III.ak Marokon zituen hiri eta guneak berreskuratzeko asmoz. Guda deklarazio hori tarteko, Muhammad III.ak Tangerren bildu zituen ordezkari diplomatiko guztiak, hiri diplomatiko bihurtzeko. Horrekin batera, atzerriko zingo handiko ontzientzako sarrera garrantzitsua zen Tangerreko portua. Hartara,  atzerriko itzalagatik suertatu zen mitiko eta berezi Tanger, hein handi batean.

Orduan hasi zen hiriaren nazioarteko ibilbidea, zeina 1906an sendotu zen, Algecirasko Konferentziarekin batera. Espainiak Tanger bere protektoratuan sarrarazteko ahalegin handiak egin zituen hamarkadetan, baina konferentzia horren eraginez, Tangerrek Nazioarteko Estatutua lortu zuen, 1923tik aurrera: nazioarteko kontrol-eremua zen hiria; alegia, hainbat herrialdek osatutako nazioarteko batzorde baten esku zegoen haren gobernua eta administrazioa. Estatutua halabeharrezko tresna izan zen Tanger paradisu sozial, musikal, literario eta kultural bihurtzeko. Tangerreko Nazioarteko Eremu hori 1960an amaitu zen, hiriak erabateko independentzia lortu zuenean; hain justu, Tangerrek inoiz baino sortzaile atzerritar gehiago hartu zuen sasoian, hau da, kontrakulturaren garaian.

Senarra

Gerra arteko sasoia oso emankorra izan zen Tangerren. Paul Bowles, hain justu, 1931n iritsi zen hirira, pianoa aldean zuela. Bowles musikari eta konpositore eskolatua zen, baina idazteari ekin zion Tangerren. Handik bi urtera, The Sheltering Sky (Zeru babeslea, 1949) eleberri arrakastatsua idatzi zuen. Estatubatuarra 1947an finkatu zen behin betikoz Tangerren, Jane emaztearekin. Emaztea bestalde, idazlea zen Tangerrera iritsi zenerako.

Tangerreko Nazioarteko Eremu hori 1960an amaitu zen, hiriak erabateko independentzia lortu zuenean; hain justu, Tangerrek inoiz baino sortzaile atzerritar gehiago hartu zuen sasoian, hau da, kontrakulturaren garaian.

Bizi ordenatuko sortzaile diziplinatua zen Paul Bowles, baina Afrikako iparraldean gizon zalantzazko, misteriotsua eta grisa bilakatu zen. Etxean ematen zituen arratsaldeak, bakardadean, isilik, kifa erretzen. Intelektual jantzia eta konplexua, pertsonaia etereoa eta misteriotsua eraiki zuen bere inguruan, mito hezurmamitu arte. Hartara, Tangerreko bizitza kontrakulturala Bowlesen inguruan ardaztu zen, eta Bowlesen irudiak xarmatuta, kontrakulturako hainbat ordezkari bertaratu ziren, besteak beste, Truman Capote, Tenesse Williams, Patricia Highsmith, Jack Kerouac, Allen Gisberg edo Rolling Stones taldeko kide Brian Jones. Idazle tangeriarrak ere gerturatu zitzaizkion Bowlesi, tartean Muhamed Xukri ezaguna. Xukrik, hain zuzen, Bowlesi buruzko liburu bat idatzi zuen, Paul Bowles wa’ uzlatulanya (Paul Bowles Tangerreko presoa, 1966), estatubatuarrari zizkion miresmena eta gorrotoa irudikatzeko. Xukriren lehenengo liburuak transkribatu zituen Bowlesek, eta liburu horien egiletza partekatu zuten; antza denez, Bowlesek egile-eskubideetatik eratorritako sosak ostu zizkion tangeriarrari. Horretaz gainera, testua ere eraldatu zuen, besteak beste, Mendebaldeko idazle baten ajeak txertatuz.

Emaztea

Horiek horrela, hango eta kanpoko idazleek eraiki zuten itsasarteko hiriaren izaera ustel eta transgresorea. Sortzaile horien artean nabarmentzekoa da Jane Bowlesen ekarpena, zeina senarraren pisuak lurperatu zuen. Gizonezko idazleak ez bezala, Jane hiriko eguneroko bizitzan integratu zen eta harreman asko izan zituen bertakoekin. Egun bere literatur ondarea aitortu da, baina sasoi hartan senarraren zama astunegia egin zitzaion. Bowlesek ez bezala, Janek Tangerrera iritsi baino lehen idatzi zituen bere obra garrantzitsuenak: Two Serious Ladies (Bi emakume serio, 1946) eleberria eta Plain Pleasures (Plazer sinpleak, 1966) ipuin-liburua –antzerki lan bat ere argitaratu zuen–. Nortasun bitxiko emakumea zen, zurruteroa, desorekatua eta dibertigarria; idazle dudatsua, baina bikaina. Idazle liluragarria zen: ohiko idazketa-blokeo batek eraginda, Malagako (Andaluzia) osasun mentaleko zentro batean sartu zuten; bakardadean igaro zituen bere azken egunak, irakurtzeko gaitasunik ere ez zuen. Tangerren ezagutu zuten hainbat idazleren aburuz, aire fresko berritzailea izan zen Jane.

II. Mundu Gerraren osteko gizarte estatubatuar zurrun eta beldurtiaren aurka altxatu zen literatur taldea izan zen Beat belaunaldia. Taldekideentzat leku kutuna suertatu zen Tanger, batez ere zentzura ezagatik, drogak erraz lortzen zirelako eta sexu-anonimotasunagatik.
Gizon ikusezina

II. Mundu Gerraren osteko gizarte estatubatuar zurrun eta beldurtiaren aurka altxatu zen literatur taldea izan zen Beat belaunaldia. Taldekideentzat leku kutuna suertatu zen Tanger, batez ere zentzura ezagatik, drogak erraz lortzen zirelako eta sexu-anonimotasunagatik. Belaunaldi anitz horretako ordezkari nagusia, behintzat adinari dagokionez, William Burroughs izan zen, zeinak egonaldi luzeak egin zituen Tangerren, 1953tik 1961era bitartean. Tangerrera iritsi zen lehen beat idazlea izan zen. Han idatzi zuen bere obrarik nabarmenena, Naked Lunch (Bazkari biluzia, 1959), zeina literatura garaikidearen klasiko bihurtu den. Liburu horretan txertatu zuen, hain zuzen, Tanger izendatzeko sortu zuen kontzeptua: Interzone edo Eremuartekoa. Muniria hotelean hartu zuen ostatu Burroughsek. Allen Ginsberg eta Jack Kerouac idazleak hoteleko logelan sartu zirenean, Delirium Etxea izendatu zuten: Burroughs substantzia toxikoak erostera baino ez zen ateratzen logelatik. Ginsberg eta Kerouacen lana ezinbestekoa izan zen Naked Lunch josteko, Burroughsen eta bere zuloaren egoera negargarria baitzen. Ondorioz, denbora gehiago geratu ziren, eta lau hormen artean barreiatutako orrialdeak ordenatu eta mekanografiatu zituzten: “Tangerreko auzo mairuan bizi nintzen. Urtebetez ez nintzen bainatu, ez nuen arroparik aldatu, nire haragi haritsuan, mendekotasun terminaleko egur grisean, orratz bat orduro sartzeko soilik kentzen nuen arropa. Anpulu-kaxa hutsak eta zaborra sabairaino iristen ziren”. Hondamendi pertsonal hori tarteko, Burroughs mamu baten trazekin ibiltzen zen kaleetan barrena. Hori dela eta, Tangerrekoek “gizon ikusezina” izendatu zuten.

Tangerrek eragin txikia izan zuen Beat belaunaldiaren obran. Hiria askatasunaren ikonotzat hartu zuten, baina literatur turisten antzera igaro ziren Tangerretik, aurretik Mexikon egin zuten bezala. Burroughsen biografo Jorge Garcia-Robles mexikarraren esanetan, “[Burroughsek] ez zuen interes handirik erakutsi ezta bizi izan zen auzoak hobeto ezagutzeko ere, nahiz eta auzoetan, 1940ko hamarkadaren amaieran eta 1950eko hamarkadaren hasieran, bizitza kultural eta sozial esanguratsua izan”.

Sasoiko benetako Tanger ezagutzeko Mohamed Xukriren lanetara jo behar da (...) literatur turistek miresten zuten hiri-mitotik aldenduz, Xukrik hezur-haragizko Tanger jaso zuen bere obran, zeina bere bizitzaren isla den.
Kaleko umea

Sasoiko benetako Tanger ezagutzeko Mohamed Xukriren lanetara jo behar da. Haurtzaro gogorra izan zuen idazle tangeriarrak: familia oso pobrean jaioa, aitak jipoitu egiten zuen. Haurtzaro basati hori dela eta, etxetik alde egin zuen. Tabernetan eta burdeletan pasatzen zituen egunak eta hilerrietan igarotzen zituen gauak, helduek bortxa ez zezaten. Hala, liburuetan aurkitu zuen babesa; idazten eta irakurtzen ere ikasi zuen. Bere literaturan nabarmena da inplikazio soziala: “Baztertutako, ahaztutako eta zapaldutako klaseak defendatzearen aldekoa naiz”, zioen. Bere hitzetan, “edonork pasa ditzake hemen aste batzuk eta liburutxo bat idatzi”. Hala, literatur turistek miresten zuten hiri-mitotik aldenduz, Xukrik hezur-haragizko Tanger jaso zuen bere obran, zeina bere bizitzaren isla den. Lanik azpimarragarriena Igela argitaletxeak 2010ean euskarara ekarritako Ogi hutsa da, gutxienez 50 hizkuntzatara itzulia. “Liburu bakar baten ospeak zapaldutako idazleak bezala sentitzen naiz”, esan zuen lan horren harira. Bowlesek 1972an transkribatua, hamar urte geroago argitaratu zen arabieraz: agintariek zentsuratu egin zuten lehenengo pertsonan kontatutako istorio erreal eta gordina, immorala eta pornografikoa zela egotzita. Hauxe idatzi zuen Mikel Garmendiak euskarazko bertsioa argitaratu zenean eizie.org webgunean: “(…) Gosea, bai, horixe da kontakizun autobiografiko bikain honetako paisaia morala (…) Tanger, Oran, Larache… miseria-eremuak, non haztearekin batera deskubritzen diren mina, injustizia eta gupida”. Kifak eztitutako Mendebaldeko idazle sorginduen ikuspegitik urrun, oso urrun.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Literatura
“Hezkuntzak izan behar du patxadatsua eta geldoa”

Eguneroko abiadura itogarritik atera eta eskola-proiektua amesteko, gogoetatzeko denbora hartzea aldarrikatu dute solaskideek, Superbotereak liburua aurkezteko mahai-inguruan. Patxadatsu aritu dira, hain justu, eraldatzeaz, inpotentziaz, ilusioaz, eskola bakoitzak egin beharreko... [+]


2024-11-27 | Castillo Suárez
Pertseberantziaz

Bihotzean ditudan oroitzapenik politenetakoak dira. Euskal Filologia egiten ari nintzen garai hartan, eta Arbizuko elkarte batera joan ginen Ruper Ordorikaren kontzertu batera. Han zeuden Rikardo Arregi Diaz de Heredia eta Juanjo Olasagarre. Ez nintzen Arregiri esatera ausartu... [+]


“Konplexutasuna agertzeko lekua da literatura, ez lezioak ematekoa”

Helduentzako zazpigarren lana argitaratu berri du Uxue Alberdik, hirugarrena ipuingintzan: Hetero (Susa, 2024). Zortzi narrazio bildu ditu liburuan, eta denen abiapuntua izan da memorian geratu eta “noizbait ere honi buruz idatzi behar dut” pentsarazi dion paisaia,... [+]


DBHko ikasleak literaturzaletzea helburu duen irakurketa-lehiaketa aurkeztu dute

Esloveniako eskoletan izan duen arrakastari tiraka, Alberdania argitaletxeak Euskal Herriko ikastetxeetara ekarri du Joko Ona Denontzat irakurketa-lehiaketa: DBHko ikasleek “kalitate handiko liburuak” irakurriko dituzte taldeka, eta avatarra aukeratuta, horiei... [+]


Francesca eta Maddalena

Barrengaizto
Beatrice Salvioni
(Itzulpena: Fernando Rey)
Txalaparta, 2024

------------------------------------------------

Barrengaizto izenburua aukeratu du Fernando Reyk Beatrice Salvioni-ren La malnata itzultzeko. Reyk dio idazlearen ahotsa izaten ahalegindu dela,... [+]


Umandi izena eta izana

Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]


Leire Lakasta Mugeta
“Hitzak harriak dira Ernauxentzat, eta idazketa labana”

Annie Ernaux (Lillebonne, Normandia, 1940) idazleak bere poetikaz eta horren funtzioaz egindako hausnarketak jasotzen dituen elkarrizketa-liburua euskarara ekarri du Leire Lakasta Mugetak (Iruñea, 2002): Idazketa labana bat da (Katakrak, 2024). Idazketaz, hautu estetiko... [+]


2024-11-18 | Behe Banda
Barra warroak |
Hau ez da nire belaunaldikoa

Nekeaz idaztera nindoan zutabe bat, baina erridikulua iruditu zait 19 urterekin lur jotaren planta egitea: amore emanda, nekatuta, etsituta, mundu honek ukatu banindu bezala. Are erridikuluagoa iruditu zait gelditzen zaizkigun ogi apur txikiekin erantzukizun ezaz amestea, azken... [+]


Irribarrez irakurtzeko

PELLOKERIAK
Ruben Ruiz
Ilustrazioak: Joseba Beramendi, Exprai.
Elkar, 2022

-----------------------------------------------

Ruben Ruizek kontakizun laburrez osaturiko obra berri bat eskaini digu. Ez dira mikroipuinak, kontakizunek, modu independentean irakur badaitezke... [+]


Juana Dolores. Agitazioa eta propaganda
“Neure buruari galdetzen diot zer egiten genuen emakume langileok emakume burgesen ondoan manifestazio berean”

Goiburu baten bidez ezagutu nuen Juana Dolores; zera zioen: iraultzaileagoa zela ondo idaztea, katalanez idaztea baino. Flipatu egin nuela aitortu diot, eta berak esan dit bizitzako lehen elkarrizketa zuela hura. Lau urte geroago, berritasunaren olatua surfeatu du, eta... [+]


‘Politeismo bastarta’: lau egun Angela Davisekin eta Jule Goikoetxearen pentsamenduetan

Susa argitaletxearekin kaleratu du Goikoetxeak liburu berria: Politeismo bastarta. Nobela gisa kalifikatu arren, kronika gozo eta bizia da, irakurlea Goikoetxearen pentsamenduetan barneratuko duena. Donostiako San Jeronimo kaleko sotoan egin du aurkezpena, hamarnaka lagunen... [+]


Erraldoiek lagunduta eta haurrez inguratuta aurkeztu dugu ‘Abentura erraldoia’ liburua

Abentura erraldoia. Salba dezagun kalejira haurrentzako liburua modu berezian aurkeztu du ARGIAk, Donostian. Haur eta guraso ugari bildu ziren Gorka Bereziartua eta Adur Larrearen ipuinaren bueltan, eta festarako, dantzarako, ipuinak kontatzeko eta maskarak marrazteko tartea... [+]


Ipuinak idazten ikasten: nondik hasi eta zeri jarraitu?

Garazi Arrula (Tafalla, 1987) eta Iñigo Astiz (Iruñea, 1985) gonbidatu ditu Mikel Ayerbek (Azpeitia, 1980) Idazteaz beste euskal literaturari buruzko elkarrizketa-saioetako bigarrenera. Euskal ipuingintza izan da elkarrizketa saio honen gaia, eta gonbidatuen... [+]


Nor da Memet?

Memet
Noemie Marsily eta Isabella Cieli
A fin de centos, 2022

--------------------------------------------------

Kolore gorriko kanpineko kremailera ireki eta atetxotik begira gaude Lucyrekin batera. Portada honekin hartzen du irakurlea Memet komikiak. Hitz gutxiko... [+]


Uxue Juarez. Hitzak pospolo
“Uretara harri bat botatzen duzunean sortzen diren uhin horiek dira poema”

Batxilergoan tutore izan nuenetik ia 10 urte pasa direla elkartu naiz Uxue Juarezekin Ur Mara museoko Toureau etxolan (Alkiza), pagoez eta Koldobika Jauregiren eskulturez inguraturik. Autoritate segitzen du izaten niretzat Uxuek, baina beste zentzu batean orain. Aurpegian... [+]


Eguneraketa berriak daude