Artea txarrantxen artean

  • “Auschwitz ostean, poesiarik ez” bota zuen Theodor Adornok, adierazteko kontzentrazio edo erailketa zelaietan gertatutakoak ezinezkoa egiten zuela jardun artistiko edo arrazoizko gogoetarik. Bistan da errealitateak ukatu egin duela pentsalari germaniarraren aipua. Txarrantxen artean egondako askok saioak, eleberriak eta poesiak kaleratu zituzten. Egun, artelanak gero eta leku gehiago ari dira hartzen iraganeko pasarte hori ezagutarazteko.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Hainbat argazkilarik –F.Boix, A. Centelles,  R. Chauvin, A. Tapia...– eginiko argazkientzat eta testigantzentzat, aparteko osagarriak dira kontzentrazio zelaietan egondako gatibu askoren artelanak. Izan ere,  lumatxoz edo lapitzez egindako marrazkiek, akuarelek, eta irarlanek, argazkigintza debekatuta zegoen egunetako irudiak eskaintzen dizkigute. Salbuespenak salbuespen, buruzagi politikoekin gertatu zen legez, artista ospetsuenek ez zituzten jasan kontzentrazio zelaien bizipenak. Baina hesiez inguraturik egondakoen artelanak ikusita, argi eta garbi esan daiteke zelaietan harrapatutako milaka errefuxiatuen artean artista oso handiak izan zirela. Horiek izan ziren errealitate tamalgarri haren berri zuzen bezain aberatsa eman zigutenak.

Batzuetan kontzentrazio zelaietan bertan egin zituzten artelanak, bestetan askatasuna eskuratu ostean, beren bizitza artistikoan. Horiei esker berrosatu daiteke kontzentrazio zelaien historia, lehenbiziko esparruak eratu zituztenetik Bigarren Mundu Gerran hedapen ankerrena izan zuten garaira arte, hain zuzen ere.

“Erretira”tik heriotzaren konboietara

Espainiako eta Frantziako estatuei dagokienez, 1939ko otsaileko “Erretira” delakoa izan zen gai landuenetako bat. Kataluniako Pirinioetan barrena izandako exodo ikaragarria, Espainiako erbesteratzeen artean handiena, era eder bezain errealistan margotu zuten Josep Franch Clapersek edo Francisco Mirok. Baina, gabezia guztien gainetik, oraindik eta artelan gehiago egin zituzten kontzentrazio zelaietan, horiek inspirazio iturritzat hartuz. Artelanen ugaritze horren zergatia txarrantxen artean bizitutakoan datza. Frantziako estatuan indarrean jarritako kontzentrazio esparruak ez baitziren lan zelaiak izan, Alemania, Austria edo Poloniakoak bezala. Hexagono frantziarrean geratu ziren errefuxiatu barneratuak preso zeuden, baina denbora beraien nahietara antola zezaketen. Hori dela-eta kontzentrazio zelai gehienetan, jardun kulturalek egundoko garrantzia hartu zuten, askatasunik gabeko egoera hori nola edo hala gainditzeko. Ondorioz, kontzentrazio zelaietan sortutako aldizkarietan eta berez egindako lanetan, hango bizimoduaren berri eman zuen artista askok. Euskarri ugaritan: koaderno xumeetan, orritxoetan, eskuz egindako irarlanetan... errepresioaren errealitatea azaltzen digute.

Politikari frantziarrek erabilitako “harrera lekuak” eufemismoaren gainetik, nonahi paratu zituzten askatasuna mugatzeko hesi itogarriak marrazki askoren gaia ditugu. Txarrantxak errepresioren ikono gisara errepikatzen dira obra horietan behin eta berriro. Hasieran, Saint Cyprien edo Argeles sur Mereko hondartzetan barneratutakoak ixteko erabili zituzten hesi horiek, geroxeago nonahi hedatu zituzten beste kontzentrazio esparruetako mugak, kanpokoak zein barnekoak, finkatzeko. Azken finean, barneratuen mugimenduak oztopatzeko leku guztietan landatu zituzten hesi ziztadun horiek dira orduko askatasun ezaren seinalerik errepikatuena. Haiekin batera, osagarri ziren jendarmeak eta militarrak. Batzuetan, era errealistan margotuak, beste askotan Josep Bartolik islatu zituen legez, karikatura adierazgarri bezain ironiatsuen bitartez. Baina horrez gain, egunerokotasunaren berri zehatza eskaintzen digute marrazki horiek: barrakoietan zegoen jende metaketa, jateko faltaren miseria guztiak, lagun giroan egindako ekimenak eta abar.

Era berean, kontzentrazio zelaiek izan zuten bilakaera tamalgarria jarraitu daiteke 1940az geroztik izandako barneratuen eskutik. Gerardo Lizarraga margolari nafarrak oso modu surrealistan, Agdeko kontzentrazioan Ama lurra txarrantxen artean azaldu zuen, eta Karl Bodekek, Kurt Löwek, Julius Turnerrek eta beste artista ezezagun askok ere islatu zituzten Le Verneten, Gursen edo Bramen bizitutako une gero eta gogorragoak. Deportazioak, esate baterako, oihartzun handia izan zuten margolarien eskutik. Kontzentrazio zelaien historiako pasarterik latzenetako izan bazen ere, argazkilarien lana txikia izan zen oso. Aldiz, zelaietan zeudenak, bereziki 1940 eta 1943 artean antolatu ziren “heriotzarako bidaiak” maisuki margotu zituzten, bai akuarelaz, baita lapitzez ere. 1939ko Erretirako egunetan egindako argazkietan, milizianoak ukabila altxatuta eta harro zihoazen, 1940az geroztik aldiz, inolako pozik gabe ageri zaizkigu Helmuga ezezaguneko konboia izeneko margolanean. Deserrituak izan zirenean, soilik zelaietako artistek islatu zituzten egoera latz horiek. Gainera, artistetako batzuek –Auschwitzen desagertutako Karl Bodek esate baterako– antzeko patua jasan zuten. Bestetzuek, aldiz, bigarren erbestera alde egin zuten, eta bizitza osoan aritu ziren –Bartoli eta Lizarraga, edota Frantzian gelditutako Franch Clapers kasu– era artistikoan arestian aipaturiko Theodor Adornoren hitzak kolokan jartzen, hau da, kontzentrazio zelaietako garaietan egin zuten gauza bera egiten: artearen bidez errepresio eremu horietan bizitakoaren testigantza ematen eta salatzen.

Azkenak
Gure gorputza gudu zelai bat da

Azaroaren 25ean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Egunean, Steilas sindikatuko Idazkaritza Feministak kartel bat argitaratu du: Gure gorputza gudu zelai bat da du leloa, eta Hego Euskal Herriko ikastetxe guztiek jaso dute. Gatazka armatuetan emakumeek eta adingabeek... [+]


“Irtenbidea Polizia kopurua handitzea balitz, arazoa jadanik konponduta legoke”

Albiste izan da Gasteizko Errota auzoa azken asteetan, urriaren 8az geroztik delinkuentziaren aurkako eta segurtasunaren aldeko mobilizazioak burutzen baitituzte zenbait auzokidek asteartero, bi lonja huts okupatu zituzten gazte migratzaile batzuk jo-puntuan jarrita. Inguruan... [+]


2024-11-25 | ARGIA
A-25: mugimendu feministak gizonei dei egin die konplizitatea eta justifikazioa desagerrarazteko konpromisoa hartzera

Azaroak 25 Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Eguna da. Mugimendu feministak Bilbo, Iruñea, Gasteiz, Donostia eta Baionan mobilizazioak egingo ditu. Mugimenduak argitaratu duen manifestuan, 2024an Euskal Herrian eraildako bost emakumeak gogoratu dituzte. Aurtengo... [+]


Udazkena agurtzen negua besarkatzeko

Abenduak hostoen kolore marroia dauka: lurrean, intxaurrondo biluziaren azpian, geratu diren hostoena. Intxaurrondoak bukatu du bere zikloa. Atseden hartzera doa: zuztarrak indartuz, elikatuz, nutritzea du helburu. Barrura begira, barrenak osatzeko garaian dago, orain arte egin... [+]


2024-11-25 | Iñaki Sanz-Azkue
Sugandila bat “ezer ez dagoen lekuan”

Asko hitz egiten da basoaz azken aldian. Basoak berreskuratzeaz, basoak sortzeaz eta basoaren hedadura zabaltzeaz entzungo duzu sarri. Eta ekintza ona izan daiteke zalantzarik gabe, ekosistema moduan duen balioa handia delako. Baina, basoari jartzen diogun atentzio eta indar... [+]


2024-11-25 | Jakoba Errekondo
Birigarroak zirinetan heriotza

Datozen 100-150 egunak erdi lo negukatzen igaroko dituzte landare askok. Beren jakiak sortzeko nahitaezkoak dituzten hostoak askatu eta aurreko 200-250 egunetan metatutako erreserbei esker biziko dira.


2024-11-25 | Garazi Zabaleta
Gaztaina feria basaburuan
Gaztainadiak eta gaztainaren kultura protagonista

Nafarroako beste zenbait herritan bezala, duela lauzpabost urte hasi ziren Basaburuan gaztainondoen inguruko lanketarekin. “Bertako gaztain barietateei lotutako ikerketa abiatu zuen Nafarroako Gobernuak, eta orduan hasi zen hemengo herrietan ere gaztainaren historia... [+]


Funtsezkoa jendea da

Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]


Lanbroa

Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]


Euskaraz bizitzeko, Euskararen Errepublika

Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]


2024-11-22 | Estitxu Eizagirre
Amillubi proiektuak lehen urtea ospatuko du abenduaren 1ean

Zestoako Iraeta auzoko Amilibia baserria eta lurra kolektibizatzeko 100.000 euro batzea falta du Amillubi proiektuak, lehen urte honetan 290.000 euro eskuratu baititu. Biolurrek abiatutako proiektu agroekologiko honek dagoeneko jarri du lurra martxan, sektorearen beharrei... [+]


Gazako %36 guztiz suntsitu dute, base militarrekin lurraldearen kontrola segurtatzeko

Forensic Architecture erakundearen ondorioetakoa da hori, ikusita Israelgo Armadak nola antolatu duen Gazaren egungo kontrola. Suntsiketa maila hori bakarrik litzateke Gazaren kontrola segurtatzeko, zeren eta, berez, txikitze maila askoz handiagoa da lurraldearen gainerako... [+]


Eguneraketa berriak daude