"Interneten miraria ugaritasunaren logikan dago"

  • David de Ugarte elkarrizketatzea bizitzaz hitz egitea da. Aro berriko filosofoa da, etorkizuna orainera ekartzen duen pentsalaria. Sare sozialei buruz aritu gara, jabetza intelektualaz, nazionalismoaz, enpresa eredu berriez.
Pentsalaritzat definitzen dute batzuek, ziberpunk eta ziberaktibistatzat besteek. Egia esan, curriculum zabala du 39 urteko madrildar honek. Sare sozialei buruzko hiru liburu idatzi ditu: 11M. Redes para ganar una guerra (2004), El poder de las redes (2005) eta De las Naciones a las Redes (2009), azken hori Pere Quintana, Enrique Gómez eta Arnau Fuentesekin batera. Aurki Filés: democracia económica en el siglo de las redes argitaratuko du –lanaren kopia jada sarean dago–. Bere liburu guztiak domeinu publikoari uzten dizkio, CC lizentziak garai berriko ultrakontserbadoretzat jotzen ditu eta Wikipediaren “kudeaketa demokratikoa”rekiko kritikoa da.

Sareko komunitateen erabilerak gure etorkizuna baldintzatu al dezake?


Komunitate birtualak “klusterrak” dira, beren barnean elkar konektatutako azpi-sareak, herri bateko koadrilak bezala. Ez dira “erabiltzen”, euren parte gara.

Koadrila klasikoekiko duten desberdintasuna da ez daudela lurraldeari lotuta, baizik eta nahitaezko ikuspegiei. Aldiz, euren kideen arteko harremanari eta konfiantzari dagokionez, antz handia daukate. Horregatik modernitatearen irudikarietatik –irudikari nazionala kasu– oso urrun dauden nortasunak garatzen dituzte. Benedict Andersonek nortasun nazionalei “irudizko nortasun” deitu zien, kide batek ez baitzituen besteak ezagutzen, irudikatu egiten zituen, idealizatu, azken finean abstrakzio bat baitzen. Hori ez da horrela gertatzen blog, e-posta eta antzerakoen bidez sortzen diren sare sozial birtualetan.


Beraz, nazionalismoak porrot egingo du? Munduko hiritar sentituko gara?


Nik ez dut “munduko hiritar” izaera horretan sinesten. Uste dut unibertsalarekiko enpatia senti daitekeela, baina nortasun erreal eta zehatzetik abiatuta.

Egia da baina, nortasun horiek gero eta zerikusi handiagoa dutela elkarbizitzaren esperientziarekin eta talde elkarrizketarekin, eta gero eta gutxiago lurralde batekiko irudizko harremanarekin.

Uste dut euskal nazionalismoan benetan interesgarria zera dela, nortasun errealen aldeko erreakzio bezala sortu zela –garai hartan nortasun horiek lokalak eta familia artekoak ziren–. Horregatik teoriko batzuek euskal nazionalismoa “tribala” izateagatik kritikatzen dutenean, nik bere arazoa juxtu kontrakoa dela argudiatzen dut. Tribal izaera hori, bakoitza nola deitzen den dakizun komunitate erreala da etorkizunarekin eta gauza zehatzekin lotzen duena; aldiz, XIX. eta XX. mendeko irudizko nazio izaerak iraganera lotzen du.

Horregatik, uste dut galdera ez dela nazionalismoak etorkizunean bere lekua izango duen –izango duela, nazionalismoen aroan nortasun erlijiosoek izan zuten bezala–, baizik eta gaur egun kategoria nazionalen barruan kudeatzen ditugun talde nortasun horiek nola eboluzionatuko duten.


Aurki Filés: democracia económica en el siglo de las redes liburua argitaratuko duzu. Zer da demokrazia ekonomikoa?


Edozer gauzaren produkzioak gauza materiagabeetan sortzen du bere balioa gero eta gehiago: ezagutza teknikoa, diseinua, sormena... Produktu gehiago sortzeak eta berritzeak brikolajearen antza du gero eta gehiago. Sareko esperientziak hain zuzen ere horretarako prestatzen gaitu. Baina sarean ezagutza sortzen den modua ez da hierarkikoa, kolaboratzailea baizik; ez da espezializazioan oinarritzen, espezializazio anitzean baizik.

Zer da demokrazia ekonomikoa? Hori onartzea. Dibertsitateak ere enpresaren barnean bizi behar duela onartzea. Mende honetan enpresa (kooperatiba) definitzen duena ez dela produktu bat edo produktu linea bat, baizik eta sostengatzen duen komunitateak ezagutza sortzeko, ikasteko eta esperimentatzeko duen gaitasuna.

Praktikan: hierarkia oso gutxi, batere ez, ez esateagatik; deliberazio birtual asko; bozketa oso gutxi; esperimentazio asko eta etengabeko ikasketa prozesua.

Zer da ziberaktibista izatea?


Sare banatuen munduan hitzak duen botereaz jabetzea da. Hori zaila da, Madrilgo M13koa, Frantziako azarokoa edo Greziako abendukoa ikusten ez duzun arte. Baina mugimendu bera bazegoen 2000. urtean Manilan Estradaren erorketa gertatu zenean, adibidez. Ziberaktibista izatea hiritar izatea da, ez uztea historia eta etorkizuna izan daitezen komunikabideek dioten hori, baizik eta gainontzekook egiten dugun hori.

Tekno-inperialismoa (egile eskubideak ordaintzea eta menpekotasun teknologikoa) edo ezagutza gizarteari itzultzea. Ez al dago erdibiderik, CC lizentziak esaterako?


Creative Commons (CC) lizentziek inolako lotsarik gabe diote arazoa konpontzeko, jabetza intelektualaren monopolioa dutenei noraino ustiatu nahi duten erregulatzen utzi behar zaiela. Abolizionismoa esklabotzaren aurka jartzen hasi zen garaian Lessig bezalako batek esklabotzaren irtenbidea nagusiei bitarteko neurriak aukeratzen uztea zela esan balu bezala da. Barregarria da.


Zergatik diozu CC lizentziak garai berriko ultrakontserbadoreak direla?


Jabetza intelektuala eremu guztietan defendaezina den une batean berau sostengatzen duten salbuespen juridikoak eta legeak zalantzan jartzen ez dituen sistema bat saltzen dutelako.

CC lizentziek aurreikusten duten “Aitortu” eta “Partekatu berdin” eredua ez al da sorkuntza jabetza publikoan uzteko modua?
CC lizentziek jabetza publikoaren aukera gutxi gorabehera onartzen dute, hori bai, zuzenbide anglosaxoiaren kategorien barnean. Arazoa da CC lizentziak sistema bat direla, ez zuzenbide eredu bat ezta lizentzia zehatz bat ere. Sistema horrek, eurek emandako datuen arabera, ez ditu eratorritako lanak onartzen kasuen %50 baino gehiagotan eta ez du “erabilera komertziala” ahalbidetzen kasuen %80 baino gehiagotan. Eta hori ez da inondik inora jabetza publikoa, “komunaren aldekoa”.

Jabetza intelektualaren erreforma behar dela esan izan duzu, lanak jabetza publikora ahal bezain azkar igaro daitezen. Nola eragin daiteke hori lortzeko?


Lobbya egin behar da, protestak eta boikotak egin behar dira eta noski honelako neurriak babesten dituen edozein alderdi politikoren alde egitea saihestu behar da: 18 urteko gazteak kartzelara bidali filmak jaisteagatik; generikoak debekatu eszipiente gehienak patentatuak daudelako; edo dirutza publikoa ordaindu zerbitzu publikoaren esku geratuko ez den softwarea erabiltzeagatik.

Nola ikusten duzu etorkizuna? Zein izango da Interneteko iraultza?


Sare banatuen eta beraz, boterea banatuta dagoen mundu bat sortzen ari da Internet. Hori da egiten ari den iraultza. Nahiago nuke garai hau gizateria askatasun eredu berrietan–“plurarkia” bezalakoak– sakontzen eta demokrazia ekonomia bezalako esparrutara eramatea zer zen ulertzen hasi den aroa bezala gogoratua izatea etorkizunean.
"Wikipediak munduaren ideologia eta ikuskera zehatza kontatzen du"
Wikipedian edonork idatz dezake, baina administratzaileek soilik daukate eskubidea aldaketak atzera botatzeko, artikuluak ezabatzeko, ezabatutako edukiak ikusteko, erregistratutako erabiltzaileen IPak blokeatzeko… Hainbat artikuluren kasuan egon izan da eztabaida, ideologia eta ikuspegi anitzen talkaren ondorioz eta edukiren bat ezabatua izan denean zentsura salaketak ere eman dira sarean. Duela pare bat urte David de Ugartek berak bizi izan zuen antzerako kasu bat. Norbaitek berari buruzko artikulu bat idatzi zuen, beste bat ez zegoen ados eta eztabaida korapilatsua piztu zen, bere izena eta biografia osoa zalantzan jarriz. Sarrera hura ezabatua izan zen eta gaur egun ez dago berari buruzko informaziorik Wikipedian, ezta eztabaida haren datu zehatzik ere.


Zer iritzi duzu Wikipediaz?


Ez naiz egia bakarraren ideia Modernoaren aldekoa. Interneten miraria ugaritasunaren logikan dago. Guztientzat dago lekua. Elite txiki burokratiko bati egia bakarra zein den erabakitzeko agintzea guztiz barregarria da, nahiz eta elite hori boluntarioa eta “eskuzabala” izan. Ez du zentzurik. Blog eta aldizkari asko izan ordez, egunkari bakarra izango bagenu bezala da; egunkari horretan argitaratuko dena erabakitzeko “aristokrazia parte-hartzaile” batek bozkatuko balu bezala. Hori da “urritasunaren sorkuntza artifiziala” deitzen dioguna.

Wikipedia gehiago da “testuingurupedia” bat. Hau da, munduaren ideologia eta ikuskera zehatza kontatzen du, ez ikuspegi unibertsala. Lerro editoriala dauka, eta ondorioz, bere mafia eta arbitrariotasun txikiak ere baditu. Pentsatu behar dugu testuinguru asko, “testuingurupedia” asko sustatu behar direla, blog edo aldizkari asko dauden bezala.

Mundu “wikipediko” batean, gutxiengoak –batera gehiengoa direnak–, ez lirateke egongo edo mespretxuzko orri-oin batera mugatuko lirateke.

Azkenak
2024-12-31 | Julene Flamarique
24 urteko espetxe-zigorra bete ostean libre da Guillermo Merino durangarra

Merino 2001. urtean atxilotu zuten, eta dispertsioa jasan du, zigorraren zati handi bat Euskal Herritik kanpoko kartzelatan igaro baitzuen baldintza “zailetan”. Orain, askatasuna berreskuratu du.


2024-12-31 | Leire Ibar
Prezioek gora egingo dute urte berriarekin batera

Urte berriaren hasierarekin, hainbat zerbitzu eta produkturen prezioetan igoerak izango dira. Elikagaietan, energia fakturetan, udal-zergetan eta etxebizitza gastuetan garestitze nabariak atzemango dira.


2024-12-31 | ARGIA
Apirilaren 11n egingo da Aberri Egun bateratua, Euskal Herria Baterak deituta

Euskal Herria nazio dela aldarrikatzeko ekitaldia egingo dute Donostiako Kursaalean. Astebeteko ekitaldi sorta izango da.


2024-12-31 | ARGIA
Gontzal Fontaneda euskaltzale gasteiztarra hil da

Euskaltzale eta militante gasteiztarra abenduaren 30ean hil da. Gontzal Fontaneda Orille (1943-2024) 1960ko hamarkadan euskarak Gasteizen egin zuen bidearen lekuko eta bidelagun izan zen. 15 urterekin hasi zen euskara ikasten. Euskara ikasteko metodo bat asmatu zuen eta euskara... [+]


Eraikiz kolektiboa: “Gizonok matxismoaren aurrean ardurak hartzeko unea iritsi da”

Ander Magallon, Mikel Irure eta Xabier Jauregi Metropoli Forala saioan egon dira maskulinitate berrien inguruan mintzatzen.


2024-12-31 | ARGIA
Zarautzen terapia kontsulta duen gizon bat atxilotu dute, emakume bati sexu-erasoa egitea egotzita

Getariako etxebizitza batean egin dio eraso, Segurtasun Sailaren arabera. Emakumea astero joaten zen terapia naturaleko kontsultara, eta Ertzaintza ikertzen ari da ea antzeko ekintzen biktima gehiago dauden.


2024-12-31 | Leire Ibar
Kataluniako emakume kazetarien erdiak baino gehiagok jasaten du sexuagatiko diskriminazioa

Media.cat-ek egindako azken ikerketak agerian utzi du emakume kazetariek Katalunian jasaten duten sexu-diskriminazioa. Inkestatutako emakumeen %54,4k sexu-jazarpena jasan dutela eta %55,1ek sexu-generoaren araberako jazarpena izan dutela adierazi dute.


2024-12-31 | Julene Flamarique
Akusazioak hemezortzi urteko espetxe-zigorra eskatu du Mario Lopez Gernikako entrenatzaile ohiarentzat

Sexu erasoak 1998an hasi ziren, biktimak 13 urte zituenean. 2003an kluba utzi bazuen ere, emakumeak iaz salatu zituen sexu erasoak, Mario Lopezek taldeko entrenatzaile gisa jarraitzen zuela. Orain 18 urteko espetxe-zigorra eskatzen du akusazioak, fiskaltzak baino lau urte... [+]


Israelgo espetxerik ankerrenean atxiloturik dago Gazako azken ospitaleko zuzendaria

Hussam Abu Safiya medikua askatzeko eskatu du Osasunaren Mundu Erakundeak, eta bere aldeko kanpaina ere abiatu dute sareetan. Abu Safiya medikua ez da edonor; nazioartean erreferente bihurtu da, berak zuzentzen zuen ospitalearen aurka egindako erasoak kontatzen zituelako.


2024-12-31 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Obrak eta obrak, marra horia lausotzeko

Garai aproposa izaten da urteburua iraganeko lorpenak goraipatzeko eta, are gehiago, etorkizuneko asmo-usteak aldarrikatzeko. Eta halatsu da Txinan ere, alafede. Bide batez, ez da harrigarria abenduko azken orduetan, aurreikusitako planari aurrea hartuz, Xinjiangeko Urumqi-Yuli... [+]


Petardo eta bengalak, albo-kalteak dituen tradizioa

Urtezahar gauean petardo, bengala, traka, suziri eta bestelako gailu piroteknikoekin jolasean arituko dira asko eta asko aurten ere, horietako ez gutxi adin txikikoak. Eta errepikatuko dira istripuak, suhiltzaileen esku-hartzeak, eta burrunba gordin sufritzen duten ume, adineko... [+]


2024-12-31 | Usurbilgo Noaua
Beste sute bat izan zen erraustegian

Suhiltzaileek beste sute bat itzali behar izan zuten abenduaren 27an Zubietako erraustegian.


2024-12-31 | Josu Iraeta
Borroka luzearen ametsak, egiazko nahi ditut

Badira, garun distiratsua izanik, "zehaztasun gutxiko" definizioekin, gauza bera, beste era batera esanda, aldatzen eta itxuraldatzen adituak direnak. Berea zen, eta hainbat hamarkadatan errepikatu den proiektu in eternum bat izan da. Hasiera batean hori zen hegemoniko... [+]


2024-12-31 | Sustatu
Max streaming plataforman ere euskarazko edukiak agertzen hasi dira

Nazioarteko ordainpeko streaming plataformetan, Amazon Prime Video eta Netflix izan ziren lehenak euskarazko edukiak eskaintzen, eta orain Max gehitu zaie (2024 arte HBO edo HBO Max izan dena). Pantailak Euskaraz-ek azpidatziak moldatu ditu, eta EITBk bikoizketak eskaini, eta... [+]


Eguneraketa berriak daude