Geroz eta herri gehiagotan

  • Neurria da inporta duena. Eskolak beste era batera emateko aukera ematen duelako, edo testuliburuekin ematea ezinezko egiten duelako. Ikasle denak ezinbesteko egiten dituelako. Gurasoak inplikatu ezean zerbitzurik gabe geratzen direlako... Beste erremediorik ez denean, asmatzen dira formularik handienak, handien ajerik gabe.
Berrobiko eskolako ikasleak
Berrobiko eskolako ikasleakBerrobiko eskola
Eskola jartzeko, Eusko Jaurlaritzak bi baldintza hartzen ditu kontuan: ume kopurua –2 eta 6 urte bitartean 12 ikasle– eta udalaren inplikazioa. Eskola urtetan martxa onean mantentzeko ere, gurasoen eta udalaren elkarlana ezinbestekoa da. Berrobin ospatuko da aurtengo Eskola Txikien eguna. Beti egon da eskola bertan: garai batean gaueskolak ematen ziren udaletxean, eta duela 50 urte jarri zen eskola zaharra. Baina oraingo eskola ederra egiteak izan zituen lanak ez ditu ahaztuko bertako alkate Jon Jauregik: “Orain 18 urte, eskola zaharra txiki gelditzen zela ikusi zuten eta gurasoak borrokan hasi ziren berria lortzeko. Nik alkatetza hartu nuenerako, orain dela hamar urte, borroka hori bazegoen. Nik ere ume txikiak nituen, eta garbi neukan herri txiki bateko zutabeetako bat hori dela, eskola txikirik gabe herriak hiltzera doaz. Kargua hartu aurretik Hezkuntza delegaritzara joan ginen, Mari Karmen Marin zegoen orduan, eta berarekin konpromisoa hartu genuen berria egitekoa: Udalak jarri zuen lurra, eta eurek eraikina”. Gurasoek eta Udalak konpromisoa hartuagatik, erakundeekin tematu behar dela aitortu du: “Zortea izan genuen Mari Karmen Marinekin. Politikan antzematen da nork ematen dituen benetako pausoak eta nork ihes egiten duen. Asko kosta zen akordioa lortzen. Hamar urte dira eskola berria hitzartu genuela, eta handik lau urtera-edo hasi ziren obrak. Duela bizpahiru urte bukatu zen eskola”. Emaitzarekin harro daude: “Berri-berria dago: jangelarekin, kirol azpiegiturekin, haurreskolarekin...”.
 
Udalaren eta herritarren helburua da, bizitza herrian egitea, eta horretarako pieza bat gehiago da eskola. Horregatik, herriaren beraren garapena planteatu behar du Udalak eskolarekin batera, Jauregik kontatu duenez: “Berrobin 605 biztanle ditugu. Duela hamar urte markatu genuen herrirako zer nahi genuen: gazte jendea bertan gelditzea eta kanpotik ere etortzea. Eta horretarako zimenduak ziren eskola, zerbitzuak... Etxebizitza tasatuak eta babes ofizialekoak bultzatu ditugu, eta lortu dugu 50 bikote geratzea: bertako jendea asko, eta kanpotik ere etorri zaizkigu. Apustua egin behar da, eta garbi genuen eskola txikia bizirik behar zela: bikoteek erraztasunak bilatzen dituzte biek lan egiten dutelako, eta behar duzu jangela, behar duzu haurtzaindegia, eta hori ez baduzu herrian...”. Hurrengo 10-15 urtera begira daude orain: “Arau subsidiarioak ere berrikusi ditugu eta 150 etxebizitza berri egiteko aukera ikusten dugu. Beste 100 familia gehiago izango ginateke, eta Berrobiko eskolan 100dik gora ume”.
 
Udalak eskolaren mantenua bere gain hartu behar du, baina Berrobiko alkateak garbi du: “Herri txiki bateko Udalak apustu hori egin behar du eta gainean egon, falta diren hutsuneak betetzeko”. Asko sumatzen baita eskola herrian: “Udaberritik aurrera ume jende guztia jolasean ikusten duzu plazan eta oso pozgarria da. Udaletxera ere aldian behin etortzen zaizkigu galderak egiten, diapositibak eta hitzaldiak eskaintzen dituzte... Eta batik bat euren arteko laguntasuna bultzatzen da. 12 urtetik aurrera Tolosara jaisten direnerako, euren arteko laguntasuna indartuta dute. Txiki-txikitatik behera eramaten badituzu, hilabete mordo bat herritik kanpo egiten dituzte, eta harreman hori galdu egiten da pixka bat. Guk harreman hori eta herri giroa indartu nahi dugu”.
 
Indarrean den mugimendua

Eskola jartzea gero eta herri gehiagotan planteatzen dela azaldu du Izaskun Karrerak, Gipuzkoako Eskola Txikietako Gurasoen Koordinadorako lehendakariak: “Pedagogikoki demostratuta dagoelako eskola txikien eraginkortasuna. Guraso zarenean, edo uzten duzu dena irakasleen eskuetan edo hasten zara aztertzen zer nahi duzun eta zer ez. Edo bestela herriarekin ahazten zara eta bidaltzen duzu haurra mundu osoak bidaltzen duen tokira. Hausnarketa hori guztia gaur egun guraso gehiagok egiten dute”. Herri txikietara kanpotik etorritako jendeak bertan bizimodua egitea klabea dela dio: “Herriaren aldeko apustua garbi daukate bertakoek, kanpotik bizitzera joan garenok garbi edukitzea, hori da garrantzitsua. Orain herrietara bizitzera doana ez doa merkeago delako etxea, beste mila gauzen bila doa. Nekazal ingurua, eta horrekin lotutako guztia, tartean eskola. Bestela ez dago bizirik”.
 
Eskola txikietan mugimendua badago bai gurasoen, irakasleen eta ikasleen artean. Elkarlanean ari dira aurrera egiten, Ixabel Lakuntzak, Eskola Txikien koordinatzaileak kontatu duenez: “1988-1989 ikasturtean eskola txikiak elkartzen hasi ziren. Gurasoak alde batetik duintasuna aldarrikatzeko eta irakasleak, euren bakardadetik ateratzeko. Geroztik biltzeko eta elkarrekin lan egiteko ohitura mantendu dugu”. Irakasleentzat formazio mintegiak –ikus Elena Laizen elkarrizketa– eta zuzendarien mintegiak egiten dituzte, eskolako arazoei denen artean irtenbideak bilatzeko. Eskola txikietako ikasleek beste herrietakoekin kirol topaketak, egonaldiak, bloga eta abar egiten dituzte, elkar ezagutzeko. Eta irakasle eta gurasoentzat topaketak egiten dituzte urtero, adituen hitzaldiak jasotzeko eta esperientziak trukatzeko. Eskolek elkarlanean hainbat lan egin dituzte, adibidez, hezkuntza proiektua. Proiektua elkarren artean lantzen duten arren, ondoren eskola bakoitzak bere egoerara egokitzen du.
 
Txikiaren logika: ez gara berdinak

Gurasoek oso harreman estua dute irakasleekin, umeak hezterakoan. Eta herrian falta diren zerbitzuak lortzeko egiten dute lan. Izaskun Karrerak dioenez, “herri txikietan baserritar gutxi geratzen da, zoritxarrez. Herri txikiak ez dira lehen zirena, eta herri handien beharrak ditugu. Igeldon konturatu ginen goizeko zaintza jartzen ez bagenuen haurrak Donostiara joango zirela. Ludotekarekin berdin, beharraren arabera joaten zara jartzen”.
 
Beharrak herri eta eskola handienak dituzte, baina txikiek badituzte euren ezaugarriak, Ixabel Lakuntzak bereizi duenez:
“Gu behin ere ez gara iristen kopuruetara, ezertarako”. Horregatik, beste logika batekin bilatu behar dituzte irtenbideak, Karrerak esperientziaz dakienez: “Ludoteka martxan edukitzeko, adibidez, egunero guraso bat egoten da begirale. Ez gara inoiz berdinak izango, desberdin antolatzen garelako. Zerbait behar dela? Bada gure artean antolatzen gara”.
 
Handiengan pentsatuta egiten da legea

Eusko Jaurlaritzako Eskola Txikien Batzordeko kide dira Karrera eta Lakuntza, eta bertan erakundeei euren beharrak ikusarazten saiatzen dira. Lakuntzak sistemaren kontraesanak agerian jartzen ditu: “Onerako eta txarrerako, dena egiten da eskola handiengan pentsatuta. Eskola txikietara agian bidali dituzte 18 ordenagailu, dauden ikasleak baino gehiago kasi”. Batzordearen lorpenak ere kontuan ditu: “Eskola mapan eskola txiki izena agertzea izan da lortutako gauza bat. Edo irakasleen egonkortasuna mantentzeko, eskola txikiek aukera dugu ordezko gisa dauden irakasleak bertan gelditzeko. Horrela ziurtatu daiteke irakasleen %50 ez dela aldatuko”. Baina denbora osoan arreta deitzen jardun behar dutela salatu du: “Kontuan hartu behar dute eskola txikiek berezitasun batzuk dituztela, eta egiten duten gauza guztietan egon behar luke aparteko zehaztapen batek, eskola txikietan zer edo nola egin dioena, DBHrako bereizten duten bezala”. Eskola txikiek behar bereziak baitituzte, batez ere formaziokoak: “Irakasle pila bat pasatzen da eskola txikietatik, eta irakasle horiek denak bi-hiru adin nahastuta nola lan egin ikasi behar dute eta formazio bat aldarrikatzen dugu. Badaukagu (Elena Laizek ematen duena), baina erabat koiunturala da, eta nahi dugu formazioaren beharra onartzea eta egonkortzea. Unibertsitatean ere azaldu dezatela nola lan egin behar den horrelako eskoletan. Eskola asko gara”. Karrerak borobil azaldu du administrazioaren aurrean duten sentipena: “Nik irudikatzen dut familia handi bat, eta txikitxoa hatza jasota, ‘hemen nago! hemen nago!’ esanaz. Hori gara gu”.
EAEko bilakaera
- 1960-1970eko hamarkadetan herri txikiak husten hasi ziren, eta hauekin batera eskola txikiak.
 
- 1970eko Espainiako Hezkuntzaren Lege Nagusiak eskola txiki asko desagerrarazi zituen: zortzi gela baino gutxiagokoak. Eutsi zioten eskolak are abandonatuago geratu ziren.
 
- 1980ko hamarkada erdialdetik hasi ziren irakasleak elkartzen eta pedagogia propioak lantzen. Berritzegunean koordinatzailea jarri zuten.
 
- 1990ean LOGSE legeak “landa-eremuko eskolak” hartu zituen kontuan, baina Oinarrizko Hezkuntza Orokorra 14 urtetik 16ra luzatu zuen. Ondorioz, eskola txikietan 14 urtera arte beharrean 12 urtera arte geratzen ziren ikasleak. Eskola txikien izaera kolokan jarri zen, eta mugimendua bizkortu zuen.
 
- 1993-12-20an Zizurkilen, Gipuzkoako Eskola Txikietako Guraso Elkarteen Koordinadora sortu zuten, 11 herritako guraso elkarteek. Egun 26 eskola txikitako guraso elkarteak biltzen ditu.
 
- 2003-2-25ean sortu zen Eusko Jaurlaritzako Eskola Txikien Batzordea, Anjeles Iztueta Hezkuntza sailburu zela. Egun Gipuzkoa eta Bizkaiko guraso eta irakasleek, koordinatzaileak eta Hezkuntza Ordezkaritzak osatzen dute.
 
- Eskola mapa berriak eskola txikiak kontuan hartu ditu; lehen aldiz izendatu dituen legea da.
 
Iturria: Lorea Agirre, Jakingarriak 64.
Infograma
Elena Laiz: “Lortzen duten maila akademikoa beste eskoletakoen berbera da, baina hobeto ikasia”
1958an Bilbon jaioa, irakasle izateko. 31 urte daramatza irakaskuntzan. Lehen urteak eskola oso handietan egin zituen, eta ondoren 24 urtez aritu da Zizurkilgo (Gipuzkoa) eskola txikian. Duela 18 urte egin zuen topo konstruktibismoarekin, eta harrez gero Myriam Nemirovsky-ren beraren eskutik “formazio oso sakona” jaso zuen. Orain hiru urte gaixotasunak haurren artetik atera zuen, baina Eskola Txikien pedagogia lantzen jarraitzen du, irakasleen formazioa bideratzen.
 

Adin desberdinekoak gelan nahasteak zer ezaugarri dakartza irakasterakoan?


Dudarik gabe adin aniztasuna oso ona da. Jende denak erraz ikusten du txikiek gehiago ikasten dutela handiekin batera, baina handiek ere asko ikasten dute txikiekin. Handiek askotan azaldu behar izaten diete txikiei zer egin duten, eta zerbait azaldu behar duenak beste pauso bat ematen du, beti gehiago ikasten du. Batzuetan txikiekin gauza bat lantzen ari zara, eta gure ustez handiek oso menperatua dute hori jada, baina agian ez, eta oso ongi etortzen zaie berriro entzutea azalpen hori, edo adibideak jartzea... “Kontxo, orain hobeto ulertu dut” esaten dute. Beste estrategia didaktiko bat da “tutorizatua” deitzen duguna: txiki bat handi batekin jarri, binaka, eta zaharra da tutorea eta txikia tutorandoa. Jarduera zehatzak egiten ditugu horrela, adibidez: handiak irakurri behar dio txikiari, txikiak ez badaki irakurtzen. Horrela, handiak prestatu egin behar du testu hori, txikiak ulertu dezan ondo. Hor biak ari dira lantzen irakurketa. Edo txikiak topatzen ditu ulertzen ez dituen hitzak eta handiarekin elkartzean galdetzen dizkio, edo txikiak ekoizten du testua eta handiak transkripzioa egiten dio modu konbentzionalean... Ikasketetan zailtasunak dituzten ikasle handiak oso ondo sentitzen dira egoera horretan: txikiarentzat handi hori delako ikaragarria eta miretsi egiten du.
 
Adinen arteko errespetua asko lantzen da, batzutan behar hutsagatik. Sarri handiek txikien beharra dute, adibidez jolasteko. Denek dute denen beharra. Txikiek ikusten dute nora jo behar duten, oso motibatuta daude ikusten dutelako zer egiteko gai diren handiak. Baina handiek errespetua zor diete txikiei, eta ikusten dute eurak ere hortik pasa zirela orain dela gutxi.
 

Nola egiten du lan irakasleak?


Gai edo proiektu bera eramaten dugu aurrera denok. Ume denek bere ardurak eta konpromisoak betetzen dituzte, baina bakoitzaren emaitza edo erantzuna desberdina da, bakoitzaren garapenaren arabera. Hasieran irakasleei kosta egiten zaigu, hala erakutsi digutelako, testu liburuak eta material didaktikoak mailaka daudelako antolatuta. Material horiekin lan egitea zaila da adin desberdineko ikasleekin. Baina beste era batera lan eginez gero, oso aberatsa da. Ikasleei aldiz, ez zaie batere kostatzen: herrian, familian... adin desberdineko jendea ibiltzen gara elkarrekin, leku guztietan. Eskolan bakarrik bereizten dira pertsonak adinaren arabera. Oso antinaturala da berez, eskola adinka antolatzea.
 

Maila akademiko ona lortzen dute?


Lortzen duten maila akademikoa beste eskoletakoen berbera da, baina niretzat hobeto ikasia. Ikastearekin egiten den binkuloa, atxekimendua, oso desberdina baita. Irakurtzen ikasi ondoren, zer diozu? Irakurketari gorrotoa, irakurzalea zara, menperatzen duzu irakurketa egoera desberdinetan? Atxekimendua gainerako hori dena da. Eskola txikiak errazten du atxekimendu afektiboa: gutxi dira, oso ondo ezagutzen ditugu, denbora hartu dezakegu patxada gehiagorekin lantzeko gauzak, lasaitasun gehiago lortu genezake.
 

Sozializazioa da beste kezka bat, harreman sarea txikiegia ote den.


Nik lehen urteak eskola handietan egin nituen, eta askotan ikusten zenituen umeak bakar-bakarrik patioan edo binaka edo hirunaka, zortzirehun umeren artean. Ez pentsa zortzirehunak elkarrekin ibiltzen direnik.
 
11-12 urterekin iruditzen zait behar dutela esparru handiago bat, baina gauza guztietan: lagunarte handiagoa (nahiz eta lagun minak gutxi izango diren), ikusi behar dituzte saltsa gehiago, arazo gehiago... DBH egitera eskola handira doazenean beste mundu bat deskubritzen dute, eta horrek ere bere xarma badu. Baina 11-12 urtera arte oso ondo daude eskola txikietan, oso goxo. Jasotzen duten lasaitasuna, arreta indibiduala, maitasuna... oso ona da. Bere inguruak hasieran babesa ematen die, eta txikitan hori behar da, hasierako babesak eta ziurtasunak ume seguruagoak egiten ditu. Handiagoak direnean, babes hori hartua dute, nahiko prestatuta daude kanpora ateratzeko.
 

Munduan zer erreferentzia daude?


Espainiako Estatuan “escuela rural” deitutako asko daude, Katalunian mugimendu handia dago, Aragoin eta Galizian ere bai... Finlandiako hezkuntzaren emaitza onak atera zirenean, deskubritu genuen eskola gehienetan adin desberdineko haurrak nahasten dituztela gelan, eskola txikiak direla, herritik gertu daudenak. Ez dira makroeskolak.
 

Pedagogikoki oso garatuta zaudete, baina eskola publikoa denez, irakasleen joan-etorria ikaragarria da.


Hori da dugun arazo handietako bat. Bertan gelditzen diren irakasleentzat ere gogorra da urtero azaldu beharra nola lan egiten dugun, zergatik, zer onura dituen... Batzutan jendea etortzen da ezagutu gabe zer den eskola txiki bat, eta jartzen direnerako... Iaztik, irailean datozen irakasle berriekin saioak egiten ditugu, bereziak eurentzat. Oso tinko jartzen ditugu gure oinarriak, eta zama hori arintzen zaie eskolako irakasle finkoei. Berehala eskolako dinamikan sartzen dira, eta ikasturtean zehar fomaziorako mintegi eta bilerak egiten ditugu irakasle denekin, bai finko eta bai berriekin. Borondatezkoa da mintegi hauetan parte hartzea, baina ia denek hartzen dute parte: umeekin lan nola egin bideratzen dugu, unitate didaktikoak prestatzen ditugu, teorian sakondu, esperientzia trukatzen dugu... Eta garrantzitsuena dena, ikasleekin praktikan jartzen dute landutakoa. Ikasleengana iristen ez bada lan hori, nire lana alferrikakoa litzateke.

Azkenak
Osakidetzan egiturazko eta egiazko konponbideak eskatu dituzte Gasteiz, Bilbo eta Donostian

Milaka pertsona kalera atera dira larunbatean, Eusko Jaurlaritzari eta Osasun Sailari "konponbide errealak" eskatzeko, Osakidetzaren arazo estrukturalak konpon ditzaten.


Aroztegiari ezetz esan dio jende oldeak Iruñean, eta auzipetuen absoluzioa eskatu du

Milaka eta milaka lagun elkartu dira larunbat bazkalondoan Iruñean, Baztango Aroztegiaren makroproiektuari aurkakotasuna adierazteko eta maiatzean epaituko dituzten zazpi auzipetuen absoluzioa eskatzeko. Bideoz grabatu dugu amaiera ekitaldiko hitzartzea [albistearen... [+]


Bonus track: non dago saria?

Jan-edanean zeuden denak, itxuraz alai, baina baten bat urduri zebilen aperitibo eta aperitifa artean. Bigarrenez jasoko zuen saria, baina eskuetan edukiko zuen lehenbizikoa izango zen. Eta urduri zegoen, oroigarriak bulegora heldu beharra zeukalako, joder. ARGIA Sariak ez dira,... [+]


Argia Sarien kronika
Galga azkartasunari

Gauzak bizi eta azkar aldatzen badira ere, zenbait kontu ez dira aldatzen: Argia Sarien ekitaldia da horietako bat. Horixe esan dio kronikagile honi beharrera etorri den kanpoko kazetari batek, ARGIA asko aldatu dela esatearekin batera, sari-banaketa hasi aurretik. Onerako ari... [+]


2025-01-31 | ARGIA
Interneteko Argia Saria: Oroibidea

Galtzaileen herri ondarea sarean jartzeko erakunde publiko batetik egindako ahaleginagatik, ahots gabeen ahotsa entzuteko aukera emateagatik, eta batez ere, Nafarroak aitzindari izaten segi dezan oroimen historikoa berreskuratzeko bidean, Interneteko Argia Saria Nafarroako... [+]


2025-01-31 | ARGIA
Banatu ditugu euskarazko komunikazioaren 2025eko Argia Sariak

Sei sari banatu ditugu aurten: ikus-entzunezko saria EITB Kultura telebista saioari eman zaio, prentsako saria Irutxuloko Hitza Donostiako hedabideari, entzunezko saria BaDa!bil podcastari, interneteko saria Oroibidea bilatzaileari eta komunikazio kanpaina onenaren saria Altxa... [+]


2025-01-31 | ARGIA
ARGIAko lantaldearen mezua: Mundu ilunean, ARGIA gehiago

Onintza Irureta Azkunek egin du hitzartzea ARGIAko lantaldearen izenean:

"ARGIAko komunitatea osatzen duten milaka lagunetako batek berriki adierazi digu batzuetan ARGIA iluna dela, barruak mugiarazten dizkion albiste gogorrak daudela. Lan ona egiten dugula, baina... [+]


2025-01-31 | ARGIA
Urteko kanpaina onenaren Argia Saria: Altxa Burua

Seme-alabek lehen mugikorra izateko adina atzeratzeko eskolaz eskola egindako lanagatik eta lortutako emaitzengatik, ikastetxeak mugikorrik gabeko arnasgune izateko borrokagatik, kanpaina onenaren Argia Saria guraso elkarteek osaturiko Altxa Burua ekimenarentzat izan da... [+]


2025-01-31 | ARGIA
Merezimenduzko Argia Saria: Ene Kantak

Hamabost urteotan gazteenen artean euskara sustatzeko egindako lanagatik eta lortutako arrakastagatik,  Merezimenduzko Argia Saria Ene Kantak proiektuarentzat izan da. Saria Nerea Urbizu, Fermin Sarasa eta Jesus Irujok jaso dute.


2025-01-31 | ARGIA
Entzunezko Argia Saria: BaDA!bil podcasta

Entzunezko Argia Saria BaDA!bil podcastak jaso du, Hiru Damatxo ekoiztetxeak ekoitzitakoa, eta Gerediaga elkarteak eta EITBk finantzatutakoa. Podcastak kulturgintzan dabiltzan lau mahaikidez osaturiko bost mahai inguru jaso ditu Durangoko Azokaren bueltan. Saria jaso dute Amets... [+]


2025-01-31 | ARGIA
Prentsako Argia Saria: Irutxuloko Hitza

Prentsako Argia Saria Irutxuloko Hitza-rentzat izan da, eskuin muturraren igoerari egindako jarraipenagatik eta talde erreakzionarioen benetako aurpegia erakusteko kalean hor egoteagatik. Aurten 20 urte beteko ditu Donostiako hedabideak. Aizpea Aizpurua, Andrea Bosch,... [+]


2025-01-31 | ARGIA
Ikus-entzunezko Argia Saria: EITB Kultura

EITB Kultura telebista saioak jaso du Argia Saria euskal kulturgileen lana bistaratzeagatik, Euskal Herriko txoko guztietako proiektuak telebista publikora ekartzeagatik, eta egiten duten kalitatezko ikus-entzunezkoagatik. Saria Leire Ikaranek eta Kerman Diazek jaso dute, Berde... [+]


Calexit, Kaliforniaren independentzia bilatzen duen ekimena

Ekimenak erreferendum eskaera egin du eta Shirley Weber estatu idazkariak onartu. Orain, prozesuari jarraipena emateko, 546.000 sinadura lortu behar dituzte datorren uztailerako. Marcus Evansek egin du eskaera.


Eguneraketa berriak daude