Jaia eta sozietatea


2021eko uztailaren 19an

Uda, jai nagusien aroa. Denbora berezia, errito eta ospakizunak, elkarretaratzeak, musika eta dantzaldiak, oturuntzak, mozkorraldiak, katarsia... Nahiz batzuentzat -aski berria den joera- bertatik alde egiteko unea ere baden.

Jaia ziklikoki errepikatzen den erritoz beteriko aroa da, sinkroniazko denbora. Jatorria sozietatea osatzeko, integratzeko eta iraunarazteko behiala egin ohi ziren ospakizunetan dauka. Eta nahiz gero eta higatuagoa izan, oraindik ere egitate berezi eta garrantzizkoa izaten dirau. Guti edo asko, sozietatearen portaera eta kultur erak isladatzen dira bertan, haren oroitzapen-asmoak proiektatzen. Osagai definigarria da, kultura, ondare bizi eta bizigarria. Antropologia, psikologia, osasungintza, soziologia edota ekonomia arloko adituak ados dira horretan.

Sozietate sail guztien partaidetza baitezpadakoa izateaz gain jaiaren ezaugarria ere bada. Hain zuzen, jaiak badu denok «berdinago» bilakatzen gaituen giro «demokratizatzaile» bat, «horizontatzailea». Ohiko denboran, diakronian, agintegoa hierarkizaturik dago, jendartearen egituraketa bertikalagoa da, erpin gisakoa. Jaian, aldiz, behetik gora datorren ahotsa da nagusitzen eta «horizontalki» zabaltzen. Jaian denak kideago dira bilakatzen.

Egun, goitik beherako antolaketa, kontsumoko ekitaldiak nasai, partaidetza pasiboa baizik eragiten ez duen jai-ereduaren ezarpena bizitzen ari gara. Ondorioz, jaia integratzaile, osagarri eta are katartiko zentzuz gero eta barne-hustu eta besterenduagoa gelditzen ari da. Muntatzen dituzten parafernalia guztiek -gero eta «ikusgarriagoak», nola ez- egoera larri hori mozorrotzea dute helburu, joera pasiboa oraindik gehiago eraginez bidenabar.

Jaiarekiko jarrera horretan ordenaren izaera menperatzaile, zikiratzaile eta eskasa oraindik ageriago gelditzearekin batera, orobat dira nabarmentzen zein diren oposiziotzat har daitekeen «kalearen» pisu eta gaitasuna. Eta horretan, aitortu behar, politika orokorraren ideiara, eta funtsean, sistemak aise errekuperatzen dituen inertzi antzu eta eskasak soberan nagusitu ohi dira jaiaren «kalean».

Gurean, nahiz oraindik aski bizirik mantentzen den herritarren partaidetzaren tradizioa, begi bistakoa da jaiaren higadura. Konformismoa, delegazionismoa, inertzia, errazkeria, ahulezia... -erantzunak barne-, nabarmenegiak dira aspaldi honetan. Jaiaren transmisioa, adibidez -baitezpadakoa biziraun nahi duen edozein jardueratan-, aski herdoildurik datza, ustez eta haren barne-erreproduzitzeko gaitasuna agortezina den. Ustea ustel. Ordenaren agintekeriaren testuinguruan, salakuntza eta erantzunak, direnean, hark markatuaren araberakoak dira eta, gutiz gehienetan, zoritxarrez, aldez aurretik galduak. Eta jaia, oparo eta sozietate mailan eraginkor izanen bada, hastekoz eta bat sorkuntza da, aurrekoa transmitituz eta etengabe sortuz, aldatuz eta egokituz doan sorkuntza aske, osasungarri eta bizigarria. Ondotik soilik letorke, zinezko elkar ezagutu eta onartzearen ondorioz, -egun nahitaezkoa dirudien- ordenarekiko askatasun eta erantzukizunezko elkarlana.

Egungo egunean, erran gabe doa, jaia ez daiteke behiala bezala erabateko kaosaren leherketa izan; ia inon ez. Baina oraindik ere, zinezkoa izanen bada -sozietate eragin baikorrak barne-, kaosaren osagaiak funtsezkoak ditu. Asko da, beraz, jokoan dagoena. Peña-konpartsa eta antzekoak, batzuk behinik behin, saiatzen dira, baina edo auziak jendartearen puska garrantzitsu baten inplikazioa erakartzen du edo jai dugu, eta ez prezeski aipatzen ari garen motakoa.

Baiki. Gure inguruan, gainean, barnean garatuz doan mundua -menperakuntza, indibidualkeria, kontsumismoa, pasibismoa, abaila, sasi jaia eta antzekoak- jai osotuaren aurka doa; hots, gure berezitasun baten aurka. Galdera-erantzuna, beraz, gizarteari da. Baina, kontziente ote? Nahi/behar ote halako jairik?

Bitartean, zer gerta ere, jaian murgiltzea ez da errezeta txarra.


Azkenak
2025-01-30 | Aiaraldea
Amurrioko Udalak uko egin dio Aiaraldea Komunikabidearen dirulaguntza 2025eko udal aurrekontuetan sartzeari

Ostegun honetako Udal Osoko Bilkuran eztabaidatu eta bozkatuko dira Amurrioko Udaleko 2025erako aurrekontuak eta, beste behin ere, Udal Gobernuak uko egin dio Aiaraldea Komunikabidearen hitzarmen eta dirulaguntza berrezartzeari.


2025-01-30 | Ahotsa.info
KarKarCar, mugikortasun kooperatiboko proposamen berria Iruñerrian

Kar Kar Car auto elektrikoen erabiltzaileen kooperatiba ibilgailuen flota handitzen eta bere zerbitzua Iruñerriara zabaltzen ari da.


Guardianeko langileek mobilizazioekin jarraituko dute, instituzioen “promesa faltsuen” aurrean

Asteazkenean ekin zion Laudioko enpresak labea hozteko prozesuari, Eusko Jaurlaritzako teknikarien bermearekin. Langileak haserre eta "engainatuta" azaldu dira erakundeen jarrerarekin: "Gu babestera joan eta langileen ondoan egon behar zuena, ez da egon"... [+]


2025-01-30 | Gedar
Otsailaren 12an epaituko dute Raimundo El Canastero taldea

Lizarrako Udalaren jarrera autoritarioa salatzeko sortu zuten Beef D'Alda abestia, eta horren harira auzipetu dituzte. Adierazpen askatasuna aldarrikatzeaz gain, otsailaren 8rako egitarau bat antolatzen ari dela jakinarazi du musika taldeak.


Etorkizuneko belaunaldiak gurpil gainean eramanez Gasteizen

Bizieskola ekimenaren bitartez Gasteizko Eraman kooperatiba ikastetxeetako umeak trebatzen hasi da ikasturte honetan, hirian bizikletaz segurtasunez eta modu independentean ibiltzeko. Gasteizko Udalarekin batera parte hartzen du ekimenean, eta kooperatibako kideek ikastetxeetako... [+]


Mendebaldeak Kongon dituen hainbat enbaxada jo-mugan hartu dituzte M23ren kontrako protestetan

Kongoko Ipar-Kivuko Goma hiriburura sartu eta bereganatu du Martxoak 23 talde armatuak. Zabalpena aitzina doa eta Bukavu Hego-Kivuko hiriburua dute orain xede. Herritarrak karrikara atera dira, M23aren aurka eta Ruandak eta Mendebaldeak erakunde armatu horri erakutsitako... [+]


2025-01-30 | Axier Lopez
Mugikorrik gabeko eskolak Brasilen

Gure bizitzetan pantailen inbasioa azkartu da azken urteotan. Euskal Herrian, alde batetik, “pantailak euskaraz” nahi ditugula diogu ikus-entzunezkoen eskaintza handitzeko, eta bestetik, antolatzen gara eskoletan askotariko pantailek irabazi dituzten eremuak... [+]


2025-01-29 | Julene Flamarique
Greba mugagabea hasiko dute Trapagarango MFS enpresaren 104 langileen kanporatzearen aurka

ELAk eta LABek EREa baztertu eta berau erretiratzea galdegin dute. Sindikatu biek gogoratu dute 2023an antzeko neurriak geldiaraztea lortu zutela mobilizazioen bitartez


2025-01-29 | Julene Flamarique
Marokok “inolako azalpenik eman gabe” El Aaiunen sartzea eragotzi die Eusko Legebiltzarreko ordezkariei

Mendebaldeko Saharako giza-eskubideen egoeraren azterketa egiteko bidaia egin dute Euskal Fondoko eta Eusko Legebiltzarreko kide batzuek. Hegazkinetik ezin izan dute jaitsi ere egin. Legebiltzarkideek Marokoren jarrera “lotsagarria eta onartezina” dela adierazi dute.


2025-01-29 | Leire Ibar
Urriaren 7ra atzeratu dute Korrikan migratzaileei muga zeharkatzen laguntzea egotzi zietenen epaiketa

Astearte honetan Baionan egitekoa zen zazpi herritarren aurkako epaiketa zortzi hilabetez atzeratu dute. Iazko Korrikan, Irun eta Hendaia arteko Santiago zubia zeharkatuz, 36 migratzaileri Ipar Euskal Herrian sartzen lagundu izana egotzi die Frantziako Justiziak. Defentsak... [+]


2025-01-29 | Aramaixo Bizirik
“Itsaraz” zentral eolikoaren kontrako ingurumen txostenaren balorazioa

Urtarrilaren 16an, Madrilgo administrazioko Trantsizio Energetikorako Ministerioak irrikaz eta kezkaz itxaroten genuen “Itsaraz” proiektuaren gaineko ingurumen-inpaktu adierazpena argitaratu zuen. Ebazpenak makroproiektu honen aurkako erabaki irmoa bezain argia... [+]


Teknologia
Estetikoa

Asteburu honetan 'estetikoa' hitzaren inguruan pentsatzen aritu naiz, lagun batek esandako esaldi baten harira: “Lan hau estetikoa da”. Estetikoa hitzaren etimologia aztertu dut, badirudi jatorrian zentzumenen bidez hautematea zela bere esanahia, eta gerora... [+]


Eguneraketa berriak daude