Roberto Bermejo, EHUko ekonomia jasangarriaren irakaslea: «Nondik aterako dituzte 6.000 milioi euroak? AHT ez da egingo»

Ekonomia jasangarria diseinatzera bideratzen du bere ikerlari lana Ekonomian doktore den EHUko irakasleak. 2004an aurkeztu zuen txostenak, Análisis de rentabilidad del proyecto de la «Y» vasca y bases para una estrategia ferroviaria alternativa delakoak, kritika zorrotza egiten dio AHTren proiektuari. Espainiako Auzitegi Nazionalean «Euskal Y» proiektuaren aurka hainbat udaletxek jarritako demandarako informe periziala egin zuen. Bermejoren izenak zurrumurrua zabaltzen du Jaurlaritzako Garraio sailean. Jaurlaritzaren datu eta zifrez oso bestelakoak eskaini dizkigu elkarrizketan. Bere lanak landuenetakoak eta erreferentzia dira (ikusgai helbide honetan: www.bakeaz.org/publicaciones/autores/Bermejo.htm).
AHT egiteko Jaurlaritzaren argudio nagusietakoa da Europarako garraio fluxuak galtzen ari garela, eta Europarekiko harremanetan atzera geratuko garela.
Hau 1988 inguruan Jaurlaritzak hartutako erabaki politiko bat da. Sinbolo, estandarte bat da, horregatik ateratzen da hauteskunde kanpainetako bandera gisa. Garraioetan zein arazo dugun zehaztea izan behar luke horrelako proiektu baten abiapuntua. Onartu nezake fluxuren bat galdu dezakegula, baina hori ez da txarra, N1-ean dugun ataskoa ikusita. Fluxuak beste alde batzuetatik ere badatoz, Portugal, Andaluzia, Madrildik... Linea hau ez badago lotua gainerako penintsularekin, ez du arazoa konponduko. Ez dago beste erremediorik, gobernu zentralarekin kolaboratzea baino, linea egin dezan. Konfrontaziorako eta sinbologiaz betetako beste elementu politiko bat da hau.

%2,41eko errentagarritasuna lukeela idatzi duzu, gehienez. Garraio sailburu sailak dio %8,38koa dela. Nola azaltzen da aldea?
Nik ez dakit bere kalkuluak nola atera dituen. Nik ikerketa bat azaldu dut, eurek azaldu dezatela nondik ateratzen dituzten zenbakiak. Amann prestidigitadore handia da, denetik atera eta denetik esan du urteen joanean.
Baina euren datu hori ez dator bat ez Europako Batasuneko iritziekin, errentagarritasun gutxienekotzat baitute. Gastuak izugarriak dira, lurraldearen ezaugarriengatik: proportzioan, Bilboko metroak baino tunel gehiago egin beharko ditu, metro ikaragarri bat izango da AHT.

Ez duela bideragarritasun ekonomikorik diozu, eta aldiz, Amannek beti esan izan du 2010erako eginda egongo dela eta obrak hastera doazela. Oraingoan, hasi egingo dituzte.
Hasiko dituzte, bai, baina 6 kilometro bakarrik. Eta hauteskunde kanpainan. Zentzugabekeriari eginiko monumentua izango dira, inora ez doazen 6 kilometroak. Nondik aterako ditu une honetan obra egitea kostako litzakeen 6.000 milioi euroak?

Beraz, proiektuan aurreikusten diren 3.300 milioi euroak murritz geratuko dira?
Obra denetan hazten dira kostuak. Madrid-Bartzelona arteko AVE ibilbideak jada %60ko desfasea du aurrekontuetan. Europako bataz-bestekoa baino bi aldiz gehiago gastatu du Espainiak garraio azpiegituretan: Europan BPGren %1z azpitik gastatzen dute, eta Espainiako Estatuak %1,8 inguru. Zergatik egin dira azken urteotan Espainiako Estatuan hainbeste autobia eta autopista? Europako fondoetatik hartzen duelako. Orain hori bukatu egingo da, inork ez duelako nahikoa diru. Garraioaren Liburu Zuriko finantziazio atalaren titulua ere horixe da "Finantziazioaren burukomina". Ez dago garraiorako behar beste dirurik Europan, gutxiago estatuan, eta hare gutxiago autonomia erkidegoetan.
Gainera ezegonkortasun politiko eta ekonomiko handia etorriko dela aurreikus daiteke. Petrolio barrika egun 50 dolarretan dagoen arren, hamarkada bukaerarako 150 dolar inguruan egon daiteke. Eta irakurri dudanaren arabera, AEBk Irani gerra deklaratua diote eta ekainerako erasotuko omen dute. Testuinguru horretan, zein politikok egin ditzake hamar urterako planak? Parragurea ematen dit.

Foru Aldundiek, Jaurlaritzak, eta Gobernuak dirua jarriko dutenik ez duzu sinisten.
Frogatu egin beharko dute, baina nik dakidana da Foru Aldundi denak leporaino zorpetuta daudela errepideko obrekin. Zer esanik ez Bizkaiakoa, Supersur-arentzat Europako Inbertsio Bankuari prestamoa eskatu behar izan baitio, eta Bizkaiko diputatuaren hitzetan, "gure seme-alabek eta baita bilobek ere ordainduko dute".

Hasieran bidaiarientzat bakarrik pentsatu zen AHT. Gero proiektua moldatu zen, merkantziak garraiatu ahal izateko. Eguneko 1.000 kamioi eramatea aurreikusten du proiektuak.
Sinboloak botatzen dira, analisirik egin gabe. Gero, oposiziotik proiektuari egiten dizkiogun kritikekin, argumentuak gehitzen eta proiektua moldatzen joaten dira.
Espainiako tren sarearen mapa begiratuta, kontraesanak ikusten ditut: Valladolid inguruko trenbidea linea arruntentzako da. Hortik gora abiadura handikoa dator, bidaiarientzako bakarrik dena, bide bat Galiziarantz eta bestea honantz. Beraz, nola iritsiko dira Valladolidera merkantziak? Eurak bakarrik? Printzipioz, linea abiadura handikoa bakarrik izatekoa zen, orain zer egin behar dute, merkantzientzako dena eraldatu? Sare osoaren filosofia definitzen duena, ez zati batena bakarrik, Espainiako Gobernua da.
Amannekin hamaika aldiz hitz egin dudanean esan dit, balio erantsi handiko merkantziak eramango dituela trenak. Aldiz, zein dira hemengo merkantzien fluxu handienak? Granelak, balio erantsi gutxikoak, txatarrak, siderurgiako oinarrizko produktuak... Horiek ez dira AHTz joango. Zer ekarpen egiten dio tren honek herriari? 1.000 kamioi pasako direla diote. Zer pasako dira, beraiek diotelako, ezta? Aurreikusi daitekeen bakarra da 1.000 kamioi eramateko gai izango dela, baina ea nola behartzen duzun kamioilaria trena erabiltzera.

Esana duzu garraio politika aldatu ezean kolapsora goazela. Zergatik?
Herri honek ataskorako osagai denak ditu. Txikia da, menditsua, biztanle asko ditu, batez ere Bizkaian eta Gipuzkoan. Beste edozein herrik baino industria gehiago du, gainera industria pisutsuan espezializatutakoa. Eraikuntza neurriz kanpo ari da lanean, beraz, harri asko garraiatzen du. Europako pasorik konfliktiboenean gaude. Garraioa neurrigabe hazi da, batez ere kamioiena. Pertsonako kamioi kopurua askoz altuagoa da Europakoa baino...
Azpiegiturak eginaz konpondu nahi dute arazoa. Ez dago munduan herririk azpiegitura berriak eginaz kolapsoen arazoa konpondu duenik. A8 ataskatua dagoelako Supersur-a egiten bada, jendeak hartzen duen mezua da kotxe gehiago kabituko dela, eta urrutiago iritsiko dela kotxez. Sortzen duzuna, beti eskaera handiagoa da, eta kotxearen kultura bultzatzen duzu. Hiriburu batetik bestera egiten diren desplazamenduak %7 bakarrik dira. Gainerako desplazamenduak bailara artekoak dira. Beraz, AHTk ez du arazoa konponduko.

Amannen argudioa da, hau ez dela barne arazoak konpontzeko proiektua, Europarekin lotzeko baizik.
Hori da beste mitoetako bat. Ez al gaude Europarekin lotuta? Edonork hartu dezake abioia eta Londresera joan, 30 euroren truke. Autobiekin ere lotuta gaude Europarekin.

Denek diote trena dela irtenbideetakoa. Baina zuk proposatzen duzu azpiegitura zaharra berritu eta zati berri batzuk egitea. Aldiz, Jaurlaritzak dio osorik berria egin behar dela.
Espainia da Abiaura Handiko bide gehien dituen Europako bigarren herria. Bitartean, Europa osoa azpiegitura zaharrak berritzen ari da, errentagarritasun ekonomiko eta sozialari begira. Hemen sinboloen politika egiten jarraitzen dugu. Zergatik ez ditugu lehenik arazoak aztertzen eta garraio azpiegitura eraginkorrena pentsatzen? Komentzituta nago AHTk trenaren heriotza ekarriko duela gure herrira. AHTrekin sos denak xautu ondoren, nondik aterako du Jaurlaritzak dirua azpiegitura zahartua berritzeko? Eta Euskotrenen erabiltzaile naizen aldetik, oso ondo dakit zer egoeran dagoen trenbide hau. Zati batzuetan 10 kilometro orduko doala dirudi. Nik garraio eredu oso bat planteatzen dut, herritarrak trenez mugitu daitezen eguneroko joan-etorrietan. Amann, aldiz, sinboloak planteatzen ari zaigu. Demagogia politikoa da: "Europarekin lotura", "Modernotasuna", "Aurrerapena"...

Alternatibak aztertuz, zer azpiegitura behar genituzke garraioa ordenatzeko?
1999ko Azpiegitura Planean ez dagoen edozein bide eraikuntza lan gelditu dadila eskatzen dut: Supersur-a, A8-a zabaltzea, korridoreak... Ez daitezela errepide gehiago egin, eta plan zehatz bat egin dadila tajuz, Aldundien eta Jaurlaritzaren artean erdibana finantzatuta. Hau da modu bakarra trena dimentsio denetan garatu dadin eta trenbidea izan dadin hemengo garraioaren bizkar hezurra: merkantziak eta bidaiariak eraman ditzala, bailara arteko lineekin, linea txikiak nagusiarekin lotuta egonik. Horrela, egongo dira hiriburutik hiriburua oso azkar doazen trenak, baina baita ondoko herriak lotzen dituztenak ere. AHTk poloak indartuko ditu, eta tarteko lurraldeak desertizatu.
Noski, jendea behartu egin beharko da kotxea uztera. Garraio politika berri bat behar da, trenera emana izango dena.

AHTk zer lotura du ekonomiaren garapen ereduarekin? Gero eta gehiago produzitzea bultzatzen duen garapenak, garraio gehiago eskatzen du.
Europak dioena da mugikortasuna baretu egin behar dela. Amannen diskurtsoan, aldiz, garraioa sektore ekonomiko bat da eta BPG aportatzen du, alegia, zenbat eta garraio gehiago, aberastasun handiagoa dugu. Eta hori edozein adituk ukatuko dizu. Garraioa ez da sektore bat, esparru ekonomiko bat da gainerakoak zerbitzen dituena. Kontua ez da mugikortasuna haztea, garraio eraginkorragoa egitea baizik. Hemen ez dago armoniarik ez osagarritasunik errepide sarearen eta trenaren artean.
Azpiegituretan inbertitzeak ekonomia hobetzen duela uste da, eta esperientziak erakusten du ez dela horrela. Noski, oinarrizko azpiegitura behar da, baina hortik aurrera, hipermugikortasunak arazo ekonomikoak sortzen ditu.

AHTren proiektuak kontsentsu gutxi izan duela esan izan duzu. Baina instituzioetan gehiengoa atera izan du beti, eta badirudi kalean ere jendeak hori nahi duela.
Gobernuaren erabakia izan zen, ez zen debaterik izan. Geroztik hamaika foro egin dira. Nik informea atera nuenean, argudio asko eman nituen. Zein izan zen Garraio Sailaren erantzuna? Bere indarrei deitzea eta adierazpen publikoa egitea AHTren aldeko atxikimendu erabatekoa agertuz. AHTren alde agertu ziren eminentzia haiek guztiek, ziur nago, ez zutela txostena irakurri. Zertara ari gara jolasten?

Zer probabilitate daude proiektua egiteko?
Hau luzerako doa, eta zenbat eta gehiago atzeratu AHT egiteko obrak, zailago izango da egitea, urtetik urtera presupuesto gutxiago egongo baita. Europak gero eta laguntza gutxiago emango dio Espainiari, pixkanaka alderantziz izan dadin, Espainiak eman dezan laguntza Europan. Zer beste aukera dituzte? Europako Inbertsio Bankuari prestamoa eskatu eta 50 urterako zorpetzea? Edo kupoa dela eta Gobernuari beste erkidegoek aportatzen diotena bakarrik aportatzea? Uzten badiete izango da. Komentzituta nago ez dutela AHTrik egingo.


Azkenak
2025-01-30 | Julene Flamarique
Erantzukizunak eskatuko dituzte Zaldibarko tragediaren bosgarren urteurrenean

Joaquin Beltran eta Alberto Sololuze gogoratzeko eta hondamendiaren erantzukizunak eskatzeko elkarretaratzea egingo dute igandean Zaldibarko Eitzaga auzoan. Luizia “enpresarien diru goseak” eragin zuela, eta Eusko Jaurlaritzak “ardura txikiena ere ez duela... [+]


Zigor gehiago espero dituzte Zarauzko EAJko zinegotzi ohiaren etxearen auzian

EAEko Auzitegi Nagusiaren epaiak ez duela "zirrikiturik utzi" dio SOS Talaimendi plataformak, eta "oraindik merezi duten legezko zehapena jaso ez duten zenbait erabaki arbitrario eta ia delituzko" geratzen direla adierazi du. Besteak beste, Zarauzko Udalak... [+]


2025-01-30 | Leire Ibar
Osasun publikoaren alde otsailaren 1ean Bilbon, Gasteizen eta Donostian kaleak betetzera deitu dute

Osasun Publikoaren Aldeko Herri Plataformak (OPA) manifestazioak deitu ditu otsailaren 1erako. Mobilizatzeko deia egin dute osasunaren pribatizazioari aurre egiteko, lehen arreta indartzeko, osasun arloko langileen baldintzak hobetzeko, prekaritateari aurre egiteko eta kudeaketa... [+]


2025-01-30 | Julene Flamarique
“Irabazi egin dugu”: Burlatako etxegabetzea gelditu du Iruñerriko Etxebizitza Sindikatu Sozialistak

Genero-indarkeriaren biktima den emakume bat eta haren bost seme-alabak, horietatik hiru hemezortzi urte beherakoak, etxetik bota nahi izan dituzte ostegunean. Erabakia aurrera eramateko baldintzarik ez zegoela argudiatuta ez dute kaleratzea burutu, baina beste data bat... [+]


Isunak kendu dizkiete ertzainei euskaraz hitz egiteagatik zigortutako donostiarrei

Eusko Jaurlaritzak isunak kendu dizkie ertzainei euskaraz hitz egiteagatik zigortuak izan ziren Donostiako herritarrei. Manex Ralla eta Amaia Abendaño dira herritar horiek, isunak kendu dizkietela baieztatu diote hedabide honi.


2025-01-30 | Leire Ibar
EITBko Euskara Batzordeak salatu du euskararen eskakizuna baztertu dela zuzendaritza postuetan

EITBko Euskara Batzordeak gaitzespena adierazi du azken hilabeteetan egindako zuzendaritza postuetarako hautaketa prozesuak direla eta. Salatu dutenez, euskarazko C1 maila ez duten hiru pertsona hautatu dituzte postu garrantzitsuetarako: EITB Mediaren zuzendaritzarako, Social... [+]


Adifek dio AHTko obretan salatutako lan-esklabotza egoerak “gezurra” direla

AHT Geldituk Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren obretan lan esklabotza egoerak daudela salatzen duen lekukotza eskandalagarria jaso ondoren, obra horiek sustatzen dituen Adif sozietateak publikoki erantzun behar izan du: "Gezurra dira".


2025-01-30 | Aiaraldea
Amurrioko Udalak uko egin dio Aiaraldea Komunikabidearen dirulaguntza 2025eko udal aurrekontuetan sartzeari

Ostegun honetako Udal Osoko Bilkuran eztabaidatu eta bozkatuko dira Amurrioko Udaleko 2025erako aurrekontuak eta, beste behin ere, Udal Gobernuak uko egin dio Aiaraldea Komunikabidearen hitzarmen eta dirulaguntza berrezartzeari.


2025-01-30 | Ahotsa.info
KarKarCar, mugikortasun kooperatiboko proposamen berria Iruñerrian

Kar Kar Car auto elektrikoen erabiltzaileen kooperatiba ibilgailuen flota handitzen eta bere zerbitzua Iruñerriara zabaltzen ari da.


Guardianeko langileek mobilizazioekin jarraituko dute, instituzioen “promesa faltsuen” aurrean

Asteazkenean ekin zion Laudioko enpresak labea hozteko prozesuari, Eusko Jaurlaritzako teknikarien bermearekin. Langileak haserre eta "engainatuta" azaldu dira erakundeen jarrerarekin: "Gu babestera joan eta langileen ondoan egon behar zuena, ez da egon"... [+]


2025-01-30 | Gedar
Otsailaren 12an epaituko dute Raimundo El Canastero taldea

Lizarrako Udalaren jarrera autoritarioa salatzeko sortu zuten Beef D'Alda abestia, eta horren harira auzipetu dituzte. Adierazpen askatasuna aldarrikatzeaz gain, otsailaren 8rako egitarau bat antolatzen ari dela jakinarazi du musika taldeak.


Etorkizuneko belaunaldiak gurpil gainean eramanez Gasteizen

Bizieskola ekimenaren bitartez Gasteizko Eraman kooperatiba ikastetxeetako umeak trebatzen hasi da ikasturte honetan, hirian bizikletaz segurtasunez eta modu independentean ibiltzeko. Gasteizko Udalarekin batera parte hartzen du ekimenean, eta kooperatibako kideek ikastetxeetako... [+]


Mendebaldeak Kongon dituen hainbat enbaxada jo-mugan hartu dituzte M23ren kontrako protestetan

Kongoko Ipar-Kivuko Goma hiriburura sartu eta bereganatu du Martxoak 23 talde armatuak. Zabalpena aitzina doa eta Bukavu Hego-Kivuko hiriburua dute orain xede. Herritarrak karrikara atera dira, M23aren aurka eta Ruandak eta Mendebaldeak erakunde armatu horri erakutsitako... [+]


2025-01-30 | Axier Lopez
Mugikorrik gabeko eskolak Brasilen

Gure bizitzetan pantailen inbasioa azkartu da azken urteotan. Euskal Herrian, alde batetik, “pantailak euskaraz” nahi ditugula diogu ikus-entzunezkoen eskaintza handitzeko, eta bestetik, antolatzen gara eskoletan askotariko pantailek irabazi dituzten eremuak... [+]


2025-01-29 | Julene Flamarique
Greba mugagabea hasiko dute Trapagarango MFS enpresaren 104 langileen kanporatzearen aurka

ELAk eta LABek EREa baztertu eta berau erretiratzea galdegin dute. Sindikatu biek gogoratu dute 2023an antzeko neurriak geldiaraztea lortu zutela mobilizazioen bitartez


Eguneraketa berriak daude