Maggie Bullen: «Betiko alardean protagonismoa gizonezkoena da, baina behar du emakumeak espaloitik eurei begira egon daitezela»

  • Alardearen txilibitu soinuak astinduko ditu beste urte batez irundarren bihotzak. 1995az geroztik emakumeen aldarrikapenen ikur ere bihurtu da festa. Festen sinbologia, urte hauetako gertaerak eta betiko alardearen eta mistoaren aldeko eta kontrako argudioak aztertu ditu Maggie Bullenek Tristes espectáculos: Las mujeres y los alardes de Irun y Hondarribi liburuan. Bullen Ingalaterran jaio zen, eta egun Hendaian bizi da. Frantses eta Espainiar filologian lizentziatua da, eta Antropologia sozialean doktore. Irakasle da EHUko eta AEBetako unibertsitateen arteko elkarlana bultzatzen duen USAC-en. Alardea eta generoaren loturaz galdetu diogu.

2021eko uztailaren 14an
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Liburuan diozu jada orain urte batzuk sumatzen zenuela emakumeen aldarrikapena ezkutuan bazegoela, nahiz eta ez agerian ikusi. Nola pasatzen da egoera horretatik ekintzara, kalera?
Bi garai egon dira. 70. urte inguruan alarde mistoa egiteko saiakera bat egin zen, baina garai hartan ez zegoen aurrera egiteko baldintzarik eta indarrik. Zailegi ikusten zen, eta herrian ez zuten behar adinako babesik. 95ean hasi zen berriro gaia mugitzen, eta oraindik gutxiengoaren aldarrikapena bazen ere, babes handiagoa zuen. Gizartean aldaketa handiak eman ziren garai hartan, eta azpiegitura juridikoa eginagoa zegoen, berdintasun politikak zabaltzen ari ziren... Gizartea prestatuago zegoen.

Zein dira mugimendu hau antolatzeko moduaren ezaugarriak?
Ez da inprobisatua izan, oso prozesu luzea izan da, eta erabaki bakoitza hartzeko debate luzeak egin dira. Emakume taldeek bultza badute ere, bileretara deialdi irekiak egin dira eta gizonek ere parte hartu dute. Hau ez da emakumeen kontu bat, genero kontua baizik, bai gizon eta bai emakumeena.

Alardea ikuskizun batekin parekatzen duzu liburuan, bertako eszenategia, pertsonaiak eta abar aztertuz. Alardean eszenifikatzen denak zer erakusten du?
Oraindik aldatu gabeko gauza asko dagoela gizartean. Egun uste da berdintasuna lortuta dagoela, bai lege aldetik, eskolan, aukera berdintasuna dagoela... Arazo honek erakusten du bizitzako alor askotan oraindik zer egin handia dagoela.
Alardea festa da, eta festa batek badu bere esanahi berezia: festak tradizioari lotuak daude, eta beraz, zailago dira aldatzeko. Gainera festak erritualak dira, ia gauza sakratuak, ukiezinak, eta balio sinboliko handia dutenak. Botere zentroa sinbolizatzen da, eta eszenifikazio horretan gizonezkoen boterea nagusitzen da.
Protagonismoa gizonezkoena da, baina behar du emakumeak espaloitik eurei begira egon daitezela. Betiko alardearen aldeko emakumeek hori garbi esaten dute, euren parte hartzeko modua espaloitik begira egotea dela, hori dela euren rola eta nahikoa dutela horrekin. Virginia Wolfek fenomeno hori definitzen du "ispilu lausengari" gisa. Emakumeek gizona islada gisa dute, gurtu egiten dute. Horrek garrantzirik gabeko jokoa irudi dezake, baina gizartean gertatzen dena erakusten du. Gizonezkoak daude zentroan, eta emakumeok "ondo ari zara" esan behar diegu.

Emakumeak eszenategi erdian lekua behar duela aldarrikatu da. Baina horrek ekarri du gizonezkoen paperean sartzea: euren arropa, funtzio militarra... Ez litzateke aberasgarriagoa emakumeek beste aldaketa batzuk ere ekartzea? Eszenategia bera aldatzea?
Kezka hori planteatu izan da alarde mistoaren aldeko bileretan. Baina emakumeen partehartzea bera lortzea ere hain zaila izan denez, erabaki da gauza gehiago ez aldatzea. Ahalik gutxien aldatu dira estetika, forma, errituala... Kritika gehiagori ez bide emateko eta arazo nagusia ez desbideratzeko. Baina bertako jende asko ez dago ados kutsu militarreko desfilean parte hartzearekin.

Alde bakoitzak zer estrategia erabili du herritarrak konbentzitzeko? Hasi tradizionalaren aldekoekin.
Estereotipoak erabili dituzte, eta horrek laguntzen du bataila erdia irabazten. Alarde mistoan parte hartzen dutenei erradikalen etiketa itsatsi diete, subertsiboena, alardea maite ez dutenena, eta leporatzen zaie hautsi bakarrik egin nahi dutela, desagerrarazi... Aukera sexualarekin berdin gertatzen da, mistoan parte hartzen dutenak gay eta lesbianatzat dituzte. Gizartearen gehiengoak nahi ez duen ereduarekin lotu dute alarde mistoa. Ideiak eta arrazoiak entzun beharrean, "ez ditugu gizon eta emakume hauek nahi" bihurtu da tradizionalisten jarrera. Darabilten beste argudioa da mistoan desfilatzen dutenak kanpokoak direla, ez direla bertakoak. Egia da mistoan desfilatzen duten asko kanpokoak direla, baina baita tradizionalean desfilatzen dutenak ere.

Mistoaren aldekoek, berriz, nola egin dute etiketen kontra?
Aurtengo alarde mistoa da adibidea. Irunen pare bat urtez ez zen alarde mistorik atera, udalaren eta alkatearen eskutik ez zutelako behar beste laguntzarik jaso. Iaz hasi ziren berriro ateratzen eta aurten bide beretik jarraitu da. Alarde mistoa egitea bera da modurik eraginkorrena. Kalera ateratzen direnean herriko jendeak ikusten du bi alardeetan era guztietako jendea dagoela, aukera politiko eta sexual guztietakoa, eta ez dela ezer gertatzen. Horrela normalizatzen dira gauzak.
Gizartean indar handia du familiaren eta koadrilaren iritziak. Jende askok parte hartzen du desfile bat edo bestean, koadrilaren arabera. Oso gogorra da koadrilako iritzitik ateratzea. Zenbat eta jende gehiago atera, pixkanaka besteek ere errazago ematen dute betikotik ateratzeko pausoa. Prozesu hauek mantsoak dira, baina aurrera doa. Nire esperantza da umetatik bi alardeak desfilatzen ikusten dituztenek, normalago biziko dutela.

Beste festa batzutan emakumeek parte hartzea ez da hain traumatikoa izan. Horren arrazoia izan liteke, hein batean, gauzak egiteko modua?
Formen kontua maiz kritikatu da. Baina ez dakit zer beste eratara egin zitekeen. Tradizionalaren aldekoek diote mistokoek ez zutela indarrean sartu behar. Hori probokazio bat delako, eta beste probokazio batekin erantzuten delako, kontraeraso batekin, alegia. Baina baimena eskatu, eta legeak arrazoi eman arren ez bazaie jaramonik egin, zer egin behar zuten? Arazoa izan da ez dela elkarrizketarako lekurik egon. Uste dut instituzioek ere akats larriak egin dituztela. Epaileen erabakiak obeditu behar zituzten, eta legea sendo betearazi.


Azkenak
2024-11-08 | Egurra Ta Kandela
Eusko Jaurlaritzaren ildo estrategikoak

Nekazari eta abeltzainentzat Energia Berriztagarrien Lurralde Plan Sektoriala (EEBB LPS) irakurtzea etsigarria izan bazen –eta izan zen–, ez pentsa askoz alaiagoa izan denik 2023ko uztailean horri jarritako 4.217 alegazio-egileri emandako erantzunen txostena... [+]


Volkswagen: Alemaniako itxierek kezka barreiatu dute Nafarroan

María Chivite lehendakariak esan du kezkatuta dagoela Alemaniatik Volkswagenetik datozen albisteekin, baina aldi berean, konfiantza duela multinazionalak Iruñean duen lantegian, orain arte iragarritako planak betetzen ari direlako.


2024-11-08 | ARGIA
Sindikatuek Confebaski egotzi diote absentismoa arazotzat hartzen duen kanpaina egitea

Sindikatuen ustez, absentismoa ez da arazoa, “baizik eta lan osasunerako araudia errespetatzen ez duen patronala”. Patronalaren jarrera salatzeko baliatu dituzte azaroaren 7an, Bilbon, Confebaskek gai horren inguruan antolatu dituen jardunaldiak.


2024-11-08 | Euskal Irratiak
Iñaki Berhokoirigoin
“Oraingo munduan, iruditzen zaigu kontsumitzailea ere ez dela irabazle”

Ostegun arratsean abiatu da Lurrama, Bidarteko Estian egin den mahai-inguru batekin. Bertan, Korsika eta Euskal Herriaren bilakaera instituzionala jorratu dute. Besteak beste, Peio Dufau diputatua eta Jean René Etxegarai, Euskal Hirigune Elkargoko lehendakaria, bertan... [+]


Oasi bat hiri erdian

Kutixik jaialdia
Non: Intxaurrondoko Kultur Etxean, Donostian.
Noiz: Urriaren 26an.

---------------------------------------------

Donostialdean sortutako musika ekimena da Balio Dute, autogestioa zimendu eta lan-tresna gisa hartuta, "musikariak prekario, bakarti eta... [+]


Ipuinak idazten ikasten: nondik hasi eta zeri jarraitu?

Garazi Arrula (Tafalla, 1987) eta Iñigo Astiz (Iruñea, 1985) gonbidatu ditu Mikel Ayerbek (Azpeitia, 1980) Idazteaz beste euskal literaturari buruzko elkarrizketa-saioetako bigarrenera. Euskal ipuingintza izan da elkarrizketa saio honen gaia, eta gonbidatuen... [+]


2024-11-08 | Leire Ibar
Farmazia enpresen erdiak baino gehiagok adimen artifiziala erabiltzen du

Sendagaien garapena "bizkortzeko, tratamenduak pertsonalizatzeko eta barne-prozesuak optimizatzeko" erabiltzen ari dira adimen artifiziala. Enpresen % 33k erabiltzen du gaixotasunen analisian, eta % 29k sendagaien garapenean eta fabrikazioan.


Karine Jacquemart (Lurramako aurtengo gomita berezia)
“Egungo elikadura- eta nekazaritza-sistemek ez gaituzte autonomo bihurtzen”

Laborantza iraunkor eta herrikoiaren hitzordua den Lurrama azokan izanen da Karine Jacquemart, Frantziako Foodwatch elkarteko zuzendaria. Elikadura-eskubidea herritar orori bermatzeko helburuari tiraka, hainbat ekintza bideratzen dabiltza –herritar mobilizazioak, agintari... [+]


2024-11-08 | Euskal Irratiak
AirBnb motako epe laburreko alokairuen abantaila fiskala murriztu dute Ipar Euskal Herrian

Frantziako Estatuko diputatuak eta senatariak ados jarri dira. Orain arte, alokairu turistiko bat alokatzen zutenek etekinen %50 zergapetik kentzeko aukera zuten, urte osoko alokatzaileek, berriz, %30. Lege proposamenak biak hein berdinera ekarriko ditu, hots, %30era.


2024-11-08 | Irutxuloko Hitza
KASen kontrako elkarretaratze berria egingo du LQNTCDD taldeak datorren astelehenean Donostian

Lo Que No Te Cuentan De Donosti taldeak mobilizazio berri bat antolatu du datorren astelehenean, hilak 11, Amara Berrin, Kaleko Afari Solidarioak banatzen diren ordu eta leku berean. Hiriko hainbat eragile antifaxista eta antirrazista batzen dituen plataformak... [+]


2024-11-08 | Hala Bedi
Errota Zaharra auzo elkartea
“Arrazoi eta interes askok eraman gaituzte oraingo egoerara, baina kaltetuak bizilagun guztiak gara”

Gasteizko Errotako (Koroatze) auzoan izan diren manifestazio "anonimoek" kolokan jarri dute auzokoen arteko elkarbizitza. Azalera atera dituzte ere hauetan parte hartu duten partidu politiko batzuen eta beste kide batzuen izaera faxista eta arrazista.


“Atera ala hil”, Gaza iparralderako Jeneralen doktrina

Israelgo armada urria osoan bereziki gogor aritu da Gazako iparraldean, eta egunotan ere azken urteko erasorik gogorrenak egiten ari da bertan, ehunka pertsona hilda, gehien-gehienak zibilak eta tartean hamarnaka ume. Herritarrei Gazako hegoaldera joateko agindua eman diete... [+]


Bilboko Etxaniz Suhiltzailearen anbulatorioko sexu-transmisiozko infekzioen zentroa “gainezka” dagoela salatu dute

Alfonso Setiey Anitzak elkarteko lehendakariak esan du langile eta informazio falta dagoela, itxaron zerrenda “luzea” dela eta estigmatizazio “handia” dagoela.


Eguneraketa berriak daude