Gozo gutxi du azukretan ari diren laborarien bizitzak

  • Azukreak lehen munduko herritarron janari guztietanhartu du lekua. Hirugarren munduko nekazari askoren soroak berriz kanabera monolabore bihurtu du. Eta azukrearen gozo tranpatiak denok gaixotu gaitu.

2021eko uztailaren 27an
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Azukrea kasik egunero dago albistegietan, gizarte aberatsetan ugaltzen ari den obesitatea dela eta nagusiki. Merkataritzaren mundu mailako liberalizazioa aipatzen denetan ere sarri ageri da azukrea, Mendebaldean bere produkzioak (erremolatxak) dituen subentzioengatik. Tarteka lortzen dute azukrearen inguruko beren mezua pasaraztea garapen bidean diren herrialdeetakoek ere, lehengai guztiena bezala horren prezioa ere gainbehera doalako. Azukrearen mendeko esklabo bizi dira herrialde aberatsetako gizaki lodiegi asko, eta azukrearekiko esklabotzak miseriara eraman ditu hirugarren munduko beste asko.

Esklabotzarekin lotuta dago azukrea munduan barrena hedatu zenetik. Arabiarrak izan ziren azukre kanabera landatzen lehenak, historialariek diotenez. Gero Mendebaldeko zaldunek gurutzadetan dastatu zuten lehenbiziko aldiz, eta pixkanaka gure bizitzako osagai beharrezko bihurtu zen. Baina mende batzuk beranduago Ameriketan aurkitu genuen hura ausarki landatzeko eremua labore horrekiko eragozpen erlijioso eta kulturazkoak zituzten kristauok eta musulmanek.

Colonek Indietara berekin eraman ondoren, XVI. mendetik XIX.era sekulako hedapena ezagutu zuen. Eta berarekin batera egin zuten Afrikako esklabo beltzek ere harantzako bidaia: mende horietan 10 milioi esklabo afrikarrez goiti eraman zuten Ameriketara. Geroztik, elkarri loturik egongo ziren azukrea, esklaboak... eta hauen erreboltak.

Historiaren kontakizunarekin hasi du The New Internationalist magazinak bere azken dosierra: «Azukrearen tranpa (eta bere irtenbidea)». Azukrearen inguruko jarduera ekonomikoaren informazio nagusi oso zehatzak eman ondoren, aipatu ditugun bi esklabotzak ongi deskribatu ditu. Batetik, azukrea kontsumitzen dugunon dependentzia fisikoaren eta honek gure osasunean izango dituen eraginen deskribapen zehatza (interesgarria, baina tamalez norbera gaixo erori arte kontuan edukiko ez duguna).

Beste aldetik, guretzako azukrea produzitzeko lan baldintza gogorretan eta zorpean sartuta ari diren laborariei buruzko erreportaia zorrotzak eskaintzen zaizkigu The New Internationalist gunean. Horietako batean Dionne Bunsha kazetari indiar gazteak Frontline aldizkarian argitaratutako artikulua bildu dute. Bere titulu esanguratsua: «Sugar Daddies». Euskaraz «Azukrearen kapoak» edo «Azukrearen jauntxoak» itzuliko genuke. Indiako estatu askotan ustelkeria azukre kanaberak elikatzen duela eta, beren larrutik ordaintzen duten baserritarren artean itzulia egin du Bunshak. Munduko azukre ekoizle handiena den India barruan, Maharashtra estatuko (Munbay inguruan) laborariengana jo du.

Ustelkeriarekin krisia

Azukrearen tranpan erorita, proletarizatze bidean sartu behar izan dute baserritar askok. XVIII. eta XIX. mendeko industrializazioa deskribatu zuen Karl Marx zaharrak gustura hitz egingo zuen Balasaheb Shinde-rekin. Lurjabe ttiki hau bere bi haur handitxoenak nori utzi bila dabil, horiek eskolan segi dezaten, bera bitartean emaztea eta haur txikienarekin urrutiko soro batzuetara kanabera moztera joateko. «Gure baserria utzi eta urrutira joan behar dudan lehen aldia da nire bizitza osoan »esan dio Bunsha kazetariari. Gure kanabera soroek ez digute aski diru ematen egin ditugun zorrak kitatzeko eta jornalari lanera joan beharra daukagu».

1950 inguruan bazter hauetan mirarizko landare moduan sartu zuten azukre kanaberak erreka horretara eraman ditu nekazari asko. Dirulaguntza onak izan ziren orduan, kooperatibetako pioneroak ere horretan sartu ziren buru-belarri, ureztatze sistema aurreratu zen... Eta denborarekin, aho biko krisiak harrapatu zituen erdian baserritarrak.

Lekuko politikari ustelen sarean erori ziren. Maharashtrako politikari nagusiak azukre lantegi eta kooperatibetako buruzagiak dira, eta gainerako lantegietako buruzagi beren familiarteko eta lagunak ipini dituzte. Kooperatiba askok beren banku txiki, esnetegi, ureztatze sistema eta irakaskuntza sare propioak dituzte. Enpresa handietan bezala txikietan, azukreari lotutako eskaileraren maila bakoitzean egiten du hozkada ustelkeriak eta horrek ekarri du krisia hainbat lantegitara: Maharashtrako 163 azukre lantokitatik 56 kiebra jota daude. Estatuak merke utzi dien dirurik ez dute itzultzen, eta langileei eta kanabera eramaten dieten nekazariei ez diete ordaintzen.

Kooperatiba horien jabeak teorian nekazariak berak dira, dirua eta urtetako lana daukate ipinita bertan. Zergatik ez dute ezer egiten? Ramgonda Patil izena duen kooperatibista bati galdetu dio Bunshak horretaz. «Egia da kooperatiba gurea dela. Eta guk hautatu ditugu zuzendariak. Baina hauteskunde garaian, dirua eta indarra, biak erabiltzen dituzte. Kooperatibako bilkura batean norbaitek asko galdetzen badu, zuzendariaren ‘gorilek’ eramango dute aparte. Zuzendariak beti dauka bere ‘goonda raj’ bat, gangster taldea».

Eta krisiaren beste ahoa: Indian ere liberalizazio orokorrak bere ondorioak ekarri dituela fite. Azukre kainaren prezioak %25ean egin du behera hamar urteotan nekazarientzako; eta alderantziz, produkzio kostuak bi herenetan igo dira. Elektrizitatea, ureztatzea, tresnak... Eta diru prestatzaileei ordaindu beharreko interesak: %35 eta %60 artean daude baserritarren interes tasak estatu honetan.
Ororen buru, urte batzuetan Maharashtrako laborari «mimatuak» zirenak (okerrago bizi ziren beste baserritarrek hala esaten omen zieten inbidiaz) orain besteren lurretan kanabera moztera joan behar dute; seme edo alaba baten ezkontzak, baserriko erosketek edo senide baten mediku gastuek eragindako zorrak ordaintzeko. Egindako zor berriak kitatzeko, familia osoarekin doaz kanaberatara.

Ibilbide berri honetan, beste bitartekari batekin egingo du topo proletario bidean den nekazariak. Kontratista batek aurretik pagatuko dio bere familiari kanpainaren ordaina... mozteko emango dion kanabera kopuru baten trukean. Tona horietara iristen ez dena, hurrengo urterako utziko du zorretan: %60ko interesarekin!
Zorretan itotako laborari horietako batek, Uttam Siserao-k, kanta zahar baten edo ipuin triste baten laburpena dirudiena kontatu dio: «Emaztea gaixorik nuen joan den urtean, eta ezin izan zuen nirekin etorri lanera. 10.000 rupia (217 dolar inguru) aurreratu zizkigun kontratistak. 5.000 rupiaren balioa adina kanabera moztu nuen, baina beste erdia utzi genion zorretan. Geroxeago, emaztea hil egin zen. Aurtengo lanarekin ordainduko dut haren erdia»

http://www.argia.eus/nethurbil helbidean, gai honi buruzko informazio gehiago eta Interneteko loturak.


Azkenak
Gure gorputza gudu zelai bat da

Azaroaren 25ean, Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Egunean, Steilas sindikatuko Idazkaritza Feministak kartel bat argitaratu du: Gure gorputza gudu zelai bat da du leloa, eta Hego Euskal Herriko ikastetxe guztiek jaso dute. Gatazka armatuetan emakumeek eta adingabeek... [+]


“Irtenbidea Polizia kopurua handitzea balitz, arazoa jadanik konponduta legoke”

Albiste izan da Gasteizko Errota auzoa azken asteetan, urriaren 8az geroztik delinkuentziaren aurkako eta segurtasunaren aldeko mobilizazioak burutzen baitituzte zenbait auzokidek asteartero, bi lonja huts okupatu zituzten gazte migratzaile batzuk jo-puntuan jarrita. Inguruan... [+]


2024-11-25 | ARGIA
A-25: mugimendu feministak gizonei dei egin die konplizitatea eta justifikazioa desagerrarazteko konpromisoa hartzera

Azaroak 25 Indarkeria Matxistaren Aurkako Nazioarteko Eguna da. Mugimendu feministak Bilbo, Iruñea, Gasteiz, Donostia eta Baionan mobilizazioak egingo ditu. Mugimenduak argitaratu duen manifestuan, 2024an Euskal Herrian eraildako bost emakumeak gogoratu dituzte. Aurtengo... [+]


Udazkena agurtzen negua besarkatzeko

Abenduak hostoen kolore marroia dauka: lurrean, intxaurrondo biluziaren azpian, geratu diren hostoena. Intxaurrondoak bukatu du bere zikloa. Atseden hartzera doa: zuztarrak indartuz, elikatuz, nutritzea du helburu. Barrura begira, barrenak osatzeko garaian dago, orain arte egin... [+]


2024-11-25 | Iñaki Sanz-Azkue
Sugandila bat “ezer ez dagoen lekuan”

Asko hitz egiten da basoaz azken aldian. Basoak berreskuratzeaz, basoak sortzeaz eta basoaren hedadura zabaltzeaz entzungo duzu sarri. Eta ekintza ona izan daiteke zalantzarik gabe, ekosistema moduan duen balioa handia delako. Baina, basoari jartzen diogun atentzio eta indar... [+]


2024-11-25 | Jakoba Errekondo
Birigarroak zirinetan heriotza

Datozen 100-150 egunak erdi lo negukatzen igaroko dituzte landare askok. Beren jakiak sortzeko nahitaezkoak dituzten hostoak askatu eta aurreko 200-250 egunetan metatutako erreserbei esker biziko dira.


2024-11-25 | Garazi Zabaleta
Gaztaina feria basaburuan
Gaztainadiak eta gaztainaren kultura protagonista

Nafarroako beste zenbait herritan bezala, duela lauzpabost urte hasi ziren Basaburuan gaztainondoen inguruko lanketarekin. “Bertako gaztain barietateei lotutako ikerketa abiatu zuen Nafarroako Gobernuak, eta orduan hasi zen hemengo herrietan ere gaztainaren historia... [+]


Funtsezkoa jendea da

Mundu-mailan antifeministak eta arrazistak diren gorroto-diskurtsoak larriki areagotzen ari diren testuinguruan bizi gara. Mundu zabalean sare sozialek zein agenda
politikoek txertatzen dituzte eskuin-muturreko narratibak. Arrazismoa eta antifeminismoa tokian tokiko... [+]


Lanbroa

Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]


Euskaraz bizitzeko, Euskararen Errepublika

Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]


2024-11-22 | Estitxu Eizagirre
Amillubi proiektuak lehen urtea ospatuko du abenduaren 1ean

Zestoako Iraeta auzoko Amilibia baserria eta lurra kolektibizatzeko 100.000 euro batzea falta du Amillubi proiektuak, lehen urte honetan 290.000 euro eskuratu baititu. Biolurrek abiatutako proiektu agroekologiko honek dagoeneko jarri du lurra martxan, sektorearen beharrei... [+]


Gazako %36 guztiz suntsitu dute, base militarrekin lurraldearen kontrola segurtatzeko

Forensic Architecture erakundearen ondorioetakoa da hori, ikusita Israelgo Armadak nola antolatu duen Gazaren egungo kontrola. Suntsiketa maila hori bakarrik litzateke Gazaren kontrola segurtatzeko, zeren eta, berez, txikitze maila askoz handiagoa da lurraldearen gainerako... [+]


Eguneraketa berriak daude