MUSULMANEN BIZIPENAK EUSKAL HERRIAN

Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Mustafa Abdelrmongim egipziarra da. «Turismo» aldizkari aurrerakoi eta herritarrean idazten du, baita «El diplomatico Mundial» egunkarian ere. Etorkin gehienek bezala, Europako amets eroak ekarri zuen hona, orain hamar urte, eta errealitateak zapuztu: «Denok espero duguna da aukera berri bat, etorkizuna... Neska polit bat ezagutzea, diruduna, eta etxera itzultzea kotxe berri batean... Iritsitakoan, aurkakoa aurkitu nuen!» Asto lana egitea tokatu zaio berari ere: «Zertan ez ote dut lanik egin! Zaldiak zaintzen, zabortegian, nekazaritzan, eraikuntzan, iturgintzan...» 4 urte pasa zituen lanerako eta bizitzeko «paper» bila. Bizitakoak bizita, ziur dago: «Denborak atzera egingo balu, ez nintzake itzuliko».

Euskal Herrira iritsi aurretik, El Ejidon (Almeria) ibili zen. Hango tratua ez zen hobea izan «Lana baino langile gehiago geunden. Nire lagun bati, 1992an gertatu zitzaiona ez da makala: nekazariak etorri ziren morroi bila, eta denen artean aukera egiteko giharreak eta eskuak miatu zizkieten, noraino zailduta zeuden ikusteko. Ondoren, zaldiei bezala ahoa zabaldu eta hortzak arakatu zizkieten. Ezta esklabuak bagina ere!»

Euskaldunekiko tratua

. Euskal Herriak etorkinen artean fama ona omen du. Mustafaren esanetan, euskaldunok ongi ulertzen dugu zer den besteren menpe egotea eta elkartasun gehiago adierazten dugu beste gutxiengoekiko. Txima luze eta krestek ez dute Alemania edo Ingalaterra aldeko kazkamotzek adina izutzen. Baina ondotxo daki hemengo neska gazte batengana hurbiltzen bada, ez dela «geroarte»tik urrutira iritsiko. Zabaldi teterian bertan, «kultura ezberdinetakoek elkarrekin nola ligatu» ikastaroko iragarkiak daude eskegita.
Ezezaguna eta ezberdina denak beldurtzen gaitu. Mustafari oso astuna egiten zaio beti jendearen begirada soinean eraman beharra: «Supermerkatuetan zaindariak askotan atzetik etortzen zaizkit, lapurtzen dudan behatzera. Lehengo egunean, berriz, gizon bat erori egin zen, eta altxatzen laguntzera joan nintzaion. Eskua patrikara eraman zuen, eta bakean uzteko eskatu zidan. Min handia egin zidan.» Baina azkenerako ohitu egin da, eta bere buruari errepikatzen dio «badakit ni ni naizela, eta ez dudala eurek nahi dutenerantz aldatu behar, nik nahi dudana izan behar dut».

Lana bide

. Lanak asetzen du Mustafaren gogoa. Gizarte langilea delako gustatzen zaio hemengo bizitza. «Atzerritar batek hemen sustraitu nahi badu, lana gogor egin behar du, eta sufritu. Baina ordaina jasoko du; berak ez bada, gure ondorengoek. Nire herrian, berriz, lan egiteak ez du esan nahi miseriatik aterako zarenik. Zerbait egiten duenari bidea mozten diote, ustelkeria asko dago.»

Egiptoko eta hemengo enbaxadore.

Seme-alabarik gabe etorri da. Ez omen du bere ondorengoak hemen hezitzerik nahi. «Ez zait hemengo gazteen jarrera gustatzen. Ez naiz ohituko seme-alabek gurasoei ‘Hi, zaharra’ deitzen dietela entzuten. Gure herrian zaharrei errespetua zor zaie, esperientzia estimatzen da. Orain arte gurasoei eskua musukatu zaie.»
Berak ere ez du bere jatorria ahazten. Antena parabolikoa du jarria etxean, Egiptoko berri izateko. Ez da Mendebaldeak islamari egiten dion aurkako propagandaz batere fio. Hemen Egiptoko herriaren ordezkari da, baina Egipton Euskal Herriko enbaxadore dela gogorarazten digu, gu konturatu ez arren: «Nire herrikoek Euskal Herria nire begien bidez ikusten dute. ETAri buruz eztabaidan hasitakoan, isiltzeko eskatzen diet. Gauzak iristen zaien informazioak dioen bezalakoak ez direla esaten diet. Hori alde bateko propaganda dela, eta herriari galdetu behar zaiola zuzenean, bitartekorik gabe. Elkar ezagutzeko besterik ez bada ere.»

Azpi hiri bat sortuz.

Bere erlijioaren aurka ez dagoen dena onartzen omen dute musulmanek. Gizakien arteko harremanetan, hemengo bizimoduan... integratzeko prest daude. Baina bere kultura galdu gabe. Iruñeko islamdar komunitatean, bakoitzak ahal duena egiten du bere eguneroko bizitzari eusteko; errezoak antolatu, jendea ezkondu eta hileta elizkizunak egin, jende ikasiak jakintzarik gabe datozenei eskolak ematen dizkie...: «Komunitate oso batek egiten duena pertsona gutxiren artean betetzen dugu. Nork egingo du bestela? Bi aukera ditugu: egin edo ez egin; izan edo ez izan». Musulman eskola bat, hilerri bat... proiektu asko dituzte buruan, baina mugak ere bai: «Opus Deik agintzen du Nafarroan, itzaleko gobernua da. Eta musulmanen aurka dago, erabat. Guk azpi hiri bat eraiki nahi dugu: mezkita, eskola, abokatuak, harategi berezitua... Eta zubiak eraiki bi kulturen artean». Bi komunitateen arteko zubia, errespetua da: «Ez dizut eskatzen nire kultura praktikatzeko, errespetatzeko baizik». Euskal gizartea lotuta dagoen bezala, beste gutxiengoei ere (tartean musulmanak) garatzen utzi behar zaiela aldarrikatzen du. «Utzi jendeari sortzen, utzi lan egiten, eta probatu ondoren, juzgatuko dugu zuzen edo oker zeuden».

Azken errezoa.

Mustafa agurtu dugu, ganbeluko gida baimena ateratakoan Egiptora bisitan joango gatzaizkiola aginduta. Ibañeta Mendia kaleko mezkitara abiatu gara. Errezoa bukatu denean, oinetakoak erantzi, eta tunika eta palestinar zapia soinean, sartu gara mezkitara.
Bertan zain dugu Abdelkader Belkalai aljeriarra. 1989an iritsi zen Iruñera. Bere aurpegiera oso markatua ez bada ere, emazteak beloa jazten du eta kalean doazenean ingurukoen begiradak jasan behar izaten ditu. Emaztea eta koinata Tuterakoak ditu, eta ezkondu eta gerora musulmandartu ziren.
Tuterako emaztea izan, 12 urtez Iruñean bizi... Eta hala ere ez omen du integratzerik lortu: «Atzerritarra beti atzerritarra da, mila urte pasa eta beste hainbeste ahalegin egin arren. Beti ixten dizkigute ateak gure koloreagatik»

Allahren legea gizalege
Islama ez da erlijioa soilik. "La illaha illa Allah" esanez geroztik egunero bost aldiz errezatzeak bizimodu bat markatzen du. Mekara begira beti, egunsentiko argiak, eguerdiko itsutasunak eta ilunabarreko itzalek mundua ikusteko era bat ematen dute. Coranak arau orokor batzuk ematen ditu, ongia eta gaizkia bereizteko. Guk gizalegea deitzen duguna liteke. Zer den jator portatzea esaten duena.


Islama itxia ote?

Munduko %18 musulmana da. Zer esanik ez, Sahara edo Arabiako bizimodua ez dira berdinak. Islamaren lerroak oso oinarrizkoak dira, eta horien barruan, herri bakoitzak bere klima, tradizio eta kulturaren araberako gizartea sortzen du. Allahk berberak, 99 izen ezberdin ditu Coranean, bakarraren eta aniztasunaren irudi. Gainera, Coranak onartzen ditu islamdarrak ez diren pertsonak ere: "Jaunak nahi balu, munduko denek sinetsiko lukete beragan. Nork derrigortu ditzake, orduan, gizakiak sinestera?" (Corana, 10, 99, 100).

Moderazioa.

Kontsumismoarekin kotrakotasunean, islamak moderazioa eskatzen du, ez da gero eta gehiago egin, kontsumitu eta txikituzalea. Ramadama liteke horren adibide: hilabeteko barauak gogorarazten die gizakia ez dela jainko, berez ahuldu egiten dela eta jan beharra duela bizitzeko. Jakien balioa estimatzen ikasten dute horrela. Gainera ez dute jateko ordurik. Goseak eskatu ahala ematen diete gorputzari.

Dena bat.

Islamaren ikuspegitik errealitate osoa da pieza bat. Munduko dena egin du Allahk, eta polifonia horretan armonia bilatu behar da. Gizakia orkestrako beste bat gehiago da, ez ezeren zuzendari, eta beraz ez du natura menperatuko, zaindu baizik. Arkumearen ofrendak ematen digu horren berri: urtero arkume bat hiltzen da Allahri eskaintzeko. Bizitzeko beste batzuk hiltzen ditugunaz ohartarazten du erritu horrek. Eta beraz, zor bat dugula bizitzarekin. Mendebaldekook, berriz, asko profesionaldu dugu borrero lana, eta baditugu harakinak, baditugu ehorzleak... Esnea kaxatik eta xolomoa hozkailutik sortzen direla sinesten hasiak daude umeak, eta eskuak garbi, heriotzik ikusi nahi ez dugunez, ez gara jabetzen besteren lepo bizi garenaz.
Ziurrenik Mc Donald's-ik ezin jarriak etsaitu ditu EEBB. Oso exotikoa zaigu, beste era idiliko batean bizi diren irla bakartiak imaginatzea. Baina ikuspegi erabat ezberdina duen hori Mendebaldeari itzal egiten hasten zaionean, deserosoa suertatzen zaigu

Etorkizuneko migrazioa
G rafikoetan ikusten denez, munduan bizi garen lau katuak xaguen abiadan biderkatzen gara. Baina teilatu denek ez dute pitxitxi kopuru bera: "Lehen Mundu"ko herrietan gero eta gutxiago gara, eta "Hirugarren Mundua»n titiak baino aho gehiago jaiotzen dira. Gure gizartea zahartrosiak jo du, eta hirugarren munduak "beti gazte" jarraituko du datozen 50 urteetan. Europan, 2050. urterako, gizartearen %47 jubilatu egingo da; aldiz, Afrika, Asia eta Hego Amerikako 62 herrialdetan %40 baino gehiagok 15 urtetik behera izango ditu.

Nork eutsiko dio gero eta zerbitzu eta behar gehiago sortzen dituen gizarte zaharkituari? Nazio Batuek iragarri dute, datozen 20 urteetan Europak 123 milioi etorkini ateak zabaldu beharko dizkiola, jubilatu etxe luxuzkoetan neskame eta morroi beltzaranak izan ditzagun.
Orain arte ere gure esklabu izan dira, 1998an esaterako, ekonomia inbertsioen %75 «Lehen Mundua»n egin baitzen, eta %25 besterik ez, garapen bidean dauden herrietan. Baina laster, gure herrian hartu beharko ditugu

Afganistan: nortasuna jokoan
Bin Laden beharrean, islama ari dira epaitzen Afganistanen. Mustafa ez omen da sekula talibanen zalea izan, baina anaiak ditu Allahren aurrean. Bonbarik inteligenteenak ez du arazoa konponduko, hildakoak eta gorrotoa lehertarazi baizik. "Bin Laden hiltzen badute, badakizu zer sortuko den? Milaka Bin Laden" iragarri du. "EEBBak eurak ari dira egiten Bin Laden mundu musulmanen lider". Integrista edo estremista ez diren Afganistango musulman arruntek, ez omen dute etorkizunik ikusten. Badakite bonbek ez bada goseak hilko dituela. Beraz, zutik hiltzeko prest daude. "Era batera edo bestera, EEBBak gelditu behar dugu. Noiz arte iraungo dugu lehertu gabe, beti azpian gauzkate eta?". Onean ez bada txarrean, mundu osoaren jabe egiten da EEBB. Baina musulmanek badute azkeneraino eutsiarazten dien zerbait: erlijio hutsean baino, euren kultura eta bizikerarenganako sinesmena. Mundua aurka jarrita ere, euren tradizioak ematen diete arrazoia. Ikusi, bestela, musulmanen esaera zaharrek zer dioten: "Otsoak uluka aritu arren, karabanak bere bidea jarraitzen du". "Zuhaitz indartsuenari botatzen zaizkio harriak"

Prest al gaude?
Eskulan merkearen beharra dugu, baina prest al gaude langile berri horiei herrian leku bat egiteko? Patera baino garraio eraginkorragoak eman, lotarako lekua, zer jana... Etorkinek mantenduko bagaituzte, etorkinak mantendu behar ditugu.


herri bat eraiki

behar da, kanpotik datozenek bertan sustraiak bota ditzaten. "Ongizatea ez da dena" esaten digute islamdarrek. "Hemengo bizi maila oso tentagarria izanda ere, ez nago nire kultura eta nortasuna galtzearen truke lortzeko prest". Hona kultura eta ohitura batzuekin datoz, eta ez dute aldatu nahi, egokitu baizik. Nola integratzen da atzerritar bat bertako kulturan, berea galdu gabe? Horra etorkinen buruhausterik handiena.

arazo praktiko batzuk

dituzte eguneroko bizitzan musulman izateko. Musulman batek egunean bost errezo egiten ditu, eta ostiral eguerdiz mezkitan belaunikatzen da. Nola esaten zaio fabrikako nagusiari une batez lana eten behar duela nagusi gorenago bati zerbitzeko? Ramadam hilabetean, berriz, (aurten azaroaren 15-16an hasiko dena) jan gabe pasatu behar dute eguna, eta lanean beti bezain indartsu egoteko eskatzen zaie. Bestetik, langabezira ez botatzearen truke, sarri baraua hausteko unean (ilunabarrean) lanean jarraitu behar izaten dute. Txikikeria dirudi, baina musulmanentzat baraua hausteko orduan senideekin ez elkartzea guretzat Gabonak etxetik kanpo pasatzea bezala da. Lanean ari den atzerritarrari ez zaio bizitza ziurtatzen, baina hilda ere ez ditugu onartzen: Iruñean bost urtez ari dira islamdar hilerri bat eskatzen, eta oraindik, eurentzat santua ez den lurretan ehorzten dituzte.

kultura transmititzea

da arazorik larriena. Islamdar heldu iritsi direnek ez dute egun batetik bestera bizarra moztuko, baina euren seme-alaben nortasuna zalantzan ikusten dute. Eurek era batera hezi nahi dituzte, baina eskolako lagunak, gizartea, telebistako irudiak... aurkako norabidean iristen zaizkie. Bere ondorengoak zer izango diren galdetzen dute, hemengo heziketa duten musulmanak, edo musulman heziketa duten hemengoak. Kultura transmititzeko lehen pausoa litzateke islamdar eskolak sortzea eta bertan hizkuntza, historia, eta balore musulmanak lantzea.
Musulmanak gugana bezainbat egokitu beharko dugu gure gizartea eurengana. Baina oraingoz hemengo legea eta sistema ez dago etorkinak hartzeko prestatua. Gainera presioa egiteko oso ahalbide gutxi dituzte: botere ekonomikorik batere ez, eta politikoki ez dute bozkatzeko eskubiderik


Azkenak
2024-11-19 | Leire Ibar
Langile bat hil da Petronorren konortea galdu ostean

Astelehen honetan zendu da langilea Muskizeko enpresan, mantentze lanak egiten zituen bitartean. Zerbitzu medikuek berehala esku hartu bazuten ere, ez zuten lortu suspertzea. UGT sindikatuak lan istripu honen arrazoiak ikertzea exijitu du.


2024-11-19 | Leire Ibar
Palestinako genozidioa salatuko du ikasturte honetan ere Gure Haurrak Ere Badira mugimenduak

Azaroak 20an, Haurren Nazioarteko Eguna, ikastetxe sarreretan krespoi belzdun bandera palestinarra eta bi zapata pare jartzea proposatu du hezkuntza arloko ekimen herritarrak. Azaroaren 30etik urtarrilaren 31ra bitartean haur palestinarrentzako elkartasun mezuak jaso eta ondoren... [+]


2024-11-19 | Leire Ibar
Ijito herria ikusarazteko programazio didaktiko bat prestatu du Hezkuntza Sailak

“Te Siklârel Romanipen” ikasketa plana prestatu dute Ijito Herriaren historia eta kultura Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan txertatzeko. Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak sortu du proiektua, EHUrekin eta Amuge Euskadiko Emakume Ijitoen Elkartearekin... [+]


2024-11-19 | Leire Ibar
Nafarroako Unibertsitate Publikoak Justizia Errestauratiboko Titulua eskainiko du 2025ean

Bitartekaritzaren eta pertsonen arteko komunikazio zuzenaren bidez, izaera penaleko gatazka bati konponbidea aurkitzea da Justizia Errestauratiboaren helburua. NUPek eskainiko duen prestakuntza 100 ordukoa izango da eta ikasleei titulazioaren gastuen %90 ordainduko zaie. 


2024-11-19 | Pau Lluc i Pérez
Hainbaten artean, bat

Vicent Andrés Estellés poetaren hitzak harturik, bat naiz hainbat eta hainbat kasuren artean, eta ez kasu bakan, arraro edo ezohiko bat. Zoritxarrez, ez. Hainbaten artean, bat. Zehazki, Europako Kontseiluaren arabera, eta ibilbide handiko beste erakunde batzuen... [+]


2024-11-19 | Jon Torner Zabala
Fermin Muguruza: “Pradales lehendakaria bere Justizia Sailarekin ados dagoen jakin nahiko nuke”

Fermin Muguruzak kontzertua eskaini zuen pasa den larunbatean Martuteneko kartzelan, Iñaki Pikabea 'Piti' eta Joseba Sarrionandia ETAko kideek espetxe horretatik ihes egin eta 39 urtera. Orain, kontzertua dela-eta hainbat jenderen kexak jaso ostean, Eusko... [+]


2024-11-19 | Mikel Aramendi
G20ko protokoloa eta Txinaren lau marra gorri

Argazkia bai, ala argazkia ez? Oraintxe bertan, ez dago argi Rio de Janeiron hasi berri-berria den G20aren goi bileran argazkia izango ote dugun ala ez. Bertaratu diren agintari gorenen “familia-argazkia”, alegia. Horrelakoetan arauzkoa bihurtu dena: turista... [+]


Jaurlaritzak pobreenak berriro lotu ditu iruzurrarekin, dirulaguntzetan salaketak egiteko postontzi anonimoa jarrita

Duin bizi ahal izateko prestazio ekonomikoa jasotzen dutenak lupapean ditu, berriro ere, Eusko Jaurlaritzak: postontzia jarri du martxan, herritarrek modu anonimoan “jardun irregularren edozein susmo” jakinarazi dezaten, eta Lanbideko Kontrol Unitatea indartu du,... [+]


‘Bizkarsoro’ Donostiako zinemetara iritsiko da, Bageraren, udalaren eta SADEren elkarlanari esker

Bizkarsoro filma (Josu Martinez, 2023) Donostiako zinema aretoetan proiektatuko dute ostiral honetatik aurrera (hilak 22); SADEko Iñaki Elorzak azaldu duenez, bi aste inguruz proiektatuko dute printzipioz, eta, arrakasta baldin badu, denbora gehiagoz. Hala azaldu dute... [+]


2024-11-19 | Gedar
Kartzelatik irtetean ematen zen diru-laguntza apurra desagerrarazi dute Espainiako Estatuan

Nafarroako Salhaketak jakinarazi duenez, laguntza hori ezinbestekoa zen preso egondako pertsonek "gutxieneko oinarri ekonomiko bat" eduki zezaten, "askatasunean bizitzen hastera igarotzean". 480 eurokoa baino ez zen subsidioa.


2024-11-18 | Euskal Irratiak
Palestinar herriari elkartasuna helarazi diote Makeatik

Palestina, mediatikoki aurkeztua ez den bezala, aipatu zen joan den larunbatean Makean, mintzaldi, tailer, merkatu eta kontzertuen bidez.


2024-11-18 | Uriola.eus
Bilboko Higiezinen Azokan protesta egin dute asteburuan Euskal Herriko etxebizitza sindikatuek

Asteburu honetan Euskalduna Jauregian Euskadiko Etxebizitza eta Dekorazio Higiezinen-aretoa egon da. Sustatzaile eta higiezinen agentziek eraikuntza berriko promozioak eta bigarren eskuko etxebizitzak eskaini dituzte partikular eta profesionalen erosketa eta inbertsiorako... [+]


Eguneraketa berriak daude