ERABILI KOMUNIKABIDEAK, BAINA BURURIK GALDU GABE

  • Orain dela lau urte sortu zen Heko kolektiboa Euskal Herrian. Hezitzaileek eta komunikatzaileek osatzen duten taldea da, eta komunikabideek gizartean duten eragina aztertzeko xedez sortu zen. Horretarako, heziketan dago giltzarria.

2021eko uztailaren 27an
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Ezin dugu ukatu gaur egun komunikabideek eta teknologia berriek gure bizitzan duten presentzia. Zenbat telebista ote daude batez beste etxe bakoitzean? Zein herri dago herri aldizkaririk gabe? Zenbat egunkari ditugu aukeran goizero? Zenbat iragarki ikusentzuten ditugu egunean zehar? Nork ez du nabigatu Interneten? Haurrek ez al dituzte nahiago bideo jokoak baloia eta bizikleta baino?
Hainbat komunikabidez inguratuta bizi gara eta horrek gure bizimodua aldatu du, guregan eragiten baitute. Baina, eragin hori nolakoa da? Ona ala txarra? Onuragarria ala kaltegarria? Handia ala txikia? Nola jokatu behar dugu horren aurrean? Zerbait egin behar al dugu?
Baietz uste duen hainbat talde bada: Euskal Herrian Heko kolektiboa, Katalunian MitjansXarxa d'Educadors y Comunicadors, Valentzian EntreLÍNIES, Madrilen Apuma, Kanarietan Colectivo Pedagógico M.A.V.I.E., Andaluzian Grupo COMUNICAR eta Galizian Pé de Imaxe. Hezkuntza eta komunikazioa oinarri dituzten taldeak dira, eta hauetan biltzen diren hezitzaileak eta komunikatzaileak asmo batekin elkartu ziren: komunikabideek gizartean eta hezkuntzan duten eragina aztertzeko. Izan ere, komunikabideen aurrean kritikotasuna eta hausnarketarako gaitasuna izatea oinarrizkotzat jotzen dute, eta hori landu egin behar da. Horretan laguntzea da beraien zeregina.
Euskal Herriko Heko kolektiboa duela lau urte sortu zen, eta berriki legeztatu da elkarte juridiko bezala. Bertako partaideak hezkuntza eta komunikabideen mundutik datoz; irakasleak, kazetariak, komunikabideetan lan egiten duten profesionalak, psikologoak, pedagogoak eta abar dira. Guztiek behar bat ikusten zuten; komunikabideek hezkuntzan duten eragina aztertzea eta gizartean sortzen diren galderei eta premiei erantzutea. Elementu mediatikoek gero eta nabarmenago kontrolatu eta zuzentzen duten mundu honen garapen zorabiagarria ikusirik, hezkuntzaren eta komunikazioaren munduko profesional hauek beraien ahalegina eta lan ildoak bateratzeko premia sentitu zuten. Hedabideen gorakadak gure gizarteari egiten dizkion desafioei aurre egiten saiatu nahi dute.


TELEBISTA IZAN DA AZTERGAI NAGUSIA

Oro har, komunikabideek gizarteko esparru anitzetan dute eragina, baina talde hauek hezkuntzara mugatu dira, eta hedabideek hezkuntzan dituzten ondorioak aztertzeko lana egiten dute. Era berean, komunikabideen arloa oso zabala da, ezin da dena batera aztertu, eta Heko kolektiboa telebistarekin hasi zen.

"Telebista izan da gure gairik kuttunena eta erakargarriena. Zergatik? Irratia eta prentsarekin konparatuta gauza gutxi egin delako. Ikusentzunezkoen arloa ez da asko ukitu, eta nahiz eta programaketa guztietan agertu aztergai eta jorragai bezala, praktikoki ez da ezer aurkitzen"
azaltzen digu Hekoko kide den Elena Sarasak.

"Zentro guztietan edo gehienetan daude telebista eta bideoa, baina gehienetan ez zaio erabilpen egokia eman"
baieztatzen du Sarasak.
Hori konpontzeko irtenbide bat ikusten dute Hekoko kideek: alegia, ikusentzunekoetan alfabetatzea. Zer esan nahi du horrek? Komunikabideen aurrean jarrera aktiboa izatea.

"Komunikabideek gugan eta gizartearengan izugarrizko eragina dutela ikusirik, horren aurrean ez dugu jarrera pasiboa eduki behar. Horrela, telebista lantzeko eta heziketa hori jasotzen laguntzeko programak egin ditugu helduentzat, gurasoentzat, haurrentzat eta gazteentzat".
Programa horiek martxan jarri dituzte eta hainbat esperientzia aurrrera atera ahal izan da.


TELEBISTA IKUSTEKO HEZI EGIN BEHAR DA

Kataluniako Mitjans taldeak ere telebistaren gaia jorratu du. Heko baino urte gehiago daramatza hau guztia lantzen, eta ikastetxeetan somatu duten gabezia handiena gai honetako heziketarik eza da. Mavi Dolç Mitjans taldeko kidearen ustetan zera gertatu da:

"Eskolak ez direla inoiz behar zen hainbeste hornitu telebistekin eta bideoekin. Telebistarekin pasa dena ez da gertatu ordenagailuekin. Teknofobia bat sortu da telebistaren kasuan, kuriosoki ordenagailuaren kasuan gertatu ez dena".
Eta hori gutxi balitz, telebistaren erabilpena ez da egokia izan kasu gehienetan. Izan ere, Mitjanseko kideek uste dute nahiko frogatua dagoela telebistaren diskurtsoa botereak zentratzen duela, berak nahi dituen balioak eta ezagutzak bultzatzen dituela ordenu soziala mantentzeko, eta hori eskolan ez azaltzea gogorra iruditzen zaie.

"Gaur egun pertsona bakoitzak batez beste egunero hiru ordu ikusten badu telebista, telebistaren kontsumoak ezin du hezkuntzatik at egon, neurri batzuk hartu behar dira, bai eskolan eta bai etxean"
dio FrancescJosep Deó kideak.
Telebistaren aurrean dagoena hezi egin behar da, ikusleak aktiboa izan behar du eta pantailan ikusten duena kritikoki jasotzeko gai izan behar du.

"Telebistan erakusten diguten guztia ez dugu sinestu behar. Erakusten digutena interpretatzen saiatu behar dugu, eta zergatik erakusten ari zaigun jakin. Baina mozorro horiek guztiak kentzea zaila da heziketarik ez badago"
dio ziurtasunez Deók.
Heziketa hori zertan oinarritzen den galdetuta, kodea ezagutzean datzala diote Mitjanseko kideek.

"Produkzio prozesua ezagutzeak mezuak nola egiten diren ikasten laguntzen du, kodea ezagutzen, alegia. Beraz, hori ezagutaraztea eta mezuak dekodifikatzeko eta kritikoki analizatzeko elementuak erakustea da hezitzea. Gakoa da jakitea pantailaren atzean zer dagoen, zer erakusten zaigun eta nola iristen den guregana"
azaltzen du Deók.

"Nik ikasleei beti adibide hau jartzen diet"
dio Dolçek:

"Manifestazio bateko irudiak ikusten dituztenean arretaz begiratu behar dela zenbat kamara dauden eta non. Kamara poliziaren atzean jartzen bada, poliziak jasotzen duena baino ez da ikusten. Berriz, kamara manifestarien aldean jartzen bada, poliziak ematen dizkien kolpeak ikusten dira. Era berean, 200 edo 200.000 pertsona daudela esan daiteke kamararen kokalekuaren arabera. Horregatik, irudiak ikusterakoan zenbat kamara dauden, non dauden eta zer erakusten duten begiratu behar da, eta hortik aurrera norberak bere interpretazioak egin ditzake".

ETXEAN ERE HEZI BEHARRA DAGO

Eskolan telebista ikusteko hezitzea ongi dago, baina ez dugu ahaztu behar etxean ere ordu asko pasatzen ditugula telebistaren aurrean. Kontsumo horren aurrean ere neurriak hartu behar dira, eta familiak aholkatu egin behar dira. Egiteko zaila izan arren, Mitjans taldeko kideek hainbat gauza proposatzen dute.Adibidez, telebistak ez duela egongelako lekurik garrantzitsuenean egon behar diote, altzari itxi bateanedo kokatzen saiatu behar dugula. Honekin haurrek erakargarritasuna eta interesa beste gauzetan bila dezaten lortuko genukeela diote. Horrez gain, gurasoek semealabekin egoten saiatu behar dute telebista pizten dutenean, eta ematen duten informazioa komentatu eta gehitu behar dute.
Beste proposamen bat ere luzatzen dute: bideoa erabiltzea. Gurasoek semealabentzat interesgarritzat jotzen dituzten programen sailkapena egin dezakete bideoarekin. Horrela, menu propioa egin daiteke, eta ez dago telebistaren programazioa jarraitu beharrik. Programazio horretatik nahi dena aukera daiteke, eta orduan baino ez piztu telebista. Intereseko programa batetik bestera dauden denbora tarteak bideoan grabatuta dauden programekin, dokumentalekin, bideo dendako edo kioskoetako bideoekin eta abar bete daitezke.


ZER DIOTE KOMUNIKABIDEEK ETA ADMINISTRAZIOAK?

Ikastetxetik irten eta gizartera begira jarrita, beste zenbait esparru ere lantzen ari da. Mitjans taldeak, adibidez, administrazioarengana eta komunikabideengana jo izan du hainbat gauza aldarrikatzeko, eskatzeko eta salatzeko.

"Gauzak behar diren lekutik ez direla bideratzen ikusten badugu, hori aldatzen saiatzea da gure betebeharra".
Asmo horrekin jarri zuten salaketa bat TVEn Chavo izeneko programa mexikar bat kentzeko eskatuz.

"50eko hamarkadako programa zatar bat zen: emakumea ileko erruloak jarrita agertzen zen, egun osoan haurrei joka... Horren aurrean oso ongi argudiatutako salaketa ipini genuen, hura ordu hartan emititzea ez genuela egoki ikusten adieraziz eta ez zela batere hezitzailea esanez"
kontatzen digu Deók. TVEk berak ere zoriondu egin omen zituen salaketa oso ongi idatzia zegoela esanez, nahiz eta ados ez egon jartzen zuenarekin.

"Beste komunikabideetara eta telebistetara ere bidali genuen salaketa, eta saioa kendu egin zuten; gutxienez hori lortu genuen"
gehitzen du Dolçek. Haur eta gazteen programaren jarraipena egiten dute, eta baita programa orokorrarena ere. Ikertu eta kritikatu egiten dituzte, eta interesik ez dutela edo ezer berririk ez dutela esaten iruditzen zaien programak izendatu egiten dituzte.

"Jakin dezatela gauza horietaz kezkatuta dagoen jendea dagoela, eta ez diegula kontzientzia lasai utziko nahi dutena egin dezaten".
Komunikabideek ezezik, administrazioak ere badu bere erantzukizuna gai honetan, bere eskuetatik igarotzen baita hainbat lege eta arau. Esaterako, Madrilgo Ministerioak autoerregulazio hitzarmena sinatu zuen telebistekin 1993ko apirilean. Hitzarmen horretan telebista guztiek eta administrazioak berak hitza hartu zuten lanak eta ikerketak egiteko eta telebistako eduki hezitzaileen gaineko sentsibilitatea adierazteko. Telebistak informatzeko, entretenitzeko eta hezitzeko balio duela esaten zen, eta benetan hezitzeko alderdi hori kontuan har zedin sinatu zuten hitzarmena.
Sinatzeak, ordea, ez zuen hitza betetzea ekarri, eta horregatik mugitu ziren Mitjans taldekoak.

"Hitzarmena hauts artetik atera genuen eta gutunak bidali genizkien Ministerioari eta telebistei. 93az geroztik, urte horietan guztietan, zer egin zuten galdetu genien. Eta noski, ez zuten ezer ere egin. Orduan, zerbait egin behar zeneko kontzientzia piztu genuen".
Kontzientzia piztea da lehenengo pausoa, eta horren ondotik etortzen dira gainerako ekimenak eta neurriak. Hezitzaile eta komunikatzaile hauen erronka horri loturik dago. Lehendabizi, komunikazioan hezitzeko planteamendua eta beharra erakustarazi nahi dute. Bigarrenik, komunikazio edukiak hobe daitezen saiatzen dira, batez ere telebistaren kasuan. Ildo horretatik, edozein publiko motarentzat, eta ez haurrentzat soilik, egokiak iruditzen ez zaizkien edukiak salatzen dituzte. Eta azkenik, Hezkuntza eta Komunikazioa ikastetxeko curriculumetan sartzeko beharra aldarrikatzen dute


Azkenak
2025-03-12 | Estitxu Eizagirre
Beste makroeoliko proiektu bat, Lesaka eta Goizueta artean

Cefiro Holdco enpresak "Domiko" deitu dion eta bederatzi makroeoliko izango lituzkeen proiektua jarri nahi du Lesaka eta Goizuetako lurretan eta ebakuazio-linea Oiartzungo azpiestaziora bideratuko luke. Espainiako Gobernuak du proiektu hau tramitatzeko eskumena.


Ongi etorri, Judimendi eskola

Zinez txalogarria, eskolako irakasle talde jakin baten borondatez, eta zenbait gurasoren inplikazioz, A ereduko ikastetxe estigmatizatu bat D ereduko eskola bilakatzeko abian jarri duten prozesua Gasteizko Judimendi auzoan. Honela, posible egiten ari dira Araba, Bizkaia eta... [+]


2025-03-12 | Nicolas Goñi
Errumanian meatzaritzak eskuin muturra bultzatu eta krisi instituzionala piztu du

Errumaniako presidentetzarako kandidatu ohia Călin Georgescu, aurten berriro iragan behar diren hauteskundeetara erregistratzera zihoalarik, Poliziak atxilotu zuen otsailaren 26an. Egozten dizkioten krimenetarik bat “ordenu konstituzionalaren aurkako ekimenen... [+]


Hezkuntza Departamentuari ikasgelak ituntzeko plangintza bidezkoa eta legala eskatzen diogu

2025-2026 ikasturterako matrikulazio kanpaina hasi baino bi aste lehenago, Hezkuntza Saileko arduradunengana jo genuen, itunpeko eskoletako gelen ituntze maila ez delako egokitzen demografiaren jaitsierara eta indarrean dagoen lege esparrura.

Hiri gehienetan arazo orokorra... [+]


2025-03-12 | El Salto-Hordago
Lanaren Ekonomia
Fusilak, droneak eta interes ekonomikoak: heriotzaren negozioa

Trumpen garaipenak, Ukrainako gerraren birkokatze geopolitikoa eragiteaz gain, Europaren apustu belikoa agerian utzi du.


Egutegia zilarrezkoa ilargian

Chão de Lamas-eko zilarrezko objektu sorta 1913an topatu zuten Coimbran (Portugal). Objektu horien artean zeltiar jatorriko zilarrezko bi ilargi zeuden. Bi ilargiak apaingarri hutsak zirela uste izan dute orain arte. Baina, berriki, adituek ilargietan egin zituzten motibo... [+]


Boteretsuegia emakumea izateko

Hertfordshire (Ingalaterra), 1543. Henrike VIII.a erregearen eta Ana Bolenaren alaba Elisabet hil omen zen Hatfield jauregian, 10 urte besterik ez zituela, sukarrak jota hainbat aste eman ondoren. Kat Ashley eta Thomas Parry zaintzaileek, izututa, irtenbide bitxia topatu omen... [+]


Ezustekoa Groenlandiako hauteskundeetan: liberal independentistek irabazi dituzte bozak

Agintean dauden alderdiek kolpe gogorra jasan dute emaitzetan: Inuit Ataqatigiit alderdi ezkertiar independentistak eta Siumut sozialdemokratak aurreko hauteskundeetan lortutako botoen erdia inguru galdu dute, oposizioko alderdien onurarako.


Lankidetzaren aldeko aldarria

Unibertsitateko ikasleen artean, maiz topatzen ditugu beste lurraldetakoak ere, bereziki gradu ondorengo ikasketetan. Topaketa horiek badira errealitate berriak ezagutzeko bide, baita besteak entzun eta besteez ikasteko parada ere. Garapenerako lankidetzari loturiko gaiak izan... [+]


2025-03-12 | Mati Iturralde
Gudaren jauntxoak

1986. urtean Espainiako Estatuak NATOn jarraitzearen aurkako botoa eman zuen euskal gizarteak. Denborak ematen duen perspektibak oraindik ez du azaldu zeintzuk izan ziren gizartearen arrazoi sakonak gerra erakundean parte hartzeari uko egiteko.

Felipe Gonzálezen... [+]


Ikusezinak

Martxoaren lehenengo lanegunarekin batera, komunikabideetan azalduko ez diren aldaketak etorri dira EHUn. Azken Lan Publikoko Eskaintzaren ondorioz, ehunka langile –arlo tekniko eta administrazio zerbitzutakoak– orain arte okupatzen zuten lanpostutik atera eta beste... [+]


Bolo-bolo

Bolo-bolo dabil energia berriztagarrien hedapenaren inguruko eztabaida. Sarri askotan, iritsi den proiektu zaparrada desordenatuak eragindako artegatasunak bultzatuta, albiste zein iritzi-artikulu mordoaz gain, hitzaldiak, eztabaidak, mahai inguruak, bideo emanaldiak eta abar... [+]


Elle-aren biya

Lagun asko sumatu dut kezkatuta euskaldun gero eta gutxiagok ahoskatzen duelako elle-a. Haur eta gazte gehienek bezala, heldu askok ere galdu du hots hori ahoskatzeko gaitasuna, idatzian ere nahasteraino. Paretan itsatsitako kartel batean irakurri berri dugu: altxorraren biya... [+]


Leire Amenabar. Harrera-herrirantz
“Deserosotasunik barik ez da ezer aldatuko”

Harrera-herri euskaldun nola izan gaitezkeen galdetu zion Leire Amenabarrek bere buruari eta parean zituenei iaz, Gasteizen, harrera-hizkuntzari buruzko jardunaldietan, eta galdera horrexetan sakontzeko elkartu gara berarekin hilabete batzuk geroago. Amenabarrek argi du... [+]


2025-03-12 | Ibai Trebiño
Esku odoltsuen matxinada

Esku odoltsu bat sinbolo gisa erabilita, iazko azaro bukaeratik ustelkeriaren aurkako mobilizazio erraldoiak egiten ari dira Serbian, “blokada” izenpean, azken garaietan Europa zaharrean ikusitako handienak. Asanblearioak, masiboak, ideologiarik gabekoak... Bertatik,... [+]


Eguneraketa berriak daude