"BERTAKO POPULAZIOAK EZ DU AUTOBIDEA GALDATU"


2021eko uztailaren 21ean
I

ruñea-Baiona-Paue hiriburuak lotu lituzkeen autobide baten azterketa egina da. Zer dakizu horri buruz LEIAkoek?
Autobidearen asmoa bat-batean etorri zen. Nafarroako gobernuak hemengo Kontseilu Nagusiari ikerlan bat eskatu zion duela urte bat. Agintariek diotenez, kostaparteko trafikoa emendatuz ari da, eta hamar urte buruan hango pasabideak blokeatuak izanen dira –2.010 urterako 65.500 ibilgailu pasako omen dira Biriatuko pasabideetatik–. Horren arabera, hango trafikoa barnealdetik hasiko da pasatzen. Dagikunaren arabera, posibilitate anitzeko azterketa bat egina dago. Orreagatik –Ibañetan barna- Donepaleura doan proiektua da gauzatzeko aukera gehien duena.

Proiektu eginkor honen berria ezagutu bezain laster eratu zenuten LEIA, zein xedetan?
Autobidea egitearen kontran. Autobide batek ondorio arras txarrak ekartzen baititu: lurrak deuseztu eta poluzioa areagotzen ditu. Ingurumenaren aldetik ekartzen duen kalteengatik, esaterako, LEIAk trenbidearen proiektua lehenesten du.

Trenbidea gauzatzeko posibilitatea ere aztertu da txosten horretan beraz?
Baiki. Baiona eta Iruñea lotuko lituzketen bi trenbide omen dira aztertuak, Biriatu eta Dantzarian barna. Baina, dakigunagatik, posibilitate hau biziki arinki aztertu da.

Kontseilu Nagusiaren arabera autobideak barnealdearen ekonomia azkartuko du.
Hori haien diskurtsoa da. Errealitatea besterik da, alta. Nazioarteko trafikoa bideratzeko egin nahi dute autobidea; eta ez lekuko trafikoaren arintzeko. Hastapen batean trafikoaren % 48a internazionala izanen da. Egunero 3.000-4.000 kamioi pasako dira, eta horrek ez du tokiko ekonomiarentzat deus utziko.

LEIA agertu zenetik aldatu al dira agintarien asmoak?
Hastapeneko diskurtsoa aldatu da hein batean. Hastapenean autobideaz mintzatzen ziren eta orain autobiaz. Hau da, berean lekuko ibilgailuak sartu eta atera litezke. Diskurtso berria hori da, hobeagoa, baina Luzaide eta Donepaleu bitarteko populazio gehiena laboraria da. Traktoreak ibiltzen ahalko dira bide horretan? Ez, bistan da. Sobera lanjerosoa da hainbeste kamioi pasatzen den autobide batean ibiltzea. Bestenaz, ibilgailuentzako eta traktorrentzako bide espres bat eginen ote dute? Horri buruz ez dakigu aukerak zeintzuk diren.

Kontseilu Nagusiaren jokamoldea nola juzkatzen duzue LEIAtik?
Jean Jacques Laserrek, Kontseilu Nagusiko lehendakariordea eta aurreproiektu honen txostenaren kudeatzaileak dioenez, Ipar Euskal Herriak bere xantza ukan dezake errepide berri hori egiten bada. Alta bada, estatu eta Akitaniako Eskualdearen arteko kontratua zazpi urtetik zazpi urtera sinatzen da, eta berriki sinatua da beste zazpi urtetarako. Proiektu hau gauzatzeko ez da sosarik emana izan beran, eta hurrengo aurrekontuak egiteko 2.006 urterarte beha egonen gara berriz. Beraz, gezurretan ari dira, eta intereses politikoengatik azaltzen dute proiektua. Hau da, Europako azpiegituren garapenean, Nafarroako gobernuarekin batera agertzeko beharra eta enbeia dute nonbait. Edota menturaz gauzak gordetzen dizkigute? Nork daki. Nik proiektuari buruzko azterketa idatziz eskatu dute, eta ez didate oraino igorri. Ziur dena da, bestaldean lasterrago ibiliko direla, Madrilen interesatuago baita Paris baino. Zer nahi gisaz, hemengo Kontseilu Nagusiak, Nafarroako gobernuak ez bezala, ez du eskudantzarik autopistetan, hemen estatuak ditu konpetentzia guztiak.

Garapen Eskeman ari direnek Ipar Euskal Herria egituratzeko beharrezko proiektuatzat jotzen dute barnealdean errepide azkar bat egitea.
Autobideak hiri handiak juntatzeko eraikitzen dira eta haien ekonomia azkartzeko. Bitarteko herri txikiek ez dute deusik irabazten, edo arras guti. Konparazione, Baiona eta Paue hiriak lotzen dituena. Ortez herria berak ez du ekonomikoki sobera irabazi ere. Aitzitik, gu gehiago interesatuak gara kostaldearekin batera garatze posibleaz.
BAMeko garapena eta handik heldu daitekeen laguntzaz mintzatzen dute kargudunek. Azken sei urteotako beren diskurtsoa hori da, barne eta kostaldearen arteko osagarritasuna, elkarri lotzea molde natural batez; egundaino ez dugu gauza konkreturik ikusi alta. Aldiz, proiektu honek irudi du barnealdea salbatzeko egina dela, edo hala nahi dute aurkeztu bederen.

Hegoaldeko nafarrekin lotzeko posibilitatea ere hor dago nolanahi ere.
Abertzaleak gara hego-nafarrekin harremanak sakontzen ditugun lehenak. Baina autobideak ez du horretarako baliabide nagusia izan behar. Adibidez, bestaldekoek aspaldi egin zuten bide berri bat Baigorriko mugaraino, baina hemengo agintariek ez zioten segidarik eman. Orain berriz, hemengo polulazioak ez du autobide bat egitea galdatu.

Laborariak hasia al dira arrenkuratzen edo?
LEIA eratu zenean zenbaitek erotzat hartu gintuzten, ez zuten sinisten proiektu hau gauzatu daitekeenik. Orain, J.J. Lassere Nafarroako agintariekin proiketuaren berri emanez agertu delarik hasiak dira arrenkuratzen. Diotenez, Kontseilu Nagusiak arrapostu bat eman behar dio Nafarroako gobernuari heldu den azaroan. Hartaz, laboraiek bidea nondik pasako den jakin nahi dute orain. Lehendik ere hemengo laborariek ezagutu ditugu esperientzia gogorrak; dena bortxaz egin ohi baita. Familia mailan tirabira franko izaten dira sorlekua aldatuz gero

Zazpi korridore egingo lirateke gure pirinioetan gaindi
Nafarroa eta Akitania lotuko lukeen errepide sare eginkor bat aztertu da Nafarroako gobernua eta Pirinio Atlantiarreko Kontseilu Nagusiaren eskutik. Antza, garraio-ardatz berri batek zeharka lezake Iparraldea. Hiru aurreproiektuetan zazpi bide posible agertzen ditu ikerlanak.
Azterketak honela dio sarreran:«

Ipar Euskal Herriko barnealdea eta Iruñera bitarteko enklabeen egoerarengatik kezkatuak, Nafarroako gobernua eta Pirinio Atlantiar Departamendua –Akitaniako Eskualdearen laguntzaz– Pirinioen mendebaldearen barnean garraio ardatz baten estudioan engaiatu gara
». Azterketak ez omen du azpiegitura berriak eraikitzea xede, garraio arazoari irtenbide bat ematea baizik.


Lehen fasea

Azterketaren lehen fasearen emaitzak iazko abenduan aurkeztu ziren. Baiona, Iruñea eta Biarnoko Saliese artean ingurumari geografiko zehatz bat agertzen dute: «

Iberiako trenbide sarea ez da lotzen sare europarrarekin. Errepide eta trenbide sareen arteko desoreka begibistakoa errealitatea da. Merkantzien garraioa gehiena Pirinio mendikatearen bi muturretatik pasatzen da. Ibilgailu txikiak eta bidaiarien zirkulazio joera antzekoa izaki. Azterketak ere dio, etorkizun hurbilean errepide azpiegiturak eskasak izanen direla Pirinioaren mendebaldean. Irun, Dantzaria eta Arnegitik 50.000 ibilgailu pasako dira egunean 2.010 urtean, eta 2.020 urtean 65.000». Egoera hola, bi aldeetako agintariek azterketaren bigarren faseari ekitea agindu zuten urtarrilean. Azpiegitura berri bat eraikitze xedez, autobide berriak 17.000 ibilgailuen zirkulazioa bideratu lezake 2.020 urtean.

Bigarren fasea

Azterketaren bigarren faseak Pirinioaren bi aldeetako egoera sozio-ekonomikoa eta ingurumen ezberdinak nabarmentzen ditu, baita soluziobide anitzak aurreikusi ere. Ondorioz, Pirinioa gainditzeko zazpi saihesbide eginkor landu ditu ikerlanak: «

1.:Trenbidea: bi korridore eskaintzen dituena. 2.: dauden azpiegituren gainetiko errepidea: beste bi korridore. 3.: sare berri baten diseinuak hiru korridore zabaltzen ditu
». Trenbideak, Iruñea-Irun edo Iruñea-Baiona lotuko lituzke. Oraingo errepideak edota azpiegiturak baliatuz gero, korridoreek Iruñea eta Saliese lotuko lituzkete; zenbait gunetan errepidea bikoitza izanik. Ingurune birjinetan barna eraki daitezkeen korridore posibleak hiru dira:«

Baztanen barrena Izpegitik Baigorriraino. 18 kilometroetako 16 tunel beharko lirateke. Beste korridorea Aldudetik pasako litzateke, Esnazu mendia zeharkatuz Baigorriraino. 33 kilometroko 10 tunel beharko lirateke. Hirugarren korridorea Orreagan barna joango litzateke, Luzaide-Arnegitik paseaz Donibane Garaziraino. 8,3ko 5 tunel beharko lirateke. Tunel guzti hauek 700 eta 900 metroko altueran eginak izango lirateke. Hiru korridore hauek, hegoaldean Imarkoainen lezakete abiaburua. Iparralde edota Biarno aldean berriz, Ahurti, Peirorade eta Saliesen lirateke lotuneak

Azkenak
Gazteen soldata %10 igo den bitartean, prezioak %31 garestitu dira 2010etik

Araba, Bizkaia eta Gipuzkoan, 18 eta 34 urte bitarteko gazte soldatadunen hileko batez bestekoak lehenbiziko aldiz gainditu du 1.500 euroko langa. 2010arekin alderatuta, ordea, 142 euro besterik ez da igo.


2025-01-07 | Leire Ibar
‘Behin betiko’ lelopean egingo du Sarek urtarrilaren 11n Bilboko manifestazio nazionala

Konponbide prozesuari eta etxeratze prozesuari behin betiko amaiera emateko aldarrikatuko dute, eta euskal preso behin betiko etxean nahi dituztela. Laguntza ekonomikoa jasotzeko Bizumkada Nazionala ekimena jarri dute martxan.


2025-01-07 | ARGIA
Robert Hirigoien hil da, Herri Urratsen sortzaileetakoa

Urtarrilaren 4an hil zen Robert Hirigoien euskaltzalea (Larresoro, Lapurdi, 1944). Ostegunean eskainiko diote azken agurra, jaioterrian (10:00etan). Herri Urrats festaren sortzaileetako bat izan zen, baita Lapurtarren Biltzarrarena, Kanboko ikastolarena eta euskara eta euskal... [+]


2025-01-07 | Leire Ibar
Baztango Batzar Nagusiak elkartasuna adierazi die Aroztegiko obra gelditzeagatik auzipetutako zazpi herritarrei

Aroztegiko auzipetuei elkartasuna adierazi eta absoluzioa eskatzeko mozio bat onartu du Baztango Batzar Nagusiak. Urtarrilaren 2an egindako bileran, mozioaren aldeko bozketan aldeko 25 bozka, kontrako bi eta hiru abstentzio izan dira.


Ultraeskuinari proposatu diote gobernua osatzeko Austrian, hesia ezarri ziezaioketen arren

Irailean egin ziren hauteskundeak eta aise nagusitu zen FPÖ alderdia, botoen ia %30 eskuratuta. Bazen aukera ultraeskuinari hesia ipintzeko, baina ez dira ados ipini demokristauak eta sozialdemokratak.


Laborantza bozen usaina

Berriz hasi dira laborarien manifestaldiak frantses estatu guzian. Sindikatu desberdinek aldarrikapenak hedatzen badituzte ere, entzun den lehena eta komunikabide nagusietan gomit izan dena, FNSEA "nagusia" izan da. Zer du saltzeko? Gezur andana bat ahal bezainbat boz... [+]


2025-01-07 | Jon Torner Zabala
Autobus zerbitzua zabaldu dute Ipar Euskal Herrian, mugikortasuna hobetzea helburu

Urtarrilaren 6az geroztik autobus linea berriak daude Zuberoan, Nafarroa Beherean eta Lapurdin. Halaber, zerbitzuen maiztasuna ere hobetu da, Euskal Hirigune Elkargoko Mugikortasun Sindikatuak eta RATP konpainiak elkarlanean bultzatutako egitasmoari esker. Bestetik, 12 urtez... [+]


2025-01-07 | Leire Ibar
Barakaldoko hilketa matxista salatzeko asteartean mobilizazioak antolatu dituzte

84 urteko andrea erail zuen bere semeak urtarrilaren 3an euren etxebizitzan. Kolpeka hil zuela azaldu dute zenbait iturrik. Astearte arratsaldean egingo dira elkarretaratzeak Barakaldon eta Euskal Herriko lau hiriburutan.


2025-01-07 | Gedar
Beste eraso arrazista bat Miarritzen

 Uber gidari batek jasan zuen erasoa: bortizki jo eta irain arrazistak egin zizkion bezero gazte batek. Baionan eta Arrigorriagan ere izan dira eraso arrazistak berriki.


2025-01-07 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Itsasontzigintzaren itzal luzea ageri da Hego Koreako krisian

Hego Koreako krisia autoktonoa ala inportatua ote zen galdetzen nion neure buruari duela hilabete hura sutu zenean. Baretu ez baizik mindu egin denez auzia, batere argi ez dudan erantzunaren bila jarraitu beharko dugu. Geografikoki urrutiko kontua bada ere, oso gertuko ondorioak... [+]


Errege Magoen desfilean zati lasaiak tartekatu dituzte, autisten elkarteek aldarrikatuta

Dezibelio eta argiztapen muturrekoak ohiko diren makro-ikuskizunen eta makro-estimuluen garaiotan, autismodun haurren bueltako elkarteek aspalditik egindako eskaera zabaltzen ari da pixkanaka, baita Errege Magoen desfileetan ere: ez musika, ez argiztapen, ez abiadura... [+]


2025-01-06 | Jakoba Errekondo
Elkarren beharra bizitzeko

Lagun txiletar batek bere herriko istorio bat kontatu dit, eta ahoa bete inplante utzi nau. Han “quintral” esaten dioten landare batena da, Tristerix corimbosus. Txile eta Argentina hegoaldeko baso epeletan bizi da, eta gure lurralde epeletan hazten den mihuraren... [+]


Eguneraketa berriak daude