Miguel Galindo: «Ikusleak gehitxo jotzen du txistera»

Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Miguel Galindo, Joserra Fachado, Pedro Arnaez et Dani Heres, "Topo" antzerki taldekoei elkarrizketa

«Zerbitzaria» antzezlana plazaratu berria du Topo antzerki taldeak
Miguel Galindo: «Ikusleak gehitxo jotzen du txistera»
Miguel Galindo zuzendariak eta Joserra Fachado, Ana Cano, Pedro Arnaez, Kristina Artano eta Dani Heres antzezleek, Topo antzerki taldea osatu zutenetik, gogor heldu diete euren buruei agindutako helburuari, euskaraz plazaratzeari. "Lur azpiko kaioak" antzezlanaren ondoren, Robin Maugham-en "Zerbitzaria" obrak eraman ditu berriro eskenatokietara.
ARGlA. Batzuk euskaraz mintzatzen diren arren, zuzendariak ez daki, eta aktoreetako batek, Anak, ere ez du hizkuntza menderatzen, ez zitzaizuen oso samurra egingo euskaraz antzeztea.
JOSERRA. Hizkuntza aldetik hiru mailatan banatuta gaude Topo taldeko antzezleok. Lehenengoa n Kristina, euskaldun zaharra, eta ni, euskaldun berria, geundeke. Bigarren maila batean Dani eta Pello ditugu, hitzegiteko gai diren arren oraindik ere euskalduntzen ari dira. Anaren kasua da larriena oso gutxi bait daki. Denon artean laguntzen diogu, ordea.
ARGIA. Itzultzaileren bat izango duzue tartean.
MIGUEL. Bai, noski, eta ez makala. Iñaki Alberdik, hiru urte daramatza gurekin, itzuli baino testua egokitzen eta girotzen benetako lana egiten du.
DANI. Asko saiatu beharrean gaude taula gainean euskaraz aritzeko, dudarik ez dena, baina ezinbestekotzat jotzen dugu, kontzientzia apur bat izanik behintzat. Anari oso belarri ona duela aitortzen diogu. Entonazio eta ahoskatze kontutan Iñakik adierazten diona berehala ikasten du. Ez da, beraz, testua buruan hartzea bakarrik.
PEDRO. Ez zaigu lan gehiago pilatzen euskaraz antzezteagatik, bi antzerki obra egitea bezala delako baizik. Euskarazko obrak berezko nortasuna du, erderazkoak ere berea duen moduan, bi mundu diferente dira guretzat, eta zentzu honetan, bi lan antzezten ikastea bezalatsu da.
ARGIA. Antzerkiak umorera jotzen duela dirudi.
MIGUEL. Jendeak txistea eta umorea nahasi egiten dituela iruditzen zait askotan. Jendeak bilatzen duena farre algara dela uste dut. Umorea oso mikatza, kaotikoa,... era askotakoa izan daiteke.
ARGIA. Ze gairi ematen diozue lehentasuna gidoia aukeratzeko garaian, antzerki lana martxan jartzeko garaian?
JOSERRA. Zuzendariari galdetu, hark aukeratzen bait ditu.
MIGUEL. Guk «interpretazio antzerkia» deitzen denari ekin izan diogu, pertsonaian oinarritutako antzerkiari, testuaren mamiari heltzen dionari. Neri pertsonalki, antzerki modu berezia gustatzen zait, baina denetatik egiten dugula esango nuke. Azkenengo obra, "Zerbitzaria" nahiko mamitsua da, konplikatua. "Lur azpiko kaioak", obran, berriz, bai alderdi komikoa eta bai sentimentala jorratu genituen. Hurrena komedia izango da ziurrenik, testua lantzen ari gara dagoeneko. Gu, modak ekar lezakeenari bakarrik erreparatzeak beldurtzen gaitu. Jendeari interesatzen zaion antzerki mota egin behar dugu, gustokoa dena. Honek eskatzen duenak aldapan gora jartzen bagaitu ere, ezin gaitezke diru etekinei begira jar.
ARGIA. "Ama begira zazu", umore hori, moda dela uste al duzu?
MIGUEL. Ez, noski. "Ama begira zazu" oso lan ona iruditzen zait. Hizkuntza aldetik oso landua. Ez da jendearen bihotzetara heldu lanaren erraztasunarengatik, antzerkira ohituta ez dagoen jendeari bere girotik oso hurbila egin zaiolako baizik. Lan borobila egin dute, bete-betean asmatu dute. Ni ez nitzen horretaz ari, hala ere. Txiste antzeztura gehitxo jotzen dela esan nahi nuen. Entretenigarri ez dago gaizki, baina antzerkiak helburu zabalagoa du. Elkar hizketek, gertakarik, sentimentuek garrantzi handiagoa behar dute izan.
DANI. Herri honetan, eta antzerkiaz ari naiz, egiten dena ezin daiteke hain erraz eta arin kritikatu, lan baldintzak kontutan hartzen baditugu behintzat.
ARGIA. Azal itzazu aipatu dituzun baldintza horiek.
DANI. Esfortzu pertsonalaren arabera lan egiten da, aipaidazu politika administratiboak agintzen duen moduko enpresatan sartzeko burutik jota ez dagoen antzezle bakar bat! Balorea behar da mundu horretan egoteko. Antzerkia ez da errentagarria izatez. Beraz, aitortzen ez zaigun arren kultura bultzatzen ari garela kontutan hartu behar da.
Obrak bi aldiz pentsatu gabe kritikatzeko sortu den ohitura gehiegizkoa da.
MIGUEL. Obra bera antzezlana den ikuspegitik kritikatzea gauza bat da, lana burutzeko egin duzun lana kritikatzea, berriz, besterik da. Ez dut uste antzerki taldeoi kritikatzen zaiguna esfortzua denik, ondorioa baizik.
ARGIA. Iaz Azpeitiako Antzerki Topaketetan parte hartu zenuten, aurten ez. Zergatik?
MIGUEL. Dirudienez ondo antzezteagatik zigortu egin gaituzte. Iazko kritikak hartuz gero, ez dut esango Azpeitiako hoberena geurea zenik, baina... Herri Irratikoak komentatu zuenez hoberenak gu izan omen ginen. Ez dugu ulertzen zergatik ez gaituzten aukeratu.
Barkatzeagatik nolabait, ez dut ulertzen nola egin duten aukeraketa, Azpeitira eraman dituzten obra gehienak testurik gabekoak bait dira, harritzekoa benetan topaketa horien helburua euskara potentziatzea dela kontutan izanik.
ARGIA. Ez ote da hara hurbiltren direnen artean, gehiengoak nahiago duela halako antzerki mota?
JOSERRA. Antzerki mota diferenteak ikusteko ez da Azpeitikoa aproposena, horretarako egokiagoak dira Gasteizko edota Donostiako topaketak, honek justu euskaraz eginiko antzerkia bultzatzea du helburu. Ez da, beraz, nere ustez, oso ulergarria egin duten aukera. Izugarri makurtzen zaizkizu animoak halako egoeren aurrean.
Garbiñe Ubeda
45-46


GaiezKulturaAntzerkiaTaldeakTOPO
PertsonaiazGALINDO1
EgileezUBEDA1Kultura

Azkenak
2025-03-21 | Iñaki Lasa Nuin
Ezegonkortasuna eta desoreka

Goizean jaiki orduko hasten dira desegokitasunak. Beharbada lotarako erabili duzun lastaira ere ez zen egokiena. Baina, ezin ba idatzi desegoki sentiarazten nauten guztiez. Horregatik, udaberriko ekinozioa –egunaren eta gauaren arteko oreka– dela eta, oraindik ere,... [+]


2025-03-21 | Axier Lopez
‘Pikoletoak’ ere Euskal Herrian euskaraz

Guardia Zibilaren historia bat - Hemendik alde egiteko arrazoiak izenburupean, datorren astean argitaratuko dugun 305. LARRUN aldizkariaren pasarte batzuk dira ondorengoak, erakunde armatuaren sorrera garaietan girotutakoak.


Rosa Zarra Ertzaintzaren pilotakadak hil zuen

Rosa Zarra Ertzaintzaren pilotakada baten ondorioz hil zela da Eusko Jaurlaritzako Poliziaren Biktimen Balorazio Batzordeak atera duen ondorioa, Berria-k jakinarazi duenez. Orain arte, Ertzaintzak beti egin dio uko bertsio horri, eta Rosa Zarra berak zuen gaixotasunaren ondorioz... [+]


Oier Sanjurjo
“D eredua bultzatzen eta ikastolen nortasuna zabaltzen ahaleginduko naiz”

Nafarroako Ikastolen Elkarteak lehendakari berria du. Oier Sanjurjok hartu dio lekukoa Elena Zabaleta Andresenari.  Beste zazpi kide izanen ditu alboan Sanjurjok.


2025-03-21 | ARGIA
Ertzainen %20ak eta udaltzainen %30ak ez dute euskara-eskakizunik azken deialdian

ELA sindikatuak azaldu duenez, azken Lan Eskaintza Publikoaren oinarrien arabera, Ertzaintzarako eskainitako lanpostuen %20ak eta Udaltzaingoaren %30ak ez daukate euskara-eskakizunik. Gasteizen, adibidez, udaltzain-lanpostuen erdietan, 24tan, ez dago euskara-eskakizunik.


Donostiako Birunda gune autogestionatua “ilegalki” hustu dute

Ustez, lokalaren jabetza eskuratu dutenek bidali dituzte sarrailagileak sarraila aldatzera; Ertzaintzak babestuta aritu dira hori egiten. Birundak epaiketa bat irabazi du duela gutxi.


Inoren Ero Ni + Lisabö
Eta eromenaren lorratzetan dantzatu ginen

Inoren Ero Ni + Lisabö
Noiz: martxoaren 14an.
Non: Gasteizko Jimmy Jazz aretoan.

----------------------------------------------------

Izotz-arriskuaren seinalea autoko pantailatxoan. Urkiola, bere mendilerro eta baso. Kontzertuetara bideko ohiko errituala: Inoren... [+]


2025-03-21 | Euskal Irratiak
Iparraldeko euskalgintzak Senpereko Larraldea etxea galduko du

Euskalgintzak Senpereko Larraldea etxea faltan botako du. Uda gabe, Bertsularien lagunak, bertan gelditzen den azken elkarteak, lekuz aldatuko du eta etxea hetsiko dute. Euskararen, euskal kulturaren eta arteen ohantzea izan da Larraldea, urte luzetan Andoni Iturrioz mezenasak... [+]


2025-03-21 | Elhuyar
Autismoak: normaltasuna zabaltzeko aukera bat

Berrogei urte dira Euskal Herrian autismoaren inguruko lehen azterketak eta zerbitzuak hasi zirela. Urte hauetan asko aldatu da autismoaz dakiguna. Uste baino heterogeneoagoa da. Uste baino ohikoagoa. Normalagoa.


Euskal Herriko Filosofia Zaleen Sarea eratzeko prozesua abian da

Txinparta izeneko prozesua Martxoaren 21ean hasiko da eta urte bete iraungo du. "Udaberriaren hasierarekin batera proiektu herritar berri bat" aurkeztu nahi dutela adierazi dute. 


Duero ibaitik gora otsoa berriz ehizatzea onartu du Espainiako Kongresuak

PP, Vox, Junts eta EAJren botoekin Espainiako Kongresuak onartu du otsoa espezie babestuen zerrendatik ateratzea eta, horren ondorioz, berriz ehizatu ahal izango dute Duero ibaitik iparrera.


Eguneraketa berriak daude