argia.eus
INPRIMATU
“Sexia” naun, beraz lekutxoa dinat kirol prentsan
  • Emakumezko kirolari “sexiek” aukera handiagoa dute kirol hedabideetan agertzeko, “sexiak” ez diren emakumezko kirolariek baino. Are gehiago, kirolariak ez diren emakume “sexiek” aukera handiagoa dute kirol hedabideetan agertzeko, emakumezko kirolari ez “sexiek” baino.

Jon Torner Zabala @jtorner 2013ko martxoaren 08a
El Mundo Deportivok ‘Bola rosa’ atalean paratzen ditu argazki-bilduma “sentsualak”. ‘Balón rosa’ atalean Sportek. Sarri egiten dute bat kirol prentsak eta prentsa arrosak, hartzaile ustez desberdinak dituzten arren.

Era berean, gizonezko kirolarien bikotekide, emazte eta ustezko maitaleek aukera handiagoa dute kirol prentsan agertzeko, gizonezkoen tamainako balentriak lortu dituzten emakumezko kirolariek baino.

“Sexi” hitza kakotx artean idatzi dut hura edo haren baliokideren bat (“ikusgarria”, “beroa”, “probokatzailea”…) delako kirol-egunkariek emakumeei buruz ari direnean gehien erabiltzen duten terminoa.

Emakumeak kirol-prentsan duen presentzia aztertu asmoz, bost egunkariren webguneak arakatu ditugu azken hiru egunetan, asteazkenetik gaur arte: Espainiako Sport, Marca eta El Mundo Deportivo; Frantziako L’Equipe eta Italiako La Gazzetta dello Sport. Haien webguneen azalei eman diegu begiratua, sailetan sartu gabe.

Orotara 660 albiste aurkitu ditugu. Ia guztiak, noski, kirol albisteak dira, badauden arren aisialdiarekin lotutakoak, zinema, musika, moda eta antzerakoei buruzkoak, haietako asko egunkari horien talde berekoak diren beste aldizkari batzuetatik errebotatuak.

660 albiste horietatik, 621etan (%94) gizonak dira protagonista, eta 39tan (%6) besterik ez emakumeak.

Bada, emakumeak protagonista diren 39 albiste horietatik, 21etan titularrak ez du zerikusirik kirolarekin. Alegia, emakumeak ez daude webguneotan kirol emaitzengatik, bestelako “merituengatik” baizik. Eta meriturik inportanteena, nola ez, bainujantzi edo bikinia “dotore” geratzea da.

Aldiz, gizonezkoak protagonista diren albisteen ia %100ean kirola da hizpide, tartean txotxolokeria galantak aurki daitezkeen arren: ez dakit noren look aldaketa, hau entrenamendura berandu heldu dela, bestea taldekidearekin haserretu dela, beste hura prentsaurrekora ez dela azaldu, hark gola modu berezian ospatu duela…

Aztertutako webgune guztietan gizonezko/emakumezko edukien ehunekoak berdintsuak dira, salbu eta Frantziako L’Equipen. Emakumeak protagonista dira webgune osoko albisteen %12,5ean, eta bakarra aldentzen da kirol jardueratik: gizonezko futbolarien emazteen argazki galeria.

WEBGUNE GUZTIETAKO EMAITZA ZEHATZAK IKUSI (pdf)

Ohiko hedabideetan, orekatuago

Azken hiru egunetako Berria, Gara, Diario Vasco, Deia eta Le Journal egunkarien Kirol sailetan 203 albiste aurkitu ditugu. Datuak baikorragoak diren arren, kopuruan ez dago alde ikaragarri handirik kirol-prentsarekin, emakumeak 22 (%10,9) albistetan baitira protagonistak.

Aldiz, protagonista gizonezkoa zein emakumezkoa izan, edukien tratamendua berdin-berdina da. Alegia, kirolaren esparruan egindako lanagatik dira emakumeok protagonista, eta ezaugarri hori da azpimarratzen dena. Parentesi moduan, eta autokritika gisa, aitortu behar dut blog honetan ere emakumeek presentzia askoz ere txikiagoa dutela.

Nire burua zuritu dezaket esanez kirol prentsaren publikoa maskulinoa dela bereziki, eta hura asetzea dela nire helburua. Zer esanik ez, kirol-egunkariek askoz ere argiago dute bazka zein harrapakariri eman behar dioten. Argumentu bera, darabilte, ordea, telezaborra defendatzen duten horiek: “Publikoak horixe nahi du”.

Eredu maskulinoa indarrean

Ez dut uste helburu nagusia izan beharko litzatekeenik emakumezko kirolariek egunkari espezializatuetan presentzia handiagoa izatea, ez behintzat gaur egungo eredu maskulinoari eusten dioten bitartean. Eredu hori aldatzea garrantzitsuagoa da, emakumeak euren kirol jarduerarengatik azaleratzea. Ondoren gizon-emakume kopurua gehixeago orekatzea lortuko balitz, askoz ere hobeto, normaltasun isla litzatekeelako. Ohiko prentsak aurreneko pausoa emana du: berdin tratatzen ditu gizon eta emakumeak. Kirolaren mundua, profesionala batez ere, zein maskulinoa den aintzat hartuta, irreala litzateke %50eko kopurua eskatzea, baina…

Alegia, kazetariok ere badugula zeresanik honetan guztian. Feminista izatea dagokigu, batzuek talibantzat hartuko gaituzten arren.

Jon Tornerren Slump doktorearen zaintiratua blogetik hartutako artikulua.