PAI programek hauspotu dute G ereduaren gorakada, A ereduaren kaltean

  • Nafarroako euskal mundu txikia pixka bat aztoratu zaigu egunotan, 2018-2019 ikasturterako aurrematrikula datuek erakutsi omen baitute D ereduak beheranzko joera hartua dela. Ez dago argi, ordea, aurrematrikula datuak erakunde ofizial batek emanagatik ere, dantza handia egon baita zenbaki horiekin. Atzo berean, Roberto Perez Hezkuntzako zuzendari nagusiak Euskalerria Irratian halako lasaitasun mezu bat helarazi nahi izan zuen, eta adierazi zuen D ereduak ez duela gora egin, baina ezta behera ere.


2018ko otsailaren 21an - 15:41
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

ANALISIA | PAI programek hauspotu dute G ereduaren gorakada, A ereduaren kaltean

Aurrematrikula datuak ez, baizik eta matrikula datu errealak aztertuta, nolabait, Perezen hitzak berresten ahal dira. Datuok Hezkuntza Departamentuaren estatistika planetan jasoak daude eta, pazientzia apur batekin, Gobernuaren webgunean daude eskuragarri, baldin eta horiek aurkitzeko bidea zein den asmatzen bada. Lehenbiziko datua 2000 urteari dagokio eta oraingoz azkena, 2016 urteari.

Bada, 17 urte horietako datuei erreparatuta, garbiki erraten ahal dugu British ereduak lehenbizi eta PAI programek gero erdira eraman dutela euskararekin batere kontakturik ez duten ikasleen kopurua. 2000 urtean ikasleen %42,41 baitzeuden G ereduan matrikulaturik eta 2016an, %50,86. Eta igoera hori A ereduaren kaltean izan da, 2000 urtean %30aren bueltan baitzeuden A zein D ereduak. Bi hamarkada geroago hortxe segitzen du D ereduak, baina A eredua %20ren ingurura jaitsi da.

Urtez urteko datuak xehe-xehe aletuta, inflexio puntua 2007-2008 ikasturtean gertatu zela baiezta dezakegu. British ereduaren bigarren ikasturte hartan A ereduak hiru puntu galdu zituen eta etenik gabeko erortzea hasi zuen. Eta PAI programek British eredua ordezkatzeak jaitsiera hori sakondu baino ez zuen egin.

Bi komunitate arras ezberdin

Matrikula datuak ikastetxeen titulartasunaren arabera aztertuz gero, ispilu horrek itzultzen digun irudia ikaragarria da, Nafarroan bi komunitate zeharo ezberdin ditugula erakusten baitigu. Nafarroako sare publikoan, 2000 urtean, ikasleen hiru laurdenek bazuten kontaktua euskararekin (%39,51 A ereduan eta %33,81 D ereduan). G ereduan apenas zeuden ikasleen laurdena. Baina hamasei urte geroago ingelesaren inguruko programek buelta eman zioten egoera horri eta G ereduak 13 puntu portzentual kendu zizkion A ereduari.

Aitzitik, sare pribatuan, 2000 urtetik 2016 urtera gutxi mugitu ziren ereduen ehunekoak. Lehen eta orain, euskararekin batere kontakturik ez duen G ereduak ikasleen bi heren hartzen ditu. Ikastolak %20ren azpitik dabiltza, eta gainontzeko itunpeko ikastetxeetan A eredua burua altxatu ezinean dabil.

A eredua, utzita

Euskaldunen eta euskaraz bizi nahi dutenen ahaleginak D ereduari zuzenduak egon dira beti, eta alde batera utzi izan dute A eredua, ikasleak euskalduntzeko balio ez duelakoan. Euskara irakasleen artean ere gutxi izan dira eredu horri maitasunez begiratu izan diotenak. Eta aldaketaren gobernuak D ereduaren aldeko kanpaina egin du, Euskarabidearen bidez, eta D eredua eremu ez-euskalduna deiturikoan zabaltzeko lanak azkartu ditu.

Baina inortxok ez du deus ere egin A ereduaren alde. Azken bi hamarkadetako datuek erakutsi digute euskararen aurkako erasoak eta mezuak etengabeak izan arren, lortu izan dela D eredua Nafarroan %30aren bueltan egotea. Batzuek porrot bezala ikusten dute; bertze batzuok aldiz, arrakasta bezala. Baina badirudi euskaldunen burugogorkeriak %30erako balio duela gehienez ere.

Matrikula datu errealen arabera, A eredukoak gero eta gutxiago direnez, gero eta gehiago dira Nafarroan euskararekin batere harremanik ez duten ikasleak. Bistakoa da euskaltzaleei ez zaiela natural egiten A ereduaren aldeko lana, baina ez badu inork egiten gerta daiteke urte gutxiren buruan oraindik ere handiagoa izatea Nafarroako kulturaren ardatz nagusietako bati bizkar ematen dieten ikasleen kopurua.

Iritzi hau Euskalerria Irratiak argitaratu du eta CC-By-SA bidez ekarri dugu ARGIAra.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Irakurrienak
Matomo erabiliz
Azoka
Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
2024-07-17 | Gorka Menendez
Zenbateraino izan behar dira txikiak nekazari txikiak?

Gaur egungo ezker mugimenduaren zati handi batek, intuitiboki bada ere, eskala txikiko nekazaritza aldarrikatzen du zalantza askorik izan gabe. Hala ere, txikitasunaren aldarrikapen horrek baditu bere kontraesanak: tamaina txikiko ustiategi batek, definizioz, ezingo du elikagai... [+]


Euskaldunak

Eusko Jaurlaritza berriko bozeramaile Maria Ubarretxenak lehenengo elkarrizketa Euskadi Irratiari eman zion. Solasaldian asmoez jardun zuen, kontu orokorrak adierazi zituen, ezinbestean, gobernua martxan jarri berri zegoelako. Adeitsua izan zen tonua kazetari eta eledunaren... [+]


2024-07-17 | Iñaki Barcena
Ekofaxismoa al datorkigu?

Kapitalismoak sortutako krisi ekosoziala ondoez globala ari da eragiten planeta osoan. Baliabide material eta energetikoen "gailurrek", hazkunderako eta metaketarako mugak ezarriz, natura eta gizartearen arteko desorekak ekartzen dituzte. Estraktibismoaren gurpil... [+]


Defendatu behar duguna

Ikasle batek erran zidan, behin, testu bat aztertzen ari ginela: “Pertsonaia eri da: geldi-geldia pentsaketa ari da bere buruan”. Bistan dena, erranaldi horrekin, gaizki adierazi zuen gogoan zuen iruzkina, erran nahi baitzuen pertsonaiaren ezontsa nabari zela haren... [+]


2024-07-17 | David Bou
Agur esaten ikastea

Zerbaiti edo norbaiti agur esatea abandonuarekin, amaierarekin eta, azken batean, dolu-prozesuarekin lotutako ekintza izan ohi da. Seguru noizbait esango zenutela –edo norbaiti entzungo zeniotela– “ez zaizkit agurrak gustatzen” esaldi tipiko eta topikoa... [+]


Teknologia
Euskalgintza digital kritikoa

Euskara, eremu digitala den itsasoan ezagutzara eta harremanetara abiatzeko portua da. Adimen artifizialarekin, portu horretatik mundu osoarekin euskaraz harremanetan jartzeko aukera ematen dela dirudi. Euskararen automatizazioa laguntza ederra da belaunaldi berriekin euskal... [+]


2024-07-17 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Hemengoa

Ordenagailua itxi, txankletak jantzi, eguzki-kremaz laztandu. Nora zoaz oporretan? Oporrak egitea nonbaitera joatea dela normalizatu dugu, deskantsuak distantzia behar duelako, diogu. Eta bidaia egitean, turista bilakatuko gara, izendapen aldaketak deserosotasun bat sortzen... [+]


Materialismo histerikoa
Txatarra

Usainak keinuren bat eskatzen zuen, baina berak egin ez zuenez (ezin zitekeenez beste usainik espero), besteok ere ez. “Ez, ez, ez daude denak. Bizirik dirautenen atalik ez dago, ez dut inor bizirik utzi, adibidez, ezpainik gabe (ikusi dituzue? Horiek perfektuak iruditzen... [+]


Meaka-Irimo bizirik!

Enpresa batek Irimo mendian zentral eolikoa eraikitzeko asmoa zuela iragarri zigun aspaldi batean haize kolpe batek. Gehienek ezin zuten sinistu, inondik ere. Are gutxiago Irimo mendiaren orografia eta izaera harritsua ezagutzen dituztenek. "Baina ba al dakizu ze nolako... [+]


2024-07-10 | Roser Espelt Alba
Industria-politikaren egia deserosoa

Mundu mailako ekonomiak gorakada nabarmena izan zuen COVID-19aren ostean. Orain, baina, gorakada hori agortze-fase batera heldu den zantzuak agerikoak dira, krisi klimatikoak nabarmen baldintzatuta: munduko potentzia nagusien ekonomiaren hazkunde-tasa murrizten ari da,... [+]


Eguneraketa berriak daude