Bat-bateko fikzioaren fartsa

  • Jon Martinek eta Agin Laburuk Bastidan 8ko Txikian egindako ofizioak piztu du funtsezko debate horietako bat: bertsoaren eta fikzioaren arteko lotura.


2017ko urriaren 31n - 18:46

Esperantzagarri zait azkenaldian bertso munduan sumatzen dudan eztabaida giroa –txapelketa garaian beti biziagoa–. Balio beza bertsolaritzari egotzi izan zaion korporatibismo mamua haizatzeko, kritikak de facto motibo pertsonalekin lotzeari utzi eta kiroltasun pixka batez hartzeko, debate sanoa suspertzeko. Balio beza diziplina normalizatzeko. Irudipena daukat, gainera –sekula kritika publikorik izan ez duen diziplina izanik– eztabaidotako asko funtsezko aferei buruzkoak direla, egungo bertsolaritzaren oinarriak teorizatu gabe dauden seinale. 

Jon Martinek eta Agin Laburuk Bastidan 8ko Txikian egindako ofizioak piztu du funtsezko debate horietako bat: bertsoaren eta fikzioaren arteko lotura. Laburu pintorea Martinen etxeko hormak pintatzen ari da. Kolorearekin asmatu ezinik, hiru aldiz margotu behar izan du etxea, eta Martin oraindik ez dago konforme. Halako batean, –aurrez Martinek maitasun aitortza egin ziolarik–, Laburuk, Martinen kamiseta arrosari keinu eginez, botatzen dio: hoi nola esaten dek / edo gei edo gay / etzekiat Jon baino / nik hoi ez diat nahi / kamiseta horrekin / pentsatzen nian bai. Entzule gehienek, komentarioa Labururena zela ulertuta, txalotu egin zuten. Entzule gutxi batzuek, komentarioa Labururena zela ulertuta, kritikatu egin zuten. Inork ez zion komentarioa Laburuk gorpuzten zuen pintoreari egotzi, zeina izan zitekeen, zergatik ez, lanketa feminista handirik egin gabeko pintore bat.

Puntu honetara helduta, has ninteke –literaturaz edo zinemaz ari bagina egingo nukeen bezala–, fikzioaren autonomia aldarrikatzen, arrazoituz funtsezko akatsa dela autorea pertsonaiatik ez bereiztea, horrek bertsolaria beti moralki zuzena dena botatzera derrigortuko lukeela, eta abar. Baina zertarako? Inork ez zion komentarioa pintoreari egotzi. Entzuleek aho batez ulertu zuten komentario hori Labururena zela, eta bertsolaritza bat-batekoa den neurrian, entzulea joko arauen parte zuzena da. Bat-batekotasunean datza bertsoaren indarra eta muga, eta beraz, ez dezagun epaitu eleberri, pelikula edo munduko denbora guztiarekin osa daitekeen pieza bat bezala. Bat-batekoa denez gero, entzuleak inplizituki ulertzen du bertsolariak ezin duela pertsonaia bat ganoraz sortzeko behar den adina denbora hartu, eta, hortaz, idazle bati ez bezala, ez dio fikziogile estatusa aitortzen. Edo aitortzen dio, baina kasu, pasatu gabe –gustuko ez duen komentario bat entzutean amaitzen da fikzioa–. Esan gabe balihoa bezala benetako fikzioak denbora eskatzen duela, eta inprobisazio errimatuan bertsolaria derrigor ari dela beretik. Parametro horietan sortzen den bertsoa da autofikzio deitu izan zaion mugida horren antitesia: autofikzioa bada norberagandik abiatutako fikzioa, bertsoa da fikziotik abiatutako norbere diskurtsoa.

Gai-jartzaileak azaldu zirenetik bertsolaritzaren izateari dagokion erro erroko gatazka da. Desfase bat gertatzen da etengabe: gai jartzaileak fikziogintzan jartzen du bertsolaria, baina entzuleak ez dio bertsolariari fikziogile estatusa erabat aitortzen. Bat-batekotasuna versus fikzio potentziala, elkarren lehian. Inoiz pentsatu izan dut bertsolariek gehiago kantatu behar luketela antiheroietatik, pertsonaia perbertso eta nazkagarrietatik. Azken aldian ez daukat hain argi –ez kantatu behar ote luketen, ze onkeriatik ihes egiten saiatzea beti da txalogarria, baizik eta zenbat diren ariketa hori bertsotan ondo egiteko probabilitateak–. Nor da gai tamainako sagardotegitan sartu eta bizirik ateratzeko, mezua pentsatzeko minutu erdi ere ez daukazun diziplina batean, 10-8 silabatan sartuz eta errima kontsonantea erabiliz, gainera?

Bertsoaren formatuak –bertsolari-entzule-testuinguru ekuazioak– bere mugak ditu, eta agian garaia da horiek onartzeko. Besteen paperean sartzeko eskatzen zaie bertsolariei, baina esaten ez dena da paper batzuk beste batzuk baino puskaz zailagoak direla, eta inprobisazio errimatua ez dela formaturik egokiena fikzioaren legeak muturreraino eramateko. Baiki, bertsolaria beretik ari da gehiago pertsonaiatik baino, ezinbestean. Hala izango da beti.

Horregatik urduritzen naiz gauza batzuekin. Bertsolari bati baino gehiagori entzun diot berriki: “bertsolaritza poesiara gerturatu da”, edo “pertsonaien eraikuntzan sakondu nahi dut”. Halakoen aurrean, bertsoaren jatorrira itzuli eta bat-batekotasuna eta ahozkotasuna berriro aldarrikatzeko gogoa sentitzen dut: biba ateraldi espontaneoa, erantzun zuzena eta ideia bizia.

Gainontzeko aferetarako badaude toki aproposagoak.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Bertsolari txapelketa 2017
2017-12-22 | Kattalin Miner
Bazterren aroa, behingoz

Oraindik BECekoa liseritu baino, irentsi beharrean nago. Zer nolako finala eman digun zortzikoteak! Hasi eta buka. Bejondeizuela eta eskerrik asko, egun paregabea biziarazi diguzue!

Beraz bai, pozik nago, oso pozik txapelketak utzitako gazi-gozoak kendu ditudalako... [+]


Beltza nagusi

Begirazun zorrotzez ebaki zuen hitz bakoitza Maialen Lujanbiok, eta larrurik beltzenei jarri zien ahotsa euskal plaza entzutetsuenean: amabakarra, prostituta, yonkia izatea hautatu zuen eta subjektu hauen bizitzetara eraman gintuen, erru, erruki zein epai moraletatik urrun... [+]


2017-12-18 | Dani Blanco
Finaleko argazki galeria

Abenduaren 17an Barakaldoko BECen jokatu zen finala, Dani Blancoren iruditan.


2017-12-18 | Kattalin Miner
Bazterren aroa, behingoz

Abenduaren 17an BECen jokatu zen Txapelketa Nagusiko finalaren kronika. Sailkapen taulak hau esan zuen: Maialen Lujanbio txapeldun 1.756 punturekin. Aitor Mendiluze bigarren, buruz burukoa Lujanbiorekin eginda, 1.680,5 punturekin. Hirugarren Sustrai Colina 1.137,5 punturekin... [+]


2017-12-18 | Kepa Matxain
Azken erromesaldia

Abenduaren 17an BECen jokatu zen Txapelketa Nagusiko finalaren kronika. Sailkapen taulak hau esan zuen: Maialen Lujanbio txapeldun 1.756 punturekin. Aitor Mendiluze bigarren, buruz burukoa Lujanbiorekin eginda, 1.680,5 punturekin. Hirugarren Sustrai Colina 1.137,5 punturekin... [+]


Oholtzako zirrikituak

Susmatzen genuen, baina aurtengo Txapelketa Nagusiak baieztatu digu: bertsoak eztabaidarako ematen du. Irailean banatu genuen pastela, Kattalin Minerrentzat kroniken erdiak, Kepa Matxainentzako beste erdiak. Geroztik bakoitza bere kasa ibili da, eta, orain, finalaren atarian,... [+]


2017-12-14 | Kattalin Miner
Amets Arzallus Antia
“Finalerako sorpresa bat bera ere ez egotea izan da sorpresa”

Abenduaren 17an BECen ikusiko dugu zein izango den hurrengo lau urtez Euskal Herriko txapeldun. Gaur gaurkoz, Amets Arzallus da txapeldun nagusia: 30 urterekin jantzi zuen lehena eta bigarrenaren bila joko du igandean. BECen kantatu duen hiru finaletan gailurra zanpatu du:... [+]


2017-12-11 | ARGIA
BECeko finalerako sarreren irabazleak zozkatu ditugu

Barakaldoko BECerako lau sarrera zozkatu ditugu ARGIA JENDEAren artean. Ondarroa eta Iturenera joan dira sarrerak.


2017-12-04 | ARGIA
ZOZKETA | Bertso Txapelketako finalerako bi sarrera bikoitz

Barakaldoko BECerako lau sarrera zozkatuko ditugu ARGIA JENDEAren artean. Bi sarrera bikoitz izango dira.


2017-12-04 | Estitxu Eizagirre
BECera begira: Zortzi finalistak, finaleko lanak eta gonbidatu bereziak

Abenduaren 17an 11:00etan hasiko da Txapelketa Nagusiko Finala. Zortzi bertsolariak erabakita daude: Unai Agirre izango da finaleko aurpegi berria eta Maialen Lujanbio beteranoena, seigarren aldiz jokatuko baitu. Orain arte txapelketan entzun ez dugun Amets Arzallus egungo... [+]


2017-12-04 | Kepa Matxain
Beste kristal puska batzuk

Abenduaren 2an Iruñean jokatu zen finalaurrekoaren kronika. Sailkapenak hau zioen: Aitor Sarriegi (698,5 puntu), Aitor mendiluze (696,5), Unai Agirre (696), Miren Amuriza (652), Alaia Martin (649,5) eta Oihana Iguaran (646).


Eguneraketa berriak daude